Vad avgör bussens klassning? Norrorts MAN (åtminstone de blå) är ju klass II, medan de mer gediget byggda b9:orna är klass I.
Så vad skiljer? Utöver bälteskravet alltså.
Det som skiljer är huruvida bussen är avsedd att kunna ta en stor mängd stående, typ lika många som antalet sittplatser eller bara 10-15 stycken
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 juli 2018, 16:20:41 PM
Det som skiljer är huruvida bussen är avsedd att kunna ta en stor mängd stående, typ lika många som antalet sittplatser eller bara 10-15 stycken
Våra klass II är registrerad för 64 stående och 53 sittande?
Har även med annan specning att göra. En klass II-buss ska även ha bälten, minst en taklucka som kan fungera som nödutgång samt ha överrullningsskydd enligt R66 (http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs61-80.html) i UN Vehicle Regulations - 1958 Agreement.
Många av bussarna i SL-trafiken är sedan egentligen klass II-bussar i grund, men har blivit omklassade pga. bl.a. en större barnvagnsplats. Om jag inte missminner mig hanteras det i Buss 2014.
Citat från: Nico skrivet 10 juli 2018, 18:45:48 PM
Har även med annan specning att göra. En klass II-buss ska även ha bälten, minst en taklucka som kan fungera som nödutgång samt ha överrullningsskydd enligt R66 (http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs61-80.html) i UN Vehicle Regulations - 1958 Agreement.
Många av bussarna i SL-trafiken är sedan egentligen klass II-bussar i grund, men har blivit omklassade pga. bl.a. en större barnvagnsplats. Om jag inte missminner mig hanteras det i Buss 2014.
Ahaaa! Finns det begränsningar för antalet barnvagnar i en klass II då? Eller är det bara själva platsens utformning?
Utformningen... eller rättare sagt storleken/längden på BV-platsen avgör.
Citat från: Nico skrivet 10 juli 2018, 19:13:57 PM
Utformningen... eller rättare sagt storleken/längden på BV-platsen avgör.
Tack!