Dubbla bokstäver och andra skyltningsproblem i SL-land

Startat av Bussmicke, 21 november 2021, 18:37:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

CitatUtanför ämnet:

En extra fotomöjlighet uppenbarade sig lite senare: ersättningsbussarna för spårvägen till Bromma Flygplats rullar ju ännu några dagar. I motsats till hur det såg ut i våras, så har linjen nu medtagits i skyltarna (dessvärre med dubbla B'n). 8011 sågs också.

Dubbla bokstäver lyckas men tydligen aldrig få bukt med eller så saknas intresset...



Denna tråd har knoppats av från tråden om Sturegatan i Sundbyberg mm.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Verkar vara intresset. Det finns även många andra irriterande fel som SL och operatörerna aldrig tar tag i. Trots felanmälningar i månader/år.

B10M

Grundproblemet är väl att något av SL:s system inte är/var konstruerat för bokstäver i linjenummer. Och istället för att åtgärda grundproblemet, så har man försökt kringå problemet genom att lägga in bokstaven i destinationen istället. Detta har ju gett massor av problem genom åren, till exempel alla dessa hållplatser där det står
123 X: destination
i listan över linjer. Man skulle naturligvis ha åtgärdat grundproblemet från början istället för att försöka trixa, då hade inget av dessa problem inträffat.

Ersa

Tyvärr finns ingen vilja att ta tag i grundproblemet, i detta fall linjenumren. Man kör bara vidare med det system man övertog från sina föregångare SS, SJ Buss etc, och låter nummerserierna förbli som de var under 1960-talet och bakåt.
Hitta en annan lösning för spårtrafiken, samt gör nåt åt att 600-serien är proppfull medan 200- och 300-serien är det motsatta, så slipper vi hålla på med alla suffix som resenärerna mest blir förvirrade över.

B10M

Proppfulla linjenummerserier har det tjatats om i årtionden, och ändå har de inte blivit fulla ännu, och det finns inte heller några planer på nya linjer som skulle göra 600-serien full. Är ju bara att använda 670-serien för vanliga linjer om det skulle behövas, ingen fattar ju ändå att 7:an betyder stombuss. Det som verkligen förvirrar resenärerna är ju om man byter till nya linjenummer utan anledning.

Ersa

Att inga nya röda linjer får x7x-nummer, är SL väldigt noga med. Likaså att x9x består endast av nattlinjer. Nya 68x-nummer vill man tydligen hålla reserverade för trafik mellan Kista och Roslagen, vilket lämnar 60x-66x kvar lediga för röda linjer i områdena Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker och Norrtälje
Att linjer som t.ex 620X, 631X och 636X aldrig fick egna linjenummer berodde sannolikt på nummerbrist. Likaså att V och H infördes på lokallinjerna i Danderyd/Täby, istället för att få behålla sina separata linjenummer för motsols/medsolsvarv.

I Norrtälje trafikområde benämns busslinjerna ändå med enbart de två sista siffrorna av medelresenären, så att byta ut hundratalet till t.ex 9 skulle inte påverka många, om man såg till att behålla de två sista siffrorna för majoriteten av linjerna. Kanske med undantag av kanske Norrtälje tätortstrafik, som kan få nya låga nummer i serien.

I Uppsala län har man bytt väldigt många linjenummer under de senaste två avtalen, då man gick från endast 800-serien (från SJ-tiden) till alla möjliga hundratal, beroende på kommun/trafikområde, men behöll 800-serien för långväga trafik och kommunöverskridande stomlinjer. Jag känner då inte till att det blev så mycket förvirring i detta län i och med detta, och jag tror att invånare i Stockholms län också borde klara samma situation.

pnott

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2021, 02:15:32 AM
I Uppsala län har man bytt väldigt många linjenummer under de senaste två avtalen, då man gick från endast 800-serien (från SJ-tiden) till alla möjliga hundratal, beroende på kommun/trafikområde, men behöll 800-serien för långväga trafik och kommunöverskridande stomlinjer. Jag känner då inte till att det blev så mycket förvirring i detta län i och med detta, och jag tror att invånare i Stockholms län också borde klara samma situation.

Information är a och o. 2013 genomfördes en stor omläggning av busslinjerna i Västerås. Det gamla nätet av stadslinjer och förortslinjer ersattes med nya. Inte en enda linje fick behålla sitt gamla nummer. Det genomfördes i samband med linjeomläggningen en massiv informationskampanj, och förvirringen uteblev. Resultatet blev snarare att personer som tidigare inte hade haft en aning om hur bussarna gick plötsligt fick koll, och kanske t o m började utnyttja dem. 2020, innan Corona slog till så hade i alla fall antalet resenärer fördubblats.