En 1984-års Neoplan i linjetrafik...

Startat av Ulf Berlin, 10 juni 2009, 18:37:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...är inte ofta man ser,men denna var skyltad "Norrköping/Linköping"
och föraren satt med en avprickningslista i handen.
Bilden togs fredagen 29 maj ute på Klarabergsviadukten i Stockholm,
så allt tyder på att det är en"privatåkare"som inte vill betala inne i
Cityterminalen,eller?


Senaste ägare enl SBH var DaghsBuss i Rengsjö från 1995,men det torde vara
en annan nu?

Bengt Jönsson

Enligt vägverket är fordonet alldeles riktigt av 1984 års modell och registrerat på en kvinna i Karlsborg.
Fordonet är taget i trafik 090324 men hur 16+1 har det fått köra in i miljözonen?   :o ???
1984 existerade väl detta inte ens i sinnevärlden utan 1984 stod ju för helt andra saker...
::)

För några år sedan åkte jag med en "friåkare" från trakterna mellan Borås - Ulricehamn och som körde förstärkningen från Jönköping till Göteborg för Swebus Express.  Bussen var från 80-talet och ägaren tillika föraren berättade glatt att han hade låtit renovera den i Estland
:D

/Bengt

Marc

På samma ställe har jag sett andra åkare från Östergötland stå och lasta.
Sedan 1/4-09 använder sig COMFORTFRAM av denna plats för sina avgångar, troligen är det en sådan vi ser på bilden!
http://www.comfortfram.se/

Peter Öden

Hej !

EFZ 827 står sedan några månader regad på en privatperson i Karlsborg !

Mvh Peter Ö

Ulf Berlin

Citat från: Marc skrivet 10 juni 2009, 19:15:48 PM
På samma ställe har jag sett andra åkare från Östergötland stå och lasta.
Sedan 1/4-09 använder sig COMFORTFRAM av denna plats för sina avgångar, troligen är det en sådan vi ser på bilden!
http://www.comfortfram.se/

Enl deras hemsida får ensamma barn från 5(!)års ålder åka ensamma.
Det låter inte särskilt vettigt./Ulf
(Dessutom står det att deras avgångs hpl i Stockholm är Klarabergsviadukten 70
(WorldTradeCenter huset=Cityterminalen)övre eller undre plan,men det kan uppenbart ändras...)

Mikael Lövgren

Enligt vad jag har hört så saknar de trafiktillstånd.. men det kanske bara är ett rykte..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Ulf Rådeström

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 juni 2009, 18:46:22 PM
Fordonet är taget i trafik 090324 men hur 16+1 har det fått köra in i miljözonen?   :o ???

Nja...nu får du nog kolla upp reglerna lite vad som gäller i Stockholms stad och inte.
Miljözon råder inte på platsen där bussen står.

Äldre bussar som inte är giltiga i miljözonen får köra vissa vägar som Klarastrandsleden in till Cityterminalen och därmed alltså på den aktuella Kungsbron.

Uffe

Fredde

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 juni 2009, 23:58:39 PM
Nja...nu får du nog kolla upp reglerna lite vad som gäller i Stockholms stad och inte.
Miljözon råder inte på platsen där bussen står.

Äldre bussar som inte är giltiga i miljözonen får köra vissa vägar som Klarastrandsleden in till Cityterminalen och därmed alltså på den aktuella Kungsbron.

Uffe

Nog tycker jag att det ser ut som att den står på Klarabergsviadukten (som fotografen också anger) som ingår i sträckan sträckan Sergels torg-Norra Klarabergskopplet, vilket ej är undantaget Stockholms miljözon.


Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 juni 2009, 23:58:39 PM
Nja...nu får du nog kolla upp reglerna lite vad som gäller i Stockholms stad och inte.
Miljözon råder inte på platsen där bussen står.

Äldre bussar som inte är giltiga i miljözonen får köra vissa vägar som Klarastrandsleden in till Cityterminalen och därmed alltså på den aktuella Kungsbron.

Uffe

He-he..  8)
Jag är ju numera boendes i 031.. och kan inte längre känna till "lokala regler" på östkusten..

/B

Ulf Rådeström

Haha...de har du rätt i - att bussen står på Klarabergsviadukten - så fel av mig  :o

michael k

de får tjacka upp sig på lite delar från våran brunna city
det blev lite kvar där fram som är helt
så kommer ingen märka någon skilnad ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 juni 2009, 18:46:22 PM
För några år sedan åkte jag med en "friåkare" från trakterna mellan Borås - Ulricehamn och som körde förstärkningen från Jönköping till Göteborg för Swebus Express.  Bussen var från 80-talet och ägaren tillika föraren berättade glatt att han hade låtit renovera den i Estland
:D

/Bengt

Jag antar att det var VG Resor du åkte med, på den tiden med garage i Dalsjöfors. De hade en blå Setra S215HD från 1990, som de körde mycket för Swebus Express med. På den tiden gick det att ta sig till Nils Ericsonsterminalen i Göteborg helt legalt även med fordon som inte var godkända för miljözon. När kraven skärptes såldes den här bussen. Estländarna har visat sig mycket duktiga på att renovera bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2009, 15:12:15 PM
Jag antar att det var VG Resor du åkte med, på den tiden med garage i Dalsjöfors. De hade en blå Setra S215HD från 1990, som de körde mycket för Swebus Express med. På den tiden gick det att ta sig till Nils Ericsonsterminalen i Göteborg helt legalt även med fordon som inte var godkända för miljözon. När kraven skärptes såldes den här bussen. Estländarna har visat sig mycket duktiga på att renovera bussar.


Det var någon gång 2004 - 2005 tror jag.  8)
Satt och pratade med föraren/ägaren himself nere på nedre plan i högra framsätet.
Vagnen var inte en dubbeldäckare men förarplatsen var liksom en "våning" ner..

/B

Trier

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 juni 2009, 15:38:20 PM

Det var någon gång 2004 - 2005 tror jag.  8)
Satt och pratade med föraren/ägaren himself nere på nedre plan i högra framsätet.
Vagnen var inte en dubbeldäckare men förarplatsen var liksom en "våning" ner..

/B

Det låter mer som att du åkte med GG Buss. Han hade en Setra HDS som var beigefärgad. Också den renoverad i österled.

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trier skrivet 11 juni 2009, 16:12:38 PM
Det låter mer som att du åkte med GG Buss. Han hade en Setra HDS som var beigefärgad. Också den renoverad i österled.

//Mr T

GG Buss i Fristad var det säkert då ja. Det var en Setra S216HDS från 1987, men i mycket gott skick. Bussen var med om en halkolycka för cirka fem år sedan och det var väl efter det som den var i Estland för reparation. För att par år sedan byttes den ut mot en nyare Setra S315HDH. Ägaren är mycket trevligt och även jag har suttit där nere och pratat med honom mellan Borås och Göteborg när han körde tågersättning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)