SL linje 635

Startat av Hasse L, 19 augusti 2010, 19:53:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



Såg att det vilande linjenumret 635 kommer till användning igen den 23 augusti. Nu för den återinrättade trafiken Åkersberga station - Österåkersanstalten. Dit körde vi även på 70-talet, men då som ett skaft på vissa turer med ¨nya¨ lokallinjen 623.
Dags kanske att erinra om den riktiga 635: Stockholm - Yxlan (/Blidö). När las den ner?  6781 har kommit till Glyxnäs på Blidö som 634 och återvänder till Stockholm som 635. En förstärkande H80 från Täby har kört fram till påstigningshållplatsen.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 augusti 2010, 19:53:34 PM
Dags kanske att erinra om den riktiga 635: Stockholm - Yxlan (/Blidö). När las den ner?

Har för mig att det var i samband med att den sista sträckan på E18 Söderhall-Rösa blev klar i mitten på 90-talet? Att man ansåg att det inte fanns någon anledning att köra Kustvägen via Åkersberga och Penningby till Yxlan/Blidö sedan vägen var klar och köerna via Rö-Finsta var ett minne blott. Då kunde man brassa på E18 och köra alla turer via Norrtälje, och därefter söderut på 276:an.

//Erik - ska ut till Grovstanäs i helgen

Robban

Tack Herr Liljewall för dina bilder, speciellt denna som betyder mycket eftersom jag varit på Blidö en himla massa under årens lopp.
Just nu har vi stuga på Yxlan.

Sa till mej själv att innan jag slutar att köra buss så ska jag köra linje 635 nångång men jag hann inte innan dom la ner linjen förut å nu blir det ju inte samma sak när den återkommer.  ;)

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Gunnar D

Tack för denna bild som är särskilt intressant för mig!
På min sista tjänstgöringsdag vid SL i aug-73 körde jag just linje 635 men då med CF nr 6191 från Huddinge.

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Kul att just H80 6926 fastnade på bilden också. Den kändes igen då det var den enda vagnen som hade "låg midja" på den röda lacken i kombination med grått tak.

Peter Rost

Ja, H80-81 var "riktiga" bussar. ;) Ett flertal av dessa lackades om runt 1980-81. Intressant att SL valde att lackera om bussar som då var cirka tretton år gamla.

/Peter

Ulf Berlin

Några hållplatser(bl annat Albano och Univ södra)har fått ett tillägg på hållplatsskylten
med "634"inom parentes,men i vinter körs inga direkta 634or mot Blidö/Yxlan.
Någon som vet om detta kommer att"återuppstå"nästa vår?/Ulf

Mikael T Nilsson

Tack för en mycket trevlig miljöbild. Kring 1984/85 blev H3:orna (Vo B10M/Säffle) allt vanligare på linje 635. På fredagarna kunde Täby sätta in en mängd kortvagnar på linjen, ofta en blandning av H3:or, H52:or och H80:or. Ibland satte Norrtälje in en extravagn, ofta H1 eller H81.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas

Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 augusti 2010, 20:22:28 PM
Några hållplatser(bl annat Albano och Univ södra)har fått ett tillägg på hållplatsskylten
med "634"inom parentes,men i vinter körs inga direkta 634or mot Blidö/Yxlan.
Någon som vet om detta kommer att"återuppstå"nästa vår?/Ulf

Detta berodde på att SL valde att tursätta en eller två avgångar i veckan i vardera riktningen på linje 634 denna sommar, så att de istället för Norrtälje - Blidö trafikerade Stockholm - Blidö. Vad som då var viktigt att bli påmind om, var att dessa bussar trafikerade inte Norrtälje överhuvudtaget, de rullade inte ens in vid hållplats Kustvägen/Stockholmsvägen.