Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen

Startat av 846, 27 juni 2021, 22:17:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nej, relativt ofta känns det som servicen till kunderna är sekundär. Både för de som kör och de som upphandlar. "Yrkesstoltheten" verkar inte finnas ens högst upp längre.

846

En intressant aspekt i sammanhanget är också huruvida man från operatörens sida förstått att förstärkningstrafik behövs (men valt att inte sätta in någon alls eller otillräcklig förstärkning) eller om man inte insett att efterfrågan midsommarafton kl. 11.00 till Rimbo-Edsbro-Hallstavik är betydligt större än vid vanlig lördagstrafik? Jag vet inte vad som är värst, om man inser att en ledbuss inte uppfyller behovet (utan att det snarare behövs tre ledbussar) men man skiter i det eller om man faktiskt inte insett att efterfrågan är betydligt högre. Nu kan jag inte vilka operatörer som kör vilka linjer men för 670 hade man satt in flera extrabussar men på 639 inga alls.

På vägen hem från Roslagen såg jag flera resenärer som inte kom på vid Söderhalls trafikplats och Brottby trafikplats - enligt vad jag kunde höra hade de stått där länge och inte kommit med någon buss mot stan. Resegarantin för taxi är ju bra i teorin men det är sällan lätt att få tag på en taxi när man ska in till stan jämfört med när man ska åt andra hållet. 

Bussmicke

Obegripligt hur det varit i år. Tidigare år har man ju gödslat med bussar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Som sagt tar det fyra timmar för en enda extrabuss att återvända till Stockholm, från Hallstavik. Det kan därför i teorin rullat iväg flera extrabussar tidigare, men som inte dök upp just mellan klockan 11 och 12 i just Danderyd.
De flesta vaneresenärer brukar försöka stiga på redan på Tekniska, för att få en plats. Där brukar även informationspersonal finnas på plats.

Angående Söderhall och Brottby trafikplatser verkar resenärena numera ha glömt bort de flera decennier gamla rutinerna att busstrafiken går omlagd på gamla vägen under midsommartid, och då från hållplatserna på gamla vägen.

B10M

Och du tycker inte att SL/Nobina har något ansvar för att informera resenärerna var bussen går? Utan det är resenärernas skyldighet att komma ihåg vad som har gällt tidigare midsomrar, och dessutom förutsätta att detta även gäller denna midsommar? Och kollektivtrafien är bara till för vaneresenärer som åker samma sträcka varje midsommar?

Ersa

Var skriver jag att jag tycker att ingen har ansvar att informera resenärer? Framför gärna dina enga åsikter i frågan, helst direkt till SL och Nobina, men försök inte vinka fram nåt form av påstående om mig.
Jag har inget ansvar i frågan, och är inte heller resenär från de berörda trafikplatserna.

Trafiken läggs om till gamla vägen inte bara på midsommar, utan så fort det blir köer och olyckor, vilket sker rätt jämnt fördelat många gånger om året.

Fredrik Gelin

Nu är det väl så som Lars Håkan  skrev att det knappast är i entreprenörernas intresse att förlora pengar.
Att mindre underentreprenörer och externa bussar inte får vara med och köra skulle jag gissa är relaterat till Accessmaskinerma som utgör ett effektivt hinder för att köra med något annat än befintliga bussar inom SL-trafiken.
Sedan hindrar det naturligtvis inte att man lånar bussar och/eller förare som uppfyller kraven från andra depåer inom SL-området.
Jag gissar att det är här skon klämmer i detta fall eftersom förare med färdskrivarkort och förarlegitimation för SL-trafiken inte växer på träd om man så säger.
Sedan beror det som sagt på vilka fridagssystem som tillämpas i det aktuella området oavsett om det är Norrtälje, Värmdö eller något annat område.
Har man många som bara har arbetsplikt på vardagar blir det så klart problem, men annars borde det finnas ett antal förare som normalt arbetar helger och röda dagar att tillgå.
En annan förutsättning är att det finns bussar av rätt typ att tillgå, flertalet bussar i SL-trafiken har inte färdskrivare längre och bör då inte användas på sådana linjer som kräver detta.
Som jag ser det är det alltså inte de "stora drakarna" som bär hela skulden till att de mindre entreprenörerna stängts ute från SL-trafiken.
Jag körde själv på söndagen i midsommarhelgen 2011 och då var vi istället för många bussar i förhållande till behovet på 639.
Utöver ordinarie 639 körde Fridströms från Öregrund, jag från Östhammar och sedan var det även förstärkning från Norrtälje och Täby i Hallstavik och Rimbo.
Jag sade till föraren i Rimbo att han inte behövdes då vi redan var fyra bussar med resenärer för max två.
Jag gissar även att resenärstrycket mot Roslagsskärgården som Blidö, Grisslehamn, Rådmansö, mfl också är ganska stort och då är det ju logiskt att man satsar på att förstärka 676 i första hand då det sannolikt hjälper fler resenärer.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Hinder i forum av accessmaskiner och andra regler är det ju huvudmannen som själv skapat, genom att formulera sina avtal, samt sätta upp ett regelverk som sist och slutligen innebär en hel del besvär för passagerarna. Där ingår även bristande information om omlagda körvägar, m.m.

Framtidens midsommartrafik under nästa avtal ska bli intressant att skåda (från avstånd). Post corona, då verksamheten på Arlanda, rederierna och turistbussbranchen återtagit sina anställda.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:03:46 PM
Som sagt tar det fyra timmar för en enda extrabuss att återvända till Stockholm, från Hallstavik. Det kan därför i teorin rullat iväg flera extrabussar tidigare, men som inte dök upp just mellan klockan 11 och 12 i just Danderyd.
De flesta vaneresenärer brukar försöka stiga på redan på Tekniska, för att få en plats. Där brukar även informationspersonal finnas på plats.

Angående Söderhall och Brottby trafikplatser verkar resenärena numera ha glömt bort de flera decennier gamla rutinerna att busstrafiken går omlagd på gamla vägen under midsommartid, och då från hållplatserna på gamla vägen.

Finns andra linjer än 639, nu tänkte jag mer på 676.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#24
Ja just. "Den Enda Linjen", som redan har all prioritet, ska ha ännu mera prioritet...

Mitt inlägg var dock ett svar på "846" inlägg om linje 639 och Edsbro.

Resenären

Otroligt intressant samtal här. Tack för insikten. Det blir allt tydligare att kunden har ett väldigt litet fokus hos både operatörer och myndigheten. Vi måste komma tillbaka till ett läge där kundens behov styr och där ansvariga på myndigheten faktiskt får ta ansvar för sina insatser. Men det är ju mycket roligare att projektleda en ny sjötrafikkarta med flashiga byråer än att ta ansvar för att det dagliga fungerar.

846

Idag fick jag besked av SL att de ersätter min taxiresa som kostade 1100 kr då 639:an aldrig dök upp. Gott så, men jag hade ärligt talat hellre föredragit att åka buss hela vägen till Edsbro. Nästa midsommar tror jag det får bli Roslagsbanan till Kårsta o skjuts därifrån, om det inte är några banarbeten (vilket det var i år) tror jag det är den smidigaste lösningen under midsommarhelgen.

Joakim Wahlberg

Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:58:45 PM
Var skriver jag att jag tycker att ingen har ansvar att informera resenärer?
Här? Varför ska resenärerna komma ihåg det? Är väl inte resenären som ska tro att bussen går från nån annan hållplats.
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2021, 15:03:46 PM
Angående Söderhall och Brottby trafikplatser verkar resenärena numera ha glömt bort de flera decennier gamla rutinerna att busstrafiken går omlagd på gamla vägen under midsommartid, och då från hållplatserna på gamla vägen.

Och som vanligt på detta forum ska bara 639 diskuteras...
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bussmicke

Som det brukar vara. SL har x antal 100 andra linjer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Eftersom det enbart är 676 som diskuteras som Den Enda Roslagslinjen i alla andra medier, samt ute i samhället, är det väl inte så märkligt att man t.ex i detta forum vill lägga fokus på nåt annat än just 676? Därav mitt budskap om att 639 finns också.
Tråden handlade dessutom i grunden om en resenär som skulle från Danderyds sjukhus till Edsbro. Är det då så märkligt att tråden får fokus på den linje som trådstartaren ville åka med? Trådstartaren kommer inte till Edsbro med 676.

Om bussarna styrs om till gamla vägen flera gånger i månaden, året om, så fort köer pga olyckor eller annat sker, är det väl inte så märkligt att vaneresenärerna i Brottby, som faktiskt är den absoluta majoriteten av resenärer på 639 och 676 til/från denna hållplats, har koll på läget och minns tillbaka till föregående veckas incident, när bussen tog gamla vägen. Vad är det för förstagångsresenärer som reser till/från Brottby hela tiden? Är det något jag missat här?

En sak är åtminstone säker. Ingenstans skriver jag att jag anser att skyltning och information inte bör förbättras. Bara att det inte är mitt ansvar som privatperson att se till att detta sker. Vill ni som anser att det åker en massa ovana resenärer till/från Brottby förbättra informationen för dessa påstådda resenärer, får ni väl åka eller flytta till Össeby-Garn och engagera er i frågan. Jag kan säkerligen ordna fram lite kontaktuppgifter till lokala Össbypolitiker, om det behövs.

Till trådstartaren kan jag meddela att SL gått ut med beröm till operatören som kör 639 och 676, för att berätta hur bra de skötte midsommartrafiken i år. Så det fanns uppenbarligen inga problem i år.