Tack Hans och Christian

Startat av Lars Ödlund, 20 april 2011, 14:44:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pierrew

Då beror det helt enkelt på erfarenheten från Forumsvärlden bland medlemmarna som anmäler då alltså.
Dom har helt enkelt blivit bortskämda med den hårda modereringen som är på detta forum, och så fort någon svävar iväg lite granna så anmäls det.
Kul att veta  ;)

Ersa

Citat från: jocke skrivet 23 april 2011, 10:19:01 AM
Det var min tanke när ja hörde de skulle försvinna med. Jag hoppas det blir så. Arkivmässigt är de ett måste.

Ett tag lär det behövas, men efter en viss tid måste man kunna gå vidare. De flesta måste väl ändå minnas Buss-snacks flytt från det enkla html-baserade Parsimony till detta format. Det gamla forumet finns idag endast bevarat som zip-filer, och dessa fanns bara att ladda ner under en begränsad tid.

Men forumet fick ju ett rejält uppsving efter flytten, vilket lastbilsforumet också skulle kunna få på egna ben.

Björn Ax

Jo jag var en av dom som anmält intresse för att vara moderator men jag var väl inte kvalificerad nog. Tycker det är synd då dom flesta moderatorer här "skyller" på att det är så mycket att göra. Visst kan man se tillbaka på tidigare inlägg hur en moderator är kvalificerad nog men det visar ju inte allt.

Men självklart får ni ju göra hur ni vill. Det är ju ni som äger forumet.

Göra alla nöjda kan man självklart aldrig göra, Ersa. Det är helt omöjligt. Eftersom det finns lika många åsikter som det finns medlemmar på forumet.

Jag är tyvärr en av dom som tycker att nivån på detta forum minskat drastiskt den senaste tiden. När jag började läsa och skriva här tyckte jag detta forum var väldigt bra men numera så känns det lite som att detta forum borde kanske låsas och endast tillåta registrering av folk som är medlemmar i föreningen. Eftersom vissa inlägg har iaf jag tolkat som så att vissa förslag från icke medlemmar är onödiga. Jag hoppas jag har fel men känns inte som det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Pierrew skrivet 23 april 2011, 10:12:28 AM
Tråkigt om hela Lastbilsforumet bara raderas och glöms bort, det finns ju trots allt 42sidor med bilder.
De flesta av dessa är inte publicerade någon annanstans än här på Omnibuss  :-[
Bäst i mitt tycker vore ju då såklart om lastbilsforumet bara låstes och kanske flyttades längst ner.


Lastbilsforumet kommer att låsas för nya inlägg men det kommer inte att raderas. Det kommer att bevaras som arkiv inom överskådlig tid eller tills någon som är villig att ta över dyker upp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Pierrew skrivet 23 april 2011, 10:32:15 AM
Då beror det helt enkelt på erfarenheten från Forumsvärlden bland medlemmarna som anmäler då alltså.
Dom har helt enkelt blivit bortskämda med den hårda modereringen som är på detta forum, och så fort någon svävar iväg lite granna så anmäls det.
Kul att veta  ;)

Js, vi ksn ju ta ett exempel som det blev mycket tjafs om.

Ponera följande:

Person A lägger ut 80 bilder från lokaltrafiken i Kabul i ett enda inlägg. Regeln om 10 bilder struntar han i.
Person B finner backspegeln på en buss i den 38:e bilden intressant, och citerar rubbet och kommenterar med två ord "intressant backspegel"
Person C kikar på bilderna och vill läsa kommentaren. Upptäcker att alla 80 bilderna poppar upp igen.....

Person C trycker på anmälaknappen, admin rycker ut och påpekar för A att bilderna ska vara uppdelade på flera inlägg enligt reglerna. A blir sur och kräver att allt raderas. Några andra hakar på och gnället om att "alla har ju bredband" börjar..Var ska gränsen sättas? Hur funkar det om alla bara vräker på med bilder? Detta som ett exempel. Det finns en massa annat också. Därför finns det regler, sedan må en del tycka att dessa är rigida.

Reglerna finns där oftast på förekommen anledning. Eftersom det är så många här på Bussnack är det tydligen positivt med en viss uppstyrning? Om alla ska bestämma efter eget huvud vad som gäller kan vi ju skippa alla regler, men då urartar det snabbt och blir anarki. Det här forumet har en stor spännvidd med stor branschinriktning. Här finns allt från yngsta amatör till högsta cheferna på de stora bolagen. Åldersspannet är också mycket stort, allt från tonåringar till folk som gått i pension för många år sedan.

Att vissa inte blivit moderatorer beror på flera faktorer, bl a vad de själva skrivit i forumet, eller att de varit väldigt unga. Vi kan inte utsätta yngre personer för det moderatorerna får utstå emellanåt, hotelsemail och grova invektiv där en polisanmälan ligger nära tillhands.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 23 april 2011, 10:46:33 AM
Jag är tyvärr en av dom som tycker att nivån på detta forum minskat drastiskt den senaste tiden. När jag började läsa och skriva här tyckte jag detta forum var väldigt bra men numera så känns det lite som att detta forum borde kanske låsas och endast tillåta registrering av folk som är medlemmar i föreningen. Eftersom vissa inlägg har iaf jag tolkat som så att vissa förslag från icke medlemmar är onödiga. Jag hoppas jag har fel men känns inte som det.

Intressant iakttagelse, som även andra håller med i. Frågan är då varför nivån nivån gått ner. Ur min synvinkel känns det ibland som att spännvidden mellan den stora bredden på forumdeltagare nu är så stor att många stör sig på varandra, och gärna visar det. Förslag på lösning för att få upp nivån och alla gladare?

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 april 2011, 11:17:38 AM
Att vissa inte blivit moderatorer beror på flera faktorer, bl a vad de själva skrivit i forumet, eller att de varit väldigt unga. Vi kan inte utsätta yngre personer för det moderatorerna får utstå emellanåt, hotelsemail och grova invektiv där en polisanmälan ligger nära tillhands.

Det kan ju även tilläggas att även några få vanliga användare som öppet efterlyst lite mer ordning och seriositet (utan att tumma på humorn och den goda stämningen) har blivit hotade på flera allvarliga sätt. Så man förstår ju varför de flesta väljer att anmäla inlägg hellre än att öppet ta debatten.

Möllers


pierrew

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 23 april 2011, 15:05:16 PM
Finns nytt forum nu där kan ni visa ära bilder fram över.

http://lastbilssnack.forum24.se/lastbilssnack.html

Reggade mig nu, om du fortsätter posta dina lastbilsbilder i samma anda som här, så tror jag det blir fart på de forumet så småningom  ;)

Möllers

Kommer göra det framöver,blir inga fler lastbilsbilder här ellerfall på Buss snack.

JAB

Känns som det kan vara dags att flytta mina kyrkor till något annat forum också då...

Ersa

Citat från: Pierrew skrivet 23 april 2011, 15:24:23 PM
Reggade mig nu, om du fortsätter posta dina lastbilsbilder i samma anda som här, så tror jag det blir fart på de forumet så småningom  ;)

Det vore ju jättekul om det blev rejäl fart på det där nya forumet.  :)
Se bara hur mycket bättre plats det finns för flera olika avdelningar jämför med lastbilsforumet här.

Möllers

När ni är igång ska göra om buss snack kan ni ligga bra fixa ett månadsbilder på första sidan här.
Som det är på Landgången det skulle vara intersant om vi hade det här med framtiden.

Jacob

Eller så bara postar man lastbilar på ordet är fritt?? Ordet är fritt betyder väl just att man får skriva vad man vill, så länge det inte är hets mot folkgrupp osv..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Carl Eric

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 april 2011, 11:17:38 AM
Att vissa inte blivit moderatorer beror på flera faktorer, bl a vad de själva skrivit i forumet, eller att de varit väldigt unga. Vi kan inte utsätta yngre personer för det moderatorerna får utstå emellanåt, hotelsemail och grova invektiv där en polisanmälan ligger nära tillhands.

Jag undrar igen: NÄR ställde in en fråga om det fanns någon som har velat bli administratör?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Forslund

Det var väl förra året vi hade frågan uppe. Fråga Björn Ax, han kanske minns närmare.