Bussforumet på Facebook

Startat av Tonniiie, 06 april 2013, 13:37:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 12:48:59 PM
Det är intressant att jämföra bussforumet med alla de mångåriga tågforumen. Där är det inte tal om ett enda diskussionsforum på egen plattform, samt en protestgrupp på Facebook med ett rakt av kopierat namn. Utan där finns det flera diskussionsforum, alla på mer eller mindre egna plattformar, samt alla med helt unika namn. Några av dem är "utbrytargrupper" som t.ex lämnat SJK:s Postvagnen, medan andra diskussionsforum redan från början har riktat in sig på andra inriktningar, t.ex historia.

1. Fd Bussnack II är inte ett protestforum.

2. Bussnack II är heller inte ett rakt av kopierat namn. Som jag förstått det så heter detta forum "Omnibuss". Bussnack är endast en rubrik till en kategori. Precis som "Ordet är fritt". Så ni menar alltså att om någon skapar ett forum för allt möjligt och döper det till Ordet är fritt så har de kopierat "ert" forumnamn....?
Jag tycker mig se ett visst hat från er sida mot Forum Bussdepån. Det verkar också som att ni anser er ha ensamrätt på ett ord, dvs Bussnack.

Visst håller bilderna en något lägre standard, men ingen får otrevliga PM från admin fullt av lögner och förtal för att de länkar till en bussolycka.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Citat från: Jacob skrivet 07 april 2013, 13:16:28 PM
1. Fd Bussnack II är inte ett protestforum.

2. Bussnack II är heller inte ett rakt av kopierat namn. Som jag förstått det så heter detta forum "Omnibuss". Bussnack är endast en rubrik till en kategori. Precis som "Ordet är fritt". Så ni menar alltså att om någon skapar ett forum för allt möjligt och döper det till Ordet är fritt så har de kopierat "ert" forumnamn....?
Jag tycker mig se ett visst hat från er sida mot Forum Bussdepån. Det verkar också som att ni anser er ha ensamrätt på ett ord, dvs Bussnack.

Visst håller bilderna en något lägre standard, men ingen får otrevliga PM från admin fullt av lögner och förtal för att de länkar till en bussolycka.

Nja, ursprunget till gruppen var väl just som en protest mot att Bussnack har vissa regler som behövde följas vilket inte gillades av alla? Alltså, när några inte fick göra exakt som de ville så öppnande man eget. För SvOF:s del så var det helt i sin ordning och snarare att vi här uppmuntrade de som ville ha friare tyglar att se sig om efter alternativ.

Annars så har SvOF (som nämnts tidigare i tråden) ingen ensamrätt på detta med forum. Däremot har du helt fel vad gäller forumnamnet. Det står mycket riktigt inte med överst på forumssidan, men det beror mest på att namnet ändå är så etablerat att det liksom inte funnits något sådant behov. Bussnack har vuxit fram successivt och den ursprungliga delen var i stort sett den tavlan som heter Bussnack. Går man sedan in på SvOF:s hemsida så omtalas forumet även där som just Bussnack. I sak har dock ingen brytt sig om att registrera namnet och visst skulle andra kunna använda sig av samma namn, men varför riskera förväxling mellan två snarlika saker?! Väljer man nu att kalla Facebookgruppen för något annat så lär ju förväxlingsrisken minska.

I övrigt så får ingen heller "PM från admin fullt av lögner och förtal för att de länkar till en bussolycka" utan det uttalandet får stå helt för dig! Däremot så finns det vissa saker som inte alltid är lämpliga att visa bild på... olyckor hör då ofta till den kategorin. Då Bussnack som forum även lyder under viss lagstiftning (som borde vara känd vid detta lag då det påpekats ett otal gånger och även står i reglerna) vad gäller bl.a. utgivningsansvar så måste vi faktiskt ibland moderera vissa trådar för att vi inte ska bryta mot t.ex. skriven lagtext eller de interna regler som är satta. Som medlem här har man förbundit sig att följa dessa regler, men vid upprepade överträdelser och dito ohörsamhet vid påpekande om detta så är det självklart så att det till slut måste till någon form av åtgärd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 12:48:59 PM
Det är intressant att jämföra bussforumet med alla de mångåriga tågforumen. Där är det inte tal om ett enda diskussionsforum på egen plattform, samt en protestgrupp på Facebook med ett rakt av kopierat namn. Utan där finns det flera diskussionsforum, alla på mer eller mindre egna plattformar, samt alla med helt unika namn. Några av dem är "utbrytargrupper" som t.ex lämnat SJK:s Postvagnen, medan andra diskussionsforum redan från början har riktat in sig på andra inriktningar, t.ex historia.

Nu tycker jag att du ska lugna dig lite Erik! Fortfarande finns väl OmniBuss för att uppmuntra och presentera ett bussintresse. Bör vi bussintresserade inte samarbeta och hylla vårt intresse som är udda i mångas ögon. Det är definitivt inte rätt att kalla "Bussdepån" för protestgrupp. Diskuterade vi inte detta en gång på hållplatsen Tekniska Högskolan. Då minns jag att du var så glad att det fanns fler unga och fler forum som dök upp. Och nu kallar du det för en protestgrupp!? Grymt besviken Erik, Verkligen!

Tonniiie

Citat från: Nico skrivet 07 april 2013, 13:43:07 PM
Nja, ursprunget till gruppen var väl just som en protest mot att Bussnack har vissa regler som behövde följas vilket inte gillades av alla? Alltså, när några inte fick göra exakt som de ville så öppnande man eget. För SvOF:s del så var det helt i sin ordning och snarare att vi här uppmuntrade de som ville ha friare tyglar att se sig om efter alternativ.

Hur många ska jag vi behöva förklara för er att vi uppmanar ett bussintresse, ingen protest! Ren smutskastning.... och är det tillåtet då Nico?

Kan vi inte lägga ner den otroligt tråkiga diskussion med påhopp och smutskastning och istället samarbeta!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 12:48:59 PM
Det är intressant att jämföra bussforumet med alla de mångåriga tågforumen. Där är det inte tal om ett enda diskussionsforum på egen plattform, samt en protestgrupp på Facebook med ett rakt av kopierat namn. Utan där finns det flera diskussionsforum, alla på mer eller mindre egna plattformar, samt alla med helt unika namn. Några av dem är "utbrytargrupper" som t.ex lämnat SJK:s Postvagnen, medan andra diskussionsforum redan från början har riktat in sig på andra inriktningar, t.ex historia.

Jodå, det har funnit såväl Fria Postvagnen som postvagnen.nu som bildats som alternativ till SJK Postvagnen. Dessa har försökt att ägna sig åt samma ämnen som Postvagnen och snart har skribenterna tröttnat. Man har helt enkelt velat ha högre i tak, något som SJK tyvärr nu har bemött med att också göra så men ofta tröttnar moderatorerna och det blir kvastningar och låsningar som ofta förefaller helt godtyckliga. Följden är också att många av de mer seriösa skribenterna har slutat skriva i Postvagnen. Jag är själv en av dem. För att få till stånd en seriösare debatt har Nordpilen startat och där har man faktiskt också lyckats. Det är också där jag återfinns nu när jag skriver i järnvägsfrågor eller visar mina tågbilder.

Detta är naturligtvis inget stöd för att Facebook-sidan skall kalla sig Bussnack2 men jag tyckte jag läste förut i den här tråden att ett namnbyte är på gång. I så fall är det väl bara att konstatera att det inte är fel att skapa alternativ. Men namnet bör väljas så att ingen får intrycket av att det är SvOf som ligger bakom även Facebook-sidan. Jag tror det är viktigt att vi behåller seriositeten i Bussnack och det är därför bra om det finns alternativ för dem som vill ta lite lättare på ämnet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Citat från: Tonnie skrivet 07 april 2013, 13:58:51 PM
Hur många ska jag vi behöva förklara för er att vi uppmanar ett bussintresse, ingen protest! Ren smutskastning.... och är det tillåtet då Nico?

Kan vi inte lägga ner den otroligt tråkiga diskussion med påhopp och smutskastning och istället samarbeta!

Jag ser inget påhopp alls i det jag skrev utan du verkar missuppfatta det hela lite.

Ni öppnade ju FB-gruppen för att ni ville ha större svängrum än vad som gavs här på Bussnack. Jag skrev även att det uppmuntrades från Bussnacks sida då SvOF inte har monopol på att driva bussforum. Att man öppnar upp något nytt för att man inte är nöjd med det gamla måste ju ses som en form av protest, men bara för att man konstaterar faktum så är inte det samma sak som att man smutskastar något.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tonniiie

Citat från: Nico skrivet 07 april 2013, 14:42:39 PM
Jag ser inget påhopp alls i det jag skrev utan du verkar missuppfatta det hela lite.

Ni öppnade ju FB-gruppen för att ni ville ha större svängrum än vad som gavs här på Bussnack. Jag skrev även att det uppmuntrades från Bussnacks sida då SvOF inte har monopol på att driva bussforum. Att man öppnar upp något nytt för att man inte är nöjd med det gamla måste ju ses som en form av protest, men bara för att man konstaterar faktum så är inte det samma sak som att man smutskastar något.

Fortfarande öppnades inte Bussnack för att få ett större svängrum utan för att uppmuntra bussintresset. Att medlemmar sedan upplever att det finns mer svängrum på Forumet Bussdepån tycker vi bara är roligt. det är roligt när det fungerar även med lite mildare regler.

Edit: Glömde tillägga att jag känner mig påhoppat när "mitt" forum kallas för en protestgrupp. Det är inte roligt att höra. Tur att det finns smileysar :(

Mats Karlsson

Nu kan ni väl sluta käbblas. Försök håll isär bananer och nötter!

Vissa saker är lättare att handha på Facebook, om man snabbt vill delge en bild eller snabbt få in tips och reaktioner. Det fungerar i små grupper om ett snävt intresseområde. I större sammanhang med många medlemmar försvinner överskådligheten lätt, tycker jag, som utnyttjar både Facebook och BussSnack.

BussSnack är bäst på mer detaljerade diskussioner och fakta, liksom närmare studier av bilder. Dessutom har ett forum som BussSnack bra sökfunktioner och bra dokumentation. Att samla bussuppgifter och kunnnde på ett mer greppbart sätt är alltså BussSnack starka sida.

Det går alltså inte att jämföra dessa med varandra, så var snälla att sluta dividera om detta. Välj det medium ni själva vill ha och sedan är det bra med det!

Jacob

Citat från: Nico skrivet 07 april 2013, 14:42:39 PM
Jag ser inget påhopp alls i det jag skrev utan du verkar missuppfatta det hela lite.

Ni öppnade ju FB-gruppen för att ni ville ha större svängrum än vad som gavs här på Bussnack. Jag skrev även att det uppmuntrades från Bussnacks sida då SvOF inte har monopol på att driva bussforum. Att man öppnar upp något nytt för att man inte är nöjd med det gamla måste ju ses som en form av protest, men bara för att man konstaterar faktum så är inte det samma sak som att man smutskastar något.

Jaså inte? När jag konstaterade faktum en gång såg admin det som "smutskastningskampanj".

Och angående starten av Bussnack II så startades det av en forumit som blev avstängd härifrån, därför att denne ville kunna visa bussbilder och diskutera bussar ändå. Samt för att uppmuntra bussintresset. Sedan har 200 personer gått med för att de tyckt det varit praktiskt med ett bussnack på Facebook. Inget säger dessutom att man måste hålla sig till ett forum. Jag är medlem både här och på Facebook och som jag sagt förut så finns det både för- och nackdelar med båda bussnack. Jag "hänger" gärna på båda två.

Tycker att vi borde försöka hålla en god relation mellan omnibuss och forumet Bussdepån. Jag kan i och för sig bara tala för min egen del men jag anser att vi ändå trots de två olika plattformarna borde se varandra som kompanjoner. Vi delar ju ändå samma intresse kring bussar och bussbranschen. Att hålla på som två fiender anser jag bara är löjligt. Jag vill inte omnibuss något ont och jag tror att alla andra på forum Bussdepån håller med mig.

Vill även hålla med Mats i det han skrev, bra skrivet!

Fred!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Tonniiie

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 april 2013, 15:21:40 PM
Nu kan ni väl sluta käbblas. Försök håll isär bananer och nötter!

Vissa saker är lättare att handha på Facebook, om man snabbt vill delge en bild eller snabbt få in tips och reaktioner. Det fungerar i små grupper om ett snävt intresseområde. I större sammanhang med många medlemmar försvinner överskådligheten lätt, tycker jag, som utnyttjar både Facebook och BussSnack.

BussSnack är bäst på mer detaljerade diskussioner och fakta, liksom närmare studier av bilder. Dessutom har ett forum som BussSnack bra sökfunktioner och bra dokumentation. Att samla bussuppgifter och kunnnde på ett mer greppbart sätt är alltså BussSnack starka sida.

Det går alltså inte att jämföra dessa med varandra, så var snälla att sluta dividera om detta. Välj det medium ni själva vill ha och sedan är det bra med det!

Bra sagt Mats! Tack för det.

CitatTycker att vi borde försöka hålla en god relation mellan omnibuss och forumet Bussdepån. Jag kan i och för sig bara tala för min egen del men jag anser att vi ändå trots de två olika plattformarna borde se varandra som kompanjoner. Vi delar ju ändå samma intresse kring bussar och bussbranschen. Att hålla på som två fiender anser jag bara är löjligt. Jag vill inte omnibuss något ont och jag tror att alla andra på forum Bussdepån håller med mig.

Fred!

Precis. Share and like  ;)

Ersa

Vad menar ni med "Omnibuss"? Det är vad jag vet bara domännamnet som SvOF tog, då det tilltänkta onmnibus.se var upptaget. Föreningen heter Svenska Omnibussföreningen, förkortat SvOF, och föreningens forum har mig veterligen hetat Bussnack i över 10-12 år ända sedan den låg på Parsimonys plattform.

Men visst är det bra att facebookgruppen får ett eget namn, så ser den mera ut som en självständig grupp och inte som det fula ordet jag använde, som flera personer hittils uppfattat det som.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 15:30:54 PM
Vad menar ni med "Omnibuss"? Det är vad jag vet bara domännamnet som SvOF tog, då det tilltänkta onmnibus.se var upptaget. Föreningen heter Svenska Omnibussföreningen, förkortat SvOF, och föreningens forum har mig veterligen hetat Bussnack i över 10-12 år ända sedan den låg på Parsimonys plattform.

Forumet Bussnack grundades av en enskild medlem som dock snart överlät det på SvOf. Anledningen var att han hade registrerat ett forum på Parsimony för ett helt ändamål men i stället kom han på idén att starta en diskussionsforum om bussar. Eftersom Parsimony var ett gratisforum så fanns det ingen ekonomi inblandad.

Även om namnet Bussnack inte tydligt framgår av vare sig startsida eller forumadress nu så heter sidan Bussnack och inget annat. Det är därför inte särskilt snyggt att Facebook-sidan kallar sig Bussnack II, även om det inte är olagligt. Ett namnbyte och allt är frid och fröjd. Jag är helt övertygad om att det finns utrymme för båda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 15:30:54 PM
Det är vad jag vet bara domännamnet som SvOF tog, då det tilltänkta onmnibus.se var upptaget.

onmnibus.se är ledigt :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Vad mig beträffar får det gärna finnas sju-åtta st bussforum. Ärligt talat tror jag att tre eller fler är bättre än ett eller två st.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 07 april 2013, 15:40:30 PM
onmnibus.se är ledigt :)

//Jacob

omnibuss.se är ledigt i dag men var det inte när SvOf registrerade sin hemsida och därför blev det omnibuss.se på SvOf:s hemsida. Det finns ingen anledning att ändra nu.

Svenska Omnibusföreningens debattforum har alltid hetat och benämnts som Bussnack. Det finns ingen anledning att ifrågasätta detta.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)