Vilken busslinje till Grönan?

Startat av Brinken, 17 juli 2014, 20:58:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brinken

Jag är turist i Stockholm. På måndag ska jag och några kompisar åka till Stockholm. Vi kommer med tåg, hur tar man sig vidare till Djurgården (Gröna Lund & Skansen) från Centralstation.
För några år sen åkte jag själv med linje 47 (tror jag det var) från Klara VattuGränd till Djurgården, finns den linjen kvar? Hittar den inte nu när jag googlar.
En annan sak hur betalar man på bussarna om man vill åka enstaka resor inom SL-trafiken, går det att betala med Visa-kort?

//Jonny Brink

Lars-Håkan_E

Spårvagn nr 7 från Sverigehuset/NK

Biljett måste du förköpa, går ej att köpa ombord, ej heller på bussar.

Delfinen76

Det stämmer att man åker med Spårvagn linje 7! Man får gå upp till Hamngatan utanför Gallerian. Man kan även ta tunnelbanan till Karlaplan och byta till linje 44 eller Slussen och ta Djurgårdsfärjan från Räntmästartrappan.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Sannolikt den absolut sämsta "förbättring" i innerstadens kollektivtrafik på flera decennier,  inte minst med tanke på turismen. Men taxi med europas värsta priser måste skratta i a f.

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2014, 21:19:10 PM
Sannolikt den absolut sämsta "förbättring" i innerstadens kollektivtrafik på flera decennier,  inte minst med tanke på turismen. Men taxi med europas värsta priser måste skratta i a f.

Hur menar du? Linjedragning? priser? eller vad menar du? Sen att några taxibolag är skithögar och har höga priser gäller ju inte alla. Dom "vanliga" taxibolagen har ju okej priser.

Brinken

Finns inte linje 47 kvar? Reser med en kompis som har svårt att gå långa sträckor, han klarar inte av att gå den långa sträckan från Centralen till NK-huset.  Sen är det detta med betalningen. De vill bara ha en tur och retur Centralen-Djurgården nåt mer vill de inte betala det där med förköp har de svårt att förstå, de har svårt att fatta allt med data. Här i Västmanland kan man betala med Visa/MasterCard på bussarna, går det inte på SL-bussarna.

Lars-Håkan_E

Citat från: Brinken skrivet 17 juli 2014, 21:29:37 PM
Finns inte linje 47 kvar? Reser med en kompis som har svårt att gå långa sträckor, han klarar inte av att gå den långa sträckan från Centralen till NK-huset.  Sen är det detta med betalningen. De vill bara ha en tur och retur Centralen-Djurgården nåt mer vill de inte betala det där med förköp har de svårt att förstå, de har svårt att fatta allt med data. Här i Västmanland kan man betala med Visa/MasterCard på bussarna, går det inte på SL-bussarna.

Du kan inte betala alls ombord, förköpta biljetter eller sms biljett.

Rekommenderar Taxi med en seriös firma typ Kurir, 020 eller Taxi Stockholm, eller som nämndes tunnelbana o buss via Karlaplan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 17 juli 2014, 21:26:42 PM
Hur menar du? Linjedragning? priser? eller vad menar du? Sen att några taxibolag är skithögar och har höga priser gäller ju inte alla. Dom "vanliga" taxibolagen har ju okej priser.

Problemet är ju att som turist o allrahelst utländsk dito torskar många med vansinniga taxinotor vilket ger Sverige i allmänhet o Stockholm i synnerhet extremt dåligt rykte.

Att ta bort 47:an typ 10 år innan man har en ersättning från Centralen till Djurgården tycker i a f jag var rent vansinne, NK expressen är ju bra för sådana kunder som kan gå längre sträckor och som har lokalkännedom.

Micke A

Man kan köpa biljetter på Centralstationen (längst ner givetvis) och sedan ta 52:an från Centralen till typ Nybroplan och därefter den "förhatliga" spårvagnen ;-)

Andreas91

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2014, 21:34:51 PM
Du kan inte betala alls ombord, förköpta biljetter eller sms biljett.

Rekommenderar Taxi med en seriös firma typ Kurir, 020 eller Taxi Stockholm, eller som nämndes tunnelbana o buss via Karlaplan.

Enligt SLs hemsida fungerar det utmärkt att köpa SL-biljett ombord Spårväg City av konduktören.

Brinken:

Mitt heta tips är att införskaffa en SL-biljett hos ett SL-center. Ligger ett beläget i Centralstationens bottenvåning (i närheten av Konsum, Upper Crust och gången till T-banan.)

47:an lades ner i samband med spårvägslinje 7s trafikstart (år 2010 tror jag det var). Linjen går från Sergels torg, under bron vid Hamngatan. Linjen startar utanför köpcentrat Gallerian. I samband med uppbyggnad av denna linje, tog en del representanter från ex. Handelskammaren (rätt hundra på att det var) lite fel på Stockholmsgeografin. Det stämmer att linjen går förbi NK, men större koppling än så har inte spårvagnen till det varuhuset. Linjen heter 7, alt. Spårväg City, och inget annat! Säg bara "spårvagnen till Djurgården" och det brukar gå utmärkt med att hitta rätt.

Är det bekymmer med långa promenadavstånd: ta buss 52 (mot Nybroplan) från Centralen (linjen utgår från Fridhemsplan). Åk med bussen till sluthållplatsen, och byt sedan till spårvagnen för fortsatta resan till Grönan. Där heter hållplatsen Liljevalchs konsthall/Gröna Lund.

Hoppas ni får en trevlig vistelse här! :)

CW66

Nej nej, jag går på Lars-Håkans linje - skippa kollektivtrafiken som är både dyr och krånglig och ta en taxi istället!!

Om ni är 1-4 personer kostar det enligt Taxi Stockholms (08150000) uträkning Centralen-Skansen 135kr kl 10.00 på måndag 21/7

En enkelbiljett på SL kostar i automat 36kr och i spärren/hos konduktören 44kr
Alltså 36x4 = 144kr, 44x4 = 176kr

Med taxi slipper ni dessutom krångliga byten och att ränna omkring och stå i kö på SL-center eller krångla vid automater!

groenis

Dessutom så står det taxibilar direkt utanför på centralplan från taxi stockholm taxikurir samt 020 även så utanför grönan så slipper ni gå längre sträckor.


/Lennart

Andreas91

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 juli 2014, 23:25:33 PM
Nej nej, jag går på Lars-Håkans linje - skippa kollektivtrafiken som är både dyr och krånglig och ta en taxi istället!!

Om ni är 1-4 personer kostar det enligt Taxi Stockholms (08150000) uträkning Centralen-Skansen 135kr kl 10.00 på måndag 21/7

En enkelbiljett på SL kostar i automat 36kr och i spärren/hos konduktören 44kr
Alltså 36x4 = 144kr, 44x4 = 176kr

Med taxi slipper ni dessutom krångliga byten och att ränna omkring och stå i kö på SL-center eller krångla vid automater!

135 kr.. är det enkel eller inkl. returresa? Nu vet jag inte hur länge Brinken m.fl. har tänkt besöka Sthlm, men för en vistelse under flera dagar (vilket gissningsvis isf innebär fler resor i länet) blir ju SL-biljetten avsevärt mycket billigare än att slänga hundratals och åter hundratals kronor på taxiresor!

Och nej - varken särskilt dyr eller krånglig kan jag påstå att kollektivtrafiken i Sthlm är. Skulle något bekymmer dyka upp, är det ju bara att fråga någon om hjälp.




MartinMartin

Ladda ett Accesskort på centralen med 200:- så räcker det för 4 personer både fram & tillbaka.
Ta 52/69 från centralen till Nybroplan å byt till spårvagn.

Inga större problem om man inte väljer att se allt som problem.

Ersa

Jag träffade på ett par franska turister för en tid sedan som när tunnelbanan för tillfället inte gick mellan T-centralen och Tekniska högskolan berättade att de själva löst problemet genom att åka 7an ut till Djurgården, och därefter 44an upp till Tekniska.
Men de kanske hade mer vana av att lösa bekymmer, och inte var lika beroende av att behöva göra resan helt utan byten?

Som Martin skriver går det ju faktiskt bussar förbi Centralen och fram till spårvagnens stoppbock.