Huvudmeny

Bildstorlek

Startat av Jona, 19 juli 2009, 11:57:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Nu när fler och fler köper platt-skärmar så ökar ju storleken på skrivborden i datorn. Fler och fler byter t.ex från 1024 X 768 till 1280 X 1024.

Därför funderar jag på att byta bildstorlek från 800 i bredd till något större. Här nedan kommer 2 exempel och jag undrar vilken storlek ni föredrar. Är den för stor eller för liten för eran skärm.
Men huvudfrågan är är bilderna för stora för detta forum. Om ja, kommer forumet rekommenderade bildstorlek att ökas i framtiden?

Synpunkter mottages tacksamt.


900 i bredd


950 i bredd

/Jona
MVH Filosofen Jona

Max W

Citat från: Jona skrivet 19 juli 2009, 11:57:05 AM
HEJ

Nu när fler och fler köper platt-skärmar så ökar ju storleken på skrivborden i datorn. Fler och fler byter t.ex från 1024 X 768 till 1280 X 1024.

Därför funderar jag på att byta bildstorlek från 800 i bredd till något större. Vilken storlek föredrar ni. Är den för stor eller för liten för eran skärm.
Men huvudfrågan är är bilderna för stora för detta forum. Om ja, kommer forumet rekommenderade bildstorlek att ökas i framtiden?

Synpunkter mottages tacksamt.


900 i bredd

/Jona
För mig passar 900 bäst.

Optimal

950 Passar mig bäst då jag har 21 tums plattskärm och upplösning 1600x nått :P

Autotransit

Man kanske får tänka på dem som inte har det allra nyaste, men 900 fungerar bra för mig också. Det var bra att få reda på det, för jag har nog lagt upp bilder som varit väldigt små förut.

/Stellan

jonas a

800 tack

så belastar det inte forumets server/webbhotel mer än nödvändigt. Dessutom finns det en del som fortfarande använder Laptop.

RoTe


bussgrabben

900 kör jag själv med då gånger jag visar bilder.

Nico


För att inte ha för mycket pekpinnar osv. så finns det inga officiella regler kring detta. Däremot så bör man inte utgå från enbart det man själv föredrar utan tänka på att detta är ett gemensamt forum, där inte alla har lust (eller ens möjlighet) att skaffa sig det senaste i fråga om skärmar, uppkoppling etc.

Därför kan man nog hävda att det ändå finns ett slags outtalad praxis på 800 i bildbredd på forumet och det är väl nog även det som de allra felsta ändå väljer. Detta då just för att kunna erbjuda de allra flesta ungefär samma möjligheter.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Autotransit skrivet 19 juli 2009, 12:21:04 PM
Man kanske får tänka på dem som inte har det allra nyaste, men 900 fungerar bra för mig också. Det var bra att få reda på det, för jag har nog lagt upp bilder som varit väldigt små förut.

/Stellan

den e endå 5år gammal  :P

Jona

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2009, 15:00:57 PM
Därför kan man nog hävda att det ändå finns ett slags outtalad praxis på 800 i bildbredd på forumet och det är väl nog även det som de allra felsta ändå väljer. Detta då just för att kunna erbjuda de allra flesta ungefär samma möjligheter.

// Nico

Tack för alla svar. Problemet med 800 är att man måste göra flera exemplar av varje bild om man vill ha dom något större på hemsidan. Därför började jag fundera på om 900 var något bättre då det kan funka bra som mellanting....

Vad blir skillnaden mellan 800 eller 900 för er med mindre skärmar skulle vara kul och veta....

/J
MVH Filosofen Jona

Nico

#10

Nu ska man som sagt egentligen inte utgå från enbart sig själv så detta är som sagt inget genomsnitt...

Har ju lite olika beroende på var jag sitter. Hemma har jag en 21" skärm till den fasta burken samt en lap med 17" skärm. På andra håll så har jag t.ex. tillgång till en lap med bara 15,4" skärm (vilket ju är bra när man reser), men då får normalt sett inget större än 800 i bredd plats om man inte ska scrolla... vilket man inte gör utan letar efter något annat som inte kräver scrollning.

De flesta av oss uppskattar bilderna som visas, men en fråga man som bildvisare nog ändå bör ställa sig är varför man vill visa bilden? Är det för att man vill dela med sig av den, är det bara för att man gillar att lägga ut bilder eller är det något annat? Är man ut efter att dela med sig och kanske få igång någon trevlig diskussion så anser jag nog att man ska göra sig omaket att göra så att bilderna kan ses av så många som möjligt utan att det kräver extraåtgärder från betraktarens sida... för då hoppar man som sagt ofta över det hela istället.  ;)


Nu med betoning på att jag skriver detta som medlem och inte i egenskap av moderator/administratör!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon Bertilsson

Jag håller mig till min 13" Macbook. Det blir enklast med en dator. Bilder med bredden 900 går in, men dessa blir oftast för stora vertikalt, så då blir det att scrolla i vilket fall som helst.
800 i bredd brukar vara rätt optimalt.

Autotransit

Citat från: Optimal skrivet 19 juli 2009, 15:02:09 PM
den e endå 5år gammal  :P

Vilken är fem år gammal? ???

/Stellan

Autotransit

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2009, 15:25:07 PM
De flesta av oss uppskattar bilderna som visas, men en fråga man som bildvisare nog ändå bör ställa sig är varför man vill visa bilden? Är det för att man vill dela med sig av den, är det bara för att man gillar att lägga ut bilder eller är det något annat? Är man ut efter att dela med sig och kanske få igång någon trevlig diskussion så anser jag nog att man ska göra sig omaket att göra så att bilderna kan ses av så många som möjligt utan att det kräver extraåtgärder från betraktarens sida... för då hoppar man som sagt ofta över det hela istället.  ;)

Nu med betoning på att jag skriver detta som medlem och inte i egenskap av moderator/administratör!

Jag tycker att det är trevligt att dela med sig av det man har, det är alltid någon som kan ha nytta och nöje av det. Sedan är det ju kul att kanske få veta lite mer om det man har, och kanske få igång en liten diskussion om ett gemensamt ämne.

/Stellan

jonas a

 ???

Ärligt, varför ens lägga tid på att göra bilder i 900 eller 950 pixel bredd när varken Photobucket, Imageshack, Tinypic, mfl inte ens har 900/950 som alternativ vid bild uppladdning.