Svenska nummerplåten försvinner

Startat av Fredde, 19 mars 2015, 20:25:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

I höst släpper Trafikverket på bokstäverna Y och Z på nya bilars registreringsskyltar. Sedan är den svenska modellen med tre bokstäver och tre siffror uttömd. Något måste göras - men vad?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3894232.ece

Ska bli intressant att se vad man hittar på i framtiden...

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 19 mars 2015, 20:25:50 PM
I höst släpper Trafikverket på bokstäverna Y och Z på nya bilars registreringsskyltar. Sedan är den svenska modellen med tre bokstäver och tre siffror uttömd. Något måste göras - men vad?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3894232.ece

Ska bli intressant att se vad man hittar på i framtiden...

Vilka principer har man för återanvändning av gamla nummer?

Ersa

Enkelt. Mitt förslag är att införa fyra siffror från ett visst årsskifte! Alla nuvarande bilar behåller sina tresiffriga skyltar bilens livslängd ut, som i registret får en osynlig nolla i början. MLB803 blir således MLB0803 i registret. De äldre tresiffriga kommer att fasas ut med tiden, då alla nyregistrerade fordon efter ett visst datum få fyrsiffriga nummer där 1000 blir det lägsta. 
Möjligtvis skulle man kunna införa ett undantag för gamla nyimporterade fordon, så att dessa även i framtiden får tresiffriga skyltar. Dvs att detta blir våra framtida "veteranbilsskyltar".

Att ha ett system med både tre- och fyrsiffriga skyltar samtidigt är ju knappast något problem rent tekniskt, då Motorfordonsbyrån på lilla Åland redan idag har ett flertal olika kombinationer med 2-3 bokstäver följt av 2-4 siffror. Från och med 2013 har nyregistrerade fordon just precis tre bokstäver följt av fyra siffror.


Bild från http://www.olavsplates.com/finland_slow.html där alla olika versioner beskrivs.

Nico

Äsch, återinför länsbokstäverna igen...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

En annan variant är ju att minska den karenstid som finns innan man återbesätter ett nummer, nu verkar det inte riktigt finnas något system.
Jag exporterade t.ex en bil sommaren 2007 och den avreggades, det numret är fortfarande inte återanvänt.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2015, 21:09:14 PM
En annan variant är ju att minska den karenstid som finns innan man återbesätter ett nummer, nu verkar det inte riktigt finnas något system.
Jag exporterade t.ex en bil sommaren 2007 och den avreggades, det numret är fortfarande inte återanvänt.

Som jämförelse hamnade en av mina förra bilar på skroten efter att den stals från nästa ägare och krockades under våren 2006. Redan året efter var registreringsskyltens exakta kombination åter upptagen på en helt ny bil av 2007 års modell.
Så du har rätt i att det inte verkar finnas någon direkt konsekvens tidsmässigt i karenstiden.

Mr G

Enkelt vore väl annars att vända på ordningen och låta siffrorna komma först och sen bokstäverna. Eller så öppnar man en serie med 2 bokstäver plus 4 siffror. 4 bokstäver plus 2 siffror, 2 siffror plus 4 bokstäver, 2 bokstäver +2 nuffror + 2 bokstäver. Finns många exempel runt om i världen hur man kan hantera detta.
吉先生

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2015, 21:16:56 PM
Som jämförelse hamnade en av mina förra bilar på skroten efter att den stals från nästa ägare och krockades under våren 2006. Redan året efter var registreringsskyltens exakta kombination åter upptagen på en helt ny bil av 2007 års modell.
Så du har rätt i att det inte verkar finnas någon direkt konsekvens tidsmässigt i karenstiden.

När bilen skrotas så är karensen 1 år. Osäker på hur lång tid det är när bilen exporteras.

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 19 mars 2015, 21:18:54 PM
Finns många exempel runt om i världen hur man kan hantera detta.

Exempel utanför landets gräns? Va? Nej nej! Det skulle ju vara ytterst pinsamt, och är dessutom svårt att kombinera med de svenska myndigheternas klassiska självgodhet ;)

Ur artikeln i startinlägget:
"Det är inte aktuellt att snegla på hur andra länder gör, utan man utgår från det vi har i dag och försöker hitta fler kombinationer", säger Mikael Andersson, pressansvarig för registreringsfrågor på Transportstyrelsen, till Ny Teknik.

Därefter tar man bl.a upp alternativet med en extra siffra, helt utan att nämna Åland... ::)

zjbus

Citat från: Nico skrivet 19 mars 2015, 21:00:14 PM
Äsch, återinför länsbokstäverna igen...  ;)
Instämmer helt med föregående talare.

Ersa

Jag är helt emot en massa parallella småregister med länsbokstäver i ett såpass litet underbefolkat land som Sverige. I Tyskland skämtas det ju att de har sitt decentraliserade system än idag enbart för att skapa byråkratiska arbeten, och att dessa bekostas av onödiga kostnader som bilägaren får betala så fort denne flyttar över en gräns.
Både Finland och Norge har avskaffat sina liknande system, och det/de första bokstäverna i deras skyltar indikerar nu enbart vart fordonet togs i trafik första gången. Inga fordon ändrar således registreringsnummer under sin livslängd där. Även Storbritannien har ett liknande system där man förutom årsmodell kan se region där fordonet ursprungligen registrerades.

Jag håller fast vid mitt förslag att bara införa en fjärde siffra från och med 2016-01-01. Då slipper vi ju dessutom att ha skyltar som mer eller mindre påminner om systemen i bl.a Finland, Litauen, Ungern, Cypern och Malta, då vi istället får ett helt eget system. Tja... att dela på med ålänningarna förstås! ;)

Ersa


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2015, 17:28:36 PM
Jag är helt emot en massa parallella småregister med länsbokstäver i ett såpass litet underbefolkat land som Sverige. I Tyskland skämtas det ju att de har sitt decentraliserade system än idag enbart för att skapa byråkratiska arbeten, och att dessa bekostas av onödiga kostnader som bilägaren får betala så fort denne flyttar över en gräns.
Både Finland och Norge har avskaffat sina liknande system, och det/de första bokstäverna i deras skyltar indikerar nu enbart vart fordonet togs i trafik första gången. Inga fordon ändrar således registreringsnummer under sin livslängd där. Även Storbritannien har ett liknande system där man förutom årsmodell kan se region där fordonet ursprungligen registrerades.

Jag håller fast vid mitt förslag att bara införa en fjärde siffra från och med 2016-01-01. Då slipper vi ju dessutom att ha skyltar som mer eller mindre påminner om systemen i bl.a Finland, Litauen, Ungern, Cypern och Malta, då vi istället får ett helt eget system. Tja... att dela på med ålänningarna förstås! ;)

I Norge är det var bussen registreringsbesiktigades som avgör. Det är därför så många Vest-bussar har regnummer i Norge som börjar på UA eller UB. De är regbesiktigade i Nordfjordeid, ett par mil från Stryn. Lista över vilka nummer fordonen får på respektive besiktningsort finns här
http://www.klikk.no/motor/bil/article574218.ece

Avställning enligt svenskt mönster är inte möjlig i Norge utan då blir det avregistrering. Ny registreringsbesiktning alltså och då kan fordonet få nytt nummer beroende på vad denna sker. Alltså motsvarande som i Sverige men återinregistrering är betydligt vanligare än i Norge.

Länsbokstäver var väl pittoreskt på sin tid men är ganska otympligt i dag. Vi har ju några rejält stora län som Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län. Och för oss bussentusiaster som skall försöka hålla reda på bussarna är det verkligen inte önskvärt. Om en buss byter ägare till en i ett annat län eller rentav flyttas inom ett storföretag mellan två län får den nytt regnummer och det blir alltså betydligt besvärligare att följa en buss öde. Jag kan svårligen se någon fördel i det.

Ersas förslag med tre bokstäver och fyra siffror tycker jag är bra om befintliga nummer behålls och bara i dataregistren markeras med en nolla före det tresiffriga numret.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Fyra bokstäver och tre siffror skulle räcka längre. Eftersom man har 23 olika bokstäver men bara 10 olika siffror så skulle det ge 2,3 gånger fler nya kombinationer.

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 25 mars 2015, 22:49:28 PM
Fyra bokstäver och tre siffror skulle räcka längre. Eftersom man har 23 olika bokstäver men bara 10 olika siffror så skulle det ge 2,3 gånger fler nya kombinationer.

En utökning från tre till fyra siffror, samt långsam utfasning av 0xxx skulle utöka antalet kombinationer från dagens 12 miljoner till c:a 100 miljoner.
Fyra bokstäver vore lämpligt om Sverige skulle beräknas få uppåt 230 miljoner fordon framöver, men det lär nog inte ske än på ett tag.