Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...

Startat av Mikey, 18 oktober 2012, 13:37:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: JB skrivet 20 oktober 2012, 12:45:41 PM
SL-biljett till SL-pris på SL-sträcka. UL-biljett till UL-pris på UL-sträcka. Olika former av kombinationsbiljetter för resa över länsgränsen och Arlandatillägg till och från Arlanda. Biljettkontroller ombord i Uppsala län, spärrar i Stockholms län.

Samma lösning som på 677:an kanske? Dvs att SL tar för mycket betalt för de två UL-zonerna Knivsta-Uppsala, medan UL själva bara tar betalt för en enda zon på samma sträcka. I så fall borde det bli fyra SL-kuponger Uppsala-Knivsta samt Knivsta-Arlanda, medan set blir sex SL-kuponger Uppsala-Arlanda.

JB

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2012, 13:15:02 PM
Samma lösning som på 677:an kanske? Dvs att SL tar för mycket betalt för de två UL-zonerna Knivsta-Uppsala, medan UL själva bara tar betalt för en enda zon på samma sträcka. I så fall borde det bli fyra SL-kuponger Uppsala-Knivsta samt Knivsta-Arlanda, medan set blir sex SL-kuponger Uppsala-Arlanda.

Det kommer inte vara möjligt att köpa biljetter ombord, så om man vill åka med tåget får man köpa biljett i förväg. Vill man åka Knivsta-Uppsala är det en biljett för zon1 som gäller. Köps enklast i automat för 45 kr. Arlanda-Knivsta kommer kosta 120 kr och Arlanda-Uppsala 165 kr med tåget (90 kr med bussen).

Ersa

Citat från: JB skrivet 20 oktober 2012, 15:19:35 PM
Det kommer inte vara möjligt att köpa biljetter ombord, så om man vill åka med tåget får man köpa biljett i förväg. Vill man åka Knivsta-Uppsala är det en biljett för zon1 som gäller. Köps enklast i automat för 45 kr. Arlanda-Knivsta kommer kosta 120 kr och Arlanda-Uppsala 165 kr med tåget (90 kr med bussen).

Jag syftade på SL-remsan.

Muk

Citat från: JB skrivet 20 oktober 2012, 12:45:41 PM
SL-biljett till SL-pris på SL-sträcka. UL-biljett till UL-pris på UL-sträcka. Olika former av kombinationsbiljetter för resa över länsgränsen och Arlandatillägg till och från Arlanda. Biljettkontroller ombord i Uppsala län, spärrar i Stockholms län.

Resor över länsgräns är alltid intressanta. Man vet aldrig vad man får betala.

Mr G

Avståndet Arlanda - Uppsala är väl cirkus 30 km. Att ta betalt 165 kr för en enkel tågresa med ett mjölktåg är oanständigt tycker jag. Jag tycker att prissättningen är orimlig.
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 21 oktober 2012, 23:22:20 PM
Avståndet Arlanda - Uppsala är väl cirkus 30 km. Att ta betalt 165 kr för en enkel tågresa med ett mjölktåg är oanständigt tycker jag. Jag tycker att prissättningen är orimlig.

De ibland rätt tilltagna pristilläggen för Arlandaresa och/eller länsgränspassage har länge förundrat många. Håller man sig inom en enda zon i samma län kan man resa både långt och billigt, t.ex Uppsala-Knutby (41 km), Norrtälje-Arlanda (55 km) eller Herräng-Rö (61 km). Men ibland blir korta avstånd som de tre milen mellan Uppsala och Arlanda lite väl dyra pga dessa uppsatta gränser.

Nico

Tja, men man kan ju inte enbart se till avstånd i vissa fall.

Vad gäller passager av länsgränser så handlar det väl till viss del om att det rent administrativt kostar en del med två eller fler separata biljettsystem och det är en kostnad så då enklast tas ut på kunden/resenären. Vad gäller priset till Arlanda så får vi inte heller glömma bort att det de facto handlar om en privat järnväg. Sedan kan vi tycka vad vi vill om det, men att priset blir högre beror ju på att konsortiet bakom banan tar betalt av alla (s.k. trackage/running rights) som vill utnyttja möjligheten att stiga av där.

Samma princip har gällt för SJ:s tåg, för Upptåget osv. i stort sett sedan starten. Hade SL och/eller staten byggt banan så hade situationen varit annorlunda, men å andra sidan (då man knappt klarat av att förbättra den spårburna infrastrukturen i Stockholm på många år) hade det kanske inte funnits någon järnväg alls... så frågan är vilken situation som hade varit att föredra?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:17:35 PM
Medhåll härifrån. Dessa tåg är inte på något sätt konstruerade för resor på en timme, vilket sträckan Stockholm-Uppsala tar. Eller ut till Nynäshamn för den delen. Tycker det vore rimligare att skaffa åtminstone X61 till trafiken, men tyvärr...

Jobbar delvis i Nynäshamn och pendlar då Farsta Strand-Nynäshamn, reser också väldans massa mellan Årstaberg-Södertälje, och har absolut NOLL och intet att klaga på X60 i komfortväg, fattar inte för fem öre vad vissa människor verkar kräva att man ska få för sitt månadskort. På alla ställen där X61 går i Sverige kostar resorna mångfalt mer, har längre sträckor mellan stationerna och oftast än längre restider. Vad vill folk ha egentligen? Sammetskuddar och en betjänt? Det jag är väldans glad över att slipa från X61:orna också är det sinnesjukt enerverande pipljudet som finns konstant då tågen står stilla på en station och då uppenbarligen försöker 'varna' om att dörrarna är öppna. Brrrr, ffyyyy, så skönt att vi har X60:or som har många sittplatser, lägre upp till dessa sittplatser och noll störande ljud!

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 22 oktober 2012, 21:25:09 PM
Jobbar delvis i Nynäshamn och pendlar då Farsta Strand-Nynäshamn, reser också väldans massa mellan Årstaberg-Södertälje, och har absolut NOLL och intet att klaga på X60 i komfortväg, fattar inte för fem öre vad vissa människor verkar kräva att man ska få för sitt månadskort.

Hade det räckt enbart med SL:s billiga månadskort (dvs utan UL-taxa eller Arlandatillägg) hade X60 Uppsala-Arlanda-Stockholm inte varit något alls att bli upprörd över. Men för dubbel/tredubbel taxa för korta resor på bara tre mil? Nja...

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2012, 21:29:35 PM
Hade det räckt enbart med SL:s billiga månadskort (dvs utan UL-taxa eller Arlandatillägg) hade X60 Uppsala-Arlanda-Stockholm inte varit något alls att bli upprörd över. Men för dubbel/tredubbel taxa för korta resor på bara tre mil? Nja...

Fast att köpa in tåg som ger högre komfort bara för att glädja det relativa fåtal som kommer fortsätta förbi Upplands Väsby vidare mot Uppsala/Arlanda skulle nog aldrig funka likväl. Prissättningen beror ju på Swedavias absurda avtal med Arlanda Express först och främst, folk borde lägga krutet på att klaga på det istället för att klaga på sämre komfort de dryga 20 minuter som pendeln kommer ta att åka mellan Upplands Väsby-Uppsala!

Krille

Citat från: virtual1 skrivet 22 oktober 2012, 21:25:09 PM
Det jag är väldans glad över att slipa från X61:orna också är det sinnesjukt enerverande pipljudet som finns konstant då tågen står stilla på en station och då uppenbarligen försöker 'varna' om att dörrarna är öppna.

Instämmer, vem kom på att det måste varnas för att tåget står still?!

En annan fråga, reser själv med jämna mellanrum medelst SL-remsa sträckan Stockholms Central-Arlanda, kommer jag att kunna använda den på detta nya tåg?
Kommer det i så fall att kosta mer jämfört med pendltåg till Märsta och sedan buss 583?

/K

Jacob

Det jag tycker är dåligt är detta, citerar från ett infoblad jag hittade idag:

"ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form slutar gälla som delbetalning på SL-pendeln för resir till och från stationer i Stockholms län från den 9 december."

Men alla andra kort gäller som tidigare? T.ex fritidskort Uppsala-Arlanda och SL-remsa Arlanda-Stockholm C.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Citat från: Jacob skrivet 24 oktober 2012, 22:56:44 PM
Det jag tycker är dåligt är detta, citerar från ett infoblad jag hittade idag:

"ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form slutar gälla som delbetalning på SL-pendeln för resir till och från stationer i Stockholms län från den 9 december."

Men alla andra kort gäller som tidigare? T.ex fritidskort Uppsala-Arlanda och SL-remsa Arlanda-Stockholm C.

Hänger inte riktigt med vad du citerar. SL:s vanliga pendeltåg har har ju inte gått till Uppsala tidigare så då kan inte vare sig "ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form" ha gällt eller vad det nu är som avses.

SL har inte heller varit involverat i trafiken på Arlanda så jag misstänker att du eller den du citerar blandar ihop olika trafikslag. Vad gäller resor Uppsala-Arlanda är det sannolikt någon typ av SJ-biljett som åsyftas. SL:s remsa gäller och kommer fortsatt att gälla (tills den helt ersätts av Access) för resor mellan olika platser i Stockholms län och Arlanda. Däremot kommer en extra avgift att tas ut för avstigning med pendeltåg på Arlanda. Vill man undvika det så får man fortsatt åka till Märsta och ta t.ex. 583 därifrån.

Vad gäller resor över länsgränsen så blir det väl samma sak som redan gäller för 579 till Bålsta, 677 till Uppsala och 786 till Gnesta, dvs. en extra avgift kommer tas ut för den gränsöverskridande passagen. Vet sen faktiskt inte heller om "ULs 10-resorskort och enkelbiljetter i nuvarande form" har gällt på 579 eller 677 inom Stockholms län, men jag finner inte det så troligt då UL:s biljetter mig veterligt inte är ett giltigt färdbevisl i SL-området. Istället ska man ju ha en SL-biljett i något slags kombination.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

herre du min skapare vilka klagomål för nått som i de flesta fall blir till det bättre..  Sånt som kallas I-landsproblem .. det viktigaste när man pendlar är att man kommer fram så fort som möjligt  dvs tåg med snabb dörrfunktion och snabb acceleration..  och hur svårt är det klara sig utan toa 1 timme ???   Många åker ju bil i kanske 2-3 timmar utan att stanna  så varför bli upprörd för att tågen inte har toa ??   Bättre ha fler sittplatser än att behöva stå för där finns toa som tar bort många sittplatser  särskilt nuförtiden när det ska anpassas för rullstolar så ryker många platser för toan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina