Volvos nya ambulans

Startat av Niklas Bygdestam, 14 oktober 2009, 11:53:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag har märkt att det ibland finns ett visst intresse här på forumet för ambulanser :D

Klicka på den här länken

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article5911370.ab

Här är tydligen den nyaste ambulansen från Volvo. Den bygger på nyaste generationen Volvo V70.

Under några års tid var ambulanser byggda på Volvo S80. Men när man la ner gamla S80 övergick man till V70, fast då i den förra generationen som då fortfarande tillverkades. Nu har man vilket var väntat övergått till nya V70

Fast jag tycker nog ändå bäst om de ambulanser som fanns i min barndom som var byggda på Volvo 245 :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.



Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 18:57:08 PM
Ja så ska en ambulans se ut :D

Nere på Torö, söder om Nynäshamn, finns en rätt välbevarad 245-ambulans i bruksskick. Naturligtvis blev den fotad i samband med att jag råkade passera den, så bilder kommer nån gång i framtiden.
Jag var själv sugen på att köpa en 245-ambulans (76-77) förr i tiden, kring 2001. Provkörde den och allt, men slog bort idén när jag fick veta att den franska V6:an inte fick bytas ut mot en B21 eller dieselmotor. Därefter var jag nyfiken på en MB W123-ambulans i Karlskoga, men den var tyvärr för dyr. Synd, då den hade blåljus och alla dekaler kvar. Den hade gärna fått komplettera den polismålade svartvita 95 V4:an på uppfarten. :)

S Svensson

Det byggdes om 144 till ambulans också. Jag såg en sådan i jan 74 vid besök där ombyggnaden skedde,TU inom Torslandaområdet (VTV).

En hel del ambulanser på 260 och 760/960 är byggda (ombyggda med ny bakdel) i Olofström. För att få ned vikten så sattes på en aluminiumhuv istället. Denna utgår ifrån 240 varianten varför en 260 ambulans ser ut som en 240 framifrån. Motorn för framdrivning är i huvudsak B27 eller B28. Denna är tillverkad vid den gemensamt ägda fabriken PSA/Renault och Volvo i Frankrike. En ambulans och även en förlängd bil måste vara utrustad med bakaxlar och stötdämpare med tillhörande fjädring som passar. Detta monterades redan i fabriken. Vissa serier ambulanser och limousiner byggdes som sk. "sommarbilar" utan tak och annat baktill.

Fredrik Gelin

Intressant att Landstingen vill spara bränsle, jag tycker mig ha sett en trend där ambulanserna snarare vuxit i storlek den senaste tiden vilket knappast kan spara bränsle...
Här i Stockholmsområdet tycker jag mig ha sett en kraftig ökning av Nissan Interstar det senaste året och motsvarande utskiftning hos de som kör persontransporterna där "nästan nya" ambulanser av S80-varianten funnit ny användning.
Anses de "traditionella" ambulanserna för små för sitt uppdrag eller varför har man övergått till större ambulanser?
//Fredrik

stora mellösa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2009, 21:00:15 PM
Intressant att Landstingen vill spara bränsle, jag tycker mig ha sett en trend där ambulanserna snarare vuxit i storlek den senaste tiden vilket knappast kan spara bränsle...
Här i Stockholmsområdet tycker jag mig ha sett en kraftig ökning av Nissan Interstar det senaste året och motsvarande utskiftning hos de som kör persontransporterna där "nästan nya" ambulanser av S80-varianten funnit ny användning.
Anses de "traditionella" ambulanserna för små för sitt uppdrag eller varför har man övergått till större ambulanser?
//Fredrik

Svenskarna har blivit större så det är dels lastvikt och utrymme som avgör. Likaså krävs mer o mer utrustning med samt arbetsmiljö. Åkte själv en ambulans i fredags på mb chassi dvs en personbils ambulans och det var trångt i sjukhytten då de nu är tre personer oftast

Simon

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2009, 21:00:15 PM
Intressant att Landstingen vill spara bränsle, jag tycker mig ha sett en trend där ambulanserna snarare vuxit i storlek den senaste tiden vilket knappast kan spara bränsle...
Här i Stockholmsområdet tycker jag mig ha sett en kraftig ökning av Nissan Interstar det senaste året och motsvarande utskiftning hos de som kör persontransporterna där "nästan nya" ambulanser av S80-varianten funnit ny användning.
Anses de "traditionella" ambulanserna för små för sitt uppdrag eller varför har man övergått till större ambulanser?
//Fredrik

I Stockholms län så är det främst Samariten Ambulans AB som på senare år valt att satsa på större fordon såsom Nissan Interstar och Renault Master, övriga entrepenörer köper fortfarande in nya personbilsbaserade fordon.

Alla ambulanser i Stockholms län finns på denna sida: http://www.stockholmsambulansen.se/station.htm

S Svensson

Citat från: Simon skrivet 14 oktober 2009, 21:32:30 PM
I Stockholms län så är det främst Samariten Ambulans AB som på senare år valt att satsa på större fordon såsom Nissan Interstar och Renault Master, övriga entrepenörer köper fortfarande in nya personbilsbaserade fordon.

Alla ambulanser i Stockholms län finns på denna sida: http://www.stockholmsambulansen.se/station.htm

Jag skulle förmoda att den här trenden  gäller hela riket.
Vad gäller Göteborg skedde upphandlingen för några år sedan att gälla större fordon. Tanken numera är att ambulansen är en plats där vård ges. Minimi bemanningen är förare+ sköterska.Ofta är båda numera sköterska/-are.I Göteborg var tanken också att bemanna(-kvinna) ambulanserna med läkare. Så patienten slapp sändas till någon överfull akutmottagning. Dessutom håller sådan inte öppet numera ,vissa tider. Vad gäller fordon så har numera Va Götalandsregionen (läns landsting) köpt in MB skåpbilar utan innehåll som man sedan fyller i Polen med innehåll. Skene fick sådana i aug 09 (953),mars 09 (954).Borås har också fått någon sådan. Annars är Volvo S80 liksom en Mercedes pb vanliga. S80 är i dessa fall ambulansbyggda i Laholm hos Nilsson eller deras efterträdare. Några ambulansförare tycker inte om framhjulsdrivna bilar. Andra tycker inte om de nya MB skåp pga dålig sikt. Samtidigt har S80 utgått ur tillverkning och ersatts med en ny S80 (124). Jag misstänker att det är svårt att bygga ambulans med denna som bas. Samtidigt finns det några Tristar ambulanser i Va Götaland,bla tre så kallade OLA-ambulanser. I Göteborg betyder sådana att det finns sköterska ombord. Som mycket riktigt påpekats av personer som inte är knutna till Göteborgs räddningstjänst så är andra platsers ambulanser alla OLA ambulanser. I enstaka fall,även i Göteborg,finns speciella akutbilar.

Taunusch

Hur ambulansflottan byggs upp varierar kraftigt från ett ställe till ett annat, vare sig det är landstinget eller någon privat entreprenör som driver verksamheten.

T ex hade Landstinget Sörmland väldigt många Mercedes Sprinter tills för några år sedan till skillnad från idag då det enbart är en Sprinter kvar i varje länsdel och resten är Volvo S80/V70. Andra ställen går åt motsatt håll och köper större fordon.

När det gäller fordonen för liggande persontransport i Stockholm så köper Sirius Humanum nya minibussar till verksamheten medan den andra entreprenören Färdservice köper begagnade ambulanser.

S Svensson

Citat från: Stefan skrivet 14 oktober 2009, 23:08:54 PM
Hur ambulansflottan byggs upp varierar kraftigt från ett ställe till ett annat, vare sig det är landstinget eller någon privat entreprenör som driver verksamheten.

T ex hade Landstinget Sörmland väldigt många Mercedes Sprinter tills för några år sedan till skillnad från idag då det enbart är en Sprinter kvar i varje länsdel och resten är Volvo S80/V70. Andra ställen går åt motsatt håll och köper större fordon.

När det gäller fordonen för liggande persontransport i Stockholm så köper Sirius Humanum nya minibussar till verksamheten medan den andra entreprenören Färdservice köper begagnade ambulanser.
Finns det ambulanser på V70/135?

Simon Bertilsson

Sen finns det ju ambulanser baserade på VW Transporter, med en tvåmannahytt och ett skåp bakom. Boggie är det dessutom.

Taunusch

Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:55:09 PM
Finns det ambulanser på V70/135?

Den tresiffriga modellkoden (?) du använder säger mig tyvärr ingenting.

Nilsson byggde ett tag på både Volvo S80 och Volvo V70. De sista S80 levererades sommaren 2008, sedan dess är det enbart förra generationens V70 man bygger på. Den första V70 av senaste modellen beräknas stå leveransklar tidigt i vår.