Ännu en bildstöld från Bussmicke....?

Startat av Kvarne, 07 oktober 2007, 16:00:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Hittade Denna sida nyss.
Undrar ja om BM har givit tillstånd till att publicera dessa bilder på den sidan...?!  ??? >:(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2007, 16:03:43 PM
Denna gång var det i allafall inte ett vinstdrivande företag som stulit bilder, utan aningslösa ungdomar.
Hur många tonåringar har koll på att allt som finns på internet inte är fritt att använda?
Inte många.

//Lars

Men rimligtvis borde väl administratören av sidan ha det...? Eller läraren som förmodligen kollat igenom artikeln innan den publicerades....?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2007, 16:06:13 PM
Inte alls säkert, vilket jag skriver av egen erfarenhet, då gällde det inte bussar utan bilder på andra ting.

//Lars

Man kan ju tycka att de borde känna till copyright-reglerna. På mitt plugg (Både grundskolan och gymnasiet) var lärarna nogranna med att poängtera att till arbeten som INTE skulle publiceras så var det okej att plocka bilder, men till dem som SKULLE publiceras så var de väldigt tydliga med att tillstånd från fotografen skulle finnas....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

en eloge skall de dock ha för de som snor bilder brukar ta bort copyright märkningen  men det har inte dessa gjort i alla fall utan det är klart angivet vart bilderna är hämtade i från

M224

Den nedre bilden är ju tagen i Fittja, var den verkligen skyltad 755?

Det tror jag knappast! Alltså har dom inte bara använt bilderna utan lov utan också ändrat dom!

Kvarne

Citat från: M224 skrivet 07 oktober 2007, 16:37:53 PM
Den nedre bilden är ju tagen i Fittja, var den verkligen skyltad 755?

Det tror jag knappast! Alltså har dom inte bara använt bilderna utan lov utan också ändrat dom!



Good one! Efter att ha läst ditt inlägg upptäckte jag även att de ändrat om reg-plåten!
Detta gör det ju snäppet värre! Inte bara har de tagit bilden utan lov, de har dessutom, olovligt, retuscherat den..... >:(

Kom igen BM, kräv skadestånd!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jessika

Jag kanske är naiv/löjlig/dum/okunnig o.s.v., men jag skulle nog tycka det vore kul om några skolbarn ville använda mina buss- eller fartygsbilder på sin sida... ::) Det framgår ju tydligt vem som har tagit bilden. Att kräva skadestånd från två 13-åringar för att de har använt två bussbilder på en sida som handlar om bussar tycker i alla fall jag är att gå liiiite för långt... :-\
/Jessika

Ante

Nu börjar det väl ändå likna en stor storm i ett väldigt litet vattenglas?
Visst, dom har tagit bilden utan fotografens tillåtelse och retuscherat den och det är helt fel, men ni måste ju ta lite hänsyn till vad den används i för sammanhang också.
Det är ju inte direkt Dagens Nyheter som tagit bilder, utan två skolungar som vill illustrera sin artikel i skoltidningen.

Att skicka ett mail och tillrätta dom lite grann kan väl vara helt rätt, men att börja prata om skadestånd som du gör Kvarne är ju att helt överdriva. Jag minns själv när jag gick i sjuan att lärarna inte tog särskilt stor hänsyn till upphovsrätten av bilder förutom att man ska visa var dom är från, vilket man också gjort.

Att folk vill använda ens bilder olika sammanhang tycker i allfall jag är riktigt kul.

/A

Krille

Du Bussmicke, hur gick det förra gången?
Tycks minnas det var ett bussbolag som snott bilder.

/K

Bussmicke

Nada. Funderar starkt på att införa skydd Mot bildsparande.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omni

Citat från: Bussmicke skrivet 07 oktober 2007, 17:53:56 PM
Nada. Funderar starkt på att införa skydd Mot bildsparande.

Men sluta snälla....ni bär ju er åt larvigare än barnungarna som gjort artikeln ju.

robbes

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 oktober 2007, 17:59:25 PM
Men sluta snälla....ni bär ju er åt larvigare än barnungarna som gjort artikeln ju.


jag kan förstå om det var personens leve bröd om det skall stämmas etc elelr om det utnyttyjas för kommersiell vinning men om det är på hobby basis så skulle man fan bli glad att folk uppskattar ens bilder o vill använda dem, visst man kan på tala om att de gjort fel men att kräva skade stånd av ett par 13 åringar då skall man nog tänka en o två gånger på vad man själv är för person. för då hjar man ju indirekt utnyttjat fotomotivet för egen vinning skull ju

Henrik N

Citat från: Bussmicke skrivet 07 oktober 2007, 17:53:56 PM
Nada. Funderar starkt på att införa skydd Mot bildsparande.

Tror inte att det hjälper så mycket, då använder de print screen-knappen istället...

Men vafan, kräva skadestånd av ett par småglin som kanske bara har sin veckopeng, hellre skulle jag ta en ursäkt och att de hänvisar till vilken sida bilderna kommer ifrån samt att bilden är modifierad.. det här börjar likna folks beteende i USA där de stämmer stora företag som McDonalds bara för att kaffet är för varmt.. (Bara som exempel!)