Den Oudsten ännu i GL-lackering(!)...

Startat av Ulf Berlin, 18 februari 2009, 18:12:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...finns fortfarande att beskåda i Göteborgstrakten.
Trodde att Västtrafik hade"förbjudit"denna lackering för länge sedan,
men den 12 februari sågs minst 4 stycken med denna originallackering
rullandes på linje 402 och 755./Ulf
Här kommer några bilder på GS 362 vid HjalmarBrantingsplatsen:


Är strålkastarnas placering original?



HUR gammal är denna "zonkarta"?


Liksom vanHool gör denOudsten reklam för sig i fönstren!


yngrot

Knepigt med lacken för den gamla Älablacken är ju borta sen rätt länge  inte lika över hela Västtrafik tydligen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Nya (alltså dagens) färgsättningen var inte klar då dessa vagnar beställdes därav fick man köra på det gamla spåret. Står det inget om omlackeringskrav i avtalet kan man nog inte heller kräva det hur som helst bara för att man tar fram en ny design utan att i så fall själv stå för fiolerna. Extraljusen är eftermonterade då orginalstrålkastarna var otillräckliga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 18 februari 2009, 19:06:39 PM
Nya (alltså dagens) färgsättningen var inte klar då dessa vagnar beställdes därav fick man köra på det gamla spåret. Står det inget om omlackeringskrav i avtalet kan man nog inte heller kräva det hur som helst bara för att man tar fram en ny design utan att i så fall själv stå för fiolerna. Extraljusen är eftermonterade då orginalstrålkastarna var otillräckliga.

Eftersom Västtrafik inte kunde kläcka ur sig hur den nya designen skulle se ut i utlovad tid lyckades den Oudsten förhandla fram ett avtal om att bussarna skulle få levereras i någon av de gamla färger (antingen fd GLAB eller den grå  s k fjärilslacken) utan krav på omlackering. Det var närmast en förutsättning för att man skulle kunna sälja dessa bussar till GS vid den tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Mest otroligt/fantastiskt är ju att"GL-märket"får finnas kvar då denna
"sammanslutning"upphörde då Västtrafik tog över ansvaret för trafiken
i regionen./Ulf

Jonas Gustafsson

Lyckades du bara se fyra?

350-368, 370, 501-515, 521-540 = 55 (!) stycken den Oudsten spridda på Älvängen- och Mölndalsdepåerna har fortfarande GL-lack. Dessutom lill-Vesten 174, Fiftyn 153 och Vegorna 155, 156 och 220 i Älvängen.

Lägg därtill de den 14 den Oudsten-ledbussar (301-308, 310, 312-315, 317) på Majorna som fortfarande har gamla Spårvägslacken.

Ang. strålkastarna är de övre eftermonterade extraljus. I original hade bussarna endast pytteljusen i stötfångaren! Inte så lämpligt på landsvägarna ute i Aleskogarna eller runt Lindome...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ulf Berlin

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 22:55:21 PM

350-368, 370, 501-515, 521-540 = 55 (!) stycken den Oudsten spridda på Älvängen- och Mölndalsdepåerna har fortfarande GL-lack. Dessutom lill-Vesten 174, Fiftyn 153 och Vegorna 155, 156 och 220 i Älvängen.

//Jonas G

Hej och tack för dessa uppgifter.
Åkte hem redan 16.02 mot Stockholm så jag missade stora delar av högtrafiken.
Detta var trevliga uppgifter att ta med sig till nästa besök./Ulf

Nupski

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 22:55:21 PM
Ang. strålkastarna är de övre eftermonterade extraljus. I original hade bussarna endast pytteljusen i stötfångaren! Inte så lämpligt på landsvägarna ute i Aleskogarna eller runt Lindome...

//Jonas G

De räcker inte ens i centrala Göteborg. Ficklamporna som sitter original ger dig nollsikt varken halv eller helljus. Men dessa eftermonterade strålkastare är ruskigt bra så länge de sitter fast och det inte blåser  ;D.

Mattias Andersson



För övrigt är ju Mölndalstrafiken ute på upphandling.
Kommer väl ett besked i mars månad om jag inte minns fel..

Så denna GL lack är inne på sin slutfas i vilket fall som.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 11:53:16 AM

För övrigt är ju Mölndalstrafiken ute på upphandling.
Kommer väl ett besked i mars månad om jag inte minns fel..

Så denna GL lack är inne på sin slutfas i vilket fall som.

300-serien är från 1999 och 500-serien från 2000. Så även om GS försvarar anbudet lär inte de nya ålderskraven ge utrymme för "ostarna". Så du har säkert rätt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Cordinot

När introducerade GL sin gamla lack, dvs den vita med gula, blåa och röda linjer?

Ungefär när började de flesta av bussarna som rullade inom GL:s område få den vita designen? Var det i början på 1990-talet eller tidigare?

Nupski

Citat från: Cordinot skrivet 19 februari 2009, 21:32:32 PM
När introducerade GL sin gamla lack, dvs den vita med gula, blåa och röda linjer?

Ungefär när började de flesta av bussarna som rullade inom GL:s område få den vita designen? Var det i början på 1990-talet eller tidigare?

En siffra ringer i mina öron och det är 1988.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2009, 23:02:16 PM
Planeras omlack av dessa Den Oudsten?

Knappast med tanke på att de inte lär ha så jättelångt kvar...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas skrivet 19 februari 2009, 21:50:41 PM
En siffra ringer i mina öron och det är 1988.

Och jag har för mig att det var 1989.
Bland de allra första, om inte rentav allra först, att lackas i GL-lacken var inte nya bussar utan Linjebuss 253 och 254 (Volvo B58-60T med Van Hoolkaross åm. 1980) som lackades om.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.