Risk att Karin Svensson Smith blir infrastrukturminister?

Startat av Niklas Bygdestam, 03 mars 2010, 16:39:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: MrX skrivet 05 mars 2010, 09:11:49 AM
Anledningen att jag är emot Förbifarten är att den kommer inte fylla någon som helst vettig funktion.
****
Tack för det inlägget.
För en tid sedan, diskuterades "förbifart Stockholm" i SVT. Det redovisades då, att förbifarter av detta slag, inte löser problemen, tvärtom. Förbifarten kommer att generera trafik, så att vi får en ökning av bilar, det finns det forskning som visar.
Utefter förbifarten, kommer det att byggas bensinstationer, köpcentra, etc. dit folk kör bil.
När Södra länken skulle byggas, var ett av argumenten, att den skulle avlasta Götgatan, som var överbelastad. Så har inte skett. Götgatan är lika överbelastad idag, som då.
Det vore bättre att bygga ut kollektivtrafiken rejält, och införa nolltaxa, då skulle "storstockholmarna" välja kollektiva resor i högre grad. Och NEJ, jag sa inte gratisresor, jag sa nolltaxa, vilket betyder att man betalar, men över skattsedeln. Det skulle vi spara mycket pengar på, förutom att det skulle vara bättre för miljön.

HJP

MrX

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 mars 2010, 10:21:05 AM
Enda lösningen är väl då att göra som Pol Pot, tvinga folk ut ur städerna och stoppa tillväxten.
Det går inte att komma ifrån att vägnät och järnväg måste byggas ut ständigt, i takt med att befolkningen växer. Ska det i större utsträckning gå att få folk att ställa bilen måste pendeltågstrafiken fungera, vilket den inte gör i  sådan utsträckning att den går att lita på.

Förbifart Stockholm är väl främst tänkt för att genomgående trafik ska slippa gröten på Essingeleden. Och då menar jag främst trafik som inte beror Stockholm. Sedan kan man ju sätta upp biltullar på Essingeleden, och på så vis styra över bilister till kollektivtrafiken.

Jag vill understryka att jag själv helst åker pendeln till jobbet. Miljövänligt, billigt, bekvämt och snabbt jämfört med att sitta i bilkö.  Men om den fortsätter att fungera så här illa som den gör, då måste det finnas vettiga alternativ.

Att tillväxten skulle ta stryk av att inte investera i nya vägar är delvis en myt. Adolf Hitler är visserligen ett exempel på hur vägbyggande skapar arbetstillfällen men det är ju knappast ett bra exempel ;) Visst är det så att en region som Stockholm behöver ordentliga kommunikationer för att fungera och i dagens läge fungerar de inte så bra som de borde. Jag tycker det är direkt pinsamt att exempelvis pendeln fungerar så uselt för tillfället, jag lider med dig. Men det är inte där problemet ligger, problemet ligger i tilltron till bilen. Att bilar och bilismen skulle skapa tillväxt och framgång är en förlegad tanke. Framgång bygger inte på möjligheten att ta bilen överallt, framgång bygger på möjligheten att göra det bästa med de resurser som finns. Tillväxt är något som genereras ur framgång, inte väginvesteringar. För väginvesteringar blir alltid dyrare än tänkt, det genererar ytterligare behov av ytterligare investeringar och ökar vår miljöpåverkan ännu mer. Men kommunikationsinvesteringar däremot ökar den ekonomiska tillväxten. Att satsa på telekommunikation, spårväg och järnväg exempelvis skapar enorma förutsättningar för att rulla de ekonomiska kugghjulen.


Björn Forslund

Problemet är att många tar bilen just för att pendeln fungerar så dåligt (inte bara på vintern). Det kunde man se nu i vinter när köerna började redan vid Länna på Nynäsvägen. Anledning känner vi till. På så vis styr man över resenärena till bilen, och en ny generation som skyr järnvägen skapas. Och dessa skriker efter nya trafikleder så de kan ta trygga bilen till jobbet och v v.
Att nya trafikleder genererar nya bilister är nog sant, men att kapaciteten snabbt slår i taket beror också på att staden växer snabbt. Vi var betydligt färre i Stockholms län när Essingeleden planerades och byggdes.
Nolltaxa är en trevlig vision, men den kräver att det finns kapacitet att klara alla, och att trafiken är stabil och pålitlig.

AO

Att en minister skulle helt ensam kunna styra och ställa som den vill är ju direkt felaktigt. Ministern jobbar ju på uppdrag av statsministern som i sin tur jobbar utifrån sitt parti och den överenskommelse man träffat med andra partier. Att Karin Svensson Smith därför skulle kunna påverka så mycket stämmer ju inte. Sen måste man ju se hennes uttalande för vad det är också. Ingen människa i världen, inte ens hon själv, tror ju på att vi kommer bygga järnväg över motorvägar. Socialdemokraterna kommer inte heller att gå med på vilka idéer som helst, vare sig de kommer från V eller MP. Men sen kan man ju prata om huruvida vissa personer funkar som ministrar eller inte. Själv är jag av den uppfattningen att en sämre infrastrukturminister än vi har idag får man lyfta både på en och två stenar för att hitta.


HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 mars 2010, 15:35:11 PM
Nolltaxa är en trevlig vision, men den kräver att det finns kapacitet att klara alla, och att trafiken är stabil och pålitlig.
****
Javisst, men bilismen fungerar inte heller "stabilt och pålitligt". Det är bara att köra Essingeleden i den s.k. rusningstiden, när allt står still, så ser man det. Lika bra som man bygger nya trafikleder, som "förbifart Stockholm", så kan man bygga nya järnvägs-, buss-, spårvägs-, och T-banelinjer.
Alla kommer ändå inte att välja kollektivtrafiken. Det finns alltid de som hellre tar bilen, även om det kostar mer. Det ser man på trängselskatten t.ex.
Något måste göras, för att minska bilismen i stockholmsområdet, och då är nolltaxa ett bra alternativ.

HJP

Mr G

Självklart behövs mer vägar i Stockholm, och förbifarten eller Västerleden som den tidigare kallades är av högsta prioritet för att lätta på trafiktrycket på Essingeleden och angränsade vägar. Stockholm växer med ett Göteborg på 15-20 år nu, och att då tro att den tillväxten kan ske utan att bygga vägar är inte realistiskt. Västerleden borde ha byggts för 40 år sen. Och framför allt borde den byggas i ytläge där så är möjligt. Sverige är ett glest befolkat land, och den lilla bit av natur som Västerleden skulle ta i anspråk är fånigt att bråka om. Att bygga tunnlar under samhällen är en sak, och må så vara, men att bygga tunnlar under åkrar, skog och ängar är inget annat än kapitalförstöring.
吉先生

Cero

Citat från: Mr G skrivet 05 mars 2010, 19:00:06 PM
Och framför allt borde den byggas i ytläge där så är möjligt. Sverige är ett glest befolkat land, och den lilla bit av natur som Västerleden skulle ta i anspråk är fånigt att bråka om. Att bygga tunnlar under samhällen är en sak, och må så vara, men att bygga tunnlar under åkrar, skog och ängar är inget annat än kapitalförstöring.

Håller definitivt med dig här. Är det något vi har gott om i Sverige är det natur och lika viktigt som det är att bevara natur måste vi inse att vi även måste se till att den enda riktigt stora stad vi har i landet tillåts växa. För att klara detta måste både kollektivtrafik och vägtrafik ges förutsättningar att växa.

Att införa nolltaxa i kollektivtrafiken må vara en våt dröm men den skapar inte förutsättningar för bättre utbud. Om den nyttjande kunden inte betalar för tjänsten går det aldrig att mäta om kunden är nöjd eller inte och hur stort utbudet måste vara för att tillgodose efterfrågan (dvs den verkliga efterfrågan). Hur många åker bara för att det är gratis? Inte heller går det att avvisa individer som vill använda bussar och tåg som värmestuga. Det är ju gratis så biljettens giltighet tar aldrig slut. Detta skrämmer iväg "normala" kunder som ställer krav på en ren och trevlig miljö att vistas i. Eventuellt missnöje hos kunderna kan alltid bemötas från leverantören med ett "detta är vad som bjuds till den aktuella taxan". Vid nolltaxa fråntas kunden all makt och tjänstens status nedgraderas. Därmed tappar också yrkesrollerna som levererar tjänsten status och jobben betraktas som "skitjobb". Alla är förlorare på nolltaxa. Även de som sitter i bilköerna.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 05 mars 2010, 19:58:39 PM
Att införa nolltaxa i kollektivtrafiken må vara en våt dröm men den skapar inte förutsättningar för bättre utbud. Om den nyttjande kunden inte betalar för tjänsten går det aldrig att mäta om kunden är nöjd eller inte och hur stort utbudet måste vara för att tillgodose efterfrågan (dvs den verkliga efterfrågan). Hur många åker bara för att det är gratis? Inte heller går det att avvisa individer som vill använda bussar och tåg som värmestuga. Det är ju gratis så biljettens giltighet tar aldrig slut. Detta skrämmer iväg "normala" kunder som ställer krav på en ren och trevlig miljö att vistas i. Eventuellt missnöje hos kunderna kan alltid bemötas från leverantören med ett "detta är vad som bjuds till den aktuella taxan". Vid nolltaxa fråntas kunden all makt och tjänstens status nedgraderas. Därmed tappar också yrkesrollerna som levererar tjänsten status och jobben betraktas som "skitjobb". Alla är förlorare på nolltaxa. Även de som sitter i bilköerna.

Håller med helt. Detta tillbringade jag tre år att få vänstervänsterkrafterna i Umeå att förstå, dock helt utan resultat.
Depatt i Göteborg
Äldre nyheter från Örebro


HJP

Citat från: Cero skrivet 05 mars 2010, 19:58:39 PM
Att införa nolltaxa i kollektivtrafiken må vara en våt dröm men den skapar inte förutsättningar för bättre utbud. Om den nyttjande kunden inte betalar för tjänsten går det aldrig att mäta om kunden är nöjd eller inte och hur stort utbudet måste vara för att tillgodose efterfrågan (dvs den verkliga efterfrågan). Hur många åker bara för att det är gratis? Inte heller går det att avvisa individer som vill använda bussar och tåg som värmestuga. Det är ju gratis så biljettens giltighet tar aldrig slut. Detta skrämmer iväg "normala" kunder som ställer krav på en ren och trevlig miljö att vistas i. Eventuellt missnöje hos kunderna kan alltid bemötas från leverantören med ett "detta är vad som bjuds till den aktuella taxan". Vid nolltaxa fråntas kunden all makt och tjänstens status nedgraderas. Därmed tappar också yrkesrollerna som levererar tjänsten status och jobben betraktas som "skitjobb". Alla är förlorare på nolltaxa. Även de som sitter i bilköerna.
****
??? ???
Mycket märkliga argument. Jag förstår inte dina kopplingar alls.
Kanske beror det på om man vill ha ett människotillvänt samhälle, eller inte.

HJP

MrX

Citat från: Mr G skrivet 05 mars 2010, 19:00:06 PM
Självklart behövs mer vägar i Stockholm, och förbifarten eller Västerleden som den tidigare kallades är av högsta prioritet för att lätta på trafiktrycket på Essingeleden och angränsade vägar. Stockholm växer med ett Göteborg på 15-20 år nu, och att då tro att den tillväxten kan ske utan att bygga vägar är inte realistiskt. Västerleden borde ha byggts för 40 år sen. Och framför allt borde den byggas i ytläge där så är möjligt. Sverige är ett glest befolkat land, och den lilla bit av natur som Västerleden skulle ta i anspråk är fånigt att bråka om. Att bygga tunnlar under samhällen är en sak, och må så vara, men att bygga tunnlar under åkrar, skog och ängar är inget annat än kapitalförstöring.

Jag håller med dig om att Stockholm behöver nya vägar. Dock är det inte en Förbifart som behövs. Som jag försökte beskriva tidigare så ligger Förbifartens största problem i att den aldrig kommer avlasta en endaste väg i Stockholm. Extremexemplet är Essingeleden som kommer få vägtullar när Förbifarten är färdigställd. Även om så sker räknar Vägverket med att trafikmängderna pga synergieffekter med Förbifarten kommer ÖKA antalet fordonspassager per dygn. Folk kommer att tro att Essingeleden fungerar eftersom Förbifarten sväljer så mycket trafik att de väljer Essingeleden istället. Detta leder till att Essingeleden kommer öka antalet fordonspassager med 20 000 fordon per dygn, från 120 000 idag till 140 000. Med siffror och statistik kan man göra mycket, det är jag väl medveten om. Faktum kvarstår att det är dessa siffror våra politiker har fattat besluten på och om de slår in, ja då kommer Förbifarten öka restiderna i Stockholm istället för minska som är tanken.

Istället förordar jag diagonal Ulvsunda (också den under jord) samt byggnation av Österleden. De båda skulle direkt avlasta Esssingleden. Genom enorma satsningar på kollektivtrafiken kan man sedan klara alla ökade trafikmängder. Dock anser jag att satsningar på kollektivtrafik ska komma före väginvesteringar.

Att Förbifarten byggs i tunnel är otroligt viktigt. Grönytorna kring Stockholm är otroligt viktiga eftersom de varje år krymper. Lovön och världsarvet Drottningholm får inte heller det förstöras av fula motorvägar. Det är till och med så att FN gått in och sagt att världsarvet kan komma att tas bort även om Förbifarten byggs i tunnel. Poängen är att bygger man i tunnel i berörda områden så sparar man mark att använda till annat vilket kan komma att bli hårdvaluta i region Stockholm

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2010, 23:42:03 PM
Det finns vägbyggen som inte är påbörjade och dessa kan hon stoppa. Bland annat skulle hon kunna ha möjlighet att stoppa färdigställandet av E6 i norra Bohuslän. Vissa bitar är inte påbörjade där och det kan hon stoppa. Och det finns nog en hel del annat där hon kan orsaka skada. Bland annat kan hon vara kapabel att chockhöja bensinpriset som exempel och hävda att vi borde cykla istället eller något åt det hållet. Hon lever tyvärr efter den ideologin :(


ÄNNU VÄRRE är de MP:are som INTE lever som de lär utan som istället hycklar.
Tänker på en känd och pratsam kvinnlig MP:are som när hon var riksdagsledamot åkte taxi om hon så bara skulle några kvarter..
Naturligtvis betalade hon med sitt "Riksdagsbetalkort" men sedan så var det ju såååå väldigt svårt att redovisa kvittona!
:o :o :o :o
Sedan så kan man resonera om "sunk-costs" i redan halv- och trekvartsfärdiga projekt som motorvägsutbyggnaden av E6 och tunneln genom Hallandsås!  Dessa projekt är ju både "manliga och onda" !!!!!!  och borde väl genast överges...

/Bengt

Bengt Jönsson

Citat från: HJP skrivet 05 mars 2010, 17:26:51 PM
****
Javisst, men bilismen fungerar inte heller "stabilt och pålitligt". Det är bara att köra Essingeleden i den s.k. rusningstiden, när allt står still, så ser man det. Lika bra som man bygger nya trafikleder, som "förbifart Stockholm", så kan man bygga nya järnvägs-, buss-, spårvägs-, och T-banelinjer.
Alla kommer ändå inte att välja kollektivtrafiken. Det finns alltid de som hellre tar bilen, även om det kostar mer. Det ser man på trängselskatten t.ex.
Något måste göras, för att minska bilismen i stockholmsområdet, och då är nolltaxa ett bra alternativ.

HJP


Med all respekt HJP så varför inte extrapolera detta med "gratis" och inte bara låta detta gälla lokaltrafiken..! 
Varför inte gratis resor över hela landet..  ;D
Givetvis då med tåg. 
Gratis boende åt alla i innersta'n, gratis mat fri att hämta och "rekvirera" på "Konsum"....

Detta förutsätter givetvis ett 100% skatteuttag och konfiskation av all privat egendom i landet...

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 mars 2010, 23:57:33 PM

Jag tycker att debatten om miljön går lite väl långt ibland.
Och hur är det med ingreppen i Norrland vid byggandet av Botniabanan och snart Norrbottniabanan?
Stora massor sprängs borg och schaktas bort - med sår som följd i naturen - men även här kommer det att återhämta sig. Men det är klart...det är ju järnväg vi pratar då och då tycks allt vara tillåtet....

Uhhh... Norrbotnia..  :o :o :o :o :o
Ett "Stolleprov" som Emils pappa skulle ha uttryckt det..  ::)
Vi här i södra delarna av landet skulle verkligen vara betjänta av en Götalandsbana Gbg - Jkpg - Sthlm som skulle kunna avlasta VSB och skapa bättre och snabbare förbindelser Gbg - Jkpg - Östergötland

/B

HJP

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 mars 2010, 18:20:36 PM

Med all respekt HJP så varför inte extrapolera detta med "gratis" och inte bara låta detta gälla lokaltrafiken..!  
Varför inte gratis resor över hela landet..  ;D
Givetvis då med tåg.  
Gratis boende åt alla i innersta'n, gratis mat fri att hämta och "rekvirera" på "Konsum"....

Detta förutsätter givetvis ett 100% skatteuttag och konfiskation av all privat egendom i landet...

/B
****
Ett sådant inlägg, som ditt, skulle man egentligen inte bemöta.
Varför börjar du med: "Med all respekt....", när du sedan förlöjligar alltihop, och inte visar det minsta respekt?
Jag respekterar att man inte delar min uppfattning, men jag respekterar inte att man driver med mig  >:(

HJP

Björn Forslund

Var nu snälla och håll denna debatt på en trevlig och artig nivå, så vi slipper stoppa den! :-X