Huvudmeny

Rättegång

Startat av Jan I Nilsson, 15 januari 2014, 21:14:10 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: virtual1 skrivet 17 januari 2014, 16:03:24 PM
Själv hör jag den nån gång då och då, kanske uppmärksammar den då max en minut av dygnets alla otaliga, trots att den snurrar omkring i området där jag bor rätt flitigt. Signalen stör mig mindre än vad en mygga gör. och jag har extremt svårt att förstå varför just denna signal känns jobbigare än hundskall, babyskrik, inbromsande bilar, fulla människor som skriker eller andra dagliga ljud/oljud. För mig är debatten fullständigt obegriplig, och jag är lika utsatt som alla andra som hör signalen.
****
Hur kan du förutsätta att de ljud du räknar upp, inte stör? Några av dem är dock att räkna som naturliga. Hundskall och barnskrik, t.ex. Sådana ljud finns överallt. Om inbromsningen av en bil hörs, så är det troligen en plötsligt uppkommen fara, som orsakar den.
Hemglasstrudelutten, i sig, är inte det värsta ljud jag kan tänka mig, men det läggs till alla de övriga ljud som vi dras med i det moderna samhället. Det är dessutom planerat, efter tidtabell. "Klockan 16:10, varje onsdag, kommer glassbilen" t.ex. Ett stort antal föräldrar får plötsligt motstå ungarnas tjat om att köpa glass.
Vad jag vill säga är, att en relativt beskedlig ljudslinga, kan vara störande insatt i ett sammanhang. Det är dessutom ett ljud som lätt kan tas bort, ur ljudfloran.

HJP

Jan I Nilsson

Citat från: Nico skrivet 16 januari 2014, 21:23:04 PM
Man får väl flytta ut i obygden.  ;) Bor man urbant får man som sagt nog ta en del nackdelar (t.ex. att vissa kommersiella företeelser som vill sälja sina produkter förekommer) med fördelarna. Sen finns det givetvis regler mot höga ljud etc. Här har nog Hemglass sett till att de ligger på rätt sida om decibelgränsen.
Har besämt för mig att Hemglass har varit inställd till tinget när någon inte tyckt om tutandet från deras bilar, Hemglass vann striden det är ok att tuta som de gör. Rätta mig om jag har fel ;)

Nico

Tvärtom, tror du har helt rätt och säger inte alls emot dig där utan har varit inne på samma spår i några tidigare inlägg i tråden.

I princip de flesta är väl även inställda på att detta är en del av samhället i sig. I sak är det inte heller någon ny företeelse utan beroende på var man varit så har det ju under århundranden funnits folk som ringt i klockor, ropat eller på annat vis försökt få folk att stanna och handla av dem.

Om det sedan har varit torghandlare, fiskmånglerskor, tidningsnasare, knivslipare, marknadsgycklare, inkastastare osv. är väl en annan femma, men kontentan har varit att de synts och hörts i städer och tätorter... Man fick och får alltså ta det goda med det onda.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 16 januari 2014, 21:23:04 PM
Man får väl flytta ut i obygden.  ;) Bor man urbant får man som sagt nog ta en del nackdelar (t.ex. att vissa kommersiella företeelser som vill sälja sina produkter förekommer) med fördelarna. Sen finns det givetvis regler mot höga ljud etc. Här har nog Hemglass sett till att de ligger på rätt sida om decibelgränsen.

Hemglass har nog bra koll på decibelgränserna. Redan för tio år sedan var deras bilar utrustade med potentiometer (steglös volymkontroll) så att glassbilsföraren kunde reglera "tutans" ljudnivå, på samma sätt som t.ex på vilken bilstereo som helst.
Det blir nog svårt att segra mot Hemglass i detta fall.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2014, 21:00:05 PM
Hemglass har nog bra koll på decibelgränserna. Redan för tio år sedan var deras bilar utrustade med potentiometer (steglös volymkontroll) så att glassbilsföraren kunde reglera "tutans" ljudnivå, på samma sätt som t.ex på vilken bilstereo som helst.
Det blir nog svårt att segra mot Hemglass i detta fall.

Nu var det väl inte bullernivån som målet gällde, utan huruvida man får borra i andras hjul. Det bör väl bli en relativt odramatisk rättegång...   8)

Nico

Jo, utgången där är ganska given.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jan I Nilsson


På tal om Nicos knivslipare, såg denna i Tel Aviv ;) Vet ej om han tutade eller ropade på sina turer ;)

Jacob

Hemglassignalen är ju trevlig, precis som kyrkklockor.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Blue

Det är inte så skoj när man precis har fått ungarna i säng och glassbilen passerar utanför och tutar, helt plötsligt så är dom inte så sömniga.
Det borde vara smidigare att folk som är intresserade fick anmäla sig på en sms lkista så kunde dom få ett sms tio minuter innan glassbilen anländer.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niklas Bygdestam

Jag har aldrig stört mig på Hemglassbilen. Om jag ens funderat på saken så har jag väl istället tyckt att den mer tillhört ett lite trevligt inslag i vårt samhälle. Då blir jag betydligt mer arg på Percy Nilsson och hans fasoner mot Hemglassbilen. Att ta sig friheten att borra hål i däcken är bara det ett vansinne. Plakaten som han sedan satt upp känns bara ännu mer provocerande och inte får jag sympatier för honom här, tvärtom så blir man bara ännu mer irriterad över vilka översittarfasoner han visar upp. Så i de här rättegångarna håller jag helt klart på Hemglassbilen och inget annat. Det känns i det här fallet som att bara för att han låtit bygga Malmö Arena så tycker han sig ha rätt till vad som helst. Nej, han verkar riktigt osympatisk.

Heja Hemglassbilen!
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan I Nilsson

 Tjejen, Alizia Holm som körde glassbilen vid tillfället då det begav sig är styrenlsemedlem (supplant) i Redhawks supporterklubb!! ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 21 januari 2014, 18:15:48 PM
Tjejen, Alizia Holm som körde glassbilen vid tillfället då det begav sig är styrenlsemedlem (supplant) i Redhawks supporterklubb!! ;)

För att förstå det roliga i detta måste man känna till att Percy Nilsson är ordförande för ishockeylaget Malmö Redhawks. Jag tror inte så många utanför Malmö känner till detta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan I Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2014, 18:49:48 PM
För att förstå det roliga i detta måste man känna till att Percy Nilsson är ordförande för ishockeylaget Malmö Redhawks. Jag tror inte så många utanför Malmö känner till detta.
Jag som trodde Percy var lika känd som Edvard Persson ;) Percy avgick som ordförande 2008 men är sedan dess hedersordförande i klubben.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 21 januari 2014, 19:09:34 PM
Jag som trodde Percy var lika känd som Edvard Persson ;) Percy avgick som ordförande 2008 men är sedan dess hedersordförande i klubben.

Jag tror inte så många yngre vet vem Edvard Persson är heller i dag. Han var alltså skådespelare och sångare, som sjöng på skånska.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BSB101

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2014, 18:49:48 PM
För att förstå det roliga i detta måste man känna till att Percy Nilsson är ordförande för ishockeylaget Malmö Redhawks. Jag tror inte så många utanför Malmö känner till detta.

Att Percy Nilsson plöjt ner miljoner och åter miljoner i Malmös ishockeylag utan att få det att lyfta är känt vida utanför Malmö.