Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...

Startat av Mikey, 18 oktober 2012, 13:37:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

... Så nära att jag själv fick kolla upp datumet bara för att vara på säkra sidan när jag kom till stationen idag!

På spår 3 stod nämligen denna vilsna nollåtta


I väntan på att lastas och sedan ge sig av...



Bussmupp

Jag har fått kritik för detta förut, men jag tycker synd om Uppsala-Stockholm pendlarna.

Mikey

Medhåll härifrån. Dessa tåg är inte på något sätt konstruerade för resor på en timme, vilket sträckan Stockholm-Uppsala tar. Eller ut till Nynäshamn för den delen. Tycker det vore rimligare att skaffa åtminstone X61 till trafiken, men tyvärr...

Staffan Sävenfjord

Jag tycker också synd om uppsalapendlarna. Tänk att ha en inställning att all förbättring är en försämring. Sådana människor måste ju lida oerhört.

Sanningen är ju att SJ:s tåg kommer att gå kvar i stort sett som förut. Det som försvinner är Upptåget söder om Uppsala och de ersätts av SL-tågen som kommer att gå hela vägen Uppsala-Stockholm. Gillar man inte dessa tåg kan man fortsätta att åka med SJ-tågen till visserligen en högre kostnad men i princip samma pris som i dag.

Vad gnäller de över egentligen?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Kortfattat: UL-resenären och Upplänningen i gemen har ofta vissa krav på komfortabla resor, gärna med bra stolar samt toalett. Om toaletten på Swebus 899 var ur funktion fick man som förare höra det direkt. Ingen toalett eller trasiga läslampor på en 55 minuter lång busstur? Ajajaj... Det innebär klagomål till kundtjänsten.

Mikey

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:24:56 PM
Jag tycker också synd om uppsalapendlarna. Tänk att ha en inställning att all förbättring är en försämring. Sådana människor måste ju lida oerhört.

Sanningen är ju att SJ:s tåg kommer att gå kvar i stort sett som förut. Det som försvinner är Upptåget söder om Uppsala och de ersätts av SL-tågen som kommer att gå hela vägen Uppsala-Stockholm. Gillar man inte dessa tåg kan man fortsätta att åka med SJ-tågen till visserligen en högre kostnad men i princip samma pris som i dag.

Vad gnäller de över egentligen?

De flesta som kan åker nog redan med SJ. Jag pendlar själv med SJ-tågen och är förvånad över hur många som reser. I rusningen lämnar tåg med 8 fullsatta B10-vagnar Uppsala varje halvtimme med destination Stockholm. Eventuellt ännu fler tåg som inte har uppehåll i Knivsta och Märsta.

De som åker upptåget idag reser väl mest bara till Sollentuna och Solna etc och kan därför inte åka med SJ på ett vettigt sätt. Detta innebär dock fortfarande att man reser i 40-50-60 minuter varje väg. Med reginorna idag kan man i alla fall arbeta på sträckan Uppsala- Väsby i en halvtimme då man har bord, eluttag och vanliga stolar i tågen.

I och med att man börjar köra X60 blir det bara motsittning med låga ryggstöd hela vägen. De flesta idag arbetar ju på något sätt under resan, och det är väldigt svårt i en X60. Att ha en laptop och papper i knät i en timme är inte skönt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:39:51 PM
De flesta som kan åker nog redan med SJ. Jag pendlar själv med SJ-tågen och är förvånad över hur många som reser. I rusningen lämnar tåg med 8 fullsatta B10-vagnar Uppsala varje halvtimme med destination Stockholm. Eventuellt ännu fler tåg som inte har uppehåll i Knivsta och Märsta.

De som åker upptåget idag reser väl mest bara till Sollentuna och Solna etc och kan därför inte åka med SJ på ett vettigt sätt. Detta innebär dock fortfarande att man reser i 40-50-60 minuter varje väg. Med reginorna idag kan man i alla fall arbeta på sträckan Uppsala- Väsby i en halvtimme då man har bord, eluttag och vanliga stolar i tågen.

I och med att man börjar köra X60 blir det bara motsittning med låga ryggstöd hela vägen. De flesta idag arbetar ju på något sätt under resan, och det är väldigt svårt i en X60. Att ha en laptop och papper i knät i en timme är inte skönt.

Så rasande stor skillnad är det inte mellan Regina-tågen på Upptåget och SL:s X60. Förbättringen för dem som åker Uppsala-Sollentuna ligger i att de nu slipper byta tåg i Upplands Väsby och riskerar att missa anslutningen vid en försening. Det är faktiskt en rejäl förbättring och det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm utan enda möjligheten är att förlänga X60 till Uppsala.

Som numera visserligen oregelbunden men ändå pendlare den lika långa sträckan Borås-Göteborg har jag svårt att förstå gnället och att man inte vill inse en förbättring även om lösningen inte är optimal. Eftersom Uppsala-trafiken är integrerad med den övriga SL-trafiken är det inte möjligt att plocka ut X61 för dessa tåg. Det faller också på att SL inte äger några.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikey

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:45:45 PM
Så rasande stor skillnad är det inte mellan Regina-tågen på Upptåget och SL:s X60. Förbättringen för dem som åker Uppsala-Sollentuna ligger i att de nu slipper byta tåg i Upplands Väsby och riskerar att missa anslutningen vid en försening. Det är faktiskt en rejäl förbättring och det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm utan enda möjligheten är att förlänga X60 till Uppsala.

Som numera visserligen oregelbunden men ändå pendlare den lika långa sträckan Borås-Göteborg har jag svårt att förstå gnället och att man inte vill inse en förbättring även om lösningen inte är optimal. Eftersom Uppsala-trafiken är integrerad med den övriga SL-trafiken är det inte möjligt att plocka ut X61 för dessa tåg. Det faller också på att SL inte äger några.

Skillnad mellan Regina och X60: Medsittning, höga ryggstöd, bord, rullgardin, krokar för jacka, läslampor, eluttag, justerbara stolar etc - i mina ögon en jättestor skillnad.

Jag förstår att man inte kan köra med UL's reginor till Stockholm, men faktum är ju att SL köpte in 12 extra X60-enheter just till Uppsalatrafiken, och då tågen pendlar Älvsjö-Stockholm-Uppsala så ser jag inte varför man inte skulle kunna skaffa X61 i stället. Tågen hoppar inte precis mellan olika linjer, utan håller sig till samma linje hela dagen. Då tycker jag att man lika gärna kunde införskaffa 12st X61-enheter och enbart sätta ut på Uppsalatrafiken. Dessutom, behöver man verkligen 200m X60-tåg för att ersätta 50-meters Reginor som man kör idag? Hade räckt gott och väl med två X61or istället för två X60.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:55:25 PM
Skillnad mellan Regina och X60: Medsittning, höga ryggstöd, bord, rullgardin, krokar för jacka, läslampor, eluttag, justerbara stolar etc - i mina ögon en jättestor skillnad.

Jag förstår att man inte kan köra med UL's reginor till Stockholm, men faktum är ju att SL köpte in 12 extra X60-enheter just till Uppsalatrafiken, och då tågen pendlar Älvsjö-Stockholm-Uppsala så ser jag inte varför man inte skulle kunna skaffa X61 i stället. Tågen hoppar inte precis mellan olika linjer, utan håller sig till samma linje hela dagen. Då tycker jag att man lika gärna kunde införskaffa 12st X61-enheter och enbart sätta ut på Uppsalatrafiken. Dessutom, behöver man verkligen 200m X60-tåg för att ersätta 50-meters Reginor som man kör idag? Hade räckt gott och väl med två X61or istället för två X60.

SL har inte skaffat några speciella individer för att köra Stockholm-Uppsala utan som jag skrev förut så går de 12 extrainköpta runt med de övriga X60 i omloppen.

Tågen skall gå som vanliga pendeltåg från Upplands Väsby och söderut och därför behövs långa tåg.

Du förbigår helt nackdelen med byte i Upplands Väsby. Är det en oväsentlig förbättring att man slipper den?



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmupp

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 18:45:45 PM
...och det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm utan enda möjligheten är att förlänga X60 till Uppsala.

Problemet är ju det att det skulle bli samma effekt. UL Reginor eller fler pendeltåg.

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:55:25 PM
...Jag förstår att man inte kan köra med UL's reginor till Stockholm...

Man testade faktiskt detta ett tag och det verkade funka ganska bra.

Mikey

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 19:35:11 PM
SL har inte skaffat några speciella individer för att köra Stockholm-Uppsala utan som jag skrev förut så går de 12 extrainköpta runt med de övriga X60 i omloppen.

Tågen skall gå som vanliga pendeltåg från Upplands Väsby och söderut och därför behövs långa tåg.

Du förbigår helt nackdelen med byte i Upplands Väsby. Är det en oväsentlig förbättring att man slipper den?

Jag var väl lite otydlig, jag vet att de tolv nya enheterna kommer att blandas i all trafik, men jag menar att de lika gärna skulle kunna användas enbart på en och samma linje också, om man hade beställt annorlunda fordon :)

Att man slipper bytet tycker jag är bra, men jag hävdar fortfarande att man skulle ha gett tågen lite bättre komfort. Medsittning, bord och eluttag är väl det minsta man kan begära, så att tågen passar arbetspendlare som reser två timmar om dagen. Om det nu är så att alla X10or på sträckan Upplands Väsby- Tumba dras in och man behöver 200m långa tåg på sträckan så går det väl lika bra att modifiera X60 i stället för att köpa in X61 då, så är det problemet löst.

Godkänner man SL's pendeltågskomfort till Uppsala idag är det väl bara en tidsfråga innan vi kan se X60 till Västerås eller Nykvarn/Eskilstuna också? Känns nu som att denna diskussion kan bli hur lång som helst...

Mr G



Det här var svårt att begripa tycker jag. Resenärer mellan Stockholm och Uppsala har väl kvar sina vanliga tåg, eller kommer det att göras indragningar där?

Sen kommer pendeltågen som idag går till Upplands Väsby att förlängas till Uppsala. Är det negativt på något sätt? Jag tycker att det verkar utmärkt för oss som bor norr om Stockholm C att få direkttåg till både Arlanda och Uppsala, och inte längre behöva byta tåg eller i vissa fall t o m behöva åka in till Centralen för att ta oss norrut.

Jag trodde att den nya linjen i första hand var till för lokalresor i gränslandet mellan Stockholms och Uppsala län, och inte tänkt för resor mellan Uppsala C och Stockholm C, även om den som gillar mjölktåg har möjlighet att göra den resan med den nya förbindelsen.
吉先生

Bussmupp

Citat från: Mr G skrivet 18 oktober 2012, 20:18:47 PM
Det här var svårt att begripa tycker jag. Resenärer mellan Stockholm och Uppsala har väl kvar sina vanliga tåg, eller kommer det att göras indragningar där?

Jag antar att du med vanliga tåg menar SJ, och då är svaret ja, de kommer finnas kvar.

Citat från: Mr G skrivet 18 oktober 2012, 20:18:47 PM
Sen kommer pendeltågen som idag går till Upplands Väsby att förlängas till Uppsala. Är det negativt på något sätt? Jag tycker att det verkar utmärkt för oss som bor norr om Stockholm C att få direkttåg till både Arlanda och Uppsala, och inte längre behöva byta tåg eller i vissa fall t o m behöva åka in till Centralen för att ta oss norrut.

Men eftersom man ändå behöver flygbiljett för att få kliva av vid Arlanda Central så kommer inte det att bli så stor skillnad. Man kommer inte ändra det bara för att SL tar över från UL.

Cero

Citat från: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 20:31:26 PM

Men eftersom man ändå behöver flygbiljett för att få kliva av vid Arlanda Central så kommer inte det att bli så stor skillnad. Man kommer inte ändra det bara för att SL tar över från UL.

Vad ska du med flygbiljett till? Det torde räcka med att betala den extra avstigningsavgiften på Arlanda. Det är gott om människor som åker dit varje dag men som inte ska resa någonstans.

För övrigt känns hela diskussionen som ett rejält i-landsproblem. 60 minuter utan toalett och läslampa! Antar att ni har toa i bilen också, för det tar ju lätt 60 minuter att åka några få kilometer i Stockholms rusningstrafik. Så länge det finns alternativ (SJ) med högre standard och kortare gångtid är valet fritt, så varför gnälla?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 19:52:11 PM
Problemet är ju det att det skulle bli samma effekt. UL Reginor eller fler pendeltåg.

Man testade faktiskt detta ett tag och det verkade funka ganska bra.

Regina har på tok för komplicerad dörrstängningsprocedur för att passa i SL-trafiken. Regina går därför inte att använda i SL-trafiken. Något test av den typ du nämner har inte utförts.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)