Vilken bil AVRÅDER detta forums skribenter från att införskaffa?

Startat av Bengt Jönsson, 23 september 2009, 19:41:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Kort och gott som i ämnesraden.

Vilken bil AVRÅDER detta forums skribenter från att införskaffa?

Har hört mycket gott om Toyota Corolla men ack så trist, tråkig, "bror-duktig" och träig den är.
Bilen bil om KF:s blå-vita bas-sortiment även hade innefattat bilar.

/B

Johan B

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 september 2009, 19:41:11 PM
Kort och gott som i ämnesraden.

Vilken bil AVRÅDER detta forums skribenter från att införskaffa?

Har hört mycket gott om Toyota Corolla men ack så trist, tråkig, "bror-duktig" och träig den är.
Bilen bil om KF:s blå-vita bas-sortiment även hade innefattat bilar.

/B

Skulle man kunna få lite fler parametrar såsom vilket biltyp/storlek (Corolla antyder ju Golfklass) mellan vilka årsmodeller vi håller oss inom samt ungefär vad det får kosta?

Bengt Jönsson

Citat från: Johan B skrivet 23 september 2009, 20:12:58 PM
Skulle man kunna få lite fler parametrar såsom vilket biltyp/storlek (Corolla antyder ju Golfklass) mellan vilka årsmodeller vi håller oss inom samt ungefär vad det får kosta?

Max 90' !
8)

/B

Optimal

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 september 2009, 20:16:37 PM
Max 90' !
8)

/B

Köp inte Fiat, Alfa, sämre kvalitet får man leta efter. jag skulle skaffa en VAG ( Volkswagen, Audi). För 90.000 får du ingen Ny bil. Men jag skulle iaf satsa på Något Tyskt eller Svenskt. Franskt och Japanskt är inget jag gillar. ( Volvo och Saab som svenskt)

Bengt Jönsson

Citat från: Optimal skrivet 23 september 2009, 20:20:36 PM
Köp inte Fiat, Alfa, sämre kvalitet får man leta efter. jag skulle skaffa en VAG ( Volkswagen, Audi). För 90.000 får du ingen Ny bil. Men jag skulle iaf satsa på Något Tyskt eller Svenskt. Franskt och Japanskt är inget jag gillar. ( Volvo och Saab som svenskt)

Toyota Corolla tycks vara "mantrat" alla viskar... Men ack så trista och "osexiga"..  :o :o :o

/B

Optimal

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 september 2009, 20:24:16 PM
Toyota Corolla tycks vara "mantrat" alla viskar... Men ack så trista och "osexiga"..  :o :o :o

/B

Jo. Det är sant. VAG är lite mer snygga än Toyota ;)

Simon Bertilsson

Toyota är de facto den biltillverkaren i världen som har högst kvalitet i antal verkstadsbesök räknat. Jag resonerar dock likadant som dig. Fruktansvärt tråkiga bilar! ;)
Ja, tyskarna bygger bra bilar. Själv är jag dock Saabfrälst, och det känns ju extra viktigt att köpa Saab i dessa tider. Det hade tveklöst blivit mitt val. Saab har förresten ett tämligen lågt andrahandsvärde, så det är enkelt att hitta ett fint begobjekt. :)

Autotransit

Så dyra bilar är inget för mig, jag ska byta upp mig från en -72 till en -68 någon gång nästa år hoppas jag...och det är Volvo båda två ;)

/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 september 2009, 20:32:41 PM
Toyota är de facto den biltillverkaren i världen som har högst kvalitet i antal verkstadsbesök räknat. Jag resonerar dock likadant som dig. Fruktansvärt tråkiga bilar! ;)
Ja, tyskarna bygger bra bilar. Själv är jag dock Saabfrälst, och det känns ju extra viktigt att köpa Saab i dessa tider. Det hade tveklöst blivit mitt val. Saab har förresten ett tämligen lågt andrahandsvärde, så det är enkelt att hitta ett fint begobjekt. :)

Typ 9-3 kombi med lilla motorn.
Tycker inte om "buskörda" chiptrimmade "turbosar"..
::)

/B

Simon Bertilsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 september 2009, 20:39:36 PM
Typ 9-3 kombi med lilla motorn.
Tycker inte om "buskörda" chiptrimmade "turbosar"..
::)

/B

Det är bara att rekommendera! Jag har en 9-3 00 med 2.0T 185 hk. SE-paket.
Kanonbil!

Johan B

Jag skulle rekommendera en Honda Accord. Lite roligare än övriga japanare. På minuskontot, lite bullrig och dyra reservdelar (men det har alla japaner och de går sällan sönder, hitta bara ett välskött ex). Lexus är ju också ett japanskt märke som är lite fräsigare än Toyota men då åker ju prislappen upp eller så får man kika på äldre bilar. Har dock bara hört gott om förra modellen av GS, och GS300 från sent 90-tal kan man hitta under 100'. Vad jag direkt avråder från är en Audi eller Volkswagen med många mil på mätaren. Äldre bilar från den koncernen, framför allt de större modellerna, sliter chassidelar och de är dyra (här talar jag om egen erfarenhet). Generellt har ju de mer "prestigefulla" bilmärkena dyra reservdelar och service. Däremot kan en Skoda Fabia eller Octavia med färre mil på mätaren för samma pengar vara ett riktigt bra köp. Franska bilar är inte heller något jag rekommenderar. Har aldrig ägt någon men de jag känner som har eller har haft har haft både himmel och h*****e. Ojämna kvalitetsmässigt således men mycket bil för pengarna om man hittar ett ex med bra historik kan det vara värt att chansa. Svensk då. Ja för 90000 får du ju både Volvo och Saab från denna sidan 2000-talet men de är ju lite större än Corolla och definitivt inte på japansk driftsäkerhetsnivå. Komfortabla och krocksäkra däremot. Återigen, ett välservat ex med bra historik kan vara värt att slå till på men se upp för liken, framför allt på Saab-sidan där turbo och vevhusventilationer har varit föremål för garantiåttaganden. 9-5 är mest drabbad, förekom på förra 9-3 men inte lika vanligt. 9-3 av förra modellen är som nämnts en bil med oförtjänt dåligt andrahandsvärde och här är det fyndläge. Går själv och funderar på en sådan med 2.0T-motorn. Men vill du lägga alla slantarna och hittar en fin av den nya modellen så är den självklart strået vassare men låt bli automaten. Den lådan gör inte som man vill och du växlar mjukare själv.

Optimal

En Toyota som är "högklassig" heter ju Lexus. Toyota är Lexus :P

Hans Fredriksson

En Warszawa eller Syrena känns aldrig fel Det gäller bara att bestämma sig för vilken årsmodell man vill ha.

Men nu är det inte vilken bil som är bäst tråden gäller utan sämst.
Den bästa bilen, är när män talar om bilar, är bilen av det bilmärke som man just för stunden äger. Och sämst är den föregående bilens bilmärke man ägde.
Det snacket slår nästan aldrig fel. Så även här i denna tråd.





Bengt Jönsson

Men eftersom VAG (Audi, VW, Skoda) delar mycket av samma teknik så borde det ju gå att montera in delar som det står "Skoda" på i en Audi..  ;D 8)

1,8T-motorn sitter ju i var och varannan bil från denna koncern och den utvecklingsavdelnign vore ju rent ut sagt dum som skapade "egna" delar för varje märke...

/B

Niklas Bygdestam

Toyota Corolla som nu i den här tråden fått ta mycket stryk vill jag faktiskt försvara. Jag tycker inte alls att de är så tråkiga som en del av er tycker. Tvärtom tycker jag de är trevliga att köra. Nu menar jag givetvis de moderna versionerna av Corolla. Gamla Corollor från 1970- och 1980-talet tycker jag däremot känns som bilar som visserligen på sin tid var komfortabla men de rostade sönder och samman och ingenting höll på dessa heller

Jag måste säga att jag med åren istället tycker allt sämre om Volvo. Förr älskade jag Volvo. Jag gillar PV, Amazon, 140, 240 och 740. Dessa är i mitt tycke äkta svenska klassiker. Jag tyckte om Volvo fram till någon gång i mitten eller slutet av 1990-talet. Sedan tycker jag det har gått utför. Volvo har tappat stilen. Här kommer min hatlista över Volvos nuvarande modeller

Volvo S80: redan första generationen ogillar jag. När den kom tyckte jag Volvo hade tappat stilen och istället tagit fram en lite vulgär bilmodell. Med tiden tycker jag det blivit en tråkig svenssonbil fast i motsats till 240 och 740 saknar den svensk volvocharm. Den andra generationen S80 tycker jag bara är en tråkig uppföljare av samma elände. Alla S80 upplever jag som gubbiga bilar. Jag har aldrig gillar gubbiga bilar

Volvo S60: i mitt tycker bygger på samma trista stil som S80 men vinner lite på att det mindre formatet gör att gubbigheten är borta och bilen känns lite sportigare och ungdomligare. Men annars inget för mig

Volvo V50: i sig inget fel på den men i mitt tycke bara förfärligt tråkig. Var är Volvostilen?

Volvo XC90: Jag har aldrig tyckt om SUV:ar. De känns vulgära och skulle jag köra en sådan skulle nog inte mina vänner vilja veta av mig mer. Jag anser att folk som bor på landet eller ofta kör på dåliga vägar kan behöva en SUV, men tyvärr brukar de flesta som äger en SUV bara köra i stadstrafik eller på motorväg, och därmed är deras bilval onödigt enligt mitt sätt att se på detta. Jag tycker faktiskt att det finns snygga SUV:ar men dit räknas inte XC90. Istället tycker jag att XC90 är det bland fulaste som finns i sitt slag och kanske Volvos fulaste bilmodell någonsin

Volvo XC60: Den här tycker jag är minst lika ful som XC90. Den är helt enkelt bara smaklös

Volvo V70: Det finns tre generationer Volvo V70. Där tycker jag att den första och den andra generationerna faktiskt är trevliga bilar där Volvostilen finns kvar. Den andra generationen V70 tycker jag var den sista riktiga Volvomodellen. Men tyvärr har den fått ge sig för den tredje generationen som nu gäller. Jag tycker att nya V70 är hemsk. Mest störs jag över hur ful baklucka den har. Den har totalt tappat allt som har med Volvostil att göra

Hoppas ingen Volvoägare tar illa upp över mina negativa åsikter om dagens Volvobilar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.