Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: yngrot skrivet 16 juni 2010, 16:44:54 PM

Titel: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: yngrot skrivet 16 juni 2010, 16:44:54 PM
 Det har synts ett antal av de nya som Kjellgrens ska köra med i Gislaved.


37  CEM 714

39  CEM 706

40  CEM  682

41  CEK  050

Dessa är den nya 8500 modellen  samt en omärkt 8700  regnr EFN   066..

De var i Tranemo i dag för lite översyn och bränslepåfyllning.  Den nya fronten ser bättre ut i verkligheten än vad jag trodde efter sett bilder här.. Dock är tyvärr förarplatsen väldigt trång påminner om kontinentala bussar smal och kort men om det går att få den förarplatsen som fanns på äldre 8500 vet jag ej..  Förmodligen beror det på att rullstolar ska på i framdörren som är bredare än bakdörren.. Platsen bakom föraren var inte en sidostol utan 2 rättvända + att det är 4 platser på barnvagnsplatsen vilket gör att dessa har 3 platser mer än normalt.. Förarstolen är dock av en behaglig modell med luftfjädring och massa finesser..  synd bara att I-shift-spaken sitter på höger sida vilket gör att den tar i väskhållaren...och på höger sida är det inte mer än ca 2 cm till förarväggen så inte blir det lätt att ta med sig en väska med lite egna saker i... Hela förarväggen är av plast och även grinden som tyvärr är rätt låg och inte heller täcker trappsteget vilket gör att det blir en del kallras där.. Förarfönster är enbart enkelglas hela vägen eltrådar enbart i den främre delen vid spegeln.. Vissa detaljer känns igen från 8700 exvis högerspegel och panelen ovan förare som sitter mitt ovan föraren med 2 utblås... spegelstyrning med ett vred på vänsterpanel som i 8700  även klimatpanelen sitter på panelen till vänster som föraren och ej på satelliten.. Inga gardiner i fönster heller ... Vi får väl se vem som är först med bild på dem ..
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 16 juni 2010, 17:23:25 PM
Hej
Hvilke dørplacering har de omtalte Volvo 8500 ?.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 17:56:45 PM
Två av dem, 39 och 41, passerade Borås vid 14.30-tiden i dag och gjorde en kort paus vid Resecentrum. Jag fick några bilder som kommer att läggas ut under kvällen. Jag hade tyvärr inte möjlighet att stifta närmare bekantskap med interiören men exteriört håller jag med Yngrot om att de inte såg så pjåkiga ut.

Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: yngrot skrivet 16 juni 2010, 17:57:37 PM
Dörr 1-1-0    med som sagt bred framdörr
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM
Och så var det då bilderna.

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39_b.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41_b.JPG)
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Patrik skrivet 16 juni 2010, 19:16:04 PM
Vilka j***a monster!
Ser inte ut som något som borde finnas i Sverige.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 16 juni 2010, 19:50:02 PM
Jag har bestämt mig nu:
Riktigt snygga!
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 20:04:29 PM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 16 juni 2010, 19:50:02 PM
Jag har bestämt mig nu:
Riktigt snygga!

De ser i alla fall bättre ut i verkligheten än på bild. Sedan är det ju inte särskilt snyggt med skolskjutsskylten just där men det finns ingen annan plats.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Johan B skrivet 16 juni 2010, 20:15:22 PM
Där satt den, det är så de ska lackeras. Snygga är de fortfarande inte men rätt lackerade faller det över åt ok i alla fall. Fronten är onekligen väldigt modern och den lirar extremt dåligt med baken. Noterar dock att övre bakljusen och blinkers numera är LED (även om också Nobina har det på sina "gamla" B7RLE i Ale), verkstadspersonalen tackar och ställer undan stegen. Ska bli intressant att se om även 8700 får en uppdatering.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: homer skrivet 16 juni 2010, 20:18:43 PM
Den sista bilder gör bussen något snyggare än vad jag tyckt tidigare.

men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???

hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: TH14b skrivet 16 juni 2010, 20:26:44 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39.JPG)

Fina bussar, men skylttestet verkar inte ha lyckats något vidare!   ;)
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 juni 2010, 20:28:54 PM
Citat från: Patrik skrivet 16 juni 2010, 19:16:04 PM
Vilka j***a monster!
Ser inte ut som något som borde finnas i Sverige.

Exakt, den som gjorde dessa design kan inte varit vid sina sinnes fulla bruk.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Mustman skrivet 16 juni 2010, 21:09:07 PM
Personligen tycker jag dessa är jätte snygga. Hoppas vi får några i Örebro trakten
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Andreas skrivet 16 juni 2010, 21:34:07 PM
Tja, B9S och vad de alla heter...

Ni har just mött er överman, åtminstone i design! ;D Nog den snyggaste bussen jag har sett på länge. Hoppas det rasslar in sådana här även till SL-trafiken snart. Här har vi några värdiga ersättare till de gamla godingarna som är kvar och som måste till skrot eller försäljning.  :-\
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: yngrot skrivet 18 juni 2010, 20:43:04 PM
Ytterligare några i Tranemo i dag  och nu håller de på att montera Jlt maskiner...

35  CEM 726

38  CEM 870

42  BXY 905

43  BXY 873

Dessa är 8500  av nån underlig anledning saknar 8700 invr


CEO 880

CEO 874

CEO 876

Vem lyckas fota nere i Gislaved dit de förmodligen lär börja dyka upp under lördagen samt söndag...
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Möllers skrivet 18 juni 2010, 20:44:38 PM
Hoppas vi får såna till skånetrafiken med dom ser så grymma ut  ;D
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Optimal skrivet 19 juni 2010, 02:44:07 AM
Dessa ser grymma ut. Snyggare i verkligheten än på ett pressfoto.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Optimal skrivet 19 juni 2010, 02:46:19 AM
Citat från: homer skrivet 16 juni 2010, 20:18:43 PM
Den sista bilder gör bussen något snyggare än vad jag tyckt tidigare.

men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???

hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"

Borde vara extraljus. Då dimljus brukar sitta ytterst på lastbilar och bussar.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juni 2010, 06:43:51 AM
Citat från: homer skrivet 16 juni 2010, 20:18:43 PM
men min största fråga är om det är Dimljus eller Extraljus som sitter nertill???
hoppas inte säffle har slutat montera extraljus som "standard"

Huruvida det är dimstrålkastare eller extraljus beror nog helt på vad beställaren bockat i för rutor på beställningspapperet.
Säffle har väl aldig monterat extraljus på bussarna om man inte specifikt berställt dem? Jämför t.ex med dessa tidiga B9S-vagnar (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6300/Busslink_6301_WUL547_Nynashamn_051020c.jpg).
Några år senare (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5700/Busslink_5762_BZB392_Osmo_071011c.jpg) hade man inte bara börjat bockat i rätt ruta för originalextraljusen, utan även beställt takmonterade redan från leverans.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: homer skrivet 19 juni 2010, 11:31:34 AM
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2010, 06:43:51 AM
Huruvida det är dimstrålkastare eller extraljus beror nog helt på vad beställaren bockat i för rutor på beställningspapperet.
Säffle har väl aldig monterat extraljus på bussarna om man inte specifikt berställt dem? Jämför t.ex med dessa tidiga B9S-vagnar (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6300/Busslink_6301_WUL547_Nynashamn_051020c.jpg).
Några år senare (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5700/Busslink_5762_BZB392_Osmo_071011c.jpg) hade man inte bara börjat bockat i rätt ruta för originalextraljusen, utan även beställt takmonterade redan från leverans.


busslinks första 63XX vagnar är ju "stadsbussar" och har därför inga extraljus, alla dem 8500 som har varit "regionalbussar" dvs höga ryggstöd och läslampor har ju alltid haft orginalextraljusen
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: 1896 skrivet 19 juni 2010, 16:04:10 PM
Ja, den ser ju lite aggressiv ut, men det är nog för det svarta kring strålkastarna....
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 24 juni 2010, 12:40:36 PM
Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2010, 20:43:04 PM
Ytterligare några i Tranemo i dag  och nu håller de på att montera Jlt maskiner...

Volvo B12BLE 6x2  8500LE NL

35  CEM 726

36  DEZ 656

37  CEM 714

38  CEM 713

39  CEM 706

40  CEM 682

41  CEK 050

42  BXY 905

43  BXY 873

Dessa är 8500  av nån underlig anledning saknar 8700 invr


Volvo B12BLE 4x2  8700LE

CEO 880

31  CEO 874

32  CEO 876

33  EFN 066

Vem lyckas fota nere i Gislaved dit de förmodligen lär börja dyka upp under lördagen samt söndag...

Jag har nu kompletterat sammanställningen ovan.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2010, 18:22:21 PM
38 har regnr CEM713 - CEM870 är ej en buss!
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 07 juli 2010, 18:59:10 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2010, 18:22:21 PM
38 har regnr CEM713 - CEM870 är ej en buss!

Typiskt, det var en av de bussar som inte jag såg vid mitt besök i Gislaved... Yngrot får kika bättre nästa gång. ;)  Nu är listan rättad i alla fall. Tack!
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: yngrot skrivet 07 juli 2010, 22:20:39 PM
Sorry grabbar jag får väl skylla på typ solsting... ;D ;D
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 00:55:40 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM
Och så var det då bilderna.

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_39_b.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41_b.JPG)

Det är väl så här den nya 8900 ska se ut? Fronten är ju hiskeligt ful, men resten av bussen ser rätt mycket ut som gamla 8500.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2010, 07:11:23 AM
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 00:55:40 AM
Det är väl så här den nya 8900 ska se ut? Fronten är ju hiskeligt ful, men resten av bussen ser rätt mycket ut som gamla 8500.

Nej, det här är en faceliftad 8500. 8900 kommer att få samma front men skiljer sig rätt mycket i övrigt.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 12:46:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2010, 07:11:23 AM
Nej, det här är en faceliftad 8500. 8900 kommer att få samma front men skiljer sig rätt mycket i övrigt.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Kan man kalla det ansiktslyftning när det blir till det sämre?
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Muk skrivet 08 juli 2010, 12:53:45 PM
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 12:46:07 PM
Kan man kalla det ansiktslyftning när det blir till det sämre?

Ansiktslyftning har inget med resultatet att göra, utan är enbart en benämning på processen. Hur många människor är det som ser bättre ut efter en ansiktslyftning?
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 13:58:09 PM
Citat från: Muk skrivet 08 juli 2010, 12:53:45 PM
Ansiktslyftning har inget med resultatet att göra, utan är enbart en benämning på processen. Hur många människor är det som ser bättre ut efter en ansiktslyftning?

haha... Sant, men jag skulle mer vilja kalla det för en facedown. Det blev en rejäl försämring. Har man "faceliftat" 8700 också?
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Walter skrivet 08 juli 2010, 14:59:43 PM
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 13:58:09 PM
haha... Sant, men jag skulle mer vilja kalla det för en facedown. Det blev en rejäl försämring. Har man "faceliftat" 8700 också?

Nej, både 8500 och 8700 ersätts nästa år av 8900 som har identisk front med en faceliftad 8500. Så det är nog inte att räkna med facelift för 8700.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 15:44:37 PM
Citat från: Walter skrivet 08 juli 2010, 14:59:43 PM
Nej, både 8500 och 8700 ersätts nästa år av 8900 som har identisk front med en faceliftad 8500. Så det är nog inte att räkna med facelift för 8700.

Ska bli kul att få resten av 8900. Blir det även 7900? 9900 finns väl redan?
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Möllers skrivet 08 juli 2010, 15:46:48 PM
7900 finns nog i asien.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Walter skrivet 08 juli 2010, 15:46:55 PM
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 15:44:37 PM
Ska bli kul att få resten av 8900. Blir det även 7900? 9900 finns väl redan?

Bussen är redan uppvisad, du hittar en tråd om det här på forumet som Staffan skapade igår.
Titel: SV: Faceliftade 8500 till Jlt land
Skrivet av: Lars skrivet 08 juli 2010, 19:18:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2010, 19:00:20 PM
Och så var det då bilderna.



(http://www.savenfjord.nu/kjellgrens_41.JPG)



Skolskylt existerar inte för den som designar en buss, lika lite som att det ska in en biljettmaskin som täcker halva instrumentpanelen
och nånstans att ställa pärmen med tjänster och taxehandbok finns naturligtvis inte.............