Det kan bli en dyr taxiresa ...

Startat av Mr G, 29 januari 2014, 19:11:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Jag minns när vi körde buss i samband med kryssningsanlöpen i Nynäshamn. Friåkarna kom redan kvällen innan och ställde upp sina bilar för att få en bra plats i kön. En del sov över i bilen, andra tog in på hotell i närheten. Sedan fick de oftast en körning med turister till överenskommet pris, kunde inbringa typ 7000:- för en halvdag på stan med besök på de typiska turistställena. En friåkare som jag kom i samspråk med berättade att det fanns alldeles för många bilar i farten, och för vissa var anlöpet den enda bra körning de fick.
Vintertid är det inte så mycket turister på stan och då är det nog magra inkomster för de som har höga priser. Stockholmarna är mera noga med att kolla sådant. Men när pendeln packar ihop finns det ju alltid möjligheter att dra in pengar tack vare resegarantin.  800:- räcker dock inte långt med de priserna som tillämpas.

BSB101

Vilka mer priser ska staten gå in och reglera? Elpriset? Biljettpriser på buss och fjärrtåg? priset för ett paket mjölk? Inköpspriset för en bostadsrätt/hus?

Varför ska just taxibranschen regleras med ett högsta pris då det finns betydligt mer livsnödvändiga varor/tjänster som det skulle vara mer motiverat att ha ett högsta pris på (därmed inte sagt att staten ska gå och reglera priser).

Cero

Citat från: BSB101 skrivet 30 januari 2014, 10:08:13 AM
Vilka mer priser ska staten gå in och reglera? Elpriset? Biljettpriser på buss och fjärrtåg? priset för ett paket mjölk? Inköpspriset för en bostadsrätt/hus?

Varför ska just taxibranschen regleras med ett högsta pris då det finns betydligt mer livsnödvändiga varor/tjänster som det skulle vara mer motiverat att ha ett högsta pris på (därmed inte sagt att staten ska gå och reglera priser).


Problemet är inte priset i sig utan att det inte är tillräckligt tydligt för kunden vad den tjänst som köps egentligen kostar. Skulle du själv sätta dig på ett flygplan eller i ett tåg om priset inte syntes förrän du klev ombord? Eller äta på en restaurang där priserna endast står på en liten lapp vid köket? Jag skulle inte göra det ens om jag var stenrik.

Priset måste tydliggöras bättre för att kunden ska kunna göra en vettig bedömning av vad det kostar.

Björn Forslund

Citat från: Cero skrivet 30 januari 2014, 11:26:27 AM
Problemet är inte priset i sig utan att det inte är tillräckligt tydligt för kunden vad den tjänst som köps egentligen kostar. Skulle du själv sätta dig på ett flygplan eller i ett tåg om priset inte syntes förrän du klev ombord? Eller äta på en restaurang där priserna endast står på en liten lapp vid köket? Jag skulle inte göra det ens om jag var stenrik.

Priset måste tydliggöras bättre för att kunden ska kunna göra en vettig bedömning av vad det kostar.


Det är väl också det sjukt stora prisspannet på samma produkt. Om du t ex slinker in i en affär för att köpa en förpackning mjölk vet du att priset ligger runt en tia med några kronors spann beroende på om det är Willys eller en nattöppen mack. Du behöver inte bli förvånad vid kassan för att mjölken plötsligt kostar 50:-

groenis

Det här med avregleringen av taxi var något som både jag och Nico fick uppleva både på gott och ont,
vi tillhörde växlar som bestämde när och hur vi fick jobba.

Det gav då den reaktionen att när krogarna stängde så fanns det bara ett fåtal bilar i trafik om du inte körde åt en storåkare
som fick lov att hålla bilen "ute" 24 timmar (storåkare 10 bilar eller fler)

Den person som var mest upprörd över detta förhållande var F.d moderatledaren U. Adelsohn då han en kväll inte fick en bil för hemfärd,
det var då han föreslog att taxi skulle avregleras.

För att se hur detta skulle lösas så åkte man till Danmark som hade avreglerat sin taxiverksamhet och på plats så tittade man med dessvärre ölstinna ögon för att bilda sig en uppfattning, att man åkte till Danmark berodde på att det andra landet som hade avreglerat sin taxiverksamhet var Nya Zeeland.

Sagt och gjort avhandlingen i Kommunikationsdepartementet har nog aldrig gått så fort någon gång,sidospåret som man inte gled in på utan huvudstupa körde in på var att man mer eller mindre släppte på allt priser , regleringar och all skattekontroll på taxi.

Ett och halvt år efter att Sverige släppte taxi fritt så återreglerade Danmark sin taxiverksamhet då det var för mycket vilda västern över det hela och klagomål om höga taxipriser samt förare som inte hittade eller drog långvalsen runt innan kunden kom fram till adressen.

Norge var på väg att avreglera sin taxiverksamhet enligt svensk modell så ordförande i norska taxiförbundet hade avtalat möte med svenska taxiförbundet på Grand Hotel för konferans och middag, den norska ordförande anländer med en fribil från Arlanda till Grand och frågar de svenska om priset Arlanda - Grand hotel får svaret att det låg på 350-450 kr beroende på bolag .
Jaha svarade den norske ordförande visade sitt taxikvitto på den minst dubbla summan förklarade mötet avlyst klev in i en bolagsbil och åkte hem igen.

I Norge så har de större städerna flera olika bolag som kör men ingen kan utöka med fler bilar då det är endast ett bestämt antal tillstånd per stad däremot så kan den norske taxiåkaren byta bolag om han vill.

Tittar vi sedan på hur taxi fungerar i Tyskland så består landet av som vi vet av 16 delstater som alla har sitt egna styre och de bestämmer hur mycket startavgiften skall vara och kilometerpriset även taxibilens färg vilken är enhetlig över hela Tyskland för att bilen skall vara säljbar så är de folierade och ingen åldersgräns jämfört med storbolagen i Stockholm som kräver att bilen skall bytas efter 6år.

Och tittar vi på allas favoritställe Bryssel så finns det två bolag det ena får bara trafikera flygplatsen självklart så går det att beställa bil från det andra bolaget för upphämtning på flygplatsen , bolaget som inte får trafikera flygplatsen om det inte är beställning har city och förorter på sin lott.
Flygplatsbolaget får hämta kunder till flygplatsen men inte köra punkt A till B.

Den enda skillnaden mellan växelbilar och fribilar är de senare slipper betala en massa avgifter till en växel , när jag avslutade min taxiverksamhet så låg kostnaden till växeln på 10.000 plus 3% på det inkörda vilket drogs på avräkningen på kontokortskörningarna.

Men något som inte är förbjudet är att göra upp med föraren om priset gäller oavsett om det är bolagsbil eller fribil bara lite svårare att få ett kvitto på körningen.

Många fribilar väljer dessutom att hämta ut nya bilar men sparar in på servicen och låter "Nisse på hörnet" fixa det .

Hade man gjort avregleringen på rätt sätt så hade man avreglerat växlarna först därefter låtit de konkurrera mot varandra pris och servicemässigt
så kunde man slippa avarter på prisnivån.

/Lennart


 


Björn Ax

Ja det är bara titta vid arlanda vad avregleringen lett till. Är ju värsta krigszonen där ibland. Var väl någon taxiförare som högg en yxa i en annans taxitak pga någon körning.

Dom bryr sig inte om något utan jagar varenda körning på vilket sätt som helst. När vi kör från viking terminalen i sthlm så brukar taxi bilarna vara på plats mellan 3-4 timmar innan båten kommer. Sen så fort resenärer kommer ut från utgången så är dom på direkt. Taxi taxi.

virtual1

Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2014, 19:11:56 PM


Äsch, detta var väl inget - vid Kistamässan står det jämt och ständigt bilar som har 1999:- som högsta pris, men kolla bilden här och förfäras istället:

http://www.taxi020.se/wp-content/uploads/2012/01/9909outside.png




Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2014, 19:45:34 PM
Observera också firmanamnet på bilen: Taxi Stoc Holm. Lätt att förväxla med ett annat taxiföretag i Stockholm, ett seriöst och stort sådant.

Enligt prisinformationsskylten är Charchal namnet på den firma som äger bilen. En enskild firma enligt allabolag.se
Varför då inte införa en regel om att dessa åkare måste tvingas märka ut sitt riktiga firmanamn tydligare på t.ex framdörrarna? Iofs kan man ju komma runt detta som "Taxi Stocksund" gjort, som med ett snarlikt ortsnamn påminna om Taxi Stockholm, trots att firman är registrerad i Vällingby.

Att priserna ser ut som de gör är självklart ett misslyckande, men det eviga kopierandet av Taxi Stockholms design (ibland även med det gröna lövet) för att kunna lura kunderna är värre. Det är mera på gränsen till avsiktligt bedrägeri.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2014, 16:30:12 PM
Enligt prisinformationsskylten är Charchal namnet på den firma som äger bilen. En enskild firma enligt allabolag.se
Varför då inte införa en regel om att dessa åkare måste tvingas märka ut sitt riktiga firmanamn tydligare på t.ex framdörrarna? Iofs kan man ju komma runt detta som "Taxi Stocksund" gjort, som med ett snarlikt ortsnamn påminna om Taxi Stockholm, trots att firman är registrerad i Vällingby.

Att priserna ser ut som de gör är självklart ett misslyckande, men det eviga kopierandet av Taxi Stockholms design (ibland även med det gröna lövet) för att kunna lura kunderna är värre. Det är mera på gränsen till avsiktligt bedrägeri.

Att Taxi Stoc Holm inte fått registreras som firmanamn beror förstås på att det är alltför likt Taxi Stockholm. Men att märka bilen Taxi Soc Holm är ju i princip fritt fram. Visst kan Taxi Stockholm föra talan mot varumärkesintrång men innan det blir klart så har ju droskägaren hunnit lura väldigt många. Och då är det bara att återkomma med Taxi Stockhom eller Taxi Sockholm som märkning på bilen. Att det redan finns företag som har denna märkning är inget hinder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Taxi Stockholm brukar dokumentera fordon (vilket de även blivit hotade för) och sedan anmäla dem för brott mot sådant som design där t.ex. bladet och taklampans utformning är unik. Tyvärr leder det alltför sällan till någon åtgärd. Rent varumärkesmässigt går det dock inte att registrera ordet Stockholm och inte heller Taxi Stockholm (Taxi trafikförening u.p.a.) heter egentligen så utan om jag inte minns fel så är själva moderbolaget Taxi trafikförening u.p.a.

Länk till ett domslut
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Citat från: virtual1 skrivet 30 januari 2014, 15:00:13 PM
Äsch, detta var väl inget - vid Kistamässan står det jämt och ständigt bilar som har 1999:- som högsta pris, men kolla bilden här och förfäras istället:

http://www.taxi020.se/wp-content/uploads/2012/01/9909outside.png

Oj, det var det grövsta. En krona per meter i stort sett. Kanske är påslaget högt så att meterpriset blir lägre. Hela grejen är så absurd, så att den måste få ett stopp. Eftersom det inte funkar med fri prissättning kan det helt enkelt inte få fortsätta.

Men 9909 som milpris tror jag inte riktigt på. Ingen skulle acceptera att betala det priset. Så jag tror att det är något lurt med bilden.

吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr G skrivet 30 januari 2014, 17:51:09 PM
Oj, det var det grövsta. En krona per meter i stort sett. Kanske är påslaget högt så att meterpriset blir lägre. Hela grejen är så absurd, så att den måste få ett stopp. Eftersom det inte funkar med fri prissättning kan det helt enkelt inte få fortsätta.

Men 9909 som milpris tror jag inte riktigt på. Ingen skulle acceptera att betala det priset. Så jag tror att det är något lurt med bilden.

citat – Vi tycker inte alls det är bra, tillsynen skulle behöva vara bättre. Det finns ett par bilar som tar 9909 kronor milen. En del andra ligger mellan 499 och 1999 kronor milen, att jämföra med cirka 300 kronor milen som många av de seriösa bolagen ligger på, säger Claudio Skubla, kommunikationschef på Taxiförbundet.

Taxiförbundet organiserar en stor del av Sveriges taxiförare och ser fenomenet med chockpriserna som problematiskt.
citat

Ersa

#27
Citat från: Nico skrivet 30 januari 2014, 17:24:22 PM
Taxi Stockholm brukar dokumentera fordon (vilket de även blivit hotade för) och sedan anmäla dem för brott mot sådant som design där t.ex. bladet och taklampans utformning är unik. Tyvärr leder det alltför sällan till någon åtgärd.

Även flygresenärer som ger andra flygresenärer (från samma plan) råd om taxibolag kan bli hotade, "på öppen gata":
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=739&artikel=5004651
Inkl ljudklipp på 7 minuter.

www.expressen.se/nyheter/skansen-jonas-utsatt-for-taxiterror
www.expressen.se/nyheter/skansen-jonas-om-mordhoten-inte-radd

Cero

Citat från: Nico skrivet 30 januari 2014, 17:24:22 PM
Taxi Stockholm brukar dokumentera fordon (vilket de även blivit hotade för) och sedan anmäla dem för brott mot sådant som design där t.ex. bladet och taklampans utformning är unik. Tyvärr leder det alltför sällan till någon åtgärd. Rent varumärkesmässigt går det dock inte att registrera ordet Stockholm och inte heller Taxi Stockholm (Taxi trafikförening u.p.a.) heter egentligen så utan om jag inte minns fel så är själva moderbolaget Taxi trafikförening u.p.a.

Länk till ett domslut

Det finns ju tyvärr ganska lite skydd för enskild egendom och även varumärkesintrång i Sverige. Vi må ha s.k. rättssäkerhet jämfört med många andra stater, åtminstone "bananrepubliker", men vi har också ganska dåligt skydd för den enskilde medborgaren eller företaget som försöker göra rätt för sig, betala skatter, m.m. när rena bedrägerier, "småstölder" eller annat intrång uppstår. Indirekt innebär ju det att vi skyddar brottslingen och straffar den som försöker göra rätt för sig.

Taunusch

Citat från: Cero skrivet 30 januari 2014, 07:19:26 AM
Att bilen är skruvad kan man misstänka, men jag undrar om inte många trottoarskraparbilar är fd familjebilar som på äldre dagar görs om till taxi. Dessutom går väl inte en sådan särskilt långt per år med tanke på att de rimligtvis inte får särskilt många körningar.

Att bilarna inte går som taxibilar från att de är nya är inte ovanligt. Det förekommer även inom större bolag att bilarna är ett par år när de köps in. Helt enkelt för att öka de ekonomiska marginalerna.