Arrivas Volvo B9S i 88xx-serien har börjat trafikerar 600-linjerna - 17 feb 2017

Startat av Mikael T Nilsson, 17 februari 2017, 09:13:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

Nu har Arrivas B9S-vagnar i 88xx-serien börjat trafikera 600-linjerna. Tidigare verkar de endast ha trafikerat ersättningstrafiken på Roslagsbanan/27-linjerna.

Idag trafikerade 8809 linje 601 i morgonrusningen och tidigare i veckan såg jag 8810 på linje 602.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Det har blivit allt vanligare att se dessa på "normala" linjer, men det var ett tag sen jag såg första 88xx på normal linje, 8806 på 628C den 16/1 för att vara exakt ;D

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr.Omsi skrivet 17 februari 2017, 15:05:16 PM
Det har blivit allt vanligare att se dessa på "normala" linjer, men det var ett tag sen jag såg första 88xx på normal linje, 8806 på 628C den 16/1 för att vara exakt ;D

Tack för uppgifterna! Jag hade missat att de kommit i trafik på de "normala" linjerna mycket tidigare än februari.
Det kanske går i vågor beroende på behov. :-)

Det ska i alla fall finnas sju st B9S i 88xx-serien hos Arriva i Norrort:

8805 (f.d. Keolis 6359)
8806 (f.d. Keolis 6364)
8807 (f.d. Keolis 6388) (blå)
8808 (f.d. Keolis 6386) (blå)
8809 (f.d. Keolis 6360)
8810 (f.d. Keolis 6362)
8811 (f.d. Keolis 6389) (blå)

De blå har jag inte sett till alls. Har de börjat tursättas någonstans och i så fall var?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 februari 2017, 15:18:02 PM
De blå har jag inte sett till alls. Har de börjat tursättas någonstans och i så fall var?

Jag ser de varje dag på alla ersättningslinjer, oftast 27B

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Då är det förmodligen linje 27B som gäller om man vill se de blå B9S-vagnarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 februari 2017, 22:24:59 PM
Tack för era svar. Då är det förmodligen linje 27B som gäller om man vill se de blå B9S-vagnarna.

De flesta omlopp består av A, B och X omblandande. Vissa av dem jämnt fördelade mot uppåt 33% vardera.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2017, 08:54:44 AM
De flesta omlopp består av A, B och X omblandande. Vissa av dem jämnt fördelade mot uppåt 33% vardera.

Tack för informationen. Då gäller det bara att hålla utkik och vara tålmodig när man är ute och fotograferar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Idag kom även Arriva 8822 (gul scala) ut i normaltrafik

Detta är en bild Buzzlover på forumet tog när den gick på 607


Har även nämt i annan tråd att jag sett "Uddevallabussar" på 661 och 666X

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr.Omsi skrivet 21 februari 2017, 14:02:34 PM
Idag kom även Arriva 8822 (gul scala) ut i normaltrafik

Detta är en bild Buzzlover på forumet tog när den gick på 607


Har även nämt i annan tråd att jag sett "Uddevallabussar" på 661 och 666X

Intressant! Tack för bild och uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Att Scalan gick ut på linje var nog i ren desperation efter att några bussar inte klarade halkan i morse  8)

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 21 februari 2017, 14:34:26 PM
Att Scalan gick ut på linje var nog i ren desperation efter att några bussar inte klarade halkan i morse  8)

Det var det säkert, och då har jag lyckats fota något väldigt ovanligt! Så självklart känner man sig stolt att ha fotat men samtidigt besviken att man inte kunde/hade tid att åka den.

Undrar också om den har hållplatsangivare inombords, det känns ju som att det borde vara ett krav på dem normala linjerna iallafall
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

AO

Scalan lär ju troligen vara en av Nettbuss Stadsbussarnas gamla Gävlevagnar :)

Ersa

Citat från: AO skrivet 21 februari 2017, 23:43:10 PM
Scalan lär ju troligen vara en av Nettbuss Stadsbussarnas gamla Gävlevagnar :)

Ja, ursprungligen Jämtlandsplacerad KR Trafik, med gissningsvis Krokomslack.