Västtrafiks kontrollanter bryter mot lagen

Startat av Mustman, 20 april 2012, 18:02:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Här är Västtrafiks kommentar till händelsen

http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/Angaende-biljettkontrollen/

Västtrafik skriver visserligen att kontrollanterna handlat enligt nu gällande regelverk men jag kan för övrigt inte finna att de försvarar händelsen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

the0fiskis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2012, 08:20:49 AM
Här är Västtrafiks kommentar till händelsen

http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/Angaende-biljettkontrollen/

Västtrafik skriver visserligen att kontrollanterna handlat enligt nu gällande regelverk men jag kan för övrigt inte finna att de försvarar händelsen.
känns som dem inte är tydliga var dem står
för mig kändes texten lite luddig man viste ej vad dem ville med den.


gillar kommentarerna  på fb och twitter och säger att biljetkontrollant gjort fel ect, men tydligen enligt andra inte har dem inte gjort fel. men tror och vad jag förstår i lagtexterna har dem gjort rätt iof det som hände i tunnelbanan förut(?)

Camilla

Citat från: Björn Ax skrivet 21 april 2012, 04:02:50 AM
Detta är vad en kontrollant inte får göra. Ordningsvakter lyder under helt andra regler.

Sen ska vi vara väldigt försiktiga med att spekulera. Eftersom vi inte får se hur detta började, som faktiskt är väldigt viktigt mustman, så är det endast spekulationer som vi kan ge här.

Hade hon tänkt betala eller betalade hon endast för att kontrollanterna gick på? Det får vi aldrig veta för det vet endast denna kvinna och om hon talar sanning eller ej är svårt att ta reda på.

Vi admins håller stenhård koll på denna tråd och det första vi ser att den spårar ur så kommer den kvastas.

Jag trodde det var samma regler som gällde för kontrollanter och ordningvakter

MartinMartin

Det är väl olika arbetssätt bara?
Om dom anser att det är bedrägligt beteende så har dom ju rätt att gripa/hålla kvar personen tills polisen anländer,
och det kan ju vem som helst göra oavsett utbildning,
men ska dom utfärda en tilläggsavgift enligt lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik så är det inte ett brott som kan ge fängelse
och alltså får dom inte kvarhålla nån om jag fattat saken rätt.

Olof Lagerkvist

Citat från: MartinMartin skrivet 21 april 2012, 12:54:31 PM
Det är väl olika arbetssätt bara?
Om dom anser att det är bedrägligt beteende så har dom ju rätt att gripa/hålla kvar personen tills polisen anländer,
och det kan ju vem som helst göra oavsett utbildning,
men ska dom utfärda en tilläggsavgift enligt lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik så är det inte ett brott som kan ge fängelse
och alltså får dom inte kvarhålla nån om jag fattat saken rätt.

Just precis så. I det här fallet bör det alltså varit så att kontrollanterna bevittnat hur resenären lät bli att betala tills kontrollanterna klivit på och utlyst biljettkontroll. Det kan då vara fråga om någon som satt i system att göra så och då tas det i första hand inte ut kontrollavgift utan istället polisanmäls det som ett brott. Eftersom det brottet har fängelse i straffskalan är det alltså tillåtet att kvarhålla personen för att överlämna till närmsta polis.

Det är dessvärre inte helt ovanligt att det sätts i system att bara betala när det kommer kontrollanter. Jag har sett många gånger själv på spårvagnar och stadsbussar i Göteborg när kontrollanter kliver på och flera skyndar sig att snabbt springa fram till kortläsaren innan kontrollanterna hinner se något. Det är naturligtvis väldigt svårt att komma åt detta om man bara ska tillåta den som fuskat att promenera iväg.

Jag har också lite svårt att förstå varför hon försöker smita från kontrollanterna. Om det nu inte var frågan om något systematiskt fusk från hennes sida utan tillfällig glömska eller liknande, då är det naturligtvis inget bra sätt att försöka smita från kontrollanterna. Det löser liksom inte problemet. Bättre då att försöka överklaga i efterhand.

Men nu vet vi faktiskt inte hur det gått till i det aktuella fallet. Men fallet har så många märkligheter och det fattas så mycket viktig information så det är tyvärr ganska svårt att få ett rimligt grepp om hur det kunde utveckla sig så här.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

BenS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 april 2012, 14:17:40 PM
Men nu vet vi faktiskt inte hur det gått till i det aktuella fallet. Men fallet har så många märkligheter och det fattas så mycket viktig information så det är tyvärr ganska svårt att få ett rimligt grepp om hur det kunde utveckla sig så här.

Kan vara så att tjejen har rätt när hon vågar gå ut i media, hellre fria än fälla finns det i regelverket?

Björn Ax

Citat från: Camilla skrivet 21 april 2012, 12:08:25 PM
Jag trodde det var samma regler som gällde för kontrollanter och ordningvakter

Kontrollanter kan vara ordningsvakter men dom kan också vara väktare eller helt vanliga trafiktjänstemän.

Väldigt förenklat så det som skiljer ordningsvakter och dom andra är att ordningsvakter har nästan lika mycket befogenheter som polisen.
Man kan säga att ordningsvakter är polisens förlängda arm.

Citat från: old timer skrivet 21 april 2012, 15:46:15 PM
Kan vara så att tjejen har rätt när hon vågar gå ut i media, hellre fria än fälla finns det i regelverket?

Kan ju också vara så att det är någon utav dom som filmade la upp den på youtube och där fick aftonbladet nys om den och sen gjorde en intervju med denna tjej som fick chansen att tala ut.

Det är så mycket som vi kan sitta här och spekulera om när vi sett filmen och kan se den om och om igen. När man är där på plats så går allt fort och man måste ta snabba beslut. Ibland blir det fel och ibland blir det rätt.

Hur det är i detta fall kommer vi säkert få reda på när domstolen har tagit upp detta. Dock lär väl endast aftonbladet skriva om det om nu kontrollanterna skulle förlora. Vinner kontrollanterna och dom inte gjort något fel i lagens mening så kommer säkert inte aftonbladet skriva en bokstav om det.

New_options

Citat från: Björn Ax skrivet 21 april 2012, 17:26:15 PM
Kontrollanter kan vara ordningsvakter men dom kan också vara väktare eller helt vanliga trafiktjänstemän.

Väldigt förenklat så det som skiljer ordningsvakter och dom andra är att ordningsvakter har nästan lika mycket befogenheter som polisen.
Man kan säga att ordningsvakter är polisens förlängda arm.

Mer korrekt är att säga att en ordningsvakt har polismans befogenhet under tjänsteutövning på den plats där han för stunden jobbar. Eller i dess omedelbara närhet. Just uttrycket omedelbara närhet har vållat visst huvudbry och skapar en del gråzoner när ordningsvakter exempelvis gripit folk som sprungit iväg. För kommer en ordningsvakt "för långt bort" från sitt objekt så handlar det om envarsgripande

Dson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 april 2012, 14:17:40 PM

Jag har också lite svårt att förstå varför hon försöker smita från kontrollanterna. Om det nu inte var frågan om något systematiskt fusk från hennes sida utan tillfällig glömska eller liknande, då är det naturligtvis inget bra sätt att försöka smita från kontrollanterna. Det löser liksom inte problemet. Bättre då att försöka överklaga i efterhand.

Det är väldigt lätt att säga hur man ska reagera om man inte varit där, men det är en helt annan sak att verkligen göra det.
Alla fungerar vi helt olika, och för en del blir det väldigt påfrestande att bli omringad av fyra "stora starka män", speciellt om man har rädsla för trånga utrymmen. Då är det väldigt, väldigt lätt att få panik och vi vet ju alla hur otroligt eftertänksamma vi är när vi får panik.

Jag kan ärligt säga att jag antagligen hade fått panik i ett sådant fall om jag visste att jag inte gjort något fel och dessutom hade en viktig tid att passa. Jag hoppas verkligen att kvinnan får ett fint skadestånd i kompensation från endera kontrollanterna eller Västtrafik.

Hur som helst är jag tämligen säker på att Västtrafik inte bara tappat en utan många, många kunder. Sådana händelser genererar en j***a massa badwill, något som ju sällan är bra för ett företag. Om man nu vill komma åt ett beteende som beskrivs i tråden, får man väl helt enkelt byta kontrollsätt och ha kontrollanter med i spårvagnen hela linjen exempelvis.

Olof Lagerkvist

Citat från: Dson skrivet 22 april 2012, 08:38:09 AM
Det är väldigt lätt att säga hur man ska reagera om man inte varit där, men det är en helt annan sak att verkligen göra det.
Alla fungerar vi helt olika, och för en del blir det väldigt påfrestande att bli omringad av fyra "stora starka män", speciellt om man har rädsla för trånga utrymmen. Då är det väldigt, väldigt lätt att få panik och vi vet ju alla hur otroligt eftertänksamma vi är när vi får panik.

Jovisst, det har jag också förståelse för. Jag tycker mycket det beror på vad som hände innan filmen startar. Handlar det om någon som satt i system att göra så här? Fanns det andra orsaker i beteendet som gjorde det uppenbart att uppfatta det så och inte att det bara var ett vanligt misstag? Osv.

Citat från: Dson skrivet 22 april 2012, 08:38:09 AM
Jag kan ärligt säga att jag antagligen hade fått panik i ett sådant fall om jag visste att jag inte gjort något fel och dessutom hade en viktig tid att passa. Jag hoppas verkligen att kvinnan får ett fint skadestånd i kompensation från endera kontrollanterna eller Västtrafik.

Det ska bli väldigt intressant att följa hur detta utvecklar sig, helt klart.

Citat från: Dson skrivet 22 april 2012, 08:38:09 AM
Hur som helst är jag tämligen säker på att Västtrafik inte bara tappat en utan många, många kunder. Sådana händelser genererar en j***a massa badwill, något som ju sällan är bra för ett företag.

Det beror nog lite på. Redan nu några dagar efter händelsen har det börjat dyka upp lite mer nyanserad debatt kring den. Erfarenhetsmässigt får man nog också säga att efter sådana här händelser återgår det mesta till det normala ganska snabbt. Att det skulle bli något större tapp av resenärer på längre sikt har jag väldigt svårt att tro.

Citat från: Dson skrivet 22 april 2012, 08:38:09 AM
Om man nu vill komma åt ett beteende som beskrivs i tråden, får man väl helt enkelt byta kontrollsätt och ha kontrollanter med i spårvagnen hela linjen exempelvis.

Det försöker man ju också med emellanåt och jag håller med om att man bör utveckla det mer. Alltså kontrollanter som först bara iakttar, "plain clothed" och utan att legitimera sig och sedan efter några hållplatser börjar legitimera sig och kontrollera biljetter. Det brukar vara väldigt effektivt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: Dson skrivet 22 april 2012, 08:38:09 AM
Hur som helst är jag tämligen säker på att Västtrafik inte bara tappat en utan många, många kunder. Sådana händelser genererar en j***a massa badwill, något som ju sällan är bra för ett företag.

Resonemanget håller inte, ett företag som Västtrafik tål ganska mycket badwill. Vagnar och bussar går inte precis tomma för såna där grejer. Ett kollektivtrafikföretag är lite som Försäkringskassan eller CSN, folk klagar hela tiden på servicen men fortsätter envetet att utnyttja deras tjänster. Att folk i massor skulle fly från kollektivtrafiken för att de är sura på personalens uppträdande är lika sannolikt som att de skulle avstå från sjukpenning eller studiestöd när de har rätt till det  ::)

MartinMartin

Och Jag som betalar för mig när jag nyttjar kollektivtrafiken tycker det är bra att det är hårda tag mot fusket.
Jag ser detta som positivt och absolut ingen "badwill".


yngrot

Vore alla ärliga skulle inte kontrollanter behövas.. men tyvärr fuskar många helt medvetet och då tycker jag de ska bötfällas.  I detta fall är det inte lätt veta hur det gick till från början .. Men som det är i Göteborg med av och på i alla dörrar  och ingen visering via föraren så är det tyvärr många som inte betalat för sig.. Det är lika fel att inte betala på bussen/spårvagn som att stjäla på Willys ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

sa0azs

Citat från: MartinMartin skrivet 21 april 2012, 12:54:31 PM
Om dom anser att det är bedrägligt beteende så har dom ju rätt att gripa/hålla kvar personen tills polisen anländer,
och det kan ju vem som helst göra oavsett utbildning,
Det enda lagliga sättet för envar att kvarhålla någon är att gripa denne. Det finns inget "kvarhålla till polis kommer" eller liknande.

Rättsläget är glasklart. Envar, vilket innebär alla utom poliser, har rätt att gripa en person som begår brott, på bar gärning eller flyende fot.
Man måste således var säker på att personen faktiskt begått ett brott, alltså i princip ha sett personen begå den brottsliga handlingen. Misstankar, hur starka de än må vara, fungerar inte.

Att inte uppvisa giltigt färdbevis, om man har ett eller inte, är ett brott mot det civilrättsliga avtal man ingått med reseföretaget, och det är givetvis inte något man kan gripa någon för, utan något resebolaget får ställa vederbörande för i ett civilmål.
Likaså innebär ju vägran att uppvisa färdbevis inte alls per automatik att man inte har ett färdbevis, således vet man inte om brott faktiskt begåtts eller inte, och man kan således inte gripa för bedrägligt beteende.

Något krav på att kunna legitimera sig finns inte heller.

Vad man kan, och enligt lag får göra, är att avlägsna vederbörande från färdmedlet i fråga om denne inte kan presentera ett giltigt färdbevis.

Dessa kontrollanter, som alltså hindrar en person att lämna platsen, gör sig skyldiga till brottet olaga frihetsberövande, vilket är avsevärt mycket allvarligare än det brott man begår när man åker utan giltigt färdbevis, dvs bedrägligt beteende.

Jag hoppas att kontrollanterna i fråga döms för det brott de begått, androm till varnagel. Det är ett j***a svineri att ställa sig i ring och därmed beröva någon friheten, och om personen rör dessa brottslingar för att försöka återfå sin frihet, då gripa personen för våld mot tjänsteman. En gammal klassiker, tyvärr.

Man kan tycka vad man vill om detta, men så säger lagen i dagsläget.

Källor:
Rättegångsbalken
24 Kap. Om häktning och anhållande
7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
   Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

Brottsbalken
4 kap. Om brott mot frihet och frid
2 § Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.
   Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436).

9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
   Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

Olof Lagerkvist

Citat från: sa0azs skrivet 24 april 2012, 17:14:02 PM
Att inte uppvisa giltigt färdbevis, om man har ett eller inte, är ett brott mot det civilrättsliga avtal man ingått med reseföretaget, och det är givetvis inte något man kan gripa någon för, utan något resebolaget får ställa vederbörande för i ett civilmål.

Du gör dessvärre samma misstag som många andra som har åsikter om det här fallet. Du utgår från att kvinnan i filmen blir gripen för att hon inte vill uppvisa färdbevis. Så uppfattar i alla fall inte jag det och så brukar det i alla fall inte gå till. Hade det varit fråga om det bör kontrollanterna istället tagit ut kontrollavgift. Vi vet inte hela bakgrunden, men det verkar på det man sett och hört om fallet som att kontrollanterna tycker sig haft tillräckliga skäl att uppfatta det som begrägligt beteende, på grund av att hon medvetet låtit bli att betala, tills kontrollanterna klivit på. Då kan det vara fråga om någon som satt i system att bara betala när kontrollanter kliver på och det är definitivt "bedrägligt beteende".

Citat från: sa0azs skrivet 24 april 2012, 17:14:02 PM
Likaså innebär ju vägran att uppvisa färdbevis inte alls per automatik att man inte har ett färdbevis, således vet man inte om brott faktiskt begåtts eller inte, och man kan således inte gripa för bedrägligt beteende.

Något krav på att kunna legitimera sig finns inte heller.

Man ser ganska tydligt i filmen att kvinnan inte vägrar att visa färdbevis. Det är alltså inte fråga om att hon vägrat det, utan det bör varit något annat som kontrollanterna uppfattar som bedrägligt beteende.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-