Risk att Karin Svensson Smith blir infrastrukturminister?

Startat av Niklas Bygdestam, 03 mars 2010, 16:39:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: HJP skrivet 06 mars 2010, 18:55:52 PM
****
Ett sådant inlägg, som ditt, skulle man egentligen inte bemöta.
Varför börjar du med: "Med all respekt....", när du sedan förlöjligar alltihop, och inte visar det minsta respekt?
Jag respekterar att man inte delar min uppfattning, men jag respekterar inte att man driver med mig  >:(

HJP

Nej, men helt seriöst. Du måste ju förstå att en fri kollektivtrafik inte är realistisk. Varför ska jag som är tvungen att för dyra pengar köra bil till jobbet, skatta för dem som har lyxen att kunna åka kollektivt?
Hela idén är komplett vansinne enligt mig.

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 07 mars 2010, 08:40:37 AM
Nej, men helt seriöst. Du måste ju förstå att en fri kollektivtrafik inte är realistisk. Varför ska jag som är tvungen att för dyra pengar köra bil till jobbet, skatta för dem som har lyxen att kunna åka kollektivt?
Hela idén är komplett vansinne enligt mig.

Ta även en kommun stor till ytan, med en centralort som är rätt liten. Umeå och Östersund är goda exempel. Ska alla kommuninnevånare, även de ute på landsbygden som knappt har bussar, betala flera hundra kronor i månaden via skattsedeln för att kunna bekosta tätortstrafikens bussar? Dessa måste ju ändå köra bil, då antalet bussavgångar kan vara 2-3 st/skoldag.

Dessa landsbygdsbor betalar ju redan idag en hel del till stadens kollektivtrafik via skattsedeln, så räcker det inte med den skattenivå vi har idag, vilket redan är en av världens allra högsta?

Ur länken i mitt tidigare inlägg:
"Att helt och hållet finansiera dagens kollektivtrafik i Västra Götaland med skattemedel skulle kräva att skatten höjdes med en skattekrona, det vill säga med tre procent.
Det innebär cirka 3 000 kronor högre skatt per år för en medelinkomsttagare.
- Nolltaxa skulle ge fler resenärer. Vi gör att vi behöver fler tåg, bussar, spårvagnar och mycket mer personal, säger Blomqvist. Gissningsvis kräver det en dubbelt så stor skattehöjning.
Det skulle betyda 6 000 kronor högre skatt per år för en medelinkomsttagare."

Bengt Jönsson

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2010, 08:53:51 AM
Ta även en kommun stor till ytan, med en centralort som är rätt liten. Umeå och Östersund är goda exempel. Ska alla kommuninnevånare, även de ute på landsbygden som knappt har bussar, betala flera hundra kronor i månaden via skattsedeln för att kunna bekosta tätortstrafikens bussar? Dessa måste ju ändå köra bil, då antalet bussavgångar kan vara 2-3 st/skoldag.

Dessa landsbygdsbor betalar ju redan idag en hel del till stadens kollektivtrafik via skattsedeln, så räcker det inte med den skattenivå vi har idag, vilket redan är en av världens allra högsta?

Ur länken i mitt tidigare inlägg:
"Att helt och hållet finansiera dagens kollektivtrafik i Västra Götaland med skattemedel skulle kräva att skatten höjdes med en skattekrona, det vill säga med tre procent.
Det innebär cirka 3 000 kronor högre skatt per år för en medelinkomsttagare.
- Nolltaxa skulle ge fler resenärer. Vi gör att vi behöver fler tåg, bussar, spårvagnar och mycket mer personal, säger Blomqvist. Gissningsvis kräver det en dubbelt så stor skattehöjning.
Det skulle betyda 6 000 kronor högre skatt per år för en medelinkomsttagare."


.. och då tillhör ändå Västra Götaland de mer tätbefolkande landsdelarna i Sverige även om det finns rejält med "glesbygd" även här.  Exv. mellersta och norra Dalsland samt neråt Håcksvik / Kalv i det nedre hörnet.

Hur det skulle fungera uppe i Västerbottens inland vill man inte ens tänka på!

.. men MP m.fl. vill kanske att "alla" skall bo i en storstadsförort.. ??

/B

HJP

Citat från: SimonB skrivet 07 mars 2010, 08:40:37 AM
Nej, men helt seriöst. Du måste ju förstå att en fri kollektivtrafik inte är realistisk. Varför ska jag som är tvungen att för dyra pengar köra bil till jobbet, skatta för dem som har lyxen att kunna åka kollektivt?
Hela idén är komplett vansinne enligt mig.
****
Nej, jag måste inte förstå det som du anser att jag måste förstå.
Det är naturligtvis ingen lätt problematik, men jag tycker tanken är värd att pröva. Troligen blir det - som i många andra fall - svåra gränsdragningar, men det betyder inte att man omedelbart, bör förkasta idén.
Om man leker med tanken, att man slopade taxesystemet på SL i dag, så tror jag att man kommer att upptäcka, att det är ekonomiskt lönsamt för landstinget. Man slipper hela kostnaden som det innebär att ha ett taxesystem. Vi betalar redan cirka 50% (tror jag att det fortfarande är) via skatten och resten ska dra in pengar för att bl.a. bekosta själva systemet. Detta som ett tankeexperiment, alltså.

Man kan betrakta kollektivtrafiken som en samhällsservice, på samma sätt som sjukvård, polisväsende, brandförsvar, skola etc. Om någon väljer att inte ha barn, så får vederbörande ändå vara med och bekosta dagis och skola t.ex.
Om du aldrig anlitar polisen, brandkåren, aller sjukvården, så är du ändå med och betalar.
Vi skulle få en öppnare miljö i T-banan, och slippa gå som boskap i fållor, och bygga dyra hinder mot plankare. Bussarna kan göra kortare uppehåll vid hållplatserna, och på så vis, korta restiden.
Jag tror at folk skulle trivas bättre, och det kan få fler positiva följder. Det viktiga för mig, är att så många som möjligt trivs med sitt samhälle. Då trivs vi bättre tillsammans. Kort sagt: Vi skulle kunna betrakta varandra som medmänniskor, istället för individer som måste bevakas och kontrolleras.

Inte lätt att säga om detta passar alla kommuner i glesbyggd, men om det skulle passa bra i storstäderna, så är mycket vunnet. Vi skulle t.ex. inte behöva någon trängselskatt.

HJP

Cero

Citat från: HJP skrivet 07 mars 2010, 10:10:26 AM
****
Nej, jag måste inte förstå det som du anser att jag måste förstå.
Det är naturligtvis ingen lätt problematik, men jag tycker tanken är värd att pröva. Troligen blir det - som i många andra fall - svåra gränsdragningar, men det betyder inte att man omedelbart, bör förkasta idén.
Om man leker med tanken, att man slopade taxesystemet på SL i dag, så tror jag att man kommer att upptäcka, att det är ekonomiskt lönsamt för landstinget. Man slipper hela kostnaden som det innebär att ha ett taxesystem. Vi betalar redan cirka 50% (tror jag att det fortfarande är) via skatten och resten ska dra in pengar för att bl.a. bekosta själva systemet. Detta som ett tankeexperiment, alltså.

Man kan betrakta kollektivtrafiken som en samhällsservice, på samma sätt som sjukvård, polisväsende, brandförsvar, skola etc. Om någon väljer att inte ha barn, så får vederbörande ändå vara med och bekosta dagis och skola t.ex.
Om du aldrig anlitar polisen, brandkåren, aller sjukvården, så är du ändå med och betalar.
Vi skulle få en öppnare miljö i T-banan, och slippa gå som boskap i fållor, och bygga dyra hinder mot plankare. Bussarna kan göra kortare uppehåll vid hållplatserna, och på så vis, korta restiden.
Jag tror at folk skulle trivas bättre, och det kan få fler positiva följder. Det viktiga för mig, är att så många som möjligt trivs med sitt samhälle. Då trivs vi bättre tillsammans. Kort sagt: Vi skulle kunna betrakta varandra som medmänniskor, istället för individer som måste bevakas och kontrolleras.

Inte lätt att säga om detta passar alla kommuner i glesbyggd, men om det skulle passa bra i storstäderna, så är mycket vunnet. Vi skulle t.ex. inte behöva någon trängselskatt.

HJP

Man behöver inte förkasta idén omedelbart men det är inte heller någon som gjort det. Nolltaxa i kollektivtrafiken har diskuterats, debatterats och utretts i olika kretsar i de flesta länder i årtionden och finns även analyserat i ekonomiska avhandlingar och läroböcker. Hittills väldigt få positiva effekter hittats, vilket även bevisas genom att så få kollektivtrafiksystem har nolltaxa. Dock är det är naturligtvis så att alla teser kan omprövas inte minst när ny fakta kan tillföras.

Den övergripande frågan är naturligtvis varför just kollektivtrafiken ska ha nolltaxa. Av de samhällsfunktioner som nämns må polis och brandkår ha nolltaxa men det är faktiskt något som vi alla ständigt utnyttjar i form av den bakomliggande övervakning och utryckningsberedskap som ständigt finns i samhället för allas trygghet. Dessa funktioner nyttjar vi inte endast i de fall något faktiskt händer som kräver en aktiv insats. Skolan är obligatorisk och vi har alla gått i den så den nyttjar alla under någon del av sitt liv. Sjukvården har inte full nolltaxa eftersom det tillkommer en patientavgift på de flesta håll och vi dessutom betalar för medicinen med egna medel. Så frågan återstår varför just kollektivtrafiken ska ha nolltaxa när inte mat, medicin och husrum har det?

Hur avsaknaden av taxa och därtill hörande kontrollsystem för betalning plötsligt ska skapa någon medmänsklighet som inte skulle finnas idag förefaller mycket långsökt. Menar du att vi idag inte är medmänniskor bara för att den ena parten är kund och den andra leverantör? Ser du inte kassörskan på ICA eller andra kunder i butiken som medmänniskor? Det gör jag trots att jag betalar för mig.

Slutligen undrar jag hur nolltaxa i kollektivtrafiken skulle kunna leda till att trängselskatter (eller biltullar som det egentligen är fråga om) inte längre behövs? Dock vore det ju positivt om så blev fallet.

Ersa

Vidare fundering: Om Stockholms län inför "gratis" kollektivtrafik som bekostas av alla länsinvånare är det ju perfekt för oss i grannlänen som då får betydligt lägre skatt än Stockholmarna. Vi betalar vår resa bara fram till länsgränsen och därefter får Stockholmarna betala för våra dagliga resor. Jättebra för alla i t.ex. Bålsta och Gnesta... men lagom kul för de som bor inom länet i storskogarna där bussen inte går så ofta.

HJP

Citat från: Cero skrivet 07 mars 2010, 11:16:45 AM
Man behöver inte förkasta idén omedelbart men det är inte heller någon som gjort det. Nolltaxa i kollektivtrafiken har diskuterats, debatterats och utretts i olika kretsar i de flesta länder i årtionden och finns även analyserat i ekonomiska avhandlingar och läroböcker. Hittills väldigt få positiva effekter hittats, vilket även bevisas genom att så få kollektivtrafiksystem har nolltaxa. Dock är det är naturligtvis så att alla teser kan omprövas inte minst när ny fakta kan tillföras.

Den övergripande frågan är naturligtvis varför just kollektivtrafiken ska ha nolltaxa. Av de samhällsfunktioner som nämns må polis och brandkår ha nolltaxa men det är faktiskt något som vi alla ständigt utnyttjar i form av den bakomliggande övervakning och utryckningsberedskap som ständigt finns i samhället för allas trygghet. Dessa funktioner nyttjar vi inte endast i de fall något faktiskt händer som kräver en aktiv insats. Skolan är obligatorisk och vi har alla gått i den så den nyttjar alla under någon del av sitt liv. Sjukvården har inte full nolltaxa eftersom det tillkommer en patientavgift på de flesta håll och vi dessutom betalar för medicinen med egna medel. Så frågan återstår varför just kollektivtrafiken ska ha nolltaxa när inte mat, medicin och husrum har det?

Hur avsaknaden av taxa och därtill hörande kontrollsystem för betalning plötsligt ska skapa någon medmänsklighet som inte skulle finnas idag förefaller mycket långsökt. Menar du att vi idag inte är medmänniskor bara för att den ena parten är kund och den andra leverantör? Ser du inte kassörskan på ICA eller andra kunder i butiken som medmänniskor? Det gör jag trots att jag betalar för mig.

Slutligen undrar jag hur nolltaxa i kollektivtrafiken skulle kunna leda till att trängselskatter (eller biltullar som det egentligen är fråga om) inte längre behövs? Dock vore det ju positivt om så blev fallet.
****
Mat och husrum, tycker jag att vi kan lämna utanför denna diskussision. Det är en helt annan sak. Och visst ser jag kassörskan på ICA och Konsum som medmänniskor, liksom personalen på bilverkstaden, eller sportaffären. Det var inte riktigt så jag menade. Jag menar att vi kontrollerar varandar i hög grad, och vill gärna komma bort från den utvecklingen.
Att så få kollektivsystem har nolltaxa (är det något som har det?), bevisar ingenting, om ingen har det.
Jag har naturligtvis inte svaret på alla dina frågor, men jag tycker att det är intressant att pröva denna tanke, och tror att den blir rättvisare än dagens system.
Minns du hur många som förutspådde Tvärbanans stora fiasko? Det blev succé.

Ersa, jag tror att både Gnesta och Bålsta betalar till Stockholms läns landsting, redan i dag, för att SL-trafiken. Så kan det bli även med nolltaxa. Turister kan vi bjuda på detta.

HJP

yngrot

Nej nolltaxa är väl inget som gynnar oss som kör.. Det provades i några städer minns inte exakt vilka men rätt så snart infördes vanlig taxa igen då det blev en massa problem stökiga ungar som inte ville gå av bussen och en massa rent ut sagt lata ungar som inte ville gå en en hpl och därför krävdes det extra bussar oxå.. Statusen för förare blev ju ännu sämre .. ingen sätter ju nått som helst värde på gratis resor.. Nej en buss resa SKA kosta ...Eller oxå är det dax börja propagera för gratis bilresa till jobbet då jag inte kan åka buss eftersom jag kör den... Vem vill betala för detta tro??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

#53
Citat från: HJP skrivet 07 mars 2010, 10:10:26 AM
****
Man kan betrakta kollektivtrafiken som en samhällsservice, på samma sätt som sjukvård, polisväsende, brandförsvar, skola etc. Om någon väljer att inte ha barn, så får vederbörande ändå vara med och bekosta dagis och skola t.ex.
Om du aldrig anlitar polisen, brandkåren, aller sjukvården, så är du ändå med och betalar.
Vi skulle få en öppnare miljö i T-banan, och slippa gå som boskap i fållor, och bygga dyra hinder mot plankare. Bussarna kan göra kortare uppehåll vid hållplatserna, och på så vis, korta restiden.
Jag tror at folk skulle trivas bättre, och det kan få fler positiva följder. Det viktiga för mig, är att så många som möjligt trivs med sitt samhälle. Då trivs vi bättre tillsammans. Kort sagt: Vi skulle kunna betrakta varandra som medmänniskor, istället för individer som måste bevakas och kontrolleras.

HJP

Ja, kollektivtrafiken är en samhällsservice. Vi har alla behov av att resa, men jag förstår fortfarande inte varför de som kan dra nytta av kollektivtrafiken ska få den betalad av mig som på sin höjd kan använda den på kvällar och helger eller för andra fritidsaktiviteter.
Jag betalar redan mina resor, och jag gör det för dyra pengar. Bara bensinkostnaden för mina arbetsresor på en månad går lös på 1000 kronor, och redan där har vi överskridit ett SL-kort med ca 400 kronor. Därtill tillkommer en dyr försäkringspremie (jag är bara 22 och får därmed betala flerfaldigt mer än exempelvis mina föräldrar), skatt och inte minst bilinköp inkl värdeminskning och underhåll på densamma.

Jag betalar redan en halv förmögenhet för att ta mig till jobbet, och jag tänker minsann inte betala även för dem som kan åka kollektivt (vilket jag verkligen skulle gjort om jag hade kunnat). Bilkostnaden, bensinkostnaden, försäkringspremien och fordonsskatten räcker!

Om det är någon som ska subventionera någons arbetsresor så borde det ju rimligen vara kollektivtrafikresenärer som skulle betala för oss...

Nej HJP. Inse att du har det fantastiskt bra. Du åker otroligt billigt till jobbet, och du slipper dessutom köra och kan istället vila ut eller göra något annat under tiden.
Att då begära att få göra det gratis tyder enbart på bortskämdhet!  >:(

HJP

Citat från: SimonB skrivet 07 mars 2010, 23:08:59 PM
Ja, kollektivtrafiken är en samhällsservice. Vi har alla behov av att resa, men jag förstår fortfarande inte varför de som kan dra nytta av kollektivtrafiken ska få den betalad av mig som på sin höjd kan använda den på kvällar och helger eller för andra fritidsaktiviteter.
Jag betalar redan mina resor, och jag gör det för dyra pengar. Bara bensinkostnaden för mina arbetsresor på en månad går lös på 1000 kronor, och redan där har vi överskridit ett SL-kort med ca 400 kronor. Därtill tillkommer en dyr försäkringspremie (jag är bara 22 och får därmed betala flerfaldigt mer än exempelvis mina föräldrar), skatt och inte minst bilinköp inkl värdeminskning och underhåll på densamma.

Jag betalar redan en halv förmögenhet för att ta mig till jobbet, och jag tänker minsann inte betala även för dem som kan åka kollektivt (vilket jag verkligen skulle gjort om jag hade kunnat). Bilkostnaden, bensinkostnaden, försäkringspremien och fordonsskatten räcker!

Om det är någon som ska subventionera någons arbetsresor så borde det ju rimligen vara kollektivtrafikresenärer som skulle betala för oss...

Nej HJP. Inse att du har det fantastiskt bra. Du åker otroligt billigt till jobbet, och du slipper dessutom köra och kan istället vila ut eller göra något annat under tiden.
Att då begära att få göra det gratis tyder enbart på bortskämdhet!  >:(
****
Det är lite svårt att resonera om vissa saker. T.ex. vet jag inte var du bor, eller var du jobbar.
Nolltaxa förutsätter en lång planering, med utbyggd kollektivtrafik. Man måste ju räkna med en stor trafikanttillströmning. Möjligen gör det, att  också du, skulle kunna åka kollektivt.
Du vet inte heller hur jag tar mig till jobbet. Ofta måste jag ta bilen, eftersom jag börjar så tidigt på morgonen, att jag annars skulle tvingas åka till jobbet dagen före, och sova på jobbet.

Ett resonemang som detta, kan inte bygga på ett par enskilda exempel, som ditt och mitt, utan måste hållas jenerellt, och ses ur ett vidare samhällsperspektiv.
Javisst har jag det bra, Simon, liksom du. De flesta i vårt land, har det bra. Men det finns också brister, och inget är så bra, att det inte kan bli bättre.

Därmed, avslutar jag - för min del - detta resonemang, för denna gång. Det blir lätt, långdragna resonemang, som inte leder någonstans. Tycker att det är nyttigt att lufta denna fråga, då och då, och tackar för att debattonen har hållits på en bra nivå. Det är inte alltid den gör det, när nolltaxa kommer på tal.

HJP