Huvudmeny

Klassiska Saabar

Startat av Stefan Lindberg, 06 januari 2010, 17:35:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tomr

#30
Stefan Lindbergs senaste bild tycks vara en Saab 92, utan bagagelucka.

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 januari 2010, 09:27:02 AM


Själv har jag sedan 1982 en Saab 92B från 1954 stående i ett kallt garage. En lågmilare som har haft endast en ägare. Den ursprunglige ägaren avled 1979 och bilen blev stående i hans garage i norra Finland tills jag och en kompis köpte den. Vi bogserade bilen till biltåget i Uleåborg med destination Helsingfors (ca 60 mils tågfärd), varifrån den bogserades vidare till mitt garage som ligger ca 5 mil västerom Helsingfors. Bilen har sedan dess stått och väntat på att bakre stötdämparfästen måste rostrepareras. Jag har länge letat efter ett bakbelysningsglas (droppformat), då det ena glaset råkade ut för ett slag från ett bräde under en storm.

Sedan mitten av 1980-talet har jag en Saab 99 från 1972 stående utanför garaget, i samma kulör som bisquits 99:a, dock utan motor och växellåda. Bilen har haft en 1,85 liters (Triumph) motor.

Citat från: bisquit skrivet 16 januari 2010, 01:54:07 AM

Mölle-Mats

Citat från: bisquit skrivet 16 januari 2010, 01:54:07 AM
... Min gamla pärla, som jag sålde i höstas.. En Saab 99 1970 med Triumph-motor.. Saknar den bilen väldigt mycket.. Vill ha en Saab igen  :'(
Ja den var det väl synd att kränga av! Här hade du ju en "ur-99:a" med 1,7 liters Triumph-motor, växellåda med frihjul och den gamla ursprungliga instrumentbrädan. Redan -71 så försvann ju alla dessa attributen ...

Kulören på din -70:a hette Savannbegie, färgkoden var Y6.

Jag har haft några stycken sådana här, speciell minns jag när jag hade handlat en rätt fin -71:a med sönderfrusen motor i kulören Silvermink (närmast blåbär-och-mjölk, ni fattar nog vad jag menar ...) och behövde en frisk maskin. Checkade av "Hälarbladet" (Gula Tidningen) och hittade då en Savannbegie -70:a med rasad växellåda. Raset visade sig bestå i att mellanaxeln hade havererat totalt, vilket innebar att fyrans växel, som ju var direkt, fungerade men ingenting annat! Det begärda priset var närmast skit och ingenting, så det blev affär!

På den tiden bodde jag i Uppsala och bilen inhandlades i Midsommarkransen söder om Stockholm - gissa om det stank om de slirade lamellerna när jag tagit mig över Essingeleden i rusningstrafiken med bara 4:ans växel i lådan!!!  ;D

Nå, efter en "hobbykväll" hemma i garaget så fick jag ihop Silvermink -71:an (dock med 1,7-litersmotor) och fick en he hög med "bra-att-ha-delar" över från den Savannbegie som bonus ...

Men det var inte den enda Savannbegie -70:an som passerade revy, ett annat ex - också med växellådsras - som var för fint att skrota satte jag i en nyrenoverad växellåda från en -72:a i.

Detta skedde kring mitten av 80-talet ungefär.  Den bilen var oerhört fin egentligen, t ex var baksätet helt oanvänt. Umgicks ett tag med planer på att försöka få tag på en riktig "frihjulsväxellåda" till den och ställa i ordning den i strikt originalskick och sedan behålla den som veteranbil, men ... Idag så ångrar jag nog ibland att jag aldrig genomförde det projektet . det finns inte många 99:or kvar över huvud taget och "chrome bumpers" är det nog väldigt få som överlevt av ( i huvudsak kan vi nog "tacka" den kassa Triumph-motorn för det)!

Stefan Lindberg

Så har jag då äntligen blivit stolt ägare till en Saab igen.
I detta fallet en Saab 95 V4 1971.


Ersa

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 13 juni 2010, 16:39:07 PM
Så har jag då äntligen blivit stolt ägare till en Saab igen.
I detta fallet en Saab 95 V4 1971.

Grattis till förvärvet! :D

HJP

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 13 juni 2010, 16:39:07 PM
Så har jag då äntligen blivit stolt ägare till en Saab igen.
I detta fallet en Saab 95 V4 1971.
****
Jisses, den ser ju helt ny ut  :D

GRATTIS!

HJP

Bengt Jönsson

Ett "höladefynd"  8) endast körd av ägaren några somrar i början på 70-talet och därefter avställd, inkörd, uppallad och inplastad likt beredskapsångloken samt övertäckt med torrt hö!
;D

/B