Bussforumet på Facebook

Startat av Tonniiie, 06 april 2013, 13:37:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Hejsan!

Som vissa redan vet, finn det även ett bussforum på Facebook som heter Bussnack II.

Nu har vi snart kommit upp i 200 medlemmar och känner därför att vi vill göra en förändring.

Vi har nu tänkt ändra till ett lite mer unikt namn men även att ändra vår omslagsbild.

Det hade varit roligt om fler bidrog med bilder eller idéer till namn på forumet.

Så har ni några förslag och idéer, skicka de då gärna till våran facebookgrupp
http://www.facebook.com/groups/274040409338551/

Tack i förhand!

Tonnie

Walter

Jag tycker initiativet ovan är bra, men undrar då jag inte har FB varför bilderna inte kan publiceras i detta forum så alla kan ta del av det utan att behöva vara med i FB.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tonniiie

Citat från: Walter skrivet 06 april 2013, 13:45:38 PM
Jag tycker initiativet ovan är bra, men undrar då jag inte har FB varför bilderna inte kan publiceras i detta forum så alla kan ta del av det utan att behöva vara med i FB.

Tyvärr så har vissa användare nekat pga av bilder av sämre kvalité och onödiga kommentarer. Dessa användare har sedan inte fått någon andra chans och kan därför bara lägga ut sina bilder på Facebookgruppen.

Många vardagsbilder skickas även direkt från mobilen till facebookgruppen. Den möjligheten erbjuder inte SvOf.

Jag ska forska lite på att ni som inte har facebook även kan få se bilderna som visas på Facebook.

Tonnie

Tonniiie


Kan nu tyvärr meddela att det inte går att se gruppen om man inte är medlem på Facebook.
Detta är någon inställning som facebook har och vi inte kan ändra på.

Nico

#4
Citat från: Walter skrivet 06 april 2013, 13:45:38 PM
Jag tycker initiativet ovan är bra, men undrar då jag inte har FB varför bilderna inte kan publiceras i detta forum så alla kan ta del av det utan att behöva vara med i FB.

Saken är det är bra att klargöra att denna Facebookgrupp då inte har någon koppling till SvOF utan är helt fristående från den. Däremot uppmuntrar 'föreningsforumet Bussnack' denna Facebookgrupp såtillvida att de som känner sig missnöjda här då har ett alternativ. Vi har ingen ensamrätt på bussforum utan det är ju upp till vem som helst att starta ett eget om så är. 

Vad gäller bilder har vi försökt att hålla en viss standard och det finns en hel del att läsa kring detta om man letar i arkivet. I grund handlar det om att visst kan man visa enstaka suddiga bilder, allra helst då om motivet inte fångats på andra vis. Det vi undanbett oss här är ett stadigt postande av bilder av en fotekniskt diskutabel kvalitet. Antingen då för för att man inte ids köpa en riktig kamera eller för att man inte bryr sig.

Ska det visas bilder är det dock bra mycket trevligare för alla att se vad bilden föreställer i stället för att se kanske ett färgglatt blurr mot en grön eller grå bakgrund. Riktlinjerna för bildvisning är därför framtagna för att försöka att tillgodose så många olika viljor som möjligt.



Citat från: Tonnie skrivet 06 april 2013, 13:50:10 PM
Tyvärr så har vissa användare nekat pga av bilder av sämre kvalité och onödiga kommentarer. Dessa användare har sedan inte fått någon andra chans och kan därför bara lägga ut sina bilder på Facebookgruppen.

Många vardagsbilder skickas även direkt från mobilen till facebookgruppen. Den möjligheten erbjuder inte SvOf.

Håller inte med dig i din beskrivning här. Ingen har blivit nekad att visa bilder. Däremot har de som stadigt visat dåliga bilder uppmanats att undvika det. I många fall har det då rört sig om nallebilder där det handlat om deltagare som inte brytt sig så mycket om bilden i sig som att få posta den här.

I de flesta fall har vi flera gånger bett dessa deltagare att tänka om och skaffa riktiga grejer om de nu vill posta bilder här stadigt. I de flesta fall har det inte heller varit några problem, men i ett fåtal fall har det långt om länge gått så långt som till en avstängning. I de fallen har det getts ett antal chanser, med vägran att acceptera reglerna och otrevligt beteende är inte en hållbar kombination. Ingen har alltså blivit portad direkt bara på grundval för att man postat en kvalitivt sämre bild. Har någon blivit avstängd snabbt så har det ofta berott på grova ovettigheter.

Att SvOF/Bussnack inte erbjuder en möjlighet till att skicka bildern direkt in från nallen har att göra med att detta är ett diskussionsforum och inte ett socialt media på så vis. Deltagande här får gärna handla lite mer om kunskaper och ett mera efteränksamt deltagande än ett enkelt ställe att bara hänga på.


Edit. Länk + text korrigerad
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Om du, Tonnie, skulle veta vilka kraftfulla hot som framförts mot oss, mot SvOF och mot andra vanliga forumanvändare genom åren, så skulle du nog inte ha den där inställningen. "Grova ovettigheter" som Nico skrev, är vi vissa fall en underdrift.

Stefan Lindberg

Om jag fattat det hela rätt så är alltså Facebook gruppen en sida för oss som vill se sämre bilder som inte platsar här i Bussnack.
Och vad gäller mobilbilder så kan jag utan problem ta en bild med min iPhone för att sekunden senare visa den på Bussnack.

HJP

Citat från: Tonnie skrivet 06 april 2013, 13:37:52 PM
Hejsan!

Som vissa redan vet, finn det även ett bussforum på Facebook som heter Bussnack II.

Tonnie
****
På Facebook?! Det betyder att man måste vara med på "Fejan". Vi som inte vill det, kan inte nå det forumet.
Jag har avaktiverat mitt facebookkonto, sedan jag funnit att det inte är "min grej".

HJP

Mattias Petersson

Stämmer blir sämre högupplösta bilder på facebook mer brus på bilderna än här kan jag hålla med om men inget jag stör mig på.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ersa

Citat från: HJP skrivet 06 april 2013, 16:47:55 PM
****
På Facebook?! Det betyder att man måste vara med på "Fejan". Vi som inte vill det, kan inte nå det forumet.
Jag har avaktiverat mitt facebookkonto, sedan jag funnit att det inte är "min grej".

HJP

Samt att vissa inte gillar Facebooks användarvillkor, och t.ex inte vill skänka bort rättigheterna till sina bilder till ett amerikanskt företag.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 06 april 2013, 18:43:15 PM
Samt att vissa inte gillar Facebooks användarvillkor, och t.ex inte vill skänka bort rättigheterna till sina bilder till ett amerikanskt företag.
****
Inte att förglömma....

HJP

Tonniiie

Citat från: HJP skrivet 06 april 2013, 16:47:55 PM
****
På Facebook?! Det betyder att man måste vara med på "Fejan". Vi som inte vill det, kan inte nå det forumet.
Jag har avaktiverat mitt facebookkonto, sedan jag funnit att det inte är "min grej".

HJP

Nu har jag ju förklarat att det är frivilligt att gå med i denna grupp. Forumet finns för de som har ett facebookkonto och är intresserade av vad som visas på forumet. Det var väl inte svårt eller :)?

Tonniiie

Citat från: Nico skrivet 06 april 2013, 14:43:14 PM
Håller inte med dig i din beskrivning här. Ingen har blivit nekad att visa bilder. Däremot har de som stadigt visat dåliga bilder uppmanats att undvika det. I många fall har det då rört sig om nallebilder där det handlat om deltagare som inte brytt sig så mycket om bilden i sig som att få posta den här.

I de flesta fall har vi flera gånger bett dessa deltagare att tänka om och skaffa riktiga grejer om de nu vill posta bilder här stadigt. I de flesta fall har det inte heller varit några problem, men i ett fåtal fall har det långt om länge gått så långt som till en avstängning. I de fallen har det getts ett antal chanser, med vägran att acceptera reglerna och otrevligt beteende är inte en hållbar kombination. Ingen har alltså blivit portad direkt bara på grundval för att man postat en kvalitivt sämre bild. Har någon blivit avstängd snabbt så har det ofta berott på grova ovettigheter.

Att SvOF/Bussnack inte erbjuder en möjlighet till att skicka bildern direkt in från nallen har att göra med att detta är ett diskussionsforum och inte ett socialt media på så vis. Deltagande här får gärna handla lite mer om kunskaper och ett mera efteränksamt deltagande än ett enkelt ställe att bara hänga på.


CitatOm du, Tonnie, skulle veta vilka kraftfulla hot som framförts mot oss, mot SvOF och mot andra vanliga forumanvändare genom åren, så skulle du nog inte ha den där inställningen. "Grova ovettigheter" som Nico skrev, är vi vissa fall en underdrift.

Jag kan mycket väl tro att ni blir utsatta för de ovettigheterna. Meningen med forumet är inte att "fånga upp "stackarna" som inte får vara med på SvOf. Meningen är att folk ska kunna ladda upp sina vardagsbilder direkt på forumet och att de inte behöver hålla en hög standard. Viktigt för mig är att folk kan få se hur bussförarlivet kan se ut och att (eftersom många använder facebook idag) tillgängligheten för att diskutera ett fordon eller en bussrelaterad fråga.

Av de medlemmarna vi har uppfattas forumet positivt.
Se här:
Som amatör på bussfronten ( vad gäller att ta bilder), så tycker jag att bilderna är helt okej.
Jag gick t.ex med i detta forum just för att bilderna inte alltid behöver vara så perfekta jämfört
med andra forum där man blir halshuggen längs med fotknölarna om man inte råkar ha exakt
kunskap om det som syns på bilden

Forumet är alltså inte för att håna er (om ni nu verka uppfatta det så) utan finns för de som ändå vill vissa sina bilder, även i lite sämre kvalité och tillgängligheten att kunna ställa snabba frågor och ladda upp sina bilder även via mobilen.
Ta gärna en titt så ska ni se att kvalitén inte er så dåligt :)

// Tonnie

bisquit

Nu skall vi reda ut begrepp här. Bussnack. Är en kanonfin forumsida, där man kan nörda ner sig på detaljnivå. Som uppfattas lite mer sakligt och faktabaserad. Medan FB-sidan är mer lättsam där man kan göra ett enklare, inlägg. I form av att tex. Posta en mobilbild m.m. Båda är bra. Å viktigt att man respekterar att det är många som tröttnat i allmänhet på FB- Medans det finns många som fortsatt älskar sidan. Personligen. Brukar jag mest FB i mina arbeten.  8)

Ersa

Det är intressant att jämföra bussforumet med alla de mångåriga tågforumen. Där är det inte tal om ett enda diskussionsforum på egen plattform, samt en protestgrupp på Facebook med ett rakt av kopierat namn. Utan där finns det flera diskussionsforum, alla på mer eller mindre egna plattformar, samt alla med helt unika namn. Några av dem är "utbrytargrupper" som t.ex lämnat SJK:s Postvagnen, medan andra diskussionsforum redan från början har riktat in sig på andra inriktningar, t.ex historia.