Spårvagnar på Sundbybergslinjen sent 50-tal

Startat av Greger Larsson, 24 augusti 2015, 22:11:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Fortsättning från mitt föregående inlägg...

Jag har studerat de fina bilderna en god stund och...
... blir så irriterad på mig själv att jag inte minns vare sig B12-släpen eller A1:orna trots bra koll från mormors balkong. Visserligen flyttade vi från Tulegatan i december 1958, och i ärlighetens namn var jag mer intresserad av alla lastbilar och grävmaskiner som invaderade Storskogen och ängen utmed Tulegatan, men ändå...

Jag minns däremot ett litet (grått ?) arbets-/växellok som då och då kom ut på Tulegatan. Mustanger (linje 3 ?) såg jag ibland backa in till hallarna, men ett tydligt bestående minne är när de mörkblå flaggprydda 700-vagnarna fanns där en kortare tid. De såg ut som Metropol-bussar i fronten, fast med en "sned" framruta.

När SJ´s busslinje 11 till Norra Bantorget introducerades utgick den från Gränsgatan t v om Nynäsmacken på bild 4. När Storskogs-området började ta form flyttades utgångs-hållplatsen till Storskogs-torget  (nu T-stn Näckrosens andra uppgång) där en vändslinga fanns. Sträckningen blev då Bergdalen - Vackra vägen fram till Tulegatan / Råsundavägen - Stråket i Råsunda och sedan raka vägen till Bantorget.
Från Hallgatan (senare omdöpt till Lövgatan), bakom vagnhallen på bild 4, utgick linjerna 6 och 7. Båda gick till Norra Bantorget, men vilken av dem som gick via Hagalunds trånga och slingrande gator minns jag inte. Men trångt var det, två bussar kunde nätt och jämnt mötas...

Sedan SS flyttat ut från vagnhallarna etablerade sig andra verksamheter där. I hörnet av vagnhallen på bild 4 öppnade Ernst Nilson Volvo-försäljning och en Shell-mack. En annan del blev terminal för Bilspedition, andra blev verkstäder för Scania-bilar, Lastbilsbolaget Norrort och Printing Equipment (Solna Offset). När alla dessa i sin tur flyttade kom flera mindre företag in på området en tid, resten är historia...   /  M v h  Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Det var busslinje 7 som gick från Hallgatan via Hagavägen i Hagalund till Norra Bantorget. Jag är uppvuxen i gamla Hagalund,
på Spetsgatan ( granne med både konstnären Olle Olsson och Boxare Harry Persson ),så linje 7 var min linje då man skulle
in till stan'. Det enda stället jag kan tänka mig vara trångt i Hagalund för bussen skulle i så fall vara Hagavägsbacken
från Hagalunds torg ner mot Östervägen. Missade man bussen någon gång så gick man nedför Viktoriagatan till Råsundavägen
och tog spårvagn 15 i stället.
Då jag 1968/69 jobbade som betongchaufför på Ulriksdalsverken ( ett dotterbolag till Byggfirman Samuelsson och Bonnier )
så hade vi garage för bilarna i gamla spårvägshallarna. Sedan har jag jobbat på Skeppstedts förnickling, också i Gamla spårvägs-
hallarna med ingång från Lövgatan, för övrigt inte långt ifrån Hallgatan.
Hälsningar Nisse.

WalleW

God förmiddag!
Ja, det var i den backen det var lite trångt. På Råsta gick det flera riktiga rövarhistorier om de äldre chaufförernas bravader där, särskilt vintertid... På Skeppstedts Förnickling lät jag förkroma tillbehör till mina lastbilar i slutet av 70-talet. 
/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
En förare som jag ofta åkte med på 7'an var Pelle Kubiken. Han uppfattades ofta som sur och grinig.
Därför var det roligt att busa lite med honom. Då han för det mesta hade skynket bakom ryggen
fastknäppt i motorhuven så stod jag och lutade mig mot stolpen bakom honom och kikade på honom.
Vid ett tillfälle så bromsade han in så hårt att jag for genom skynket och höll på att landa i knät på honom.
"Gå och sätt dig ungdjävul " skrek han och frågade varför jag alltid stod där. " Jag skall bli busschaufför när jag blir stor"
svarade jag utan att ha en tanke på det. Då jag senare började på Råsta så frågade jag honom om han kom ihåg
mig. Då svarade han " jaså var det du det din djävul ". Sedan skrattade vi åt det hela och gick och tog en fika.
Han var då bas på Arlanda och bråkade med taxichaffisarna i stället.
Häsningar Nisse.

WalleW

Hej Nisse!
Vi har kommit ifrån spårvagns-ämnet lite för mycket. Vi flyttar oss till Råsta-minnen dit jag kommer med en Pelle Kubiken-grej till ikväll...
/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej. Då får jag väl bidra med en bild från 30-talet där man skymtar vagnhallen bakom grönskan.
Med på bild är även gamla vändslingan och vad jag tror är reservdelslagret längst till vänster.
Hälsningar Nisse.
http://sofie.solna.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Solb_2001+11_227&Imgnr=1

WalleW

Hej Nisse!
Wow! Det var en häftig bild! Långt före min ankomst till världen, men ändå anar man vad som komma skall...   /   M v h   Walle

Mr H

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 11 september 2015, 12:27:52 PM
Hej. Då får jag väl bidra med en bild från 30-talet där man skymtar vagnhallen bakom grönskan.
Med på bild är även gamla vändslingan och vad jag tror är reservdelslagret längst till vänster.
Hälsningar Nisse.
http://sofie.solna.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Solb_2001+11_227&Imgnr=1

Fin bild! Egentligen så är det banförrådet längst t.v men det är väl
också ett reservdelsförråd på sitt sätt!

När kommer ni att komma in på när ni körde Capitol med Wilsonlåda?
Fast det var i vänstertrafik kanske lite före er tid?

;D
Mr H

WalleW

Hej Mr H!
Ja det var före min tid. Jag har bara flyttat en veteran-Capitol med pys-Wilson några meter en gång, men aldrig kört någon på väg. SJ Solna-Sundbyberg hade ett antal sådana och som junior åkte jag mycket med dem, bl a på linje 11 som jag nämnde i tidigare inlägg. Jag kan inte bedöma om jag har missat något sensationellt, men för sin tid var det nog så.
/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Ja Capitol med Wilsonlåda var före min tid också.
Men säkert har jag nog åkt med någon.
Tyvärr så fastnade mitt intresse för gamla bussar
inte förrän jag hittade den här sidan
på nätet. Därför har jag inga egna bilder att bidra med.
Så tack alla ni entusiaster som jämt släpade kameran med er.
Hälsningar Nisse.

Björn Forslund

SvOf har en pys-Wilson-Capitol årgång 1956 från Jönköping, så är ni sugna på att köra blir det nog tillfällen!
(Svenska Omnibusföreningen är föreningen som driver denna trevliga sida!)

WalleW

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2015, 18:31:02 PM
SvOf har en pys-Wilson-Capitol årgång 1956 från Jönköping, så är ni sugna på att köra blir det nog tillfällen!
(Svenska Omnibusföreningen är föreningen som driver denna trevliga sida!)

Okej då, Björn...!
Dags att trycka in en stödjande medlemsavgift till SvOf m a o. Snart trillar ju pensionen in på kontot... ;D...
/   M v h   Walle

WalleW

#27
Citat från: Greger Larsson skrivet 24 augusti 2015, 22:11:45 PM
Här kommer några bilder från linje 15




Ca 55 år senare...




Ca 55 år senare...

/   M v h   Walle




Björn Forslund

Det fula 60-tals tegelschabraket har ju inte lyft platsen direkt.  :( Macken var trevligare!

WalleW

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2015, 23:53:29 PM
Det fula 60-tals tegelschabraket har ju inte lyft platsen direkt.  :( Macken var trevligare!


Jag säger som Zlatan : Jabbselut..!, d v s ja, absolut! Man kunde t o m stå ut med det lilla "Gulf-huset" som byggdes först bakom schabraket och då mack-verksamheten levde kvar ytterligare några år. På den bilden är det bara Råsunda-huset som håller stilen  :).
Spårvägshallarna med det maffiga vildvinet bakom Shell-macken  :D !!! Som balsam för själen...

/   M v h   Walle