Huvudmeny

Busslink 5014...

Startat av Ulf Berlin, 30 juli 2009, 00:38:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...måste vara en av de äldsta MaxiCity vagnarna i Stockholm?
Här har den precis lämnat hållplatsen Rådhuset 7/7 i år./Ulf


yngrot

En MaxCi ;) kan inte bli för gammal  ;D  eller hur alla MaxCi älskare   ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ivo

 ;D Håller med föregående inlägg. Men bussen får gärna vara välskött & underhållen men annars är ju H 18 MaxCi en klart underbar citybuss att köra.  :)
Ivo

Anders Lundén

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2009, 00:38:53 AM
...måste vara en av de äldsta MaxiCity vagnarna i Stockholm?
Här har den precis lämnat hållplatsen Rådhuset 7/7 i år./Ulf



Är ej helt säker. Men tror att det bara är 5013-5014 kvar i trafik av den äldsta serien MaxCi i Söderhallen.
Möjligen finns 1-2 bussar i Råsta kvar också.
Övriga har skrotats eller väntar på skrot.
// Anders

Nico


Jo, Råsta ska ha två kvar. 5007 och 5010 försvann visserligen för ett tag sedan, men jag minns inte vilka två man fick istället. 5018 kan ha varit den ena... ska kika lite noggrannare vid tillfälle.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Minst en original-H18E med den äldsta versionen med raka nedre sidofönsterkanter borde snarast bevaras inne i hallen på Spårvägsmuseet! När den fyllt 30-35 år och är den enda "överlevande" SL-röda MaxCin kan man renovera upp den och tuffa runt och bränna det då historiska bränslet etanol i innerstan! ;D

Oavsett vad man tycker om modellen kan ingen förneka att den verkligen representerar en lång tid av Stockholms innerstads stadsbild, och när jag går i pension kring 2045 vill jag gärna knalla iväg till museet och ta en titt på den.

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2009, 22:16:24 PM
Minst en original-H18E med den äldsta versionen med raka nedre sidofönsterkanter borde snarast bevaras inne i hallen på Spårvägsmuseet! När den fyllt 30-35 år och är den enda "överlevande" SL-röda MaxCin kan man renovera upp den och tuffa runt och bränna det då historiska bränslet etanol i innerstan! ;D

Oavsett vad man tycker om modellen kan ingen förneka att den verkligen representerar en lång tid av Stockholms innerstads stadsbild, och när jag går i pension kring 2045 vill jag gärna knalla iväg till museet och ta en titt på den.

Och kanske en diggar resa med alla Buss snackare med alla som har behörighet som bråkar om att få köra  ;D

Ersa

Citat från: Matte skrivet 01 augusti 2009, 11:20:20 AM
Och kanske en diggar resa med alla Buss snackare med alla som har behörighet som bråkar om att få köra  ;D

Det blir förarbyte vid varenda hållplats i innerstan då. Kanske var femte hållplats om man drar ut på en längre sväng utanför stan? Får hoppas att det finns digital färdskrivare då, så det inte blir en massa slitage på färdskrivarens gångjärn när alla pensionerade bussförare ska in med just sitt färdskrivarblad... 8)

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 01 augusti 2009, 11:51:12 AM
Det blir förarbyte vid varenda hållplats i innerstan då. Kanske var femte hållplats om man drar ut på en längre sväng utanför stan? Får hoppas att det finns digital färdskrivare då, så det inte blir en massa slitage på färdskrivarens gångjärn när alla pensionerade bussförare ska in med just sitt färdskrivarblad... 8)

LER.... Ja nått sånt. för trevliga vagnar är just H18 tycker jag. Jag hoppas våra H18 i Södertörn får vara kvar några åt till.



Bussmicke

Citat från: Anders Lundén skrivet 31 juli 2009, 20:21:47 PM
Är ej helt säker. Men tror att det bara är 5013-5014 kvar i trafik av den äldsta serien MaxCi i Söderhallen.
Möjligen finns 1-2 bussar i Råsta kvar också.
Övriga har skrotats eller väntar på skrot.
// Anders

Kan glädja församlingen med att ingen av dem finns kvar i trafik :)
Följande står plockade på delar på gårdsplanen i Söderhallrn nu i kväll:
5007-5010, 5013, 5014.
5017 står i Hornsberg om jag minns rätt.
Hur det är med H18E i Söderort och Råsta lämnar jag till annan att svara på, huruvida vilka som finns kvar, om de står eller rullar i trafik osv. 
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Ojdå,där ser man.
Den 7e måste definitivt ha varit en av de sista trafikdagarna för den då.
SL-kringlan är ju redan norpad på bilden(eller har den ramlat av?)./Ulf

Bussmicke

Var förbi Söderhallen nu i kväll i ett annat ärende.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Citat från: Nico skrivet 31 juli 2009, 22:08:11 PM
Jo, Råsta ska ha två kvar. 5007 och 5010 försvann visserligen för ett tag sedan, men jag minns inte vilka två man fick istället. 5018 kan ha varit den ena... ska kika lite noggrannare vid tillfälle.

Frågade vagnmäster på Råsta igår och enligt honom hade man 5017 samt just 5018 på gården och tydligen ska de rulla fram till oktober i alla fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Janne Rickman

Citat från: Bussmicke skrivet 02 augusti 2009, 01:52:02 AM
Var förbi Söderhallen nu i kväll i ett annat ärende.



Vilken vagn är det som står längst bak?

/Janne

Bussmicke

5060 som väntar på annan motor
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.