F d SL-Buss AB 4297...

Startat av Ulf Berlin, 12 oktober 2009, 18:56:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...heter(än så länge)nuförtiden SWE 1817.
Här kommer ett par bilder från Gustavsbergs C 090921./Ulf


Observera att endast det högra(härifrån)extraljuset har en båge runtom.


En lite yngre släkting kör före...

RoTe

Det högra extraljuset försvinner alltid först. Det är ju fri höjd på 4,5m i Sverige men det finns ingen som bryr sig om att beskära träden efter det? På Svartbäcksgatan i Uppsala slår en buss på 3,2m i träden om man ligger exakt mitt i filen!! Skandal!

Optimal

Citat från: RoTe skrivet 12 oktober 2009, 19:36:37 PM
Det högra extraljuset försvinner alltid först. Det är ju fri höjd på 4,5m i Sverige men det finns ingen som bryr sig om att beskära träden efter det? På Svartbäcksgatan i Uppsala slår en buss på 3,2m i träden om man ligger exakt mitt i filen!! Skandal!

Det är ofta tvätten som förstör extraljusen.

RoTe

Citat från: Optimal skrivet 12 oktober 2009, 19:42:30 PM
Det är ofta tvätten som förstör extraljusen.

Finns inga borstar för taket och dom där ljusen sitter ganska långt bak.

Optimal

Citat från: RoTe skrivet 12 oktober 2009, 20:02:54 PM
Finns inga borstar för taket och dom där ljusen sitter ganska långt bak.

På Söderort finns nån sak i taket vid tvätten som gör att extraljusen kan böjas bakåt, om dom ej är fastskruvade ordenkligt

Karsten

Extraljusen på Björknäs vagnar brukar köras bort i Slussenterminalen, antingen i facken vid pauslokalen eller vid vändning in i Värmdöröret då de tar i hållplatsbelysningen.

Det är synd att Swebus inte utrustar (mer än ett fåtal av) sina bussar med extraljus. Jag har idag spenderat ett arbetsdag i trevliga Swebus 4658, det enda som saknades var lite 5-56 och ett par extraljus.