Det har synts ett antal av de nya som Kjellgrens ska köra med i Gislaved.
37 CEM 714
39 CEM 706
40 CEM 682
41 CEK 050
Dessa är den nya 8500 modellen samt en omärkt 8700 regnr EFN 066..
De var i Tranemo i dag för lite översyn och bränslepåfyllning. Den nya fronten ser bättre ut i verkligheten än vad jag trodde efter sett bilder här.. Dock är tyvärr förarplatsen väldigt trång påminner om kontinentala bussar smal och kort men om det går att få den förarplatsen som fanns på äldre 8500 vet jag ej.. Förmodligen beror det på att rullstolar ska på i framdörren som är bredare än bakdörren.. Platsen bakom föraren var inte en sidostol utan 2 rättvända + att det är 4 platser på barnvagnsplatsen vilket gör att dessa har 3 platser mer än normalt.. Förarstolen är dock av en behaglig modell med luftfjädring och massa finesser.. synd bara att I-shift-spaken sitter på höger sida vilket gör att den tar i väskhållaren...och på höger sida är det inte mer än ca 2 cm till förarväggen så inte blir det lätt att ta med sig en väska med lite egna saker i... Hela förarväggen är av plast och även grinden som tyvärr är rätt låg och inte heller täcker trappsteget vilket gör att det blir en del kallras där.. Förarfönster är enbart enkelglas hela vägen eltrådar enbart i den främre delen vid spegeln.. Vissa detaljer känns igen från 8700 exvis högerspegel och panelen ovan förare som sitter mitt ovan föraren med 2 utblås... spegelstyrning med ett vred på vänsterpanel som i 8700 även klimatpanelen sitter på panelen till vänster som föraren och ej på satelliten.. Inga gardiner i fönster heller ... Vi får väl se vem som är först med bild på dem ..
Hej
Hvilke dørplacering har de omtalte Volvo 8500 ?.
Två av dem, 39 och 41, passerade Borås vid 14.30-tiden i dag och gjorde en kort paus vid Resecentrum. Jag fick några bilder som kommer att läggas ut under kvällen. Jag hade tyvärr inte möjlighet att stifta närmare bekantskap med interiören men exteriört håller jag med Yngrot om att de inte såg så pjåkiga ut.
Dörr 1-1-0 med som sagt bred framdörr
Och så var det då bilderna.
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41_b.JPG)
Vilka j***a monster!
Ser inte ut som något som borde finnas i Sverige.
Jag har bestämt mig nu:
Riktigt snygga!
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 16 juni 2010, 19:50:02 PM
Jag har bestämt mig nu:
Riktigt snygga!
De ser i alla fall bättre ut i verkligheten än på bild. Sedan är det ju inte särskilt snyggt med skolskjutsskylten just där men det finns ingen annan plats.
Där satt den, det är så de ska lackeras. Snygga är de fortfarande inte men rätt lackerade faller det över åt ok i alla fall. Fronten är onekligen väldigt modern och den lirar extremt dåligt med baken. Noterar dock att övre bakljusen och blinkers numera är LED (även om också Nobina har det på sina "gamla" B7RLE i Ale), verkstadspersonalen tackar och ställer undan stegen. Ska bli intressant att se om även 8700 får en uppdatering.
Den sista bilder gör bussen något snyggare än vad jag tyckt tidigare.
men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???
hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39.JPG)
Fina bussar, men skylttestet verkar inte ha lyckats något vidare! ;)
Citat från: Patrik skrivet 16 juni 2010, 19:16:04 PM
Vilka j***a monster!
Ser inte ut som något som borde finnas i Sverige.
Exakt, den som gjorde dessa design kan inte varit vid sina sinnes fulla bruk.
Personligen tycker jag dessa är jätte snygga. Hoppas vi får några i Örebro trakten
Tja, B9S och vad de alla heter...
Ni har just mött er överman, åtminstone i design! ;D Nog den snyggaste bussen jag har sett på länge. Hoppas det rasslar in sådana här även till SL-trafiken snart. Här har vi några värdiga ersättare till de gamla godingarna som är kvar och som måste till skrot eller försäljning. :-\
Ytterligare några i Tranemo i dag och nu håller de på att montera Jlt maskiner...
35 CEM 726
38 CEM 870
42 BXY 905
43 BXY 873
Dessa är 8500 av nån underlig anledning saknar 8700 invr
CEO 880
CEO 874
CEO 876
Vem lyckas fota nere i Gislaved dit de förmodligen lär börja dyka upp under lördagen samt söndag...
Hoppas vi får såna till skånetrafiken med dom ser så grymma ut ;D
Dessa ser grymma ut. Snyggare i verkligheten än på ett pressfoto.
Citat från: homer skrivet 16 juni 2010, 20:18:43 PM
Den sista bilder gör bussen något snyggare än vad jag tyckt tidigare.
men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???
hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"
Borde vara extraljus. Då dimljus brukar sitta ytterst på lastbilar och bussar.
Citat från: homer skrivet 16 juni 2010, 20:18:43 PM
men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???
hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"
Huruvida det är dimstrålkastare eller extraljus beror nog helt på vad beställaren bockat i för rutor på beställningspapperet.
Säffle har väl aldig monterat extraljus på bussarna om man inte specifikt berställt dem? Jämför t.ex med dessa tidiga B9S-vagnar (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6300/Busslink_6301_WUL547_Nynashamn_051020c.jpg).
Några år senare (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5700/Busslink_5762_BZB392_Osmo_071011c.jpg) hade man inte bara börjat bockat i rätt ruta för originalextraljusen, utan även beställt takmonterade redan från leverans.
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2010, 06:43:51 AM
Huruvida det är dimstrålkastare eller extraljus beror nog helt på vad beställaren bockat i för rutor på beställningspapperet.
Säffle har väl aldig monterat extraljus på bussarna om man inte specifikt berställt dem? Jämför t.ex med dessa tidiga B9S-vagnar (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6300/Busslink_6301_WUL547_Nynashamn_051020c.jpg).
Några år senare (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5700/Busslink_5762_BZB392_Osmo_071011c.jpg) hade man inte bara börjat bockat i rätt ruta för originalextraljusen, utan även beställt takmonterade redan från leverans.
busslinks första 63XX vagnar är ju "stadsbussar" och har därför inga extraljus, alla dem 8500 som har varit "regionalbussar" dvs höga ryggstöd och läslampor har ju alltid haft orginalextraljusen
Ja, den ser ju lite aggressiv ut, men det är nog för det svarta kring strålkastarna....
Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2010, 20:43:04 PM
Ytterligare några i Tranemo i dag och nu håller de på att montera Jlt maskiner...
Volvo B12BLE 6x2 8500LE NL
35 CEM 726
36 DEZ 656
37 CEM 714
38 CEM 713
39 CEM 706
40 CEM 682
41 CEK 050
42 BXY 905
43 BXY 873
Dessa är 8500 av nån underlig anledning saknar 8700 invr
Volvo B12BLE 4x2 8700LE
CEO 880
31 CEO 874
32 CEO 876
33 EFN 066
Vem lyckas fota nere i Gislaved dit de förmodligen lär börja dyka upp under lördagen samt söndag...
Jag har nu kompletterat sammanställningen ovan.
38 har regnr CEM713 - CEM870 är ej en buss!
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2010, 18:22:21 PM
38 har regnr CEM713 - CEM870 är ej en buss!
Typiskt, det var en av de bussar som inte jag såg vid mitt besök i Gislaved... Yngrot får kika bättre nästa gång. ;) Nu är listan rättad i alla fall. Tack!
Sorry grabbar jag får väl skylla på typ solsting... ;D ;D
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM
Och så var det då bilderna.
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41_b.JPG)
Det är väl så här den nya 8900 ska se ut? Fronten är ju hiskeligt ful, men resten av bussen ser rätt mycket ut som gamla 8500.
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 00:55:40 AM
Det är väl så här den nya 8900 ska se ut? Fronten är ju hiskeligt ful, men resten av bussen ser rätt mycket ut som gamla 8500.
Nej, det här är en faceliftad 8500. 8900 kommer att få samma front men skiljer sig rätt mycket i övrigt.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2010, 07:11:23 AM
Nej, det här är en faceliftad 8500. 8900 kommer att få samma front men skiljer sig rätt mycket i övrigt.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Kan man kalla det ansiktslyftning när det blir till det sämre?
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 12:46:07 PM
Kan man kalla det ansiktslyftning när det blir till det sämre?
Ansiktslyftning har inget med resultatet att göra, utan är enbart en benämning på processen. Hur många människor är det som ser bättre ut efter en ansiktslyftning?
Citat från: Muk skrivet 08 juli 2010, 12:53:45 PM
Ansiktslyftning har inget med resultatet att göra, utan är enbart en benämning på processen. Hur många människor är det som ser bättre ut efter en ansiktslyftning?
haha... Sant, men jag skulle mer vilja kalla det för en facedown. Det blev en rejäl försämring. Har man "faceliftat" 8700 också?
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 13:58:09 PM
haha... Sant, men jag skulle mer vilja kalla det för en facedown. Det blev en rejäl försämring. Har man "faceliftat" 8700 också?
Nej, både 8500 och 8700 ersätts nästa år av 8900 som har identisk front med en faceliftad 8500. Så det är nog inte att räkna med facelift för 8700.
Citat från: Walter skrivet 08 juli 2010, 14:59:43 PM
Nej, både 8500 och 8700 ersätts nästa år av 8900 som har identisk front med en faceliftad 8500. Så det är nog inte att räkna med facelift för 8700.
Ska bli kul att få resten av 8900. Blir det även 7900? 9900 finns väl redan?
7900 finns nog i asien.
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 15:44:37 PM
Ska bli kul att få resten av 8900. Blir det även 7900? 9900 finns väl redan?
Bussen är redan uppvisad, du hittar en tråd om det här på forumet som Staffan skapade igår.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM
Och så var det då bilderna.
(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41.JPG)
Skolskylt existerar inte för den som designar en buss, lika lite som att det ska in en biljettmaskin som täcker halva instrumentpanelen
och nånstans att ställa pärmen med tjänster och taxehandbok finns naturligtvis inte.............