Huvudmeny

Utbyggd tunnelbana

Startat av Freke, 11 november 2013, 23:00:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freke

DN beklagar sig: "Kommunerna och landstinget kommer att få stå för en stor del av kostnaden". Ehh... visst är det en skandal!? I andra delar av Sverige får kommuner och landsting betala HELA kostnaden när det gäller lokaltrafik! Våra statliga pengar ska gå till nationella projekt! Eller vad tycker ni??

http://mobil.dn.se/sthlm/nya-tunnelbanan-blir-dyr-for-stockholm/


Björn Forslund

Storstäderna växer pga urbaniseringen, det är inte stockholmarna som ynglar av sig i våldsam takt utan inflyttningen som kräver mera bostäder och kommunikationer. Så visst kan man se det som ett nationellt projekt.

Harald Nordius

Citat från: Freke skrivet 11 november 2013, 23:00:59 PM
DN beklagar sig: "Kommunerna och landstinget kommer att få stå för en stor del av kostnaden". Ehh... visst är det en skandal!? I andra delar av Sverige får kommuner och landsting betala HELA kostnaden när det gäller lokaltrafik!
Nej, statsbidrag till investeringar i anläggningar för kollektivtrafik kan man få i hela landet. Man får även statsbidrag för inköp av järnvägsfordon till regional trafik.

Mr G

Citat från: Freke skrivet 11 november 2013, 23:00:59 PM
DN beklagar sig: "Kommunerna och landstinget kommer att få stå för en stor del av kostnaden". Ehh... visst är det en skandal!? I andra delar av Sverige får kommuner och landsting betala HELA kostnaden när det gäller lokaltrafik! Våra statliga pengar ska gå till nationella projekt! Eller vad tycker ni??

http://mobil.dn.se/sthlm/nya-tunnelbanan-blir-dyr-for-stockholm/

De som ska klaga är väl rimligtvis Stockholms bilister som är de som kommer att få betala kalaset genom höjda och nya vägtullar. Dessutom är ju Stockholmarna nästan de enda i landet som betalar statlig inkomstskatt, så tunnelbanan borde redan vara hemma om man ska se det på ditt sätt.
吉先生

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 november 2013, 23:13:20 PM
Storstäderna växer pga urbaniseringen, det är inte stockholmarna som ynglar av sig i våldsam takt utan inflyttningen som kräver mera bostäder och kommunikationer. Så visst kan man se det som ett nationellt projekt.

Urbaniseringen är nog endast en mindre förklaring till Stockholms snabba befolkningtiiväxt för närvarande. Den kraftiga ökningen de senaste åren består till allra största delen av invandring, eller invandrare som flyttar till Stockholm efter ett par år i obygden någonstans. Verkar i så fall mer att betrakta som ett internationellt projekt.
吉先生

Blue

#5
Sextio kronor om dagen är för billigt, sextio kronor per passage och ingen övre gräns skulle nog ändra folks körvanor! ;)


Inget ändrat - admin har av misstag öppnat inlägget i samband med trådflytt




Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Mr G

Citat från: Blue skrivet 11 november 2013, 23:59:46 PM
Sextio kronor om dagen är för billigt, sextio kronor per passage och ingen övre gräns skulle nog ändra folks körvanor! ;)

Finns ett jätteproblem med ditt förslag. Skulle det genomföras skulle det inte finnas några pengar till utbyggnaden av t-banan.
吉先生

Ersa


Blue

Citat från: Mr G skrivet 12 november 2013, 00:09:28 AM
Finns ett jätteproblem med ditt förslag. Skulle det genomföras skulle det inte finnas några pengar till utbyggnaden av t-banan.

Det gör ingenting, jag kör ju buss! :)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Nico

Citat från: Blue skrivet 11 november 2013, 23:59:46 PM
Sextio kronor om dagen är för billigt, sextio kronor per passage och ingen övre gräns skulle nog ändra folks körvanor! ;)

Frågan är väl om det skulle göra det? Inte heller i nuläget så kör folk bil för att det är billigare utan orsakerna är andra. Själv tar jag sällan eller aldrig bilen om min målpunkt ligger inom tullarna. Däremot om jag ska från t.ex. Solna till Tyresö så blir det ofta enklare/snabbare/flexiblare med bil. Gissar på att det är mycket det som ligger bakom bilanvändandet även för många andra.

Sedan förstår jag fortfarande inte riktigt hur man tänker från politiker- och forskarhåll vad gäller Essingeleden...?! Blir det avgift även där så försvinner ju incitamentet att köra runt City för att slippa biltull. Kostar det dock lika mycket att köra oavsett var man kör så lär nog de flesta välja den kortare vägen... med risk för att mer trafik återkommer till City.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 12 november 2013, 06:32:13 AM
Frågan är väl om det skulle göra det? Inte heller i nuläget så kör folk bil för att det är billigare utan orsakerna är andra. Själv tar jag sällan eller aldrig bilen om min målpunkt ligger inom tullarna. Däremot om jag ska från t.ex. Solna till Tyresö så blir det ofta enklare/snabbare/flexiblare med bil. Gissar på att det är mycket det som ligger bakom bilanvändandet även för många andra.

Sedan förstår jag fortfarande inte riktigt hur man tänker från politiker- och forskarhåll vad gäller Essingeleden...?! Blir det avgift även där så försvinner ju incitamentet att köra runt City för att slippa biltull. Kostar det dock lika mycket att köra oavsett var man kör så lär nog de flesta välja den kortare vägen... med risk för att mer trafik återkommer till City.

Tull på Essingeleden tycker jag kan vänta tills man byggt den nya förbifarten. Mycket trafik är ju genomgående.

Björn Ax

Citat från: Blue skrivet 12 november 2013, 01:44:10 AM
Det gör ingenting, jag kör ju buss! :)


Tror att stölderna av regskyltar från bussar skulle öka med ditt förslag. :P

Skulle man ta bort taket på hur mycket det kan kosta per dag skulle nog många ta bort sina regskyltar också för det skulle vara billigare att få böter för inga regskyltar än det skulle vara att åka genom tullarna.

Harald Nordius

Citat från: Mr G skrivet 11 november 2013, 23:41:20 PM
Dessutom är ju Stockholmarna nästan de enda i landet som betalar statlig inkomstskatt, .
Det är inte sant. Det är inte ens nästan sant. År 2011 var det 1.074.336 personer i landet som hade beskattningsbar inkomst över gränsen för statlig inkomstskatt. Av dem bodde 359.634 i Stockholms län.

Mikey

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 november 2013, 09:57:27 AM
Tull på Essingeleden tycker jag kan vänta tills man byggt den nya förbifarten. Mycket trafik är ju genomgående.

Precis. Det man i princip kommer att göra är att straffa personer som skall från norr till söder och inte alls har något med Stockholm att göra, trots att det inte finns några alternativ... Redan idag brukar jag köra över Enköping/Strängnäs om jag ska från Uppsala och söderut i rusningen då Essingeleden mest är en parkeringsplats, och jag antar att den vägen lär få ännu mer trafik i och med detta nu då. Egentligen borde man ju ha gjort något åt det för flera år sedan...

Ersa

Riksväg 55, den verkliga "Förbifart Stockholm" borde ha byggts ut till minst motortrafikled med mitträcken för sisådär tio år sedan.
Det allra mest vågade förslaget vore att bygga motorväg hela sträckan samt låta den bli E4:an. Men så långt lär vi inte hinna på många decennier.