Huvudmeny

SvOf aktiviteter

Startat av Björn Forslund, 14 mars 2011, 11:49:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla

På begäran drar vi här lite om vad SvOf:s aktiva jobbat med i helgen:

Lördag: Fastkörning med CN112.
Vår lokalavdelning i Småland vill ha ner en Scania CN112 som stått här i Stockholm i väntan på avtransport söderut.
Sagt och gjort trodde vi, men tjockt snölager i kombination med mjuk mark gjorde att vi körde fast. Tyvärr tycker inte SL att diffspärr behövs här i Stockholm. Sex man jobbade i flera timmar med spadar, grus, mattor mm men bakhjulen bara spann då bussen packat snön under sig och lyft sig själv. Först framåt kvällen hade motorns värme spritt sig så att snölagret sjunkit och hjulen kommit ordentligt i backen. Resten gick lätt. Bussen på fast mark, klar för avtransport!
Vi avslutade arbetsdagen med korvgrillning.
Inga problem att somna på kvällen, med vackert röda kinder. Mycket friskluft och dito dieselavgaser.

Söndag: Röjning av bussuppställningsplats.
Vi behöver mera utrymme för den växande vagnparken. Vår bonde erbjöd oss en plan att parkera på. Kruxet var att på planen fanns ett växthus. Hoprasat av snömassorna. Visst fick vi hyra planen, men vår bonde ville gärna ha "lite" hjälp med att röja bort växthuset, som är en stomme av galvade rör överdragen med plastduk. Ca 10x30 meter stort.
Fyra man uppbådades, och med hjälp av motorkap, skift- och fasta nycklar, kofot och knivar gick vi löst på växthuset. När vi till sist tog kväll och tände korvgrillen hade vi kommit halvvägs. Inga blessyrer eller andra skador heller, fast det var nära några gånger....
I övrigt, se sista raden i lördagens berättelse, med undantaget att det nu var bensinavgaser från motorkapen.

Redaktionsgruppen lade dessutom sista händerna på vår medlemstidning, som nu går i tryck. Ett roligt jobb där vi har stor nytta av expertisen i Bussnack.

/Björn

mushkot

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2011, 11:49:09 AM
Hej alla

På begäran drar vi här lite om vad SvOf:s aktiva jobbat med i helgen:

Lördag: Fastkörning med CN112.
Vår lokalavdelning i Småland vill ha ner en Scania CN112 som stått här i Stockholm i väntan på avtransport söderut.
Sagt och gjort trodde vi, men tjockt snölager i kombination med mjuk mark gjorde att vi körde fast. Tyvärr tycker inte SL att diffspärr behövs här i Stockholm. Sex man jobbade i flera timmar med spadar, grus, mattor mm men bakhjulen bara spann då bussen packat snön under sig och lyft sig själv. Först framåt kvällen hade motorns värme spritt sig så att snölagret sjunkit och hjulen kommit ordentligt i backen. Resten gick lätt. Bussen på fast mark, klar för avtransport!
Vi avslutade arbetsdagen med korvgrillning.
Inga problem att somna på kvällen, med vackert röda kinder. Mycket friskluft och dito dieselavgaser.

Söndag: Röjning av bussuppställningsplats.
Vi behöver mera utrymme för den växande vagnparken. Vår bonde erbjöd oss en plan att parkera på. Kruxet var att på planen fanns ett växthus. Hoprasat av snömassorna. Visst fick vi hyra planen, men vår bonde ville gärna ha "lite" hjälp med att röja bort växthuset, som är en stomme av galvade rör överdragen med plastduk. Ca 10x30 meter stort.
Fyra man uppbådades, och med hjälp av motorkap, skift- och fasta nycklar, kofot och knivar gick vi löst på växthuset. När vi till sist tog kväll och tände korvgrillen hade vi kommit halvvägs. Inga blessyrer eller andra skador heller, fast det var nära några gånger....
I övrigt, se sista raden i lördagens berättelse, med undantaget att det nu var bensinavgaser från motorkapen.

Redaktionsgruppen lade dessutom sista händerna på vår medlemstidning, som nu går i tryck. Ett roligt jobb där vi har stor nytta av expertisen i Bussnack.

/Björn

Precis sådant som jag menade!  :D Ta gärna med kameran någon gång också..  ;) Detta skulle gärna kunna bli en klistrad tråd, eller varför inte en sektion? "Dagbok från SvOF"? Hade jag bott i Stockholmsområdet hade jag gärna blivit medlem och deltaigt i liknande aktiviteter. Nu bor jag i Skåne, då är det ju inte lika lätt. Medlemskap har jag dock redan funderingar på att skaffa...

mushkot

Samtidigt så vill jag påpeka en till sak som nämndes i tråden där begäran kom, nämligen det några kallade "utfyllnadsinläggen" eller liknande. Jag tycker ovanstående läsning är väldigt intressant, men samtidigt har jag kanske inte mycket att tillföra till ämnet. Ska jag då låta bli att visa mitt gillande? Ifall jag postar något som läsare tycker är intressant, vill jag ju ha någon form av feedback så att man vet hurvida man ska fortsätta posta liknande inlägg, dvs finns intresset hos läsarna? Om inte dessa inlägg skulle finnas, skulle ju många intressanta ämnen försvinna om (och det tror jag väl?) fler fungerar som jag.

Björn Forslund

Jag antar att antalet visningar indikerar intresset, särskilt om det sedan blir en tråd och det fortsätter. "SvOf aktiviteter" borde väl de flesta förstå vad det innebär, och tittar man är man väl nyfiken.

mushkot

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2011, 13:54:20 PM
Jag antar att antalet visningar indikerar intresset, särskilt om det sedan blir en tråd och det fortsätter. "SvOf aktiviteter" borde väl de flesta förstå vad det innebär, och tittar man är man väl nyfiken.
Mjo, men det ger ju ändå inte hela bilden. Av 150 visningar kanske 149 tyckte att inlägget var rent skräp med en intressant rubrik?  ;)

Björn Forslund

Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 13:58:25 PM
Mjo, men det ger ju ändå inte hela bilden. Av 150 visningar kanske 149 tyckte att inlägget var rent skräp med en intressant rubrik?  ;)

Må så vara, men då vet de vad tråden behandlar, och behöver inte kika fler gånger. Och är de inte intresserade av vad föreningen gör bör de kanske dra till något mera passande forum?

Uffe D

Vart har ni uppställningsplatsen?

Peter Rost

Hej!

Ett litet förslag: Vore det inte bra om SvOf:s aktiviteter finns på "anslagstavlan" här på forumet? Kanske inte alla buss-snackare kollar Omnibus.se. .

/Peter

KG

Jag saknar film på fastkörningen.  ;)

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 14 mars 2011, 18:58:19 PM
Hej!

Ett litet förslag: Vore det inte bra om SvOf:s aktiviteter finns på "anslagstavlan" här på forumet? Kanske inte alla buss-snackare kollar Omnibus.se. .

/Peter


Blir knöligt att lägga in info på alla underfora. Enklare om de som är intresserade går in på "aktuella händelser" på hemsidan.

Björn Forslund

Citat från: KG skrivet 14 mars 2011, 21:33:05 PM
Jag saknar film på fastkörningen.  ;)

Sådana pinsamheter ligger vi lågt med! ::)

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2011, 21:41:42 PM

Blir knöligt att lägga in info på alla underfora. Enklare om de som är intresserade går in på "aktuella händelser" på hemsidan.

Men... Varför inte bara göra ett mail-utskick till alla medlemmar inför en händelse? Kan väl knappast ta längre tid än att skriva in infon på hemsidan?

//Danne

KG

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2011, 21:43:16 PM
Sådana pinsamheter ligger vi lågt med! ::)

Men varför är ni så blygsamma med information och varför dokumenteras ingenting och visas på webben?

Jag är med i flertalet föreningar och många av dessa har eget forum, facebooksida, youtubekanal, mailinglista, smslista osv. Allt för att interagera med medlemmarna på ett snabbt och smidigt sätt. En bilklubb jag är med i har förutom en träff varannan vecka även en smslista där man skickar mass sms vid speciella händelser som sker med kort varsel.

Jag får intrycket att denna klubb är fientlig gentemot ny teknik. Varför man ens har ett forum idag utan möjlighet till RSS är för mig en gåta.  :)

Ersa

Fientlig skulle jag inte säga. Mera att det är en väldigt liten förening med rätt få medlemmar varav de flesta är lite äldre än 40-45 år. Sen befinner sig bussarna mestadels runtom i södra Stockholmstrakten. Det finns få yngre som både är aktiva medlemmar samt har teknisk kunskap att fixa och dona med RSS, SMS och uppdatera en Facebooksida.
Själv är jag inte så aktiv i SvOF pga att jag mestadels irrar runt i Uppsala län och Roslagen, och sällan tar mig tid att ta mig ner till de mer södra delarna. Lite väl lång framkörning helt enkelt. Då blir det ju betydligt enklare att engagera sig i SSS Uppsalaavdelning och SRJmf som ligger på gångavstånd.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2011, 21:16:49 PM
Själv är jag inte så aktiv i SvOF pga att jag mestadels irrar runt i Uppsala län och Roslagen, och sällan tar mig tid att ta mig ner till de mer södra delarna. Lite väl lång framkörning helt enkelt. Då blir det ju betydligt enklare att engagera sig i SSS Uppsalaavdelning och SRJmf som ligger på gångavstånd.

Precis! Det ena utesluter ju inte det andra. :)

Jag tror också vi ska vara lite försiktiga med att klaga på att de få som ängar en stor del av sin fritid åt dessa verksamheter inte också hinner vara up to date med informationstekniken (eller hinner utnyttja den). Om någon känner att de har en snabb och enkel lösning på informationsbiten inom Svof så tror jag inte styrelsen ställer sig negativ till att denne använder denna lösning för att informera om föreningens aktiviteter.