Första Juni på Keolis Frihamnen

Startat av MartinMartin, 02 juni 2011, 13:10:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin


Några inlägg som gått över gränsen har tagits bort. Vi är för en öppen diskussion med högt i tak, men samtidigt gäller att man då sakligt diskuterar ämnet ifråga och inte varandra genom dryga kommentarer.

F.Å

Citat från: Patrik skrivet 02 juni 2011, 13:17:37 PM
Var det någon rem som hade lossnat/gått sönder på Maxcin?
Har för mig att den jag körde på Arlanda gjorde exakt likadant och visade samma symboler.

Var nog generatorremmen som stack. Det får till sin naturliga följd att batteriet inte får laddning samt att vattenpumpen stannar=kokning..
Samma situation utspelade sig för mig vid Sotingeplan i Tensta med Linjebuss-vagnen 4905 på linje 514. Då hade generatorremmen spruckit, men servicebilen kom ut och bytte till en ny, vilket tog sin lilla tid.

MrH

Citat från: JDS skrivet 02 juni 2011, 22:48:05 PM
Lustigt att principer är så viktiga för dig i ett fall (när det gäller att få betalt för mindre utlägg) men verkar helt oviktiga i ett annat fall (förarens ansvar för trafiksäkerheten när en varningslampa indikerar att något är fel). Frågar du mig så tycker jag att du verkar vara en lite strulig typ, som gärna vill ha lönen utan att ta hela det ansvar som den är förknippad med... men alla kan ju ha en dålig dag  8)

Men stopp, vänta nu! Frågar du mig så gjorde MartinMartin exakt vad han skulle, nämligen kontaktade sin trafikledning och fick svaret att fortsätta. I det här fallet kan jag inte se att han skulle gjort något annat. Det var ju inte precis så att motorn brann och Martin körde vidare liksom.  ;D

Jag har f.ö kommit tillbaka till det här forumet efter några år (jag var lite aktiv under några år på Parsimonytiden) men förvånas över den låga toleransen och hur lite som behövs för att någon eller några ska surna till och skicka gliringar. Herregud, det var ett trevligt reportage som väl speglar en skapligt vanlig dag på Martins jobb med och utan incidenter.

Fram för lite trevligare ton här på forumet, det är min personliga åsikt!  :)

/MrH
(f.d förare och vik.trafikledare inom SL-området, numera förare inom KR Trafik i Hälsingland)

JDS

Citat från: MrH skrivet 03 juni 2011, 20:37:28 PM
Men stopp, vänta nu! Frågar du mig så gjorde MartinMartin exakt vad han skulle, nämligen kontaktade sin trafikledning och fick svaret att fortsätta. I det här fallet kan jag inte se att han skulle gjort något annat. Det var ju inte precis så att motorn brann och Martin körde vidare liksom.  

Nej, den saknade bara laddning och kylning = två var för sig viktiga funktioner för att kunna framföra bussen utan att bli stående på någon slumpmässig, icke trafiksäker plats.  :P

Jag känner inte till någon trafikregel som säger att man ska göra som TL säger. Strängt taget kan man lika gärna lyssna på sin kusin i Borås. Men visst, det där kan hända vem som helst som inte riktigt tänker sig för. Det jag reagerade på är att MartinMartin tycktes vara stolt över sin okunskap. Men jag kan ju ha missförstått honom, det medger jag...

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 03 juni 2011, 23:12:05 PM
Nej, den saknade bara laddning och kylning = två var för sig viktiga funktioner för att kunna framföra bussen utan att bli stående på någon slumpmässig, icke trafiksäker plats.  :P

Jag känner inte till någon trafikregel som säger att man ska göra som TL säger. Strängt taget kan man lika gärna lyssna på sin kusin i Borås. Men visst, det där kan hända vem som helst som inte riktigt tänker sig för. Det jag reagerade på är att MartinMartin tycktes vara stolt över sin okunskap. Men jag kan ju ha missförstått honom, det medger jag...

Men snälla du, Jag är ingen mekaniker, det var det enda Jag sa när Patrik frågade över om det var en rem som gått sönder. Jag försökte bara förklara att Jag inte är nån händig filur som vet vad allt är till i motorrummet. Och om du väljer att stanna så fort nån givare tycker att nåt är trasigt så är det ditt val. Jag kör så länge Jag anser att det är säkert.

Och kalla mig för "strulig typ" vet Jag inte var du fått ifrån, för Jag är absolut en av dom som ställer upp på min arbetsgivare till 100% och mer där till, men dig skulle Jag, om Jag vore arbetsgivare, tänka till ordentligt innan Jag anställde för du verkar ju verkligen vara en paragrafryttare som kommer att skapa alldeles för mycket problem.

admin

#20
Bussnack är inte till för att ifrågasätta bussförares kompetens. Då båda parter nu kommit till tals låses tråden och admin hoppas att vi slipper sådant här i framtiden. Läs gärna MrH:s tänkvärda inlägg om detta.

/admin