Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Buzzlover skrivet 20 juni 2021, 13:01:28 PM

Titel: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Buzzlover skrivet 20 juni 2021, 13:01:28 PM
Ja, nu börjar förflyttningarna från Göteborg att ske, på Sociala medier har bilder kommit upp på följande (Omlackerade).

7312 - Norrtälje (Registrerad där sedan 16:e Juni)
7324 - Uppsala Fyrislund (Registrerad där sedan 14:e Juni)
7015 - Södertälje (Registrerad där sedan 15:e Juni)
7714 - Södertälje (Registrerad där sedan 15:e Juni)

För den som vill lägga ner tiden och göra en komplett lista bör alla dom olika individerna vara registrerade på rätt garage nu i CBR.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 juni 2021, 13:27:03 PM
Vad finns det för gammalt i Södertälje som ska bort? 7015 och 7714 är ju Boggi så de kan möjligen ersätta 6900 och 6901, men 68xx har ju fler dörrar, så de kan ju knappast försvinna om fler individer flyttas till Södertälje.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Buzzlover skrivet 20 juni 2021, 13:54:57 PM
7015 och 7714 har båda dörrställning 1-1-1, alltså lika många dörrpar som 68xx:s 2-2-1
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: MGA skrivet 20 juni 2021, 15:40:06 PM
0907 - Södertälje sedan 15/6-21
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 juni 2021, 22:01:29 PM
CitatAntal inlägg: 709 

SV: Nyheter Nobina Sverige AB

« Svar #2 skrivet: Idag kl. 13:54:57 »

7015 och 7714 har båda dörrställning 1-1-1, alltså lika många dörrpar som 68xx:s 2-2-1

Ja, lika många dörrpar,  men inte lika många dörrar , dvs, sämre lämpade för stadstrafik som 68xx kör.

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2021, 09:14:43 AM
Lista på de bussar jag vet Nobina haft för trafiken man nu tappade med Grön X m.fl, fyllt på ny hemort för de jag hunnit kolla och uppgifter i tråden.

0058 B12BLE/8500LE 2009
0059 B12BLE/8500LE 2009
0060 B12BLE/8500LE 2009
0061 B12BLE/8500LE 2009
0062 B12BLE/8500LE 2009
0063 B12BLE/8500LE 2009
0907 B7RLE 8900LE 2014 Södertälje
3790 Sc Citywide 2018 Tyresö
3791 Sc Citywide 2018 Tyresö
6989 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7015 B9RLE/8900 2013 Södertälje
7305 Sc Scala 2011 Malmö Tågersättning
7306 Sc Scala 2011 Malmö Tågersättning
7307 Sc Scala 2011 Norrtälje
7308 Sc Scala 2011 Norrtälje
7309 Sc Scala 2011 Norrtälje
7310 Sc Scala 2011 Norrtälje
7311 Sc Scala 2011 Norrtälje
7312 Sc Scala 2011 Norrtälje
7313 Sc Scala 2011 Uppsala
7314 Sc Scala 2011 Uppsala
7315 Sc Scala 2011 Uppsala
7316 Sc Scala 2011 Uppsala
7317 Sc Scala 2011 Uppsala
7318 Sc Scala 2011 Uppsala
7319 Sc Scala 2011 Uppsala
7320 Sc Scala 2011 Uppsala
7321 Sc Scala 2011 Uppsala
7322 Sc Scala 2011 Uppsala
7323 Sc Scala 2011 Uppsala
7324 Sc Scala 2011 Uppsala
7325 Sc Scala 2011 Lund Tågersättning
7326 Sc Scala 2011 Lund Tågersättning
7327 Sc Scala 2011 Lund Tågersättning
7389 Sc Scala 2011 Helsingborg Tågersättning
7390 Sc Scala 2011 Helsingborg Tågersättning
7391 Sc Scala 2011 Helsingborg Tågersättning
7698 B7RLE/8900 2013 Tyresö
7699 B7RLE/8900 2013 Tyresö
7708 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7709 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7710 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7711 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7712 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7713 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7714 B9RLE/8900 2013 Södertälje
7715 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7716 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7717 B9RLE/8900 2013 Tyresö

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: joacimw skrivet 21 juni 2021, 13:32:23 PM
Nån som vet vad som händer med resten av scalorna?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 juni 2021, 14:15:07 PM
Det var många till Tyresö,  ersätta fd Keolis?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: ks skrivet 21 juni 2021, 14:39:04 PM
2518-2521, 2523, 2524 och 2526 samt 6473 och 6474 ska bort från Södertörn.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Kristian skrivet 21 juni 2021, 16:29:53 PM
En polare mötte "en riktigt udda buss, runda lysen, rätt lång och såg nylackad ut" på väg söderut på Nynäsvägen, låter som en beskrivning av en Scala. Destination Jordbro eller Handen kanske?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juni 2021, 18:24:51 PM
I Stockholm: "Detta är en ny udda bussmodell."

I övriga Sverige samt i Finland: "Jaha, en Scala? De där åkte man ju i som barn, för sisådär 20 år sedan. Nostalgiskt."
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2021, 18:52:54 PM
7325-27 visas i denna tråd. Destination okänd.

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75594.msg494129;topicseen#new (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75594.msg494129;topicseen#new)
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 21 juni 2021, 19:02:03 PM
Jag saknar några i Walters lista.
Volvo 8500 0058-0063 lär väl ha rullat färdigt i a f i Sverige, men Scaniorna 3790-3791?
//Jonas
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Filip S skrivet 21 juni 2021, 19:14:15 PM
3790 och 3791 är också registrerade på Södertörn :)
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juni 2021, 19:16:09 PM
Är detta rekord i lång tid, från introduktionen av en bussmodell på marknaden, till att den äntligen sattes i ordinarie SL-trafik?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: B10M skrivet 21 juni 2021, 19:27:31 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 21 juni 2021, 19:02:03 PM
Jag saknar några i Walters lista.
Volvo 8500 0058-0063 lär väl ha rullat färdigt i a f i Sverige, men Scaniorna 3790-3791?
//Jonas
Fast de jämngamla 0064-69 är fortfarande i trafik i Roslagen, med undantag för 0067.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2021, 19:27:50 PM
Lagt till de bussar Jonas tacksamt efterlyste, tror inte heller 0058-63 kommer i trafik, att kosta på omlack och annat lär inte vara aktuellt på 11 år gamla fordon.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Gano skrivet 21 juni 2021, 19:39:12 PM
7325-7327 ska till Nobina Lund. Sen ska två till Malmö och tre till norra Skåne.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: B10M skrivet 21 juni 2021, 19:49:26 PM
Citat från: Walter skrivet 21 juni 2021, 19:27:50 PM
Lagt till de bussar Jonas tacksamt efterlyste, tror inte heller 0058-63 kommer i trafik, att kosta på omlack och annat lär inte vara aktuellt på 11 år gamla fordon.
Tror jag inte heller. Kanske bussarna till Norrtälje rent av ersätter de kvarvarande av 0064-69.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 juni 2021, 19:51:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2021, 19:16:09 PM
Är detta rekord i lång tid, från introduktionen av en bussmodell på marknaden, till att den äntligen sattes i ordinarie SL-trafik?

Jo det bör det vara, och även 10 år efter att tillverkningen upphörde..

Den fd Gotländska Scala som Fridströms köpte, den kom aldrig i SL trafik?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: B10M skrivet 21 juni 2021, 20:20:21 PM
Scala har ju gått i ordinarie SL-trafik, dock ej SL-lackerad
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=69478.msg486078#msg486078
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Oskar A skrivet 21 juni 2021, 21:30:30 PM
Jag kom att tänka på att jag inte kan minnas att det funnits några Scala som har varit UL-gula. Dock har det rullat Scala i UL-trafiken i Jämtlandslack i samband med interimavtalet 2011-2012. Minns nu inte hur många KR-trafik hade rullandes i UL-trafiken men har för mig att det var mer än en.

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 juni 2021, 21:45:47 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 juni 2021, 19:51:14 PM
Jo det bör det vara, och även 10 år efter att tillverkningen upphörde..

Den fd Gotländska Scala som Fridströms köpte, den kom aldrig i SL trafik?
Inte mer än på ersättningstrafik för Roslagsbanan

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2021, 21:52:22 PM
Kan man gissa att 7305-06 hamnar i Malmö och 7389-91 hamnar i Norra Skåne? Vilken trafik ska dessa användas på?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juni 2021, 22:24:02 PM
Både för Fridströms numera sålda Scala, och Arrivas tillfälliga Täbyvagnar blev det samma historia: Ingen ordinarie SL-trafik, utan bara ersättningstrafik för Roslagsbanan. Ingen PC och ingen röd lack, samt därmed förbud att dessa fick rulla på några ordinarie 600-linjer.

Det närmaste vi hittills kommit SL-rött på en Scala genom alla år fram till 2021, är en röd Scala med ett smalt vitt streck, som rullade i Mariehamn i flera år.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 22 juni 2021, 13:57:50 PM
Vid lunchtid idag mötte vi tre Scalor på väg söderut längs E6 i höjd med Falkenberg. Två av dem var 7389 och 7391, sannolikt var den tredje 7390.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Gano skrivet 22 juni 2021, 14:02:29 PM
Skånes Scalor ska förbli blå och användas för tågersättning.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 22 juni 2021, 15:07:57 PM
Norrtäljes 0064-0069 är ju av 2009 års modell, och kan därför i teorin rulla fram till år 2025 med nuvarande ålderskrav. Dessutom fungerar de rätt bra, så det finns ingen bra anledning att byta ut dem.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 juni 2021, 19:45:24 PM
Citat från: Gano skrivet 22 juni 2021, 14:02:29 PM
Skånes Scalor ska förbli blå och användas för tågersättning.
Skräll..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 juni 2021, 22:16:31 PM
Ja, verkligen en skräll eller inte. Finns det nån klausul i Nobinas avtal med skånetrafiken att man inte får flytta in landsbygdsbussar från andra trafikområden, utan att alla måste användas som tågersättningsbussar? Jag kan i alla fall inte komma på en enda flytt till Skåne som skett där landsbygdsbussar kommit utanför Skåne. Jag kan nog inte ens komma på att det skett under Swebustiden. Alla 25xx är väl från Veolia/Transdev som redan fanns i Skåne. Alla övriga flyttar är väl bara stadsbussar, som f.d Keolis 74xx till Hässleholm och Örebrobussarna som gick till stadstrafiken i Malmö. Eller har jag fel?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Gano skrivet 22 juni 2021, 23:07:07 PM
Du har rätt. Den enda förflyttning av regionbussar som skett har varit av höggolvade/normalgolvade bussar. När det gäller lågentre / låggolv ställer nog kravet med barnvagnsplats på höger sida till det. Det finns inte en enda vanlig regionbuss utan barnvagnsplatsen på höger sida.

25xx är mycket riktigt Transdevs före detta bussar som de använde på Lund V.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 juni 2021, 23:55:14 PM
I hyfsat modern tid så har ju 3563 flyttats in från Värmland.

Om vi pratar Swebustiden och från Skånetrafikens bildande så är nog 4470 och 5593 de enda lågentré/låggolvade regionbussar som flyttats in för att stanna. Sen har det ju funnits hel del inflyttade fordon av samma kaliber som använts som vikariebussar under kortare perioder, bland annat en hel hög av fd. Blekingebussar.

Normal- och höggolvade som uppgraderats till skånestandard fanns det betydligt fler av.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juni 2021, 00:41:30 AM
Nån klausul finns knappast, men Skånetrafiken är ju ökända för sina märkliga kravlistor på massa detaljer, vilket leder till rena ombyggnader av utsocknes bussar. T.ex byten av stolsklädslar, gardiner, samt ändring av färg på destinationsskyltarnas tecken. Detta innebär att kostnaderna lätt drar iväg.
Lägger man dessutom till att barnvagnsplatsen måste vara på höger sida, istället för vänster som den i regel är på andra håll, då börjar det bli lite väl dyrt, krångligt och tidskrävande.
Men så länge invånarna i Skåne län accepterar ett rätt högt skattetryck från regionen för att upprätthålla dylika krav, är det ju bara för regionpolitikerna att fortsätta med kraven.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Walter skrivet 23 juni 2021, 06:53:56 AM
Även stadsbussar från Karlstad har flyttats till Helsingborg för några år sen.
Skattetrycket för just Regionskatten är bland de lägsta i landet så där finner du inget samband mellan krav och höga kostnader. Bara Västmanlands är lägre om jag läser denna tabell rätt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regionskatt (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regionskatt)
Sen säger det inget direkt om hur respektive Regions ekonomi är.

Och just färgen på destinationsskyltarna verkar det inte finnas krav på om man ser vad som rullar i trafik idag men jag vet inte vad avtalen säger. En låg andel inflyttade fordon i efterhand kanske visar på stabila avtal? Nobina skickar fordon på renovering under avtalstiden vilket kanske delvis uppväger behovet att flytta in fordon.

Sen kanske biljettpriset kunde varit lägre med andra krav men den jämförelsen får någon annan göra.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Gano skrivet 23 juni 2021, 10:04:06 AM
När det gäller stadsbussar har en del flyttar skett till Skåne, men stadsbussar har normalt barnvagnsplats både till vänster och höger, vilket underlättar då inga ombyggnader krävs. Dock har jag för mig att man fick bygga till en barnvagsplats till höger på MAN-ledbussarna som flyttades från Örebro i fjol.

3563 hade barnvagnsplatsen på höger sida redan från början, liksom de fåtal Mercedes som BKB flyttat från Blekinge/Kalmar till Skåne.

För den som är intresserad av alla underliga krav finns det lite att läsa här : https://skanetrafiken.varumarkesmanual.se/sv/fordon-och-trafik
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juni 2021, 10:23:56 AM
Larvigt att inte ens företagsnamn får synas längre ovan framdörren.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Gano skrivet 23 juni 2021, 10:41:55 AM
Lika larvigt är det att invertarienummer inte får vara påklistrade på frontpartiet.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Buzzlover skrivet 23 juni 2021, 11:25:13 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2021, 22:24:02 PM
Både för Fridströms numera sålda Scala, och Arrivas tillfälliga Täbyvagnar blev det samma historia: Ingen ordinarie SL-trafik, utan bara ersättningstrafik för Roslagsbanan. Ingen PC och ingen röd lack, samt därmed förbud att dessa fick rulla på några ordinarie 600-linjer.

Det närmaste vi hittills kommit SL-rött på en Scala genom alla år fram till 2021, är en röd Scala med ett smalt vitt streck, som rullade i Mariehamn i flera år.
Förlåt men missade du helt inlägget från "B10M"? Scalorna som Arriva hade (8820 - 8822) fick faktiskt Buss-PC av okänd anledning.
Även fast det var pga akut vagnbrist efter snöstorm så gick ju (som B10M länkade till) en av Scalorna faktiskt på linjetrafik, bilden blev så dålig eftersom jag blev helt paff när jag såg den komma på 607:an
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juni 2021, 12:04:34 PM
Bara för att ett felaktigt fordon sattes ut i småpanik, egentligen mot SL:s klara direktiv, räknar jag inte som "ordinarie trafik". För mig är ordinarie trafik planerad och sanktionerad av huvudmannen, med i förväg godkända fordon. Inte en akut nödlösning från operatören.
Det har funnits mängder med liknande situationer i TO Norrtälje också, från både nuvarande och föregående avtal, men ingen av dessa situationer med snabbt inkastade fordon (som demo-Temsa, olika Sprintrar, en grön Volvo 8700, flera vita Setror, samt Busslinks TL-bil) räknar jag som "ordinarie trafik".
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: zjbus skrivet 23 juni 2021, 12:30:40 PM
Ordinarie trafik handlar om turer som körs enligt tidtabell inte vilket företag som kör och/eller lackering på fordonet.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juni 2021, 12:31:55 PM
Det är din personliga tolkning. Inte min.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 12:32:48 PM
Nej eller ett initiativ från en chaufför för att lösa ett problem med fordonsbrist.

Jag körde en dubbeltur på linje 816 mellan Tyresö o Gullmarsplan (SL området) med en Älvsborgslackad Alpus (avsedd som övningsbuss) i början på 2000 talet då vi hade ställt en mängd turer p.ga fordonsbrist och tre 816 i rad var inställda.

Alpusen fick absolut inte brukas men...
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juni 2021, 12:40:51 PM
I efterhand heter det då knappast att "Alpus kördes i ordinarie trafik på 816 förr i tiden".
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 12:45:31 PM
Kunderna blev väldigt glada medans jag fick ovett från annat håll.

Idag minns jag inte om turen registrerades som inställd eller om det blev vite för fel fordon, men sådana egna initiativ var sällan uppskattade i SL området.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: zjbus skrivet 23 juni 2021, 12:52:53 PM
Glada och nöjda kunder är viktigast. Absolut viktigast är att en utannonserad tur körs inte vem som kör turen, folk i allmänhet bryr sig inte om vad det är för lackering etc, rätt linjenummer och att folk kommer dit de tänkt sig så är de allra flesta nöjda.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Buzzlover skrivet 23 juni 2021, 13:05:15 PM
Hursomhelst så var påståendet ifall detta blir första gången Scala går i ordinarie SL-trafik.
Svaret är alltså Nej, sen kan ni gärna fortsätta argumentera om att den turen inte bör räknas pga byråkrati eller tillfälligheten som skapade utsättningen.
Men svaret är fortfarande nej, detta blir alltså inte första gången en Scala rullar med rätt utrustning (förutom färgen och saknaden av en bakdörr) i ordinarie SL-Trafik.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juni 2021, 13:12:35 PM
Bör och bör. De olika listorna över undantag blir rätt långa, om man lägger till olika grader av "förutom" inom parenteser. Jag har ett annat exempel på en SL-röd tågersättningsbuss som fordonsmässigt klarade alla ålders-, dörr- och färgkrav, men saknade PC då den kastades akut utryckning på en lokallinje under de sista veckorna av ett avtal. Rullade denna busstyp i ordinarie trafik på denna linje? Nej, definitivt inte. Även om det skedde på en ordinarie avgång, räknar jag inte det som att detta lilla inhopp räknas in som att dessa bussar kördes i ordinarie trafik, i samråd med huvudmannen.

Som sagt: Ditt påstående är din personliga tolkning, som du inte kan hävda är en regel som alla andra ska följa blint.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juni 2021, 14:14:40 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 12:32:48 PM
Nej eller ett initiativ från en chaufför för att lösa ett problem med fordonsbrist.

Jag körde en dubbeltur på linje 816 mellan Tyresö o Gullmarsplan (SL området) med en Älvsborgslackad Alpus (avsedd som övningsbuss) i början på 2000 talet då vi hade ställt en mängd turer p.ga fordonsbrist och tre 816 i rad var inställda.

Alpusen fick absolut inte brukas men...
0537?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 14:23:57 PM
0537 var väl en vanHool.

Kan ha varit 0437, minns du vilken det var som fanns i Tyresö i början på 2000 talet?

Jag har givetvis bilder men tror detta magasin är utlånat.

Om Christian läser detta kan han nog svara på numret.

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juni 2021, 14:29:49 PM
Roligt att det alltid brukar bli bildbevis av dessa avvikelser.  :)
Framförallt roligt att kunna motbevisa folk som 10-20 år senare bestämt hävdat att såna avvikelser aldrig skett.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juni 2021, 14:41:35 PM
Jag tror jag har en garagebild på bussen i fråga, Jag undrar om inte någon Säffle i Swebusfärger har gått i trafik på morgonen. Har för mig att jag fotat vid Gullmarsplan en gång, Sörmlandsgrön Vega Har däremot rullat.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 juni 2021, 16:53:43 PM
Sörmlandsgrön Vega var väl inte galet många år sen? Kan det vart 4709 innan den fick SL-lack (dvs, den var redan flyttad, men inte omlackad?)
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 17:15:18 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juni 2021, 14:41:35 PM
Jag tror jag har en garagebild på bussen i fråga, Jag undrar om inte någon Säffle i Swebusfärger har gått i trafik på morgonen. Har för mig att jag fotat vid Gullmarsplan en gång, Sörmlandsgrön Vega Har däremot rullat.

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Jo det var en av de fd Gotlandsbussar som användes för övningskörning.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 17:25:06 PM
Citat från: zjbus skrivet 23 juni 2021, 12:52:53 PM
Glada och nöjda kunder är viktigast. Absolut viktigast är att en utannonserad tur körs inte vem som kör turen, folk i allmänhet bryr sig inte om vad det är för lackering etc, rätt linjenummer och att folk kommer dit de tänkt sig så är de allra flesta nöjda.

Så är det inte alltid överallt, de flesta kunder ja men ofta fick man ovett från annat håll, just när man tog egna initiativ.

Hämtade en fastkörd buss med dragstång i Tyresö C en vinter i brist på bärgare och liknande i Trintorp samma vinter i början på 2000 talet. Bägge bussarna kom hem utan kostnad förutom övertidstimmar för två man.

Jag vet mycket väl varför det inte uppskattades och efter detta så "försvann" dragstången.

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2021, 14:29:49 PM
Roligt att det alltid brukar bli bildbevis av dessa avvikelser.  :)
Framförallt roligt att kunna motbevisa folk som 10-20 år senare bestämt hävdat att såna avvikelser aldrig skett.

Ja sådant tog man ju alltid bilder på när man själv var "orsaken", just historien med Alpusen var extra rolig när man fick massor av beröm för en varm och bekväm buss som gick i tid (även om bussarna innan var inställda) Den hade ju dieselvärmare så det var inga problem att komma med en varm o go buss.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: eliaS skrivet 23 juni 2021, 23:27:15 PM
äntligen lite nytt till tyresö  ;D
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Buzzlover skrivet 24 juni 2021, 11:02:58 AM
Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2021, 13:12:35 PM
Bör och bör. De olika listorna över undantag blir rätt långa, om man lägger till olika grader av "förutom" inom parenteser. Jag har ett annat exempel på en SL-röd tågersättningsbuss som fordonsmässigt klarade alla ålders-, dörr- och färgkrav, men saknade PC då den kastades akut utryckning på en lokallinje under de sista veckorna av ett avtal. Rullade denna busstyp i ordinarie trafik på denna linje? Nej, definitivt inte. Även om det skedde på en ordinarie avgång, räknar jag inte det som att detta lilla inhopp räknas in som att dessa bussar kördes i ordinarie trafik, i samråd med huvudmannen.

Som sagt: Ditt påstående är din personliga tolkning, som du inte kan hävda är en regel som alla andra ska följa blint.
Jag har aldrig hävdat att det jag säger är regel.
Men du kan inte komma ifrån hur mycket du än argumenterar om det att detta inte är första gången som modellen rullar i ordinarie trafik, "ordinarie trafik"= planerad avgång i tidtabell, vilket den körde.
Somsagt, man kan diskutera omständigheterna i åratal
Men du kommer aldrig ifrån faktumet att den har gått i ordinarie planerad trafik förut.
Sluta gärna säga att jag ber andra följa det jag säger när så inte är fallet.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: En buss brummar skrivet 24 juni 2021, 13:02:18 PM
Jag anser utan tvekan att Buzzlover har rätt.

Planerad trafik är planerad trafik. om du har en buss som kör en dag på ett omlopp så har den kört på ordinarie trafik. Däremot är inte bussen ordinarie. Den kan vara inlånad, felaktig fordonstyp, precis vad som helst. men om du så kör en elscooter på omloppet så har du kört den på ordinarie trafik. Icke ordninarie trafik är mer Förstärkningskörning, tågersättning, ersättnignstrafik osv.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 juni 2021, 14:04:26 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2021, 14:23:57 PM
Kan ha varit 0437, minns du vilken det var som fanns i Tyresö i början på 2000 talet?
Jag har givetvis bilder men tror detta magasin är utlånat.

Jo 0437 var det jag fotade vid rampen 2001,  2005 stod den i Märsta.
Lägger ut i ny tråd under 15-30 år
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 24 juni 2021, 16:20:26 PM
Angående ordinarie trafik så tycker jag (för att agera lite tråkig då) att ni alla har rätt! För allt beror nämligen på vad man lägger in i begreppet ordinarie trafik. Om man menar tidtabellslagda turer enbart så har modellen helt klart gått i ordinarie trafik! Men om man menar upplägget med både tidtabellsläggning och en specifik bussflotta som är dedikerad till trafiken så har modellen Inte gått i ordinarie trafik, eftersom den inte vart planerad för körningarna i trafikområdet. Men son sagt, det är en tolkningsfråga!
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2021, 16:39:48 PM
Bra sammanfattning. Inte alls tråkigt.  :)
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Stefan P skrivet 25 juni 2021, 17:50:59 PM
Hej

Finns det bilder på omlackade 76xx bussar och Scalor i UL färg?

Mvh Stefan P
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 juni 2021, 18:15:25 PM
Ja på Instagram och troligen även Facebook.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 26 juni 2021, 16:31:20 PM
7305 och ytterligare en Scala i Västtrafiklack fanns hos Nobina i Malmö i dag. / GNl
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: AO skrivet 26 juni 2021, 21:05:14 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2021, 18:15:25 PM
Ja på Instagram och troligen även Facebook.

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Några länkar? Försöker leta men hittar inte  :)
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 juni 2021, 01:25:10 AM
Vet inte om det går att länka från Instagram. Du får följa folk där.
https://instagram.com/umeabussar?utm_medium=copy_link
https://instagram.com/lulebussen?utm_medium=copy_link

Den sista, lulebussen finns här på Bussnack.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juli 2021, 14:14:20 PM
Citat från: ks skrivet 21 juni 2021, 14:39:04 PM
2518-2521, 2523, 2524 och 2526 samt 6473 och 6474 ska bort från Södertörn.
Ersätts dessa med  fd Göteborg.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 01 juli 2021, 22:47:38 PM
Du har svaret på sida 1, Micke =)

7698 B7RLE/8900 2013 Tyresö
7699 B7RLE/8900 2013 Tyresö
7708 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7709 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7710 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7711 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7712 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7713 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7715 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7716 B9RLE/8900 2013 Tyresö
7717 B9RLE/8900 2013 Tyresö
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Walter skrivet 01 juli 2021, 22:52:01 PM
Plus 3790, 3791 och 6989.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juli 2021, 09:09:34 AM
Tyresö säger ingenting om vilken av alla depåer det blir på Södertörn.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: ks skrivet 02 juli 2021, 12:37:36 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2021, 09:09:34 AM
Tyresö säger ingenting om vilken av alla depåer det blir på Södertörn.

/Bussmicke
www.bussmicke.se



7698 står i Handengaraget. Samtliga f.d Göteborgare skall vara inlagda på Handen, men om de fördelas vidare sedan vet jag inte, utan den som lever får se...

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: homer skrivet 02 juli 2021, 12:50:16 PM
2 Scania Citywide suburban till Jordbro, 3 Volvo 8900 till Tyresö, resten av Volvo till Handen
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juli 2021, 13:30:16 PM
Tack vore kul att veta vilka som hamnar var

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: ks skrivet 02 juli 2021, 18:00:17 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2021, 13:30:16 PM
Tack vore kul att veta vilka som hamnar var

/Bussmicke
www.bussmicke.se


Nu har 7698 förflyttat sig till Tyresögaraget. Så min gissning, med tanke på vad Homer nämnde tidigare, är:

Tyresö: 6989 och 7698-7699
Handen: 7708-7713, 7715-7717
Jordbro: 3790 och 3791
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juli 2021, 19:51:44 PM
Stort tack
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Kvarne skrivet 03 juli 2021, 14:43:52 PM
Lånar tråden.

Det händer lite i Kallhäll:

Utrangerat:
6594
6595
6596
6597
6598

Tillskott
3161-3162
0110
0111
0112
0113

Tillfälligt lån
2511
2512
2513

Detta innebär att det nu i Kallhäll endast är rena Nobina-B9or kvar, dvs 6458-6461.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Walter skrivet 05 juli 2021, 10:26:45 AM
Tack för uppgifterna, utökning av trafiken då det är mer bussar in än ut eller försvinner det även bussar till andra TO i SL-land?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: ks skrivet 05 juli 2021, 12:12:47 PM
Citat från: Kvarne skrivet 03 juli 2021, 14:43:52 PM
Lånar tråden.

Det händer lite i Kallhäll:

Utrangerat:
6594
6595
6596
6597
6598

Tillskott
3161-3162
0110
0111
0112
0113

Tillfälligt lån
2511
2512
2513

Detta innebär att det nu i Kallhäll endast är rena Nobina-B9or kvar, dvs 6458-6461.
Är du säker ang. 0113? Det är en Tyresövagn som fortfarande är reggad på Tyresö och ska mig veterligen vara kvar i Södertörn..?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: DEB skrivet 05 juli 2021, 15:41:09 PM
Citat från: Walter skrivet 05 juli 2021, 10:26:45 AM
Tack för uppgifterna, utökning av trafiken då det är mer bussar in än ut eller försvinner det även bussar till andra TO i SL-land?

Då en del ersättningsbussar behöver sättas in för avstängningarna på Mälarbanan nu under sommaren gissar jag att det är anledningen till att extra bussar behöver tillkomma.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Kvarne skrivet 06 juli 2021, 09:35:47 AM
Blir lite osäker nu, men har för mig att 0110-0114(till och med!) fått personliga ramp-platser i Kallhäll. Återkommer.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 juli 2021, 16:24:01 PM
7709, 7710 och vad jag tyckte var 7714(?!) Syntes idag på E4 norrut vid Fruängen i sin nya SL-skrud, men varför var de där? Känns som fel plats om de ska börja köra i Södertörn. På väg till Gullmarsplan??? Ersättningen för pendeln norr om stan?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Hasse L skrivet 14 juli 2021, 23:00:55 PM
(https://i.postimg.cc/PJ6F87Bj/6948-4-ngelholm-B.jpg)
Nobina 6948. Från Malmö till Ängelholm. Nyligen?

Vid garaget sågs också de blå boggibussarna 7390-91. Kanske något för kommande ersättningstrafik Ängelholm-Helsingborg, under (sista(?) etappen av järnvägens dubbelspårsutbyggnad Ängelholm-Maria c:a sept-nov?
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Gano skrivet 14 juli 2021, 23:19:30 PM
6948 ersätter nog 6649 (MAN A78 från Kalmar) som nyligen sålts till öst. 6649 skulle lämnat Skåne häromdagen, men kom tydligen inte långt innan den blev överhettad.

6948 kördes upp från Malmö till Ängelholm häromveckan.
Titel: SV: Nyheter Nobina Sverige AB
Skrivet av: Buss_Lund skrivet 15 juli 2021, 00:00:32 AM
Nobina 6948 har lånat ut Ängelholm eller dom har flyttat till Ängelholm ??? ???