Behörigheter på "lilla rosa lappen"

Startat av Bengt Jönsson, 22 september 2009, 20:20:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 22 september 2009, 23:39:15 PM
*B***D* samt TAXI...

//Danne

Det verkar skumt. Det sista körkortet med TAXI på bör ha utfärdats i september 1998 och har alltså senast förra året bytts ut mot ett utan TAXI.

Med "lilla rosa lappen" antar jag att man åsyftar KÖRKORT. Inte truckkort, militära förarbevis, behörighet för heta arbeten eller certifikat för att utöva obligatorisk ventilationskontroll i flerfamiljshus!

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 22 september 2009, 23:58:23 PM
Det verkar skumt. Det sista körkortet med TAXI på bör ha utfärdats i september 1998 och har alltså senast förra året bytts ut mot ett utan TAXI.

Med "lilla rosa lappen" antar jag att man åsyftar KÖRKORT. Inte truckkort, militära förarbevis, behörighet för heta arbeten eller certifikat för att utöva obligatorisk ventilationskontroll i flerfamiljshus!

Ja, för all del, trodde tråden avsåg körkortsbehörigheter och att rubriken var mera bildligt talat än exakt vad som stod på den "rosa lappen"...

Men nej det står inte ordet "Taxi" på mitt körkort utan jag har ett separat (gult) plastkort för det...

//Danne

Autotransit

Jag är lite nyfiken på när trafikkortet försvann, och bokstavskörkortet kom. Jag fick mitt trafikkort 1977 som också var ett löst komplement till det vanliga körkortet, och jag undrar om inte det försvann bara något år efter det.

Det militära förarbeviset var som sagt inte rosa, det var blått :D 8) ;)
Detta var vad som fick plats, resten körde man ändå 8)


/Stellan

Ersa

*BECEDE, men vill även ta A framöver.
Fram till 2006 var det *B***D* som gällde, och då var avsaknaden av E-behörigheterna något som störde mig mycket. Ledbuss gick bra att köra, men inte en lastad biltrailer bakom min bil.

Undrar om man någonsin får nytta av just DE? ;D

JDS

Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 00:17:27 AM
Jag är lite nyfiken på när trafikkortet försvann, och bokstavskörkortet kom. Jag fick mitt trafikkort 1977 som också var ett löst komplement till det vanliga körkortet, och jag undrar om inte det försvann bara något år efter det.

Jo, det försvann i och med gamla körkortslagens (1977:477) införande. Exakt vilket datum denna lag trädde i kraft har jag inte lyckats finna, men den är utfärdad 9 juni 1977.

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 01:33:42 AM

Undrar om man någonsin får nytta av just DE? ;D

Det beror väl på vad du har för ambitioner i framtiden. Om du vill köra turistare på shoppingresa eller så...
Hur som, det är aldrig fel med behörighet!  ;D

groenis

När jag fick mina behörigheter så var det att alla fick DE för att slippa särskilja förare som hade
"matlådan" med sig vid "Norrlandskörningarna"
I början av -80 talet så hade vi en fikabordsdiskution om Taxi behörighet en kompis som jag tror Stellan har träffat (Björne "Rosa Pantern Johansson)sa att man var tvungen att ha taxi på kortet
han blev överbevisad när länstyrelsen sa att jag redan hade behörighet att framföra fordon med fler än 8 personer
Taxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik

/Lennart
*BEC*DE hashtraktor gick det med en sommar (HD 1200)
både mitt gula och blåa kort har nog försvunnit på samma ställe som ID brickan till mitt ex

Autotransit

Citat från: JDS skrivet 23 september 2009, 01:35:22 AM
Jo, det försvann i och med gamla körkortslagens (1977:477) införande. Exakt vilket datum denna lag trädde i kraft har jag inte lyckats finna, men den är utfärdad 9 juni 1977.
Då är det kanske en liten raritet jag har liggandes i lådan :)

/Stellan

Taunusch

Citat från: groenis skrivet 23 september 2009, 04:28:16 AMTaxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik

Menar du att taxi inte är yrkestrafik?  ???

JDS

Citat från: groenis skrivet 23 september 2009, 04:28:16 AM
I början av -80 talet så hade vi en fikabordsdiskution om Taxi behörighet en kompis som jag tror Stellan har träffat (Björne "Rosa Pantern Johansson)sa att man var tvungen att ha taxi på kortet
han blev överbevisad när länstyrelsen sa att jag redan hade behörighet att framföra fordon med fler än 8 personer

Det hade ju räckt för honom att läsa bestämmelserna. Men det var kanske inte så det gick till på den tiden...

Citat från: groenis skrivet 23 september 2009, 04:28:16 AM
Taxi på körkortet togs bort 1990 1/10 då räckte det med B behörighet innan så var lägsta kravet C+Taxi vilket dessvärre märks i trafiken då Taxi också upphörde att vara yrkestrafik

Ja det här förstår inte jag heller. 1990 skall väl vara 1998. Taxi är fortfarande yrkestrafik. Och C+Taxi krävdes väl bara om fordonet man körde hade högst 8 sittplatser exkl föraren (annars behövde man ju D-behörighet och inget annat) och totalvikt över 3,5 ton (annars räckte B+Taxi)?

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Är det bara jag som har behörighet att framföra motorcykel? Inte för att jag har varit medlem i Hells Angels utan för att man fick det automatiskt med bilkörkortet  när jag tog lappen 1964. När systemet ändrades fick vi automatiskt AB i körkortet.
Måtte jag dock aldrig bli så gaggig att jag sätter mig på en Harley Davidson i tron att jag kan köra den på ett säkert sätt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Om du ser lite längre upp i tråden så finns det i alla fall en till som har ett "A" i början...

/Stellan

Nor1

*BECE* och allehanda andra kurser o behörigheter, Hjullastare, truck, grävmaskinsbok, ADR etc etc

/Stefan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 18:14:51 PM
Om du ser lite längre upp i tråden så finns det i alla fall en till som har ett "A" i början...

/Stellan

Det var så många bokstäver i det körkortet att jag inte såg A-et.  ;) Respekt!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)