Sveriges rondelltätaste stad

Startat av Taunusch, 02 december 2007, 10:22:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

I tråden om rondellkörning nämndes att Borlänge har 34 rondeller. Det slås av Eskilstuna som har åtminstone 36 rondeller....

Finns det någon officiell uppgift om vilken stad som är den rondelltätaste? Eller ska vi ta och räkna lite?  ::)

Fast man kanske borde räkna per kommun och invånarantal för att det ska bli rättvist.....

IngemarJ

Hej!

Sedan Smalspåret gick i konkurs har jag hållit mig ur byn men någon påstod för ett par år sedan att denna titel bärs av Växjö.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 02 december 2007, 10:52:55 AM
Hej!

Sedan Smalspåret gick i konkurs har jag hållit mig ur byn men någon påstod för ett par år sedan att denna titel bärs av Växjö.

Hälsar

Ingemar

Det var en gång så. Det är mycket möjligt att många städer har hunnit bygga i kapp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Om jämförelsen ska bli rättvis måste antalet cirkulationsplatser i en kommun sättas i relation till ett storleksmått, till exempel invånarantalet, annars är jag övertygad om att Stockholms kommun har flest cirkulationsplatser.

Borlänge är inte så stort (ca 47 000 invånare) och torde ligga bra till med 34 cirkulationsplatser (0,72 cirkulationsplatser per 1000 invånare). Eskilstuna kommun har som jämförelse bara 0,39 cirkulationer per 1000 invånare. Gävle är helt ute i leken med 26 (+3 under byggnad) och Luleå känner jag inte tillräckligt bra.

Värt att notera är att av Gävles 26 cirkulationsplatser trafikeras nästan samtliga av regelbunden lokal- eller regionalbusstrafik och inte en enda är utformad med tanke på busstrafikens framkomlighet. Något säger mig att det är på samma sätt i resten av landet.

Anders

Nico


Citat från: Anders Noren skrivet 02 december 2007, 13:13:23 PMVärt att notera är att av Gävles 26 cirkulationsplatser trafikeras nästan samtliga av regelbunden lokal- eller regionalbusstrafik och inte en enda är utformad med tanke på busstrafikens framkomlighet. Något säger mig att det är på samma sätt i resten av landet.

Alltså, du menar inte att det faktiskt finns fordon som är högre, tyngre och längre än personbilar...?!  ;)  :D

Skämt åsido, men det känns onekligen ofta som om man tenderar att glömma den tunga trafiken när man utformar nya gatu- och vägmiljöer alternativt att det praktiska får stå tillbaka för det estetiska. Sådant som blivit mera problematiskt på senare år tycker jag är bl.a. spärrlinjer som man som förare ibland måste skära för att kunna svänga eller passera genom en cirkulationsplats, gupp som inte klarar ledvagnar och/eller inte lirar riktigt bra ihop med luftfjädrade fordon med kort fjädringsväg, avsmalningar som knappt är breda nog att passera utan att ta i något, refuger och trottoarkanter som är för höga för överhänget osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

#5
Citat från: Stefan skrivet 02 december 2007, 10:22:49 AM
I tråden om rondellkörning nämndes att Borlänge har 34 rondeller. Det slås av Eskilstuna som har åtminstone 36 rondeller....

Finns det någon officiell uppgift om vilken stad som är den rondelltätaste? Eller ska vi ta och räkna lite?  ::)

Fast man kanske borde räkna per kommun och invånarantal för att det ska bli rättvist.....
Fritt ur minnet ska Eskilstuna få tre ny rondeller längs Torshällavägen, två i närheten och en längre bort, dessutom ska det ha tillkommit ytterligare två i samband med Ica Maxibygget i Skiftinge. Hur det förhåller sig med dessa vet jag inte men tillstymmelse till minst en såg jag under en bussfärd på ettan till Skiftinge och har hört planer på ytterligare en, denna är tänkt att ersätta en avfart som ska stängas av. Under ett varv på Linje 1 i den staden gör en förare 24 (11 st. varav en passeras två ggr) rondellpassager men den siffran kan ha förändrats uppåt. Motsvarande siffra för linje 11 är 18 med 9 passager åt vardera håll, tillägsvis passeras många rondeller av flera linjer.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Taunusch

Skiftingeområdet har berikats med två cirkulationsplatser med anledning av bygget av Maxi ICA Stormarknad. Dels en utefter Gårdskälsgatan men också en utefter Karl Hovbergsgatan, bägge precis i anslutning till affären.

Vilka blivande cirkulationsplatser tänker du på utefter Torshällavägen? I korsningen vid Nystrandsgatan utanför Motorcentralen och Färghuset ska det byggas men var någonstans mer? Schröderstiernas väg kanske?

Leif D

Citat från: Anders Noren skrivet 02 december 2007, 13:13:23 PM
Om jämförelsen ska bli rättvis måste antalet cirkulationsplatser i en kommun sättas i relation till ett storleksmått, till exempel invånarantalet, annars är jag övertygad om att Stockholms kommun har flest cirkulationsplatser.

Borlänge är inte så stort (ca 47 000 invånare) och torde ligga bra till med 34 cirkulationsplatser (0,72 cirkulationsplatser per 1000 invånare). Eskilstuna kommun har som jämförelse bara 0,39 cirkulationer per 1000 invånare. Gävle är helt ute i leken med 26 (+3 under byggnad) och Luleå känner jag inte tillräckligt bra.

Värt att notera är att av Gävles 26 cirkulationsplatser trafikeras nästan samtliga av regelbunden lokal- eller regionalbusstrafik och inte en enda är utformad med tanke på busstrafikens framkomlighet. Något säger mig att det är på samma sätt i resten av landet.

Anders

Nåja, Norrköping klarar sig ju med 30 rondeller (jo jag har räknat) vilket ger index på 0,24.

Här trafikeras nog de flesta av rondellerna av busstrafik, spårvägstrafiken går dock oftast rätt igenom.
De flesta rondeller är av stor modell, men en hel del små har kommit till på senare år, något direkt hinder för kollektivtrafiken är de inte enligt min uppfattning.
Möjligen kan detta tillskrivas det ganska intensiva säkerhetsarbete som Norrköpings kommun bedriver, främst tillsammans med kollektivtrafikoperatören Veolia (och dess företrädare Busslink).
Veolia i Norrköping har egna olycksutredare, ursprungligen utbildade för spårtrafiken, men som utnyttjas för att utreda alla olyckor och tillbud som kollektivtrafikfordon är inblandade i inom kommunen. Man utreder inte bara orsak utan förslår lämpliga ändringar t.ex. i infrastrukturen.
Denna organisation är också remissinstans då ny och ombyggnader ska ske i vägnätet.
Möjligen något att ta efter ? 
Kan även nämna att denna utredningsverksamhet är en bra affär för Veolia, då de kan ta betalt av orsakande part för olycksutredningar.
;-)

AJ Anders Johansson

31 st  rondeller i Växjö om jag inte räknade fel  (uppåt mer)

Martin Maltkvist

Citat från: Stefan skrivet 02 december 2007, 18:18:58 PM
Skiftingeområdet har berikats med två cirkulationsplatser med anledning av bygget av Maxi ICA Stormarknad. Dels en utefter Gårdskälsgatan men också en utefter Karl Hovbergsgatan, bägge precis i anslutning till affären.

Vilka blivande cirkulationsplatser tänker du på utefter Torshällavägen? I korsningen vid Nystrandsgatan utanför Motorcentralen och Färghuset ska det byggasff men var någonstans mer? Schröderstiernas väg kanske?
Ja det kan nog vara vid den korsningen såvida inte mitt minne sviker mig, dessutom ska visst ytterligare en tillkomma i samband med bygget av en ny idrottshall i närheten av Stens choklad.
Ekuriren har en artikel i ämnet med tillhörande skiss: www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=593165&avdelning_1=102&avdelning_2=369
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

David M

De sydsvenska kommunerna står sig nog väl i konkurrensen, inte minst Växjö och Hässleholm har satsat på ett stort antal rondeller även ute på riksvägarna. Åker man riksväg 23 i Växjö har vägen begåvats med två nya rondeller ut mot Åseda, en i nya trf Norremark och en i utkanten av Sandsbro. Dessutom har jag fått höra att VV planerar att bygga om den sydvästra infarten till staden på rv23 vid Räppe och Bergsnäs till ännu en rondell för att ersätta den nuvarande trafikljuskorsningen så man lär nog inte minska utbyggnadstakten än på ett tag.


Stockholm och de övriga större städerna tror jag inte alls leder eftersom det finns relativt få vägkilometer per invånare och många fler trafikljusreglerade svårare korsningar där det inte går att bygga rondeller. En kommun som Borås, Växjö, Jönköping m.fl. borde ligga bättre till i topplistan, stora kommuner till ytan med många samhällen på 500-2000 invånare, med många vägkilometrar och utspridda trafikkorsningar där det relativt låga trafikflödet motiverar rondeller.

Bussmicke

Detta är ju en ren sjukdom denna rondelmani.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JB

Citat från: David M skrivet 03 december 2007, 16:37:12 PM
De sydsvenska kommunerna står sig nog väl i konkurrensen, inte minst Växjö och Hässleholm har satsat på ett stort antal rondeller även ute på riksvägarna. Åker man riksväg 23 i Växjö har vägen begåvats med två nya rondeller ut mot Åseda, en i nya trf Norremark och en i utkanten av Sandsbro. Dessutom har jag fått höra att VV planerar att bygga om den sydvästra infarten till staden på rv23 vid Räppe och Bergsnäs till ännu en rondell för att ersätta den nuvarande trafikljuskorsningen så man lär nog inte minska utbyggnadstakten än på ett tag.


Stockholm och de övriga större städerna tror jag inte alls leder eftersom det finns relativt få vägkilometer per invånare och många fler trafikljusreglerade svårare korsningar där det inte går att bygga rondeller. En kommun som Borås, Växjö, Jönköping m.fl. borde ligga bättre till i topplistan, stora kommuner till ytan med många samhällen på 500-2000 invånare, med många vägkilometrar och utspridda trafikkorsningar där det relativt låga trafikflödet motiverar rondeller.

Ligger en del i vad du skriver. I brist på bättre sysselsättning räknade jag till 34 rondeller i Uppsala, alltså lika många som Borlänge, trots att Uppsala är nästan tre gånger så stort befolkningsmässigt. Det ger Uppsala (inkl. Sävja) ett index på 0,25 rondeller per 1000 invånare. Intressant att notera var dock att rondellerna inte alls var jämnt fördelade i staden. En rondell i Luthagen kan jämföras med 8 i Boländerna.

/Jonas

OSkar000

Åtivdaberg har totalt fem rondeller och cirka 9000 invånare i tätorten ger såleders 0,56 rondeller per 1000 invåndare. Genom en av dessa går i princip alla busslinjer i till, från och i Åtvidaberg.


Åtvidabergs busstätaste rondell.