Nu är de nya registreringsskyltarna här

Startat av Ersa, 19 januari 2014, 21:51:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2014, 21:13:27 PM
"Nejnej"? Dina invändningar ändrar ju inte alls slutsatsen i mitt inlägg, om att det var skyltarna 1994-2001 som var mest avvikande från normen, jämfört med de övriga. 8)

Det är ju onekligen ett faktum.
Min invändning avsåg ditt påstående om att skyltarna 2002-13 hade exakt samma typsnitt som de 1972-93.
Det skiljer rätt mycket mellan dessa skyltgenerationer och de nya skyltarnas typsnitt är betydligt mer likt de första varianterna.

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 20 januari 2014, 22:01:33 PM
Det är ju onekligen ett faktum.
Min invändning avsåg ditt påstående om att skyltarna 2002-13 hade exakt samma typsnitt som de 1972-93.
Det skiljer rätt mycket mellan dessa skyltgenerationer och de nya skyltarnas typsnitt är betydligt mer likt de första varianterna.

Ja, jag hade kunnat skriva "väldigt likt" istället för "exakt". De olika utformningarna på bl.a siffran tre hade jag faktiskt inte tänkt på förrän du skrev det.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 januari 2014, 21:29:45 PM
Vad jag menar med typiska europeiska skyltar är när de är 52 cm långa och har ett blått fält på vänster sida, oftast med EU-stjärnor. Dessa egenskaper har ju helt klart svenska skyltar som sedan flera år är 52 cm långa och har ett typiskt blått fält med EU-stjärnor.

Om vi börjar med skyltar inom EU som uppfyller dessa saker så finns det däremot givetvis stor variation på dessa. I Storbritannien är skyltarna blanka och i plast med en vit i fram och gul i bak. I Österrike har de en lite speciell design som egentligen saknar en riktig bård utan istället har ett par röda streck upptill och nedtill och har en vapensköld. Just vapensköldar finns i flera centraleuropeiska länder som t ex Slovakien och Slovenien.

Jag vet inte om Storbritannien bör räknas in som ett land med typiskt EU-anpassade registreringsskyltar. Förvisso är de flesta skyltarna numera 52 cm breda, men det finns inga regler som säger att alla standardskyltar måste vara exakt i denna bredd.

"The industry standard size front number plate is 520 mm × 111 mm (20½" × 4⅜"). Rear plates are either the same size, or 285 mm × 203 mm (approx 11"x8") or 533 mm × 152 mm (approx 21"x6"). There is no specified legal size for a number plate. For example, the rear number plate of a Rover 75 is 635 mm x 175 mm."
Wikipedia

Det finns heller ingen lag som tvingar britterna att ha ett blått fält på höger sida, men denna skylt är den enda som gör att man slipper ha en separat GB-oval bakpå bilen utomlands:


Men om man nu väljer ett blått fält behöver detta inte ha EU-symbolen, utan det går lika bra med alla dessa flaggor och landskoder/texter:























Källa: Wikipedia

Niklas Bygdestam

I Storbritannien finns det fortfarande möjlighet att få nya skyltar helt utan blått fält. Eller det var i alla fall möjligt tills nyligen, reserverar mig alltså för om även de skulle gjort EU-märket obligatoriskt.

Varianter där man har andra symboler istället för EU-stjärnor finns helt klart och jag har sett en del av dessa i verkligheten. De är dock ovanliga. De finns även varianter med landskod, alternativ symbol och EU-stjärnor. Men i praktiken brukar man se två varianter på skyltar, antingen helt utan blått fält, eller ett vanligt blått fält med EU-stjärnor och GB.

Det finns helt klart avvikande varianter på skyltarnas format i Storbritannien. Ibland har det förekommit lite kortare skyltar. Det finns även till och med skyltar där som inte ens är rektangulära utan har lite annorlunda form. Alla dessa varianter är dock ovanliga. 52 cm långa skyltar dominerar helt klart och om inte annat lär det nog bero på att de flesta moderna europeiska bilarna är tänkta att ha skyltar med det måttet. Och britterna kör vanligtvis med vanliga moderna europeiska bilar :)

Om brittiska EU-skyltar är typiskt EU-anpassade låter jag givetvis vara osagt. Men 52 cm långa är de och har ett blått EU-fält, så helt klart stämmer de ändå överens med de saker man tänker sig en EU-skylt :)

I Sverige är alltså som redan tydligt framgått det blå fältet med EU-stjärnor obligatoriskt numera på nya skyltar. Här är jag inte säker på vilka länder som fortfarande har kvar möjligheten att få tag på skyltar utan det blå fältet. Jag har för mig att Danmark fortfarande har kvar möjligheten att få tag på skyltar utan blått fält.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Här kan man tydligt se bilder på alla skylttyper som gäller för den nya skyltstandarden som införts från och med 1 januari.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressbilder/Registreringsskyltar/

Nyheter att lägga märke till är EU-märke på USA-skylt. Även saluvagnsskylt och taxiskylt har EU-märke.

Lägg också märke till att diplomatskyltar faktiskt även fortsättningsvis saknar EU-märke och har inget S.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Tycker man kunde låtit det blå fältet gå hela vägen ned även på USA-skyltarna m.fl. Ser lite avhugget ut nu.

Vad gäller att taxi-skyltarna har fått det handlar väl om att även taxi vid sällsynta tillfällen körs utomlands. Själv har jag vid ett par tillfällen åkt med bud (flygplansdelar) mellan Arlanda och Fornebu. Föreställer mig att det även kan vara vanligare även i gränsområdena, t.ex. mellan Malmö och Köpenhamn.

Däremot vet jag inte riktigt om valmöjligheten hade kunnat vara kvar på de personliga skyltarna. Skulle själv inte åka utomlands med en sådan då de inte är accepterade överallt. I synnerhet utanför EU-området kan de bli ifrågasatta. Hade nog bytt till original inför en utlandstripp. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2014, 09:21:10 AM
Tycker man kunde låtit det blå fältet gå hela vägen ned även på USA-skyltarna m.fl. Ser lite avhugget ut nu.

Vad gäller att taxi-skyltarna har fått det handlar väl om att även taxi vid sällsynta tillfällen körs utomlands. Själv har jag vid ett par tillfällen åkt med bud (flygplansdelar) mellan Arlanda och Fornebu. Föreställer mig att det även kan vara vanligare även i gränsområdena, t.ex. mellan Malmö och Köpenhamn.

Däremot vet jag inte riktigt om valmöjligheten hade kunnat vara kvar på de personliga skyltarna. Skulle själv inte åka utomlands med en sådan då de inte är accepterade överallt. I synnerhet utanför EU-området kan de bli ifrågasatta. Hade nog bytt till original inför en utlandstripp.


På motorcykelskyltar är det vanligaste även i de andra länderna att man har ett blått fält i hörnet på samma sätt som i Sverige.

När det gäller USA-skyltar håller jag helt med om att det hade sett bättre ut om det blå fältet hade gått ända ner och inte bara varit en avhuggen "flik" som det har blivit nu. Jag vet inte varför man har valt den här lösningen. I Estland har man skyltar som är väldigt lika 2014 års svenska skyltar och deras USA-skyltar har det blå fältet ända ner. Jag tycker det ser mycket bättre ut.

På taxiskyltarna tror jag det är två skäl att man gått över till EU-skyltar här. Det ena är givetvis av praktiska skäl. Det går faktiskt en hel del taxibilar på Öresundsbron. Men säkert kan vi tänka oss att andra gränsområden som Strömstad eller Haparanda har en del taxibilar som går över gränsen. Det andra skälet är att nu får man äntligen skyltar med rätt format på taxibilarna. Nästan varenda taxi som man ser har skylthållare för EU-skyltar så taxiskyltarna är för korta för hållarna. Nu får man äntligen rätt format vilket både ser bättre ut och är rätt praktiskt.

Jag tycker diplomatskyltarna är intressanta. Dessa får nämligen också samma format som EU-skyltar. Så att så långt standardiserar man även diplomatskyltarna. Men de saknar EU-märket och har inget S. I Ungern har man regskyltar som är mycket lika de svenska. Även där är diplomatskyltarna blå. Men de har faktiskt ett EU-märke med ett H på deras diplomatskyltar. Gissar på att man i Sverige är lite extra försiktiga mot ambassader för länder som kan anse det är känsligt med både Sverige och EU och därför inte har detta på skyltarna. I Ungern kanske man inte anser det lika nödvändigt med denna försiktighet? Diplomatskyltarna är också dyrare än vanliga skyltar. En vanlig skylt kostar 90 kr medan en diplomatskylt kostar 130 kr. Antar att de är dyrare för att de görs i så små serier?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Man hade ju kunnat börja erbjuda 52 cm långa gula taxiskyltar utan det blåa EU-fältet sedan 2001 om man bara velat. Varför man tvångsmässigt måste trycka dit ett blått fält bara för att kunna förlänga skylten från 48 till 52 cm förstår jag inte.
Ett blått fält med EU-symbol och S-märke har jag inte hört en enda taxiåkare efterfråga. Däremot har många av dem länge velat ha 52 cm långa skyltar som passar i skyltramarna.

I EU-grundarlandet Nederländerna har varken taxi- eller diplomatbilar något blått EU-fält, men skyltarna är ändå 52 cm långa. Och Holländarna torde ju köra till sina grannländer oftare än vad vi svenskar kör över bron.




Niklas Bygdestam

Jag tror att det är en blandning av både användbarhet och tillverkningstekniska orsaker. Transportstyrelsen anger att man sänker tillverkningskostnaderna om man gör skyltarna mer enhetliga. Därför bara EU-skyltar och inte skyltar utan blått fält. Även om taxiskyltarna är gula istället för vita så kanske de också kan bli lite billigare om de har ett grundutseende som stämmer med nutida svensk standard, dvs ha ett blått fält. Utan blått fält kanske hade fördyrat tillverkningskostnaderna. Och så kan man ju tycka att de taxibilar som ändå ibland går över gräns på t ex Öresundsbron eller vid Haparanda faktiskt vinner på detta. Medan taxibilar som bara går inom Sverige, dvs den absoluta merparten ändå inte förlorar på det. Och så blir det kanske mindre risk också att de förväxlas med utländska skyltar som faktiskt är gula. Blå fältet markerar ju tydligare just Sverige och svensk tillhörighet.

Vad jag ändå tror är viktigast är att vi nu äntligen får taxiskyltar som fyller skyltramarna. Nästan alla taxibilar vi ser har ju skyltar och ramar som inte stämmer ihop. Så nu kan vi äntligen få lite ordning där i alla fall, med eller utan blått fält :)

Angående diplomatskyltar så har tydligen Nederländerna valt samma lite försiktiga väg som Sverige, dvs inget blått fält och ingen nationalitetskod. Tydligen har olika länder olika sätt att tänka här. Sverige och Nederländerna låter bli det blå fältet på diplomatfordonen medan t ex Ungern, Irland och Slovenien har detta fält även på dessa. Men jag tror som jag redan nämnt tidigare att det är en försiktighetsåtgärd. Ett land som visserligen har ambassad i Sverige men trots detta kanske har en regering som ogillar Sverige kanske inte är helt förtjusta om deras ambassad har fordon med svensk nationalitetskod. Misstänker att det är så man tänker här. Däremot ville man här ändå förlänga dessa till 52 cm för att de ska passa i skyltramar avsedda för EU-skyltar.

En intressant sak är att EU-skyltar kostar 90 kr per styck, oavsett om det är vanliga vita eller gula taxiskyltar. Diplomatskyltar kostar 130 kr per styck. Kanske är avsaknad av blått fält en bidragande orsak till fördyringen? Att man måste göra en mer udda produkt då? Kanske taxiskyltarna också hade blivit dyrare om dessa tillverkades utan blått fält?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.