Huvudmeny

Bildgåta [buss]

Startat av psy, 30 maj 2007, 14:48:02 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

psy


Vad är detta för något och vilken funktion har den? =)






Ulf Fernestad

splitväxel
// Fernestad

psy


j-a

Citat från: psy skrivet 30 maj 2007, 17:17:21 PM
nej....
[/
quote]
Magneter för växlingen mellan hög och låg växeln på en äldre B10,men det borde ha varit 2st??

psy

Det är också fel tyvärr..    Grejjen har inget att göra med växling.

avenue

Kan det vara en elektrisk magnetventil?

psy

Det är helt riktigt! =)  Då återstår bara vad den gör för nytta....

j-a

Citat från: psy skrivet 30 maj 2007, 22:18:38 PM
Det är helt riktigt! =)  Då återstår bara vad den gör för nytta....
[
/quote]
Kan det va till dörrbromsen på någon äldre volvo?

avenue

Citat från: psy skrivet 30 maj 2007, 22:18:38 PM
Det är helt riktigt! =)  Då återstår bara vad den gör för nytta....

Diffspärren?

psy


Japp! =)

När jag hör ordet "diffspärr" tänker jag iof. främst på funktionen som finns på jeepar och vissa lastbilar, där man spärrar bakväxeln för att inte slira loss med ett hjul som råkar ha dåligt fäste. Läser man dock manualen till bussen eller tittar i displayen när den här spärren går till så kallas den för just "diff lock".

Det rör sig altså om en magnetventil som släpper ut luft i två cylindrar som spärrar 3:e axeln på just den här bussen vid farter över 40km/h eller när man backar.

Ventilen på bilderna sitter under bagagerumsgolvet på en Neoplan Skyliner, men samma ventil finns på många olika bussar.

psy


Ja, det är helt rätt, jag borde ha skrivit tydligare ser jag nu! Tredje axeln på dessa bussar har ju medstyrning, som fungerar ungefär som ett "kundvagnshjul". Jättebra i låga farter och vid körning rakt fram, spar däck och ger en något mindre vändradie. Vid högre farter blir gången väldigt ostabil utan spärr, och vid backning kör man helt enkelt sönder styrmekanismen om inte spärren funkar.

Det finns även som  Lars nyss skrev en knapp där man manuellt kan spärra innan man backar. Det vanligaste är dock att spärren är kopplad till backljuset så att man inte ska glömma att spärra innan man backar.

Ersa

Citat från: psy skrivet 01 juni 2007, 07:01:44 AM
Det finns även som  Lars nyss skrev en knapp där man manuellt kan spärra innan man backar. Det vanligaste är dock att spärren är kopplad till backljuset så att man inte ska glömma att spärra innan man backar.

Jag har bara sett dessa "back-knappar" på två typer av bussar. En på en gammal Neoplan "space", och en på Brunflo Buss Carrus Vegor som man ägde 2001-03 för Brunflotrafiken. Danielssons utåt sett identiska Vegor på samma trafik hade inga styrbara boogies alls. Direkt efter 2002 och framåt har jag bara sett bussar där boogiespärrningen styrs av automatik vid backning, vilket känns som något man borde infört redan från början. Att hålla in en återfjädrande knapp är ju inget man helst vill göra då man vill koncentrera sig på själva backningen.

Det påminner om en 9700 från vid samma tid och plats, som backljusen endast lyste på när kopplingspedalen var helt uppsläppt... Skumt.  ???