Vad är forumet till för/vart hän är det på väg?

Startat av Lars Ödlund, 13 mars 2011, 13:30:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Som rubriken säger..... ???

Huvudregel 1a, har man inget att tillföra i en tråd SKRIV DÅ INTE ETT INLÄGG, jag och många med mig är jättetrötta på er som bara jagar postningar, det finns dem som under ett helt år inte tillfört nånting men trots det har kommit upp i 600-1000 inlägg.

Huvudregel 1b, forumet är ingen chatt, personliga diskussioner löser ni på annat sätt, vi andra bussintresserade är INTE intresserade

Förslag, nyregistrering för SAMTLIGA, dem som inte har tillfört något= tack o goodbye, alla måste ange namn och korrekt mailadress till admin men sedan kan man givetvis uppträda under vilken sign som helst anonymt.
Ett reg krav skall vara att man är seriöst intresserad och har referenser om man är okänd för kollektivet och att en prövotid införs, tillför man inget i sina inlägg utan bara jagar postningar= tack o goodbye.

Det finns mer men vi kan ju börja med detta ;D

Rickbox

Vart går gränsen för när man tillför något och inte?

Omnilasse

Hm, det finns ju två sidor av myntet. Även om jag inte kanske störs så mycket av "postningsjagare", så kan jag väl tycka att det verkar lite väl administrativt knöligt att införa något slags referenssystem etc. Å andra sidan är det förstås lite "knepigt" att kasta ut sådana som en gång är inne. Tycker ändå att bussnack fungerar 1000 gånger bätte än de andra diskussionsforum som finns på nätet, inom kollektivtrafikområdet. Svåra är väl också att ha några tydliga kriterier för en sådan uteslutning - särskilt om en kvalitativ bedömning ska tillföras.

Jag tror det räcker bra med - till att börja med - att de som registreras kontrolleras lite bättre och att lämnade upplysningar stämmer. Kan ju vara krav (kommer inte ihåg hur det ser ut nu) att man vid registrering anger namn, adress etc och e-postadress, så att det går att kontrollera personen i fråga lite bättre. 

New_options

Sedan är väl frågan vem som ska avgöra vad som tillför/inte tillför. Personligen tror jag den vägen är farlig att gå och jag skulle definitivt inte vara avundsjuk på den som tvingas sitta och avgöra om det som skrivs kan falla ALLA medlemmar på läppen.

Censurbaserade forum blir som regel inte speciellt långlivade eller välbesökta. De närmast sörjande (de riktiga nördarna, om uttrycket ursäktas) är så hängivna att de stannar oavsett, men är det verkligen ett sådant forum ni vill ha?

Är det något du inte gillar Lars så är det bara att låta bli att läsa det. Svårare än så är det ju, faktiskt, inte


KG

Så att visa sin uppskattning för en bild är inte tillåtet? Eller vad menas med "gilla"?

Är det inte tillåtet att skriva "Fin bild!" eller vadå?

Skulle jag lägga upp en bild här, vilket säkerligen aldrig kommer hända, vore det ju  kul om de som tittade på bilden kunde skriva om dom uppskattade den eller ej. Vad är det annars för vits att lägga upp bilder?

Karsten

Det blir nog väldigt svårjobbat att sitta och kontrollera och bedöma alla inlägg som skrivs. Dessutom är det svårt att få en objektiv bedömning av vem som tillför "något nytt" och vem som inte gör det.

Jag ser inte dessa problem på Bussnack, och ser därför ingen större anledning att gör något åt dem. Helt enkelt: läs det som intresserar dig och strunta i resten. Så gör jag, och för mig fungerar det utmärkt.

Nico


Mja, riktigt så enkelt som att bara låta bli att läsa somligt är det inte. Detta då mycket spiller över på annat. Man kanske inte ska kräva nyregistrering eller så, men det är aldrig fel att påpeka vad som faktiskt är forumets grund. För vissa verkar nämligen forumet mer och mer ha börjat betraktas som något slags Community med påföljande önskemål om chat-funktion, gilla-knappar, RSS osv.  så det är inte så konstigt att många som varit med ett tag kanske i gengäld tycker att det hela börjat skeva betänkligt och att denna mängd ej bussrelaterade sidoaktiviteter som pågår faktiskt stjäl resurser från forumets huvudsyfte.

Hur många tänker egentligen på vad forumet är, varför man är medlem och varför SvOf ens finns och är man medlem där? Lite går det väl säga så här att forumet »Bussnack« i första hand är tänkt att fungera som medlemsforum för SvOf, dvs. Svenska Omnibusföreningen. Då de medel som är avsatta för att driva forumet är ytterst blygsamma bör man därför i första hand fokusera på föreningens mål. Visserligen kanske det blir snävt för vissa, men på senare år har forumet ändå breddats ordentligt. I vissa fall kanske alltför ordentligt då kostymen onekligen blivit trång samtidigt som det finns deltagare som knappt ens är inne på bussidorna utan mer eller mindre spenderar all tid på ordet är fritt eller på lastbilsforumet. Visst är det kul att folk trivs här, men samtidigt är det nog inte så konstigt att undra (vilket då Lasse m.fl. nu gör) lite över vart det bär hän framöver.

Nu kan jag inte tala för någon annan, men själv upplever jag att forumet rört sig från allt längre från sitt egentliga huvudområde och alltmer kommit att handla om annat. Jo, ibland får man som sagt nästan lite av en känsla av att en del mera tror att vi råkar vara en allmän sida som bara råkat spåra in på bussar och busstrafik. Forumets upphov och grund verkar alltså inte alla ha koll på eller ens bekymra sig om. Själv ser jag dock helst att forumet får förbli ett relativt enkelt diskussionsforum om bussar istället för att bara expandera tills det brister.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Broder Trucker

Hur tänkte du när du skrev att man måste ha referenser för att kunna regga sig här? Eller missförstår jag dig helt?

Jag som har ett nyväckt bussintresse, inget busskort och ingen fotograf, är jag då inte välkommen här?
Och dom som hänger inne mest på lastbilsdelen, ska dom sparkas ut? Vissa här inne är intressead av bussar och fordon, men som kanske inte kan tillföra så mycket branchkunskap, men som kan kommentera bilder man tycker är snygga och bra gjorda. Tillför vi inget på forumet?

Förlåt Lars, men det känns som om du slås oss icke proffs i ansiktet... Min respekt sjönk nu en hel del för dig.

Rickbox

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 mars 2011, 16:06:33 PM
Hur tänkte du när du skrev att man måste ha referenser för att kunna regga sig här? Eller missförstår jag dig helt?

Jag som har ett nyväckt bussintresse, inget busskort och ingen fotograf, är jag då inte välkommen här?
Och dom som hänger inne mest på lastbilsdelen, ska dom sparkas ut? Vissa här inne är intressead av bussar och fordon, men som kanske inte kan tillföra så mycket branchkunskap, men som kan kommentera bilder man tycker är snygga och bra gjorda. Tillför vi inget på forumet?

Förlåt Lars, men det känns som om du slås oss icke proffs i ansiktet... Min respekt sjönk nu en hel del för dig.

Jag håller faktiskt med. Det finns många här på forumet som inte har busskörkort eller speciellt mycket kontakter med personer inom området, men som ändå kan tillföra en hel del. Jag känner nästan ingen som är bussintresserad, jag är intresserad bara för att jag har åkt mycket buss genom åren och då och då noterat saker då jag gjort det, och även ibland känt mig allmänt nyfiken.

Nu vet jag inget om dessa men Bussmicke och Mattias Möller verkar inte ha några busskörkort, de är precis som jag bara intresserade av bussar, tillför dom ingenting?

Den här tråden tycker jag bara är larvig och att leta efter problem, hitta något roligare att syssla med istället för att se ner på alla som inte har kört buss sen de var 20... även resenärer utan busskörkort eller speciellt mycket kontakter inom branchen kan väl också få vara intresserade och dela med sig av kunskaper/åsikter? >:(

IngemarJ

Hej!

Jag tycker att det känns litet som förhållandena som av och till har gällt på Postvagnen där man har riskerat kvastning om man i en reseberättelse eller liknande har infogat en restaurantresention någonstans längs vägen.
Inte positivt.

Hälsar

Ingemar

Krille

Intressant frågeställning!
Tycker själv att BS är ett trevligt forum även om jag numera mycket sällan skriver några egna inlägg.
Vad jag har stört mig på sista tiden är de bossliknande attityderna från administratörerna när man tex låser trådar där sidodiskussioner uppstått.
Visar man en bild på en gatumljö från 50-talet måste man väl få diskutera annat än bara själva bussen?
Eller ska vi skapa en ny forumdel för varje tänkbart diskussionsämne?

/K

OSkar000

Vill man på ett effektivt sätt ta död på ett forum ska man sluta utveckla det och införa mer och mer restriktioner. Till slut har man kvar en liten grupp för inbördes beundran som har ett mycket fientligt synsätt på nykomlingar. Efter en tid krymper även denna grupp och till slut står man där med ett forum där antalet besökare per dag kan räknas på ena handens fingrar.

En viss bredd men inom ett givet område är på många sätt bra. Merparten av medlemmarna här antar jag har intresse för tyngre väggående fordon, antingen med människor som last eller med varor som last, eller både och. Att komma och säga att en grupp av dessa medlemmar är mindre värda och inte längre välkomna är inget jag skulle våga göra om jag hade haft ansvar för ett forum av liknande karaktär. Likaså är det farligt att kräva att alla potentiella medlemmar ska ha ett genuint intresse och dessutom kunna bevisa det för att ens få sätta sin fot i forumet.

Att många yngre (och teknikintresserade) medlemmar efterfrågar vissa former av modernisering och utveckling av forumet ser jag som fullt naturligt. Jag har varit med genom många års utveckling av ett av Sveriges största forum, SweClockers.com. Hade vi stått kvar i utvecklingen och behålligt sidan på samma sätt som den var år 2000 hade vi knappast haft över 160 000 användare idag.

Broder Trucker

Tycker att det är intressant att du fortfarande inte kommenterat hur du menar med referenser...

Broder Trucker

Vem har sagt att det kommer att kosta föreningen något? Det har funnits flera som har erbjudits sig att fixa fram GRATIS chatt möjligheter, dessa skulle nog säkert erbjuda sig att sköta det också.

Du kan ju inte gnälla på att folk inte tillför något till forumet och när folk vill tillföra något så tycker du bara att det är skit! Du skjuter dig själv i foten!

mil

Till viss mån vill jag instämma med Lars i det han skriver då jag sett många användare som bara är berömmare av bilder, Likaså finns det de som har tendensen visa 10 kassa bilder i stället för 1 bra som tyvärr drar ned forumet. Och ja nej jag visar inga bilder här heller för jag är självkritisk i bedömmningen av dem.

Sedan tror jag att många som är på forumet som vill ha alla "community" lösningar med facebook aplikationer som gilla knappar, chatar och sådant inte ens innehar den rosa lappen det syns en hel del på lastbilsdelen då det skall mullra och låta då är det bra fordon eller om det är utsmyckat till hej kom o hjälp mig då är allt bra.

Man behöver inte ha en massa lull lull och krimskrams för att saker skall fungera och vara trevliga och inbjudande. JAg personligen gillar detta renskalade sättet som forumet har med att inta ha en massa krims krams det fungerar som en anslagstavla för de som är bussintresserade i första sak främst då historiska bilder  tycker tom bilder på bussar som man åkte i skolan till på 80-90 talet är antika nu ju. En chatt kan kosta mer än det smakar i form av kraft från servers och sådant samt datatrafik mängden detta är saker som kan kosta och föreningen därigenom inte kan fullgöra sitt syfte med bevarande av klenoder. Alla utveckling kostar pengar även om det fi ns de som säger gratis i detta.

Inte säkert alla applikationer fungerar som det skall o man får installera om hela forumet o dess data baser ett antal gånger. Man kanske inte heller med det tema som forumet använder sig av bygga in gilla knapar dvs de måste byta script etc för dyra pengar för ungdommar vill ha facebook aplikationer