Dimljus och halvljus....

Startat av yngrot, 11 oktober 2009, 20:35:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Nu börjar det igen otyget med både halvljus och dimljus som är tända samtidigt... Det förekommer ju året runt men nu när det är mörkt tidigare så blir det ännu jobbigare dessutom som i kväll regn så ser man knappt något.. Den som kör med halvljus och dimljus ser dessutom sämre själv då dimljus bara lyser nära bilen /lastbilen/ bussen...

Dax för polisen göra lite nytta och börja kolla detta och ge böter... ???

Opps då nu så fick jag gnälla av mig lite.... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 11 oktober 2009, 20:35:57 PMDen som kör med halvljus och dimljus ser dessutom sämre själv då dimljus bara lyser nära bilen /lastbilen/ bussen...

Ja, men att folk att förstå detta verkar vara omöjligt. Inte sjutton vill jag ha en massa ljus närmast bilen! Jag har t.o.m svårt för halvljus som inte slocknar när helljuset tänds, vilket är fallet på många nya fordon. Usch! :(

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 11 oktober 2009, 20:59:31 PM
Ja, men att folk att förstå detta verkar vara omöjligt. Inte sjutton vill jag ha en massa ljus närmast bilen! Jag har t.o.m svårt för halvljus som inte slocknar när helljuset tänds, vilket är fallet på många nya fordon. Usch! :(


Nej det handlar bara om att det ska se tufft ut.... Många slår ju om halvljuset till p-ljus och kör på dimljusen istället. Förvisso lagligt, men ser bara fult ut. Dimljusena sitter som bihang undertill, medan halvljusena är en del av bilens design.

Sen förstår ju inte heller folk när man blinkar på dem. De blinkar bara tillbaks för att visa att de inte har helljusena på... *Suck!*

Danne B.

Ett av dom mest diskuterade ämnena på samtliga motorforum på nätet...

Sannolikt kommer även denna tråd bli 13 sidor av pajkastning... ;D Som alltid när detta ämne tas upp... ;)

Nåväl... Jag är varken för eller emot dim + halv, men jag är emot låtsaspoliser som ska stirra på mötandes lysen och helljusblinka och leva om om dom ser nå´t dom tycker är olagligt... Den energin och uppmärksamheten borde dom sannolikt lägga på att titta framåt istället!

Men... Det jag inte förstår är varför dimljusmotståndarna blinkar med helljuset(!) på den som kör med dimljus? Varför inte blinka med dimljusen om dom nu bländar så förfärligt!? ;)

//Danne

Peter L

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 oktober 2009, 23:36:15 PM
Nej det handlar bara om att det ska se tufft ut.... Många slår ju om halvljuset till p-ljus och kör på dimljusen istället. Förvisso lagligt, men ser bara fult ut. Dimljusena sitter som bihang undertill, medan halvljusena är en del av bilens design.

Sen förstår ju inte heller folk när man blinkar på dem. De blinkar bara tillbaks för att visa att de inte har helljusena på... *Suck!*

Instämmer i att dimljus + halvljus är ett otyg.

Vad gäller att köra på dimljus istället för halvljus så vet jag flera personer som gör det för att spara på lamporna. Det är oftast billigare att byta en lampa till dimljuset istället för halvljuset. Denna belysning räcker gott och väl till på dagtid, finns väl inte längre något klassiskt varselljus som enligt lag räcker (väl?).

Ersa

#5
Citat från: Peter L skrivet 12 oktober 2009, 09:04:06 AM
Vad gäller att köra på dimljus istället för halvljus så vet jag flera personer som gör det för att spara på lamporna. Det är oftast billigare att byta en lampa till dimljuset istället för halvljuset. Denna belysning räcker gott och väl till på dagtid, finns väl inte längre något klassiskt varselljus som enligt lag räcker (väl?).

Så är det absolut. Faktum är att dimljus+parkering idag används mest p.g.a brist på det klassiska varselljuset (Day Running Light) som fanns på Saab 99 och Volvo 240 mellan c:a 1975-1987, och inte enbart för att det ser "tufft" ut. Hellre att man sliter på dimstrålkastarnas livslängd än de dyra xenonlamporna. Personligen saknar jag det gamla varselljuset och hade hellre kört med två 21W-lampor fram dagtid än med halvljuset. Fast nu vänder det. Nya bussar som Volvo 9700 och nya bilar som Audi har ju ett knippe vita dioder fram som rena varselljus, och xenonhalvljuset behöver du inte tända förrän det börjar skymma. :)

Man kan även köpa nya diodvarselljus, eftermontera och koppla dessa till ljusvredets 0-läge:
http://www.diodhuset.se/Day_Running_Light.asp

Eller montera diodlampor i bilens vanliga dimstrålkastare istället för H1, H3 eller H7-lampor, vilket förvandlar de spoilerplacerade dimstrålkastarna till rena varselljus som inte alls bländar mötande. Inte heller ger det någon som helst ljusbild på vägbanan:
http://www.diodhuset.se/Dimljus_och_stralkastare.asp

Än så länge har jag bara monterat e-märkta lysdioder i 9-5:ans främre parkeringsljus, men fler blir det i takt med att de gamla lamporna går sönder.

Ersa

Om man får gnälla lite till i tråden vill jag ta upp de som kör med fellastade släp med jättemycket kultryck, och därmed får ett väldigt bländande halvljus. Otroligt irriterande att ingen av dem vet var vredet som man sänker halvljuset finns! Blinkar man åt dem blinkar de bara irriterat tillbaka, med den följd att deras blinkande helljus lyser rätt upp mot himlen istället för mot mig... ::)

I såna lägen önskar man att B-körkort enbart gällde för personbil, och att BE-kort med en rejäl utbildning borde krävas för minsta lilla släpvagn...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 12 oktober 2009, 09:04:06 AM
Vad gäller att köra på dimljus istället för halvljus så vet jag flera personer som gör det för att spara på lamporna. Det är oftast billigare att byta en lampa till dimljuset istället för halvljuset. Denna belysning räcker gott och väl till på dagtid, finns väl inte längre något klassiskt varselljus som enligt lag räcker (väl?).

Det är ju inte bara det att själva lamporna är dyrare. På många bilar är det i princip omöjligt att byta lampor utom på verkstad och då kan det hända att komponenter i motorrummet behöver demonteras för att komma åt. Ett sådant byte blir förstås inte billigt.
Möter man någon med dimljuset på i ett backkrön riskerar man att bli betydligt mer bländad än om vederbörande kör på halvljus.
Om biltillverkarna lade lite mindre möda på att passa in strålkastarna i bilens design och lite mer på att det skall vara lätt att byta lampor skulle vi säkert slippa en del av dessa "problem" samt också många enögda vi möter i trafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Visst är det såsom Staffan skriver ovan. I hushållet finns en Audi A6, årsmodell 06 med xenonljus. Dessa går inte att byta själv då det sitter andra komponenter i vägen utan lamporna måste bytas på verkstad. Nu har förvisso xenonljusen längre brinntid än halogen men det som sliter mer på dessa är istället upprepade tänd och släck. När du kryssar i xenon i tillvalslistan på Audi idag får du även varselljus för att spara på de dyra lamporna dagtid, som Verspieder nämnt tidigare. För att man inte ska glömma att slå om ljuset när mörkret faller sitter en ljussensor som sköter ljusskiftandet automatiskt. Här blir det problem, för i varenda tunnel eller vid körning i parkeringshus slår automatiken på xenonen för att sedan släcka igen så fort man kommer ut. Det kan bli ett j***a tändande och släckande. För att kringgå automatiken kör jag alltid med dimljus+parkeringsljus dagtid. Inte för att spela tuff, utan för att snålheten gör att jag hellre byter en lampa för några kronor än en för minst en tusenlapp (och än har ingen lampa gått, vare sig xenon eller halogen).

Så innan man ondgör sig över att vissa vill "stayla sig" så kan det faktiskt vara så att det finns anledningar till varför man har ljusen på ett visst sätt.

Ersa

DN Motor idag:
Gryningsljus för hemmamekarna.
Hemmamekarna har rivit sig i huvudet — bilarna har blivit för avancerade. Och trånga. Men tillverkarna har tvingats backa lite.
-Folk vill kunna meka själva, säger Bosse "Bildoktorn" Andersson

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/byta-stralkastarlampa-svart-1.16842

DN Motor den 26 januari 2009:
60 minuters jobb för ett lampbyte
Ajajaj, vilket franskt mörker det är att byta en lampa på en Renault Mégane.
"Äh, vi får ta bort framhjulet!" Leif Nilsson, montör på Bilia i Kungsbacka konstaterar att däcket måste bort.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/60-minuters-jobb-for-ett-lampbyte-1.8136?image=0

Simon Bertilsson

Ja, det med kultryck och folk som är ovetandes om nivåreglaget kan jag bara instämma om.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2009, 09:25:55 AM
Det är ju inte bara det att själva lamporna är dyrare. På många bilar är det i princip omöjligt att byta lampor utom på verkstad och då kan det hända att komponenter i motorrummet behöver demonteras för att komma åt. Ett sådant byte blir förstås inte billigt.
Möter man någon med dimljuset på i ett backkrön riskerar man att bli betydligt mer bländad än om vederbörande kör på halvljus.
Om biltillverkarna lade lite mindre möda på att passa in strålkastarna i bilens design och lite mer på att det skall vara lätt att byta lampor skulle vi säkert slippa en del av dessa "problem" samt också många enögda vi möter i trafiken.


Absolut!
Jag läste att Volvo på senaste V70 har sett till att man kan plocka ut hela strålkastarinsatsen. Om detta stämmer så är det ju bara att hoppas att fler märken följer efter. Samma sak har Volvo haft på sina FH- och FM-lastbilar sedan 02, och det är riktigt smidigt!

Taunusch

Apropå dimljus..... vad är det för påfund på en del nya bilar att ena dimljuset tänds när man svänger?

Peter L

Citat från: Stefan skrivet 12 oktober 2009, 20:32:39 PM
Apropå dimljus..... vad är det för påfund på en del nya bilar att ena dimljuset tänds när man svänger?

Adaptiva kurvljus eller något annat flashigt namn beroende på bilmärke. BMW har en variant där extra lampor/dioder tänds i halvljusinsatsen åt sidan medan Mercedes, Volkswagen och andra kort och gott tänder dimljuset på det håll du svänger. Tror det krävs en relativt låg hastighet samt blinkers på.

avenue

Detta med att man vill spara på lamporna till halvljuset är inte enbart förunnat dom med xenon, även om man som jag kör med halogenlampor som är extra kraftiga så kan det vara idé att ha dimljuset tänt på dagtid. Har Philips värstingar i som skall ge 80% mer ljus än en standardlampa, om det stämmer vet jag inte men vitt blir det och långt lyser det också. Nackdelen med dessa är att dom är svindyra och inte håller så länge. Extra kännbart i och med att H7:ans livslängd i sig inte är så värst lång. Och för mig som kör över 4000 mil per år privat så är detta i högsta grad en ekonomisk fråga då jag annars åker på ca två glödlampsbyten årligen på halvljuset. Dock så kör jag inte med dimljusen tända på dagtid om jag är tungt lastad då nivåregleringen enbart påverkar halvljuset och att jag annars då skulle blända kraftigt.

Har satt i longlifelampor i dimljusen men även dessa brukar få bytas nån gång per år så jag överväger lysdioder med H1 fattning istället. Och på min bil så är dimljusen ihopbyggda med huvudstrålkastarna så ingen märker vilken belysning jag har tänd bara att det lyser så någon tuffhetsfaktor är det inte frågan om.