Kommentarer till tråden om Cancerfonden

Startat av Ulf Rådeström, 01 november 2010, 10:40:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

#30
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 november 2010, 20:54:00 PM

Leif, förväntar mig att du sätter in 100:- på SvOf konto 1 96 99 - 8 snarast.

Det är inte fråga om att man inte får ifrågasätta något, var har du fått det ifrån? Eller menar du att den som ifrågasätter något alltid har rätt, och inte ska behöva få mothugg?
Om du följer tråden så ser du att det var just den person som "ifrågasatte" som inte klarade av att andra gick i svaromål.

/Björn

Jasså, ingen höll ju emot, men du tog ju inte bort de jag skrev.
Men känner ju att man inte ska va för styv i korken tydligen, frågan är vad som är så förskräckligt i den här smeten ?

Men nu slutar jag väl då....
Vi märker hur de går sen.   Trevlig helg mina Herrar !
;-)

Björn Forslund

Citat från: Leif D skrivet 12 november 2010, 21:15:13 PM
Varför ska jag sätta in 100kr ??    Gör ju inte sådant på order utan att veta varför !


Du satte en hundring på att "inlägget skulle vara kvastat inom en timme". Det finns kvar , alltså bara att betala.
Hur är det med närminnet? OK, det är fredag kväll, men lite ansvar får du ta för det du häver ur dig. Läs ditt eget inlägg, tack!

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 november 2010, 21:19:16 PM

Du satte en hundring på att "inlägget skulle vara kvastat inom en timme". Det finns kvar , alltså bara att betala.
Hur är det med närminnet? OK, det är fredag kväll, men lite ansvar får du ta för det du häver ur dig. Läs ditt eget inlägg, tack!

Nja, Leif har väl inte uttryckligen satsat 100 kr, bara frågat om man törs det:

Citat från: Leif D skrivet 12 november 2010, 19:57:38 PM
Törs man sätta en hundralapp på att de här är "kvastat" inom en timma ?

Leif D

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 november 2010, 21:19:16 PM

Du satte en hundring på att "inlägget skulle vara kvastat inom en timme". Det finns kvar , alltså bara att betala.
Hur är det med närminnet? OK, det är fredag kväll, men lite ansvar får du ta för det du häver ur dig. Läs ditt eget inlägg, tack!

Lägg ner nu !!
Läs vad JDS skrev.
Trevlig helg !
;-)

Björn Forslund

Citat från: Leif D skrivet 12 november 2010, 21:33:15 PM
Lägg ner nu !!
Läs vad JDS skrev.
Trevlig helg !

Då kanske vi slipper vidare spekulationer typ "kvastat inom en timme" framledes??

Vad bråkar du om i egentligen? Det var Cancerfonden, inte Ku Klux Klan det gällde!

New_options

Ganska intressant tråd, måste jag erkänna.

Intressant inställning också att det bör "vara begränsningar i att kunna kritisera moderatorernas beslut". Jag är själv admin på ett forum som inte handlar om bussar, men jag kan säga en sak.
Aldrig någonsin skulle jag ens drömma om att begränsa medlemmars åsikter. Inte deras möjligheter att framföra dem heller.

Att alla inte har samma åsikter är helt naturligt - och så måste det få vara. Ett forum styrt med järnhand, censur och vinande pekpinnar blir oftast torrt och självdör förr eller senare. Därmed inte sagt att det ska råda anarki - men de styrande måste tåla, och våga respektera, att alla inte tycker likadant. Likaväl måste de kunna motivera sina beslut (och inte göra som ett skräckexempel på ett annat forum där admin svarade all kritik mot fattade beslut med att "det bryter mot netiketten" och genast kastade ut den aktuella medlemmen) och våga ta en diskussion om sina beslut

Med bästa hälsningar

Björn HAnsson
Admin på sveriges största radioforum

the0fiskis

Citat från: New_options skrivet 12 november 2010, 22:42:36 PM
Ganska intressant tråd, måste jag erkänna.

Intressant inställning också att det bör "vara begränsningar i att kunna kritisera moderatorernas beslut". Jag är själv admin på ett forum som inte handlar om bussar, men jag kan säga en sak.
Aldrig någonsin skulle jag ens drömma om att begränsa medlemmars åsikter. Inte deras möjligheter att framföra dem heller.

Att alla inte har samma åsikter är helt naturligt - och så måste det få vara. Ett forum styrt med järnhand, censur och vinande pekpinnar blir oftast torrt och självdör förr eller senare. Därmed inte sagt att det ska råda anarki - men de styrande måste tåla, och våga respektera, att alla inte tycker likadant. Likaväl måste de kunna motivera sina beslut (och inte göra som ett skräckexempel på ett annat forum där admin svarade all kritik mot fattade beslut med att "det bryter mot netiketten" och genast kastade ut den aktuella medlemmen) och våga ta en diskussion om sina beslut

Med bästa hälsningar

Björn HAnsson
Admin på sveriges största radioforum
+2
det är bara bra med diskutioner om beslut....

Leif D

Citat från: New_options skrivet 12 november 2010, 22:42:36 PM
Ganska intressant tråd, måste jag erkänna.

Intressant inställning också att det bör "vara begränsningar i att kunna kritisera moderatorernas beslut". Jag är själv admin på ett forum som inte handlar om bussar, men jag kan säga en sak.
Aldrig någonsin skulle jag ens drömma om att begränsa medlemmars åsikter. Inte deras möjligheter att framföra dem heller.

Att alla inte har samma åsikter är helt naturligt - och så måste det få vara. Ett forum styrt med järnhand, censur och vinande pekpinnar blir oftast torrt och självdör förr eller senare. Därmed inte sagt att det ska råda anarki - men de styrande måste tåla, och våga respektera, att alla inte tycker likadant. Likaväl måste de kunna motivera sina beslut (och inte göra som ett skräckexempel på ett annat forum där admin svarade all kritik mot fattade beslut med att "det bryter mot netiketten" och genast kastade ut den aktuella medlemmen) och våga ta en diskussion om sina beslut

Med bästa hälsningar

Björn HAnsson
Admin på sveriges största radioforum

Kloka ord !  Tack.
;-)

Ersa

Tänk att hela denna debatt ursprungligen uppstod för att en enda tråd "klistrades" fast så den alltid hamnar överst. Dessutom blev det en massa klagomål från båda parter i frågan om ett vara eller inte vara för forum för bilder på bussmodeller. Dvs två frågor som tydligen engagerar och väcker stora känslor. Det är klart att beslut i dessa frågor får ifrågasättas av alla på forumet, men när sen svaret/beslutet kommer måste man väl som forumdeltagare acceptera ett beslut från administratorerna och föreningens styrelse tagits? Annars får man väl lämna SvOF i protest mot att styrelsen missköter föreningen som tar dessa vansinniga beslut. Om man nu ens är medlem i föreningen som driver detta forum vill säga.

Nej, det handlar väl varken om Cancertråden eller frågan om ett forum för bilder på bussmodeller numera, utan om mer generella saker som hur forumet styrs. Men jag tycker att det är en massa småsaker som det hakas upp sig på, och att dessa används som bränsle till en oproportionellt stor debatt blir bara konstigt. Är forumet verkligen så toppstyrt pga dessa två exempel? Jag tycker att det är väldigt välmående jämfört med flera andra skräckexempel som New_options så korrekt beskrev.

PS. Vad är adressen till detta radioforum? :)

JDS

Citat från: New_options skrivet 12 november 2010, 22:42:36 PM
Intressant inställning också att det bör "vara begränsningar i att kunna kritisera moderatorernas beslut". Jag är själv admin på ett forum som inte handlar om bussar, men jag kan säga en sak.
Aldrig någonsin skulle jag ens drömma om att begränsa medlemmars åsikter. Inte deras möjligheter att framföra dem heller.

En liten korrigering: Jag har inte sagt att det "bör vara begränsningar" utan att det är "ganska vettigt".

Att ordet inte är HELT fritt är inte så märkvärdigt egentligen - om du är inbjuden i SVT för att debattera någonting så kommer du nog inte heller att få tala till punkt om du börjar kritisera moderatorns tilldelning av taltid...

Björn Forslund

Citat från: Leif D skrivet 12 november 2010, 22:50:42 PM
Kloka ord !  Tack.


Jättekloka ord, man får väl förutsätta att medlemmarna i radioforumet är så sansade att de inte tar varje tillfälle i akt för att  bråka om småsaker som inte ens har med forumets huvudinriktning att göra.
Annars så finns det något som heter "ansvarig utgivare", vilket innebär att det inte alls är OK att låta var och en haspla ur sig vad som helst. Tyvärr tror väldigt många att internet är ett klo**erplank och tolkar "yttrandefrihet" på helt fel sätt.
Visst, forum som styrs med "censur och järnhand" självdör snabbt, konstigt då att Bussnack finns kvar över huvudtaget? Lite logik vore trevligt.....

New_options

#41
För det första finns det ingen ansvarig utgivare för ett öppet forum på nätet.

För det andra så sade jag aldrig att bussnack styrs med järnhand och censur...

För det tredje är det väl så (rätta mig om jag har fel angående detta forum) att Off Topic är just - off topic, även på buss-snack. Eller?
I min värld är off topic en forumdel där man får ha högre tolerens mot det som kanske inte direkt berör forumets huvudinriktning. Just eftersom off topic, som sagt, är en del där man postar saker som inte riktigt har en given plats i de andra forumpanelerna

Staffan Sävenfjord

Citat från: New_options skrivet 12 november 2010, 23:41:49 PM
För det första finns det ingen ansvarig utgivare för ett öppet forum på nätet.


Björn satte ansvarig utgivare inom citationstecken. Det finns alltså någon som är ansvarig för forumet och kan ställas till ansvar även om det inte är samma sak som ansvarig utgivare för t ex en tidning. Vi har också en betydligt högre tolerans i Ordet är fritt. Den kritik som riktar sig mot oss moderatorer grundar sig på ett antagande att vi skulle kvasta. Hade vi varit så kåta på att kvasta hade vi väl kvastat det ursprungliga inlägget redan från början.

Sedan New_options kan du väl lämna adressen till ditt radioforum så att vi alla kan se hur ett perfekt skött forum ser ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2010, 09:14:24 AM

Sedan New_options kan du väl lämna adressen till ditt radioforum så att vi alla kan se hur ett perfekt skött forum ser ut.

http://www.scanner.nu/forum.asp

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Elmheden skrivet 13 november 2010, 09:29:03 AM
http://www.scanner.nu/forum.asp

För att forumet skall hålla en trevlig och städad ton så åligger det användarna att efterfölja forumets enkla regler, och för moderatorerna att tillse att dessa efterlevs.
Inlägg/Trådar som inte följer dessa regler kan komma att låsas eller raderas.


Citat från reglerna för länkat forum. De är väldigt lika dem som gäller för Bussnack.

Tack för länken förresten!

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)