Bara blått på 35:an...

Startat av Ulf Berlin, 17 mars 2009, 22:12:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...var det en stund i Västerhaninge den 16/3.

Råstas gamla blåbussar har körts ofta på linje 35 av PTS...


(Observera även deras silverblå 3007 i bakgrunden)

...men att SWE kör sina egna blåbussar har varit ovanligt.
Botkyrka måste ha haft en väldigt bra"Blåbussdag"som kunde släppa 5661 till denna
trafik istället för att tursätta den på 172:an.



Äntligen kommer denna parallelltrafik att upphöra och"stand by"bussarna kommer igen,
med tanke på hur många mil"i onödan"som dessa bussar har körts./Ulf
(Mer om denna diskussion förs nog bättre på"Busstrafiksidan".)

MGA

5661 tillhör Tyresö garaget..

Mikael Ringmarck

Har Tyresö eller Botkyrka någon blå B9S? När jag körde Nynäs förra veckan mötte jag en vid några tillfällen.
Veolia 4954 "Spökbussen" och 4958 rullar stadigt på Nynäskörningarna. Skriver "spökbussen" eftersom den är avregistrerad hos Transportstyrelsen sen 13/2, "skrotad" på Hölö. Antingen har nån buss ärvt det numret eller så behöver jag seriöst brillor...  8)
Men är du säker på att det är PTS som kör med fd. Veoliavagnarna? Föraren har Swebusuniform och när jag talade med föraren i den metallicblå Omnilinken så var det inte PTS enligt honom.

HB


Ulf Berlin

Citat från: Mrbuss skrivet 18 mars 2009, 11:56:41 AM
Men är du säker på att det är PTS som kör med fd. Veoliavagnarna? Föraren har Swebusuniform och när jag talade med föraren i den metallicblå Omnilinken så var det inte PTS enligt honom.

Nej,det har jag ingen aning om.
Har"bara"antagit detta eftersom det är deras vagnar.
Vilka andra bolag(förrutom SWE)skulle kunna bemanna dessa i så fall?/Ulf

MrX

Citat från: Mrbuss skrivet 18 mars 2009, 11:56:41 AM
Har Tyresö eller Botkyrka någon blå B9S? När jag körde Nynäs förra veckan mötte jag en vid några tillfällen.

Björknäs brukar låta blå b9s rulla där, har sett både 6120 och 6115 samt tror mig ha sett 6101, osäkert dock om det verkligen var den, kan ha varit någon annan i mörkret som rådde.

Mikael Ringmarck

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 mars 2009, 13:20:46 PM
Nej,det har jag ingen aning om.
Har"bara"antagit detta eftersom det är deras vagnar.
Vilka andra bolag(förrutom SWE)skulle kunna bemanna dessa i så fall?/Ulf

Han pratade om något annat litet bolag som jag inte riktigt uppfattade namnet på.

Citat från: MrX skrivet 18 mars 2009, 14:17:28 PM
Björknäs brukar låta blå b9s rulla där, har sett både 6120 och 6115 samt tror mig ha sett 6101, osäkert dock om det verkligen var den, kan ha varit någon annan i mörkret som rådde.

Jag tror det var 6101 jag också såg så det kan nog stämma  :) Men jag visste inte att Björknäs hade turer där ute, då kanske de har ersatt Södertälje som körde tidigare?

Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 18 mars 2009, 11:56:41 AM
Veolia 4954 "Spökbussen". Skriver "spökbussen" eftersom den är avregistrerad hos Transportstyrelsen sen 13/2, "skrotad" på Hölö. Antingen har nån buss ärvt det numret eller så behöver jag seriöst brillor...  8)

I SBH har Veolia 4954 den avregistrerade regskylten EPA963, men den spökar även med sin frånvaro på alla fotosidor jag tittat på, så jag har inte hittat något bildbevis på att regskylt och invr verkligen stämmer på denna vagn.

MrX

Citat från: Mrbuss skrivet 18 mars 2009, 14:23:35 PM
Jag tror det var 6101 jag också såg så det kan nog stämma  :) Men jag visste inte att Björknäs hade turer där ute, då kanske de har ersatt Södertälje som körde tidigare?

Kanske det, ämnet var uppe i någon tråd för ett tag sen, om jag visste vilken skulle jag länka den ;). Om jag minns rätt hade Björknäs en eller två tjänster per dag på Nynäskörningarna.

MrX

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 mars 2009, 22:12:18 PM
...men att SWE kör sina egna blåbussar har varit ovanligt.
Botkyrka måste ha haft en väldigt bra"Blåbussdag"som kunde släppa 5661 till denna
trafik istället för att tursätta den på 172:an.

Kan ju passa på att kommentera även det första inlägget i tråden. Som konstaterat så är ju 5661 en Tyresöbuss, en av nu 29(!) st. Vi har på Tyresögaraget ett överskott på blåbussar sedan ett flertal Ekeröbussar föll in i vagnparken. Därför prioriteras rödbussar på de ordinarie röda omloppen hemma i trafikområdet eftersom överskottet av blåbussar täcker behovet. Det ser underligt ut att sända iväg blåbussar men det finns bussar så det räcker :D

Marc

Fd Veolia 4956 och 4959 är två av de som rullar på Nynäs av en liten privat åkare, kan det vara någon av dessa som setts? Brukar se ut som f-n då de inte ser tvättborstarna speciellt ofta.
Förarens kläder avgör i detta fall inte vilket bolag de kör för...

Bussmicke

4956 Nordisk Processteknik AB, Tumba 2008-12-01
4959 Nordisk Processteknik AB, Tumba 2008-12-04
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: MrX skrivet 18 mars 2009, 14:54:03 PM
Kan ju passa på att kommentera även det första inlägget i tråden. Som konstaterat så är ju 5661 en Tyresöbuss, en av nu 29(!) st. Vi har på Tyresögaraget ett överskott på blåbussar sedan ett flertal Ekeröbussar föll in i vagnparken. Därför prioriteras rödbussar på de ordinarie röda omloppen hemma i trafikområdet eftersom överskottet av blåbussar täcker behovet. Det ser underligt ut att sända iväg blåbussar men det finns bussar så det räcker :D

Hej och tack för den informationen.
Med tanke på den"normala"Blåbussbristen hos SWE i SL-land så blir man lite förvånad
att se dom där dom inte normalt hör hemma.
(Förrutom att SL centralt har gett tillstånd att köra dom på icke blåbusslinjer.)/Ulf

Björn Forslund

4956 rullade som 35X idag. Pendeltåget från stan var 5 min sent, och Nynäspendeln kunde givetvis inte vänta, utan körde iväg (ganska tom förmodligen).

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2009, 21:08:04 PM
4956 rullade som 35X idag. Pendeltåget från stan var 5 min sent, och Nynäspendeln kunde givetvis inte vänta, utan körde iväg (ganska tom förmodligen).

Bra marginaler! :-X