En taxi ska väl ha gula reg skyltar ???

Startat av Stefan Lindberg, 12 november 2013, 19:31:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Fotade denna härom dagen med till synes vanliga reg skyltar.




Somewhere in Sweden

Lars-Håkan_E

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2013, 19:31:25 PM
Fotade denna härom dagen med till synes vanliga reg skyltar.

Somewhere in Sweden

Taxameterbefriade bilar saknar gula skyltar.

S Svensson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 november 2013, 19:49:06 PM
Taxameterbefriade bilar saknar gula skyltar.

Stämmer detta ?
En titt hos bilregistret visar inget om att det saknas taxameter ! Bilen är tydligen en hybridbil med en vxllåda som kallas variomatic.
Ett antal personbilar av bla Volvo XC90 användes som budbilar inom Göteborg och dess närhet. Dessa har gula skyltar men vad jag hört saknas taxameter. Ses ofta på RV40.

groenis

Det är mycket svårt att få slippa taxameter i en taxireggad bil och få behålla de vita skyltarna , är fordonet taxireggad
skall den vara utrustad med taxameter.

Oftast tar det max 14 dagar så har åkaren fått de gula skyltarna.

Det finns ett koncept där man kan beställa en limo via en app och där summan för uppdraget dras direkt från kundens konta till bilens konto
och där har åkarna försökt slippa taxameter kravet men länstyrelsen säger nej då körningen likställs med taxitrafik.

Bilen på bilderna är en demobil för tilltänkta taxiåkare som vill ha / måste ha miljöbil enligt taxiväxelns koncept.

När det gäller budbilar med gula skyltar så kan de köra taxameter betalning på budkörningarna och blir då automatiskt reggade som taxibilar.

/Lennart

Erol

Men i Blekinge för de som kör för Blekingetrafiken av modell sjuktaxi/närtrafik så har de vita skyltar men taxameter invändigt...

Christer K

Ny som taxi kanske 2013-10-27 hände något i bilreg. Eller så har det varit en taxi tidigare.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Taunusch

För taxibilar med dispens står det "TAXI-DISP" i fältet för yrkesmässig trafik i fordonsregistret medan det för vanliga taxibilar står "TAXI". Dispensbilar ska dessutom ha tillägget "T17B TAXIBIL, SAKNAR TAXAMETER" i den tekniska informationen om fordonet.

Citat från: groenis skrivet 13 november 2013, 02:35:55 AM
Det är mycket svårt att få slippa taxameter i en taxireggad bil och få behålla de vita skyltarna , är fordonet taxireggad
skall den vara utrustad med taxameter.

Svårt är det faktiskt inte idag. Ett fordon som kör uteslutande samhällsbetalda resor får idag en dispensansökan beviljad i princip per automatik. Detta är något som Taxiförbundet med flera väldigt hårt arbetar för att få bort möjligheten till. Finns flera stora aktörer som helt gått över till dispensbilar för sådan verksamhet vilket gör att de kan dumpa anbudspriserna ännu mer jämfört med den som vill ha taxameter för att kunna merutnyttja bilen till andra körningar.

Citat från: groenis skrivet 13 november 2013, 02:35:55 AM
Bilen på bilderna är en demobil för tilltänkta taxiåkare som vill ha / måste ha miljöbil enligt taxiväxelns koncept.

Det tror inte jag. Denna bil är från 2007 och har gått över 24 000 mil. Jag tror inte den är bilen skulle vara aktuell för inköp att köra för någon taxiväxel. Knappt ens för någon vettig friåkare. Dels på grund av ålder men också för att 24 000 mil är mycket för en hybridbil av detta slag. Sannolikt närmar sig batteribyte med stormsteg och det är ingen ekonomisk smäll man vill ta på en bil som knappt är värd vad batteriet kostar. Dessutom är Toyota Prius av denna modell inte särskilt lämplig som taxibil.

Den här bilen har gått som taxibil under många år vilket syns på att det står taxi under fältet "Kaross" istället för under "Karosserikod särskilda ändamål" som det gör på bilar som de senaste åren registreringsbesiktats till taxibilar. Min hyfsat säkra teori är att den här bilen är avrustad eller under avrustning.

Nico

Citat från: Taunusch skrivet 16 november 2013, 06:41:36 AMDen här bilen har gått som taxibil under många år vilket syns på att det står taxi under fältet "Kaross" istället för under "Karosserikod särskilda ändamål" som det gör på bilar som de senaste åren registreringsbesiktats till taxibilar. Min hyfsat säkra teori är att den här bilen är avrustad eller under avrustning.

Instämmer helt i den teorin. Alltså en avrustad bil där man inte hunnit eller orkat få bort all stripning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan P

Hej

De som kör för Blekinge trafiken kan vara buss regad, när det är en buss behövs inga gula skyltar även om de kör i taxitrafik.

Jag har för mig att det är så här 0 - 8 personer räknas som taxi, skall ha gul skylt.
Allt över 8 personer räknas som buss, behöver inga gula skyltar.

Jag är osäker på om det är 8 - 9 personer som avgör om det är buss?

Stefan P

Taunusch

Citat från: Stefan P skrivet 16 november 2013, 12:01:59 PM
Hej

De som kör för Blekinge trafiken kan vara buss regad, när det är en buss behövs inga gula skyltar även om de kör i taxitrafik.

Jag har för mig att det är så här 0 - 8 personer räknas som taxi, skall ha gul skylt.
Allt över 8 personer räknas som buss, behöver inga gula skyltar.

Jag är osäker på om det är 8 - 9 personer som avgör om det är buss?

Stefan P

En buss har fler än åtta sittplatser utöver förarplatsen. Dvs minst nio passagerarplatser.

En taxi kan vara personbil (oavsett vikt) eller lätt lastbil och kan ha antingen gula eller vita skyltar. En buss kan inte vara taxi.

Olof Lagerkvist

Citat från: Taunusch skrivet 16 november 2013, 06:41:36 AM
Det tror inte jag. Denna bil är från 2007 och har gått över 24 000 mil. Jag tror inte den är bilen skulle vara aktuell för inköp att köra för någon taxiväxel. Knappt ens för någon vettig friåkare. Dels på grund av ålder men också för att 24 000 mil är mycket för en hybridbil av detta slag. Sannolikt närmar sig batteribyte med stormsteg och det är ingen ekonomisk smäll man vill ta på en bil som knappt är värd vad batteriet kostar. Dessutom är Toyota Prius av denna modell inte särskilt lämplig som taxibil.

Vid den tiden lämnade Toyota åtta års garanti på hybridbatteriet (och en del annan elektronik) oberoende körsträcka. Det innebär att har man inte tänkt att använda bilen särskilt många år kan det vara ett alternativ att köpa en sån här bil som gått som taxi. Priserna brukar vara överkomliga när dom gått så pass långt. Förutom batteriet finns troligtvis inte så mycket maskinellt som kan behöva bytas, utan man kan köra på tills batterigarantin gått ut och batteriet behöver bytas.

Citat från: Taunusch skrivet 16 november 2013, 06:41:36 AM
Den här bilen har gått som taxibil under många år vilket syns på att det står taxi under fältet "Kaross" istället för under "Karosserikod särskilda ändamål" som det gör på bilar som de senaste åren registreringsbesiktats till taxibilar. Min hyfsat säkra teori är att den här bilen är avrustad eller under avrustning.

Instämmer.

Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Niklas Bygdestam

Jag kan som kuriosa nämna att de gula reg-skyltarna på taxibilar kommer att precis som vanliga reg-skyltar bli EU-skyltar. De blir alltså 52 cm långa och får det blå fältet på vänster sida som de normala vita reg-skyltarna. Med tanke på att de flesta taxibilar har skylthållare för EU-skyltar så kommer det se snyggare ut när det äntligen blir skyltar av rätt format till hållarna.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

Vi har ett par taxireggade fordon som går i ren skoltrafik, de har vita skyltar.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 10 december 2013, 00:13:45 AM
Vi har ett par taxireggade fordon som går i ren skoltrafik, de har vita skyltar.

Jag har för mig att även Samtrans kan ha några liknande.

Taunusch

Citat från: Ersa skrivet 10 december 2013, 15:39:36 PM
Jag har för mig att även Samtrans kan ha några liknande.

Det är inte alls ovanligt. Tvärtom väldigt vanligt förekommande.

T ex de fordon (Sirius Humanum och Färdservice) som åtminstone förut körde liggande transporter i Stockholm, minibussar och gamla ambulanser, var taxibilar med vita reg.skyltar.