Böter för att hindra trafik i vänsterfilen.

Startat av Mikael Lövgren, 16 januari 2010, 21:55:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Drängen

Att stockholmare skulle köa i bägge filer på MOTORVÄG UTANFÖR STAN, som detta förmodligen handlar om, är ju bara nys. Senast onsdan före jul åkte jag söderut från Wårby mot Eskilstuna. Mellan Södertälje och Strängnäs fanns ett par avsmalningar, och det var lika där. Och den som på allvar tror att blixtlåset funkar bara för att det köas i två filer, kan lika gärna skicka önskelista till tomten. I större städer, ja, men inte på motorväg med betydligt högre hastigheter. Problemet är antagligen att dom flesta yrkesförare har en annan praktisk syn på trafiken, och försöker åstadkomma en enkel lösning. Som sagt, irritationer uppstår vilket som.

Ersa

Citat från: Drängen skrivet 18 januari 2010, 07:30:02 AM
Att stockholmare skulle köa i bägge filer på MOTORVÄG UTANFÖR STAN, som detta förmodligen handlar om, är ju bara nys. Senast onsdan före jul åkte jag söderut från Wårby mot Eskilstuna. Mellan Södertälje och Strängnäs fanns ett par avsmalningar, och det var lika där. Och den som på allvar tror att blixtlåset funkar bara för att det köas i två filer, kan lika gärna skicka önskelista till tomten. I större städer, ja, men inte på motorväg med betydligt högre hastigheter. Problemet är antagligen att dom flesta yrkesförare har en annan praktisk syn på trafiken, och försöker åstadkomma en enkel lösning. Som sagt, irritationer uppstår vilket som.

Menar du bygget av den nya dubbelspårsbron (eller snarare de dubbla enkelspårsbroarna)? Det är ju visserligen en flaskhals under denna men det är ju ändå två filer i vardera körriktning. Trångt för tungt trafik, men borde inte vara nåt hinder för personbilar med rätt hastighet. Här finns ingen anledning använda nån blixtlåsprincip eller ens byta fil. Sänk farten och rulla på bara.
Samma sak vid ombyggnaden av E4/E20 Botkyrka-Salem. Trångt, men ändå två filer för alla att dela på.

Uffe D

Jag ska börja göra som billisterna. Jag ska lägga mig i vänsterfilen med mina 24 meter 60 ton och stå på som fan fram tills det blir en fil och sedan tränga in hela ekipaget framför näsan på personbilarna, det är ju så man ska göra och om någon försöker hindra mig så hoppas jag att vederbörande får böter.

SimonB

#33
Citat från: Uffe D skrivet 19 januari 2010, 00:17:27 AM
Jag ska börja göra som billisterna. Jag ska lägga mig i vänsterfilen med mina 24 meter 60 ton och stå på som fan fram tills det blir en fil och sedan tränga in hela ekipaget framför näsan på personbilarna, det är ju så man ska göra och om någon försöker hindra mig så hoppas jag att vederbörande får böter.

Ptja....
Kör jag lastbil och det är fritt i vänsterfilen, men kö i höger så kör jag fram så långt det går och blinkar höger. Jag brukar bli insläppt, helt enligt trafikreglerna. Prova du också, men skippa det där med att "stå på som fan". ;)

Folk TROR att det inte fungerar med blixtlås och vägrar därför ens prova, men det är just det det gör när man för chansen att tillämpa det! Istället för att ge det en chans, ligger personbilisterna och bildar en gigantisk kö i högerfilen, medan en tradarchaffis ser sin chans att blockera vänsterfilen för dem som faktiskt begriper hur det är tänkt att fungera.
Där har du problemet. Det är alltså inte att blixtlåsmetoden är ineffektiv i sig, utan att folk inte vill ge den en chans.

groenis

Många inlägg
Om det här med blixtlås hade funkat vilket dessvärre inte gör,
Det finns en plats i Stockholm där tavlorna om att gå enligt blixtlås principen togs bort och det var
påfarten till Klarastrandsleden från Kungsgatan dessutom två gånger.
De som aldrig ville släppa till enligt metoden vilket jag råkade ut för många gånger var/är ägare till nyare Trollhättemopeder som grädde på moset dessutom körde som biltjuvar helst i rusningstrafik
i försök att preja andra bilister av vägen om de kunde bara för att komma först fram.
Kollade många regnr. de var alla firmabilar ,om de hade varit RPS bilar så hade jag förstått betendet.

/Lennart

Drängen

Simon, du kan inte tänka dig att det ligger en viss erfarenhet bakom ett agerande?. Du har nog mer pondus än dina kollegor, eftersom du lyckas med nåt som jag sällan lyckas med. Som jag skrev tidigare, så har jag sett hur framförvarande bilister blivit instängda i högerfilen, och därför har jag dämpat farten för vänsterfilen för att alla ska ha en möjlighet att komma fram. Och i bilar tillverkade i Trollhättan medföljer egna trafikregler...

Nico


Är nog mest inne på Simons linje här, men jag antar att mycket även kan bero på var man kör då tempo, stil och mentalitet skiljer sig en del från område till område.




Att anta att man på något positivt vis dämpar trafiken genom att hindra den är däremot troligen mera något av ett självbedrägeri och självklart något som bör beivras i lika hög grad som att tränga sig in. Detta då all aktivitet av typen 'tränga sig in' alternativt' 'dämpa trafiken' högst sannolikt får likvärdigt negativa effekter långt bakåt bland fordonen. I princip kan man nog hävda att alla typer av åtgärder av denna typ bidrar och förvärrar köerna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Uffe D

Citat från: Nico skrivet 19 januari 2010, 09:47:22 AM


Att anta att man på något positivt vis dämpar trafiken genom att hindra den är däremot troligen mera något av ett självbedrägeri och självklart något som bör beivras i lika hög grad som att tränga sig in. Detta då all aktivitet av typen 'tränga sig in' alternativt' 'dämpa trafiken' högst sannolikt får likvärdigt negativa effekter långt bakåt bland fordonen. I princip kan man nog hävda att alla typer av åtgärder av denna typ bidrar och förvärrar köerna.


Det är ju precis så det går till, p-bilarna gasar på som fan i vänsterfilen för att sedan tränga sig in precis vid skyltarna. Jag har kört yrkesmässigt i 10 år nu och jag har aldrig någonsin varit med om att vävning har fungerat vid vägarbeten.
Jag släpper aldrig in någon som tvunget ska ända fram till skyltarna, är dom så j***a dumma så får dom stå där.

Ersa

Är det väldigt vanligt med avstängda vänsterfiler på motorvägar i Skåne?

Nico


Citat från: Uffe D skrivet 19 januari 2010, 10:03:46 AMDet är ju precis så det går till, p-bilarna gasar på som fan i vänsterfilen för att sedan tränga sig in precis vid skyltarna. Jag har kört yrkesmässigt i 10 år nu och jag har aldrig någonsin varit med om att vävning har fungerat vid vägarbeten.
Jag släpper aldrig in någon som tvunget ska ända fram till skyltarna, är dom så j***a dumma så får dom stå där.

Om det inte fungerar så känns det mera som att det beror på att ni inte gett det en chans. På tio år så borde annars en förändring ha ägt rum, men den öga för öga mentalitet som du tyvärr ger uttryck för antyder att bägge parter är lika goda kålsupare.

Själv kör jag istället enligt tanken om att underlätta överlag. Om något utnyttjar det så spelar det ingen större roll då jag inte har något behov av att ge igen eller kräva millimeterrättvisa i trafiken. Tänket om att 'jag ska minsann ha rätt' är det som ställer till det, oavsett om man kör en snabb sportbil eller ett trailerekipage!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Uffe D

Citat från: Nico skrivet 19 januari 2010, 10:16:07 AM
Om det inte fungerar så känns det mera som att det beror på att ni inte gett det en chans. På tio år så borde annars en förändring ha ägt rum, men den öga för öga mentalitet som du tyvärr ger uttryck för antyder att bägge parter är lika goda kålsupare.

Själv kör jag istället enligt tanken om att underlätta överlag. Om något utnyttjar det så spelar det ingen större roll då jag inte har något behov av att ge igen eller kräva millimeterrättvisa i trafiken. Tänket om att 'jag ska minsann ha rätt' är det som ställer till det, oavsett om man kör en snabb sportbil eller ett trailerekipage!

Problemet är ju att stannar jag till för att släppa in en bil vid skyltarna så kommer det 4-5 till innan man kan köra vidare.

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2010, 10:06:21 AM
Är det väldigt vanligt med avstängda vänsterfiler på motorvägar i Skåne?
Ja tyvärr - E6:an mellan Helsingborg och Malmö har under ett antal år nu (definitivt de senaste fem somrarna, kanske längre ändå)genomgått renovering med utbyte av bärlager och förstås även fått ny beläggning. Man tar det successivt en bit i taget och stänger då av ena halvan på en relativt lång sträcka, så då blit det en fil i vardera riktningen.

Det här handlar ju om en av Sveriges mest trafikerade vägar och framför allt så är det ju oerhört många långtradare som kör här. Ofta har de väl kommit via Öresundsbron utifrån Europa och är på väg uppåt landet eller vidare till våra grannländer som t ex  Norge, Finland och Estland.

Dessutom så pendlar många nordvästskåningar till jobb i Malmö/Lund, samtidigt som det även förekommer en relativt frekvent jobbpendling även i den andra riktningen (känner flera konsulter med bostadsort Malmö som år ut och år in har sitt uppdrag hos en stor kund i Helsingborg)

Så det blir rejält trångt vid de här vägbyggena vid rusningstid! Nu i somras så lyckades man klämma in två stycken samtidigt längs den här sträckan dessutom, som "grädde på moset" så hade vi från Höganäs med omnejd dessutom ett vägbygge till längs väg 111 strax innan vi nådde Helsingborg och E6:an.

Har man då en tid att passa så blir man liiiiiite intresserad när självutnämnda sheriffer blockerar halva motorvägen i flera kilometer och förlänger köerna inför de här vägbyggena (samtidigt som de frejdigt kör om varandra där det råder omkörningsförbud för lastbilar några kilometer längre bort och skapar nya köer - om vi nu ska passa på att gnälla lite mer äver vissa yrkeschaufförers beteende i trafiken).

Så det är inte bara förare av personbilar tillverkade i Trollhättan som tycks definiera sina egna trafikregler - det gäller i minst lika stor utsträckning för de s k "vägens riddare" som med sina 25 meter och 60 ton "i ryggen" förstås får ett visst "tolkningsföreträde"!  :P

Heder åt polisen för att de stävjar det här ofoget - sedan finns det förstås mycket annat som de också borde uppmärksamma (t ex folk som "tränger sig" när köerna går ihop och tvingar de i filen att bromsa hårt borde också "sättas dit"!).

Om alla hjälps åt och är smidiga så fungerar trafiken bäst!

Drängen

Måste nog hålla med Uffe här till viss del. Som jag skrev tidigare, så kan dåliga erfarenheter leda till ett beteende. Har många gånger försökt använda mig av blixtlåset, bara för att bli stående med långnäsa. Kalla, bistra sanningen är den att man inte gärna släpper en lastbil före sig. Det är rena Le Mans för att hinna förbi.Har t.o.m upplevt vid vaktdirigering, att bilar kört om, bara för att tvärnita för att slippa köra över den stackars trafikvakten. Större städer brukar samarbetet funka bra i, blinkar man vänster t.ex, så bildas en lucka så att man kan byta fil. Jag är 53 år idag, och har tillbringat dom flesta av dom i trafiken, grundat på ett tidigt lastbilsintresse. Många av dom äldre förarna man åkte med som grabb, uppträdde som gentlemän i trafiken, nåt som jag försökt tagit till mig. Men möts man av motstånd, måste man sätta emot själv, nån gång ibland. För att inte detta ska bli en oändlig debatt, avslutar jag den för min del.

JB

Ett helt fantastiskt exempel på "prisoners dilemma" egentligen.

Det är intressant att läsa tråden och även kommentarerna i HD-artikeln. Men hur svårt är det egentligen? Vid vägarbeten eller liknande köar man i båda filerna och håller hastighetsbegränsningarna, väl framme vid vägarbetet tillämpas blixtlåsprincipen. Men det verkar som att det krävs polisdirigering om det ska kunna fungera, i alla fall i Skåne.

/Jonas

SimonB

#44
Citat från: Uffe D skrivet 19 januari 2010, 10:03:46 AM
Det är ju precis så det går till, p-bilarna gasar på som fan i vänsterfilen för att sedan tränga sig in precis vid skyltarna. Jag har kört yrkesmässigt i 10 år nu och jag har aldrig någonsin varit med om att vävning har fungerat vid vägarbeten.
Jag släpper aldrig in någon som tvunget ska ända fram till skyltarna, är dom så j***a dumma så får dom stå där.

Där hade vi alltså problemet. Det är ju just längst fram vid skyltarna som filerna ska vävas ihop. Släpper inte du eller någon annan in, så är det ju självklart att det inte funkar. Vad hände med respekten mot sina medtrafikanter? Jag tror på principen att ett bra beteende mot sina medtrafikanter, det smittar av sig. Kanske inte direkt, men ett vänligt beteende sätter sina spår.