Finlands nationalitetsbeteckning

Startat av Ersa, 23 augusti 2009, 17:36:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

När ändrades Finlands nationalitetsbeteckning från SF (Suomi Finland) till FIN, och varför?

jonas a


Autotransit

#2
Kan det ha något med EU att göra? :-\
De har ju synpnkter och åsikter om det mesta, kanske SF var för likt SE som det var tal om för några år sedan att vi skulle ha istället för S? Spanjorernas SP var inblandat i den diskussionen också har jag för mig.

/Stellan

IngemarJ

Numera sitter det väl ett E under stjärnkransen på Spanska bilar har jag för mig.

Hälsar

Ingemar

Nico


Varför finnarna bytte har jag ingen aning om, men har svårt att tro att EU skulle ha brytt sig då detta snarast är något som hanteras på FN-nivå. Skulle EU ha brytt sig så är det nog lika stor risk för förväxling mellan flera anda länders beteckningar. Ett enkelt E har väl däremot spanjorerna använt i många år på sina bilar?

Sedan ska man nog hålla isär olika former av nationalitetsmärken och dito beteckningar då dessa kan skilja avsevärt mellan användningsområde.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

IngemarJ

Ett annat land som trots sin hittills korta historia som fritt som inte har haft någon större kontinutet på sin nationalitetsbeteckning är ju Finlands granne i söder, har för mig att jag sett tre olika.

Hälsar

Ingemar

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 23 augusti 2009, 21:39:28 PM
Varför finnarna bytte har jag ingen aning om, men har svårt att tro att EU skulle ha brytt sig då detta snarast är något som hanteras på FN-nivå. Skulle EU ha brytt sig så är det nog lika stor risk för förväxling mellan flera anda länders beteckningar. Ett enkelt E har väl däremot spanjorerna använt i många år på sina bilar?

Sedan ska man nog hålla isär olika former av nationalitetsmärken och dito beteckningar då dessa kan skilja avsevärt mellan användningsområde.

Har det någonsin seriöst planerats att övergå till SE i Sverige eller var det bara rykten som fanns ett tag? Någon gång omkring ca 2000-2001 var det populärt att köpa märken med SE att sätta på bilarna. Jag minns att jag på den tiden faktiskt såg en hel del bilar med dekaler med SE. Men kort därefter kom EU-skyltarna och dessa har alltid bara haft S. När EU-skyltarna kom blev det på något sätt liksom officiellt att Sveriges nationalitetsbeckning även fortsättningsvis bara skulle vara S och inte SE. Plötsligt började också dekaler med SE på bilarna också bara försvinna när EU-skyltarna kom med bara S

Men var SE någonsin planerat rent seriöst? Det var inte istället någon som under en koret period tjänade pengar på att sprida rykten med att sälja klisterdekaler med SE och på detta sätt göra affärer? Det är vad i alla fall jag misstänker
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Man får nog som sagt skilja på användningsområden. Nu spekulerar jag återigen vilt (min vana trogen), men nationalitetsmärkningen på motorfordon undrar jag till om man någonsin egentligen ens övervägde att byta?

Känns mera lite som att folk tuffade iväg med SE efter att ha vant sig vid den förkortningen som domän vid surfande och helt enkelt trodde att den även gällde för bilen... vilket någon smart rackare direkt såg som något som gick att slå mynt av.

Vad gäller nationalitetsbeteckningar så är det ju ett bredare ämne om man kikar på ISO 3166 och där påpekas även specifikt risken med förväxlingar samt att även denna standard bara är en liten del av det som finns totalt på området.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Något som verkar ha försvunnit helt är bestämmelsen om att man måste ha ett S-märke bak på bilen i utlandet. Möjligen ersätter EU-skyltens S detta, men det finns ju även skyltar utan EU-emblem att köpa.

Danskarna däremot har till 99% en diskret DK-dekal bak på bilen än idag. Lag på det?

Nico


Inom EU behöver du inte ha det utan då räcker det med den lilla bokstaven på reg.skylten. Ska man däremot utom EU så gäller fortfarande att man ska ha en enskild dekal med nationalitetsbokstav/bokstäver... vilket ganska många självklart struntar i.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 24 augusti 2009, 00:30:55 AM
Något som verkar ha försvunnit helt är bestämmelsen om att man måste ha ett S-märke bak på bilen i utlandet. Möjligen ersätter EU-skyltens S detta, men det finns ju även skyltar utan EU-emblem att köpa.

Danskarna däremot har till 99% en diskret DK-dekal bak på bilen än idag. Lag på det?

Citat från: Nico skrivet 24 augusti 2009, 00:38:50 AM
Inom EU behöver du inte ha det utan då räcker det med den lilla bokstaven på reg.skylten. Ska man däremot utom EU så gäller fortfarande att man ska ha en enskild dekal med nationalitetsbokstav/bokstäver... vilket ganska många självklart struntar i.

Att köra en bil utanför hemlandet med regskylt i gammalt utförande utan att ha dekal är fel. Inom EU behövs ingen dekal om man har EU-skylt, dvs ett S sitter inbyggt i regskylten. Detta är inga konstigheter så långt. Men jag vet att man kan köra till i alla fall en del länder som inte är med i EU med svenska EU-skyltar utan att behöva klistra på en dekal. Till Norge lär det gå att göra det och även till Schweiz. Det ska visst även gå bra att göra det till länder som Serbien och Kroatien. Men är det här gränsen går? Hur det är med Vitryssland och Ukraina vet jag inte men här kan jag tänka mig att de vill ha dekal och inte nöjer sig med EU-skyltar

Trots att jag sett påståenden ibland annat Wikipedia och andra mindre trovärdiga källor så har jag hittills inte sett danska EU-skyltar. Senast jag var i Danmark var bara drygt en vecka sedan och inte ens de allra nyaste bilarna hade EU-skyltar utan fortfarande bara de vanliga danska skyltarna. Och då såg jag bilar som jag med säkerhet vet var från 2009. Så det verkar ännu inte införts, eller i alla fall inte mer än möjligen i små provserier som någon har lyckats fånga på bild. Kanske är det just att man känner till att man saknat EU-skyltar som gjort att det blivit så vanligt med de diskreta dekalerna. De verkar nämligen klistras på av bilförsäljaren och inte av bilens ägare. Inför EU-skyltar på allvar i Danmark så kanske man slutar med de här dekalerna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Korrekt, jag svarade bara utifrån de svenska EU-märkta reg.skyltarna. Nu när du nämner det så tror jag inte heller att jag själv sett danska skyltar med EU-fält på så där ligger nog en del av förklaringen, men de finns. Danskarna vill väl visa sig annorlunda på något vis, men från och med 2008 så började även de komma loss då det fattats beslut om att ha EU-fältet (vilket väl gör att belgarna blir de enda EU-medlemmar som saknar det). Å andra sidan finns det ju många icke EU-stater som har liknande arrangemang, t.ex. Albanien, Montenegro, Norge, Turkiet, Israel, Libanon och t.o.m. ett par specialskyltar (Europlates) från den australiska delstaten Victoria. Det finns en ganska kul sida (som jag tror jag länkat till förut) som heter »License plates of the World« som innehåller mycket.

Sedan finns en förordning från 1998 med beteckning [EG] nr 2411/98 och den anger bl.a. att alla registreringsskyltar kan, men måste inte ha, ha en blå remsa längs vänsterkanten där EU-symbolen och nationalitetsbeteckningen är placerade. I de fall där den remsan förekommer så ska den erkännas som nationalitetsmärke i hela EU (och därmed EES) vilket då är förklaringen till varför detta accepteras i länder som t.ex. Norge eller Schweiz. Även i sådana länder som de som aspirerar på medlemskap, bl.a. de flesta på Balkan struntar nog i detta och troligen då även andra aspiranter som kanske Ukraina. Vitryssland (samt Kaliningradregionen) är dock troligen tuffare, men åtminstone vitryssarna gör det nog mest bara för att visa att man kan. 



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 24 augusti 2009, 01:52:30 AM
Korrekt, jag svarade bara utifrån de svenska EU-märkta reg.skyltarna. Nu när du nämner det så tror jag inte heller att jag själv sett danska skyltar med EU-fält på så där ligger nog en del av förklaringen, men de finns. Danskarna vill väl visa sig annorlunda på något vis, men från och med 2008 så började även de komma loss då det fattats beslut om att ha EU-fältet (vilket väl gör att belgarna blir de enda EU-medlemmar som saknar det). Å andra sidan finns det ju många icke EU-stater som har liknande arrangemang, t.ex. Albanien, Montenegro, Norge, Turkiet, Israel, Libanon och t.o.m. ett par specialskyltar (Europlates) från den australiska delstaten Victoria. Det finns en ganska kul sida (som jag tror jag länkat till förut) som heter »License plates of the World« som innehåller mycket.

Sedan finns en förordning från 1998 med beteckning [EG] nr 2411/98 och den anger bl.a. att alla registreringsskyltar kan, men måste inte ha, ha en blå remsa längs vänsterkanten där EU-symbolen och nationalitetsbeteckningen är placerade. I de fall där den remsan förekommer så ska den erkännas som nationalitetsmärke i hela EU (och därmed EES) vilket då är förklaringen till varför detta accepteras i länder som t.ex. Norge eller Schweiz. Även i sådana länder som de som aspirerar på medlemskap, bl.a. de flesta på Balkan struntar nog i detta och troligen då även andra aspiranter som kanske Ukraina. Vitryssland (samt Kaliningradregionen) är dock troligen tuffare, men åtminstone vitryssarna gör det nog mest bara för att visa att man kan. 





Schweiz är inte ens med i EES. Norge är däremot med där och kan därför av den anledningen ingå i det avtal som godkänner EU-skyltar som nationalitetsmärke. Norrmännen har föresten själva infört en snarlik variant fast de har ersatt själva EU-märket med en flagga på samma sätt som t ex Polen och Litauen gjorde innan de var EU-medlemmar. Men Schweiz är säkert knutna till något avtal som ändå gör att de godkänner EU-skyltar som nationalitetsmärke ändå.

Jag har aldrig tvivlat på att danska EU-skyltar existerar, men vad jag tvivlar på är om de finns för privatpersoner. Jag får en känsla av att de fortfarande bara finns i form av provexemplar. Jag har också sett den länkade bilden på Wikipedia och även läst i License plates of the World. I båda fallen har man alltså avbildat danska EU-skyltar och ger där ett intryck att danska bilar idag förses med EU-skyltar. Men verkligheten känns helt annorlunda när man väl kommer till Danmark och ser deras bilar på riktigt. Inte ens i Köpenhamn ser man en enda EU-skylt, inte ens på de allra nyaste bilarna. Ser man EU-skyltar i Köpenhamn så är det gästande svenska bilar eller tyska

Tittar man på bilden i License plates of the World så ser man att bilden på dansk EU-skylt inte är äkta utan gjord på dator. http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_DENM.html

Wikipediabilden har jag synat lite extra. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Danmark-europlate.jpg
Titta riktigt noga på bilden. Titta väldigt noga i den vänstra kanten på skylten. Då ser man att den här regskylten faktiskt ligger ovanpå en annan. Det visar att något inte är riktigt normalt med regskylten. Man brukar ju vanligtvis inte skruva på en regskylt ovanpå en annan på en bil

Att Wikipedia skriver att danska EU-skyltar infördes 2008 tror jag vad jag vill på. Deras uppgifter är inte alls alltid trovärdiga. Skulle dessa skyltar verkligen införts 2008 på riktigt hade man sett fullt av danska bilar idag i åtminstone Köpenhamn som hade haft dessa, och i verkligheten ser man alltså inte en enda

Sverige är ett av få länder där regskyltar inte byts på bilar under dess livstid om inte ägaren själv väljer detta av estetiska skäl eller att de går sönder. Här byts alltså skyltarna betydligt långsammare än i snitt i Europa. Trots den svenska långsamheten i skyltbyten på bilar så såg man EU-skyltar komma mer och mer i rask takt de första månaderna när dessa var alldeles nya i Sverige. I Danmark skulle de enligt Wikipedias uppgifter och enligt License plates of the World ha haft minst ett år på sig nu att sätta upp EU-skyltar på sina bilar men inte en enda bil som man ser har det i verkligheten

Jag tror faktiskt att Wikipedia har hittat en bild på något provexemplar. Skylttypen övervägs säkert i Danmark och säkert finns det danskar som vill ha dessa när nu nästan alla andra EU-länder har det men att de fortfarande trots allt inte är tillgängliga ännu. Återstår alltså att se om Danmark kommer införa EU-skyltar eller inte i verkligheten. Men som sagt var så tror jag ännu så länge att de inte har det på riktigt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 11:57:16 AMSchweiz är inte ens med i EES. Norge är däremot med där och kan därför av den anledningen ingå i det avtal som godkänner EU-skyltar som nationalitetsmärke. Norrmännen har föresten själva infört en snarlik variant fast de har ersatt själva EU-märket med en flagga på samma sätt som t ex Polen och Litauen gjorde innan de var EU-medlemmar. Men Schweiz är säkert knutna till något avtal som ändå gör att de godkänner EU-skyltar som nationalitetsmärke ändå.

Exakt, vilket även framgick av min text. Jag skrev inte, mig veterligt, annat än att "I de fall där den remsan förekommer så ska den erkännas som nationalitetsmärke i hela EU (och därmed EES) vilket då är förklaringen till varför detta accepteras i länder som t.ex. Norge eller Schweiz.". Norge är som sagt ett EES-land och därmed bundet av stora delar av EU:s regelverk. EFTA-landet Schweiz är som sagt inte medlem, men är bundet av diverse bilaterala avtal med EU som i många fall påverkar på ungefär samma sätt. Kunde kanske ha skrivit ut det ännu tydligare för visst var jag lite luddig.



Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 11:57:16 AMWikipediabilden har jag synat lite extra. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Danmark-europlate.jpg

Titta riktigt noga på bilden. Titta väldigt noga i den vänstra kanten på skylten. Då ser man att den här regskylten faktiskt ligger ovanpå en annan. Det visar att något inte är riktigt normalt med regskylten. Man brukar ju vanligtvis inte skruva på en regskylt ovanpå en annan på en bil.

Nej självklart inte ovanpå en annan bil, men väl i en skylthållare. Den skylt som visas på wikimedialänken och som som du säger är klistrad kikade jag lite extra noga på och har en totalt avvikande åsikt om skylten Dels har skylten rätt dimensioner enligt EU-standard, med det blå fältet till vänster, men sen... apropå detta med att kika närmare och att den ena ligger på den andra... kollar du själv noggrannare så ser du att det som sagt bara är skylthållaren alternativt en ram eller t.o.m. ett urtag för skylten i kofångaren eller motsvarande som syns bakom skylten. På nya bilar är det ytterst sällan man skruvar fast reg.skyltarna direkt på fordonet. Istället sitter det plasthållare där (oftast svarta med olika former av firmalogotyper ellerreklam) där skylten kläms fast.



Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 11:57:16 AMAtt Wikipedia skriver att danska EU-skyltar infördes 2008 tror jag vad jag vill på. Deras uppgifter är inte alls alltid trovärdiga. Skulle dessa skyltar verkligen införts 2008 på riktigt hade man sett fullt av danska bilar idag i åtminstone Köpenhamn som hade haft dessa, och i verkligheten ser man alltså inte en enda

Sverige är ett av få länder där regskyltar inte byts på bilar under dess livstid om inte ägaren själv väljer detta av estetiska skäl eller att de går sönder. Här byts alltså skyltarna betydligt långsammare än i snitt i Europa. Trots den svenska långsamheten i skyltbyten på bilar så såg man EU-skyltar komma mer och mer i rask takt de första månaderna när dessa var alldeles nya i Sverige. I Danmark skulle de enligt Wikipedias uppgifter och enligt License plates of the World ha haft minst ett år på sig nu att sätta upp EU-skyltar på sina bilar men inte en enda bil som man ser har det i verkligheten


Vad gäller de danska skyltarna i sig sedan och deras avancemang så kan vi nog diskutera vidare på den punkten. I all fall vet inte jag vad som gäller angående rotation av skyltar i Damark, men ponera att danskarna aktivt måste välja en EU-märkt skylt eller t.o.m. betala extra för det (i Sverige gäller tvärtom, här får man aktivt jobba för att slippa EU-märkningen om man nu vill det), jag då kan man ju alltid undra hur många som är villiga?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 24 augusti 2009, 12:50:30 PM
Vad gäller de danska skyltarna i sig sedan och deras avancemang så kan vi nog diskutera vidare på den punkten. I all fall vet inte jag vad som gäller angående rotation av skyltar i Damark, men ponera att danskarna aktivt måste välja en EU-märkt skylt eller t.o.m. betala extra för det (i Sverige gäller tvärtom, här får man aktivt jobba för att slippa EU-märkningen om man nu vill det), jag då kan man ju alltid undra hur många som är villiga?

Vi har några danska skribenter som brukar skriva här i Bussnack. De kanske vet hur det ligger till?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.