T-baneersättningen Sergels Torg-Rådhuset...

Startat av Ulf Berlin, 30 juli 2009, 00:27:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...har det varit frapperande lite bilder från här på forumet.
Nu blir det ändring på detta:/Ulf


Dom flesta turerna körs med Citaroledare såsom här i form av SWE 5471 i
backen upp från sluthållplatsen på Bergsgatan...


...men vissa omlopp körs med Scanialedare som t ex SWE 6303 med en skyltning
som(enl mig)i stället borde vara"10/11 T-Centralen"...


...och SWE 6309 som syns dagligen...



...liksom 6301...



...medans SWE 6735 syns sparsamt.

Den 27/7 sågs även SWE 6077(B9S) på ers.trafiken.(Inte vanligt.)


Nico


Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2009, 00:27:07 AM...har det varit frapperande lite bilder från här på forumet.

...men vissa omlopp körs med Scanialedare som t ex SWE 6303 med en skyltning
som(enl mig)i stället borde vara"10/11 T-Centralen"...

Visst borde det väl snarast stå 10 och 11 på bussarna, men frågan är om det då går att skylta T-centralen? Destinationen i sig vet jag inte ens om den finns inom SL:s busstrafik och sedan finns det vissa andra begränsningar i detta... så jag misstänker att det i så fall skulle stå Kungsträdgården i ena riktningen samt Hjulsta respektive Akalla i andra. Sen att det har varit så lite bilder handlar nog till stor del om att det inte heller verkar vara något direkt tryck på denna ersättning. Som jag fattat det så verkar de flesta byta vid Fridhemsplan (och där har det i gengäld nog varit en del tryck på tågen) och istället ta någon av de gröna linjerna vidare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

#2
Citat från: Nico skrivet 30 juli 2009, 00:54:39 AM
Visst borde det väl snarast stå 10 och 11 på bussarna, men frågan är om det då går att skylta T-centralen?

Det är ju det jag hävdat Hela tiden och då får man alla på sig här..
Att skylta annat än Linjenummer Och destination är bara slöhet att inte orka engagera sig, att skytla Ers. Blåa linjen säger inte ett skit om var man kör.
Kan man skylta 27 bara för man kör över en bro/viadukt i Mörby kan man fan skylta 10/11 här Om något.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Nico skrivet 30 juli 2009, 00:54:39 AM
Som jag fattat det så verkar de flesta byta vid Fridhemsplan (och där har det i gengäld nog varit en del tryck på tågen) och istället ta någon av de gröna linjerna vidare.

Visst har det varit så(trots att SL inte ens själva informerar om detta i tunnelbanan),men under den
senaste veckan så har det sett ut som att resande antalet har ökat.(Semesterhemvändare?).
Några som har fått flerfaldigt ökade förbindelser är dom som kan åka SergelsTorg-Pipersgatan
där"989"stannar för avstigande och inte behöver vänta på linje 69(K)./Ulf

Bussmicke

Det går om man bara vill...

Tyvärr fel linjenummer..



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2009, 01:16:18 AMDet är ju det jag hävdat Hela tiden och då får man alla på sig här..

Att skylta annat än Linjenummer Och destination är bara slöhet att inte orka engagera sig, att skytla Ers. Blåa linjen säger inte ett skit om var man kör.

Kan man skylta 27 bara för man kör över en bro/viadukt i Mörby kan man fan skylta 10/11 här Om något.

Oops, där ser man... den diskussionen erkänner jag att jag missat. Blåa linjen säger som sagt inte så mycket och skyltningen är väl inlagd högst pliktskyldigt i BussPC ihop med en massa andra som man sällan eller aldrig använder, typ Badbuss, Kyrkbuss osv. som man egentligen inte förstår behovet av.

Att 27 och 29:orna sedan är skyltade som de är beror väl dels på att destinationerna råkar finnas samt att någon gjort riktiga tjänster där allt ligger inlagt i omloppen, dvs. föraren behöver inte bry sig så mycket själv. Däremot tycker jag nog ändå att det borde gå att få fram linjenummer på 10 & 11.

Förr gick det om man tryckte in extratur och då använde sig av linjenummer 910 och 911 etc. Idag så är 910 som sagt en servicelinje vilket väl troligen är därför man använder sig av 989. Flera uddalinjer använder sig annars av höga nummer i 900-serien, 27:orna ligger t.ex. f.n. på linjenummer 985.

Samtidigt heter t.ex. linjen från Cityterminalen till Kapellskär 930. Flygbussarnas vet jag inte i dagens läge, men för drygt 10 år sedan hette linjen City till Arlanda 960 och Brommaplan till Arlanda 968. City – Bromma har jag för mig var 965 och Vallentuna – Arn 978, men de sista är jag alltså osäker på...


Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2009, 01:26:22 AMVisst har det varit så(trots att SL inte ens själva informerar om detta i tunnelbanan),men under den senaste veckan så har det sett ut som att resande antalet har ökat.(Semesterhemvändare?).
Några som har fått flerfaldigt ökade förbindelser är dom som kan åka SergelsTorg-Pipersgatan där"989"stannar för avstigande och inte behöver vänta på linje 69(K).

Möjligt... men de sistnämnda är väl knappast så överdrivet många ens under normala förhållanden att de egentligen skulle märkas av så mycket i en ordinär t-baneersättning?   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Citat från: Nico skrivet 30 juli 2009, 06:05:52 AM
Oops, där ser man... den diskussionen erkänner jag att jag missat. Blåa linjen säger som sagt inte så mycket och skyltningen är väl inlagd högst pliktskyldigt i BussPC ihop med en massa andra som man sällan eller aldrig använder, typ Badbuss, Kyrkbuss osv. som man egentligen inte förstår behovet av.
Flygbussarnas vet jag inte i dagens läge, men för drygt 10 år sedan hette linjen City till Arlanda 960 och Brommaplan till Arlanda 968. City – Bromma har jag för mig var 965

Dessförrinnan hette Arlandalinjerna 560, 565 & 568...
Men hur kan man ersätta "blå linjen" med en röd buss?  :o  ;)
Det finns ju blå bussar för sånt...  ;D

Lung To

Citat från: Wetjo skrivet 30 juli 2009, 10:41:29 AM
Dessförrinnan hette Arlandalinjerna 560, 565 & 568...
Men hur kan man ersätta "blå linjen" med en röd buss?  :o  ;)
Det finns ju blå bussar för sånt...  ;D
Jasså, i så fall ersätter man gröna linjen med Uppsalabussar?

MrX

Citat från: Lung To skrivet 30 juli 2009, 11:38:06 AM
Jasså, i så fall ersätter man gröna linjen med Uppsalabussar?

Haha! Snacka om svbar på tal ;)

Det är tur att blåbussarna inte räcker efter som Swebus har trafiken. Då skulle vi få ta av Nacka-Värmdös blåbussar eftersom de är de enda i Swebus regi som är lågentré. Tyresös 5789 (jetplanet) eller 4453 (huggbromsen) vore härliga syner inne i stan.