Var ska man sitta i taxin?

Startat av Jessika, 15 juni 2009, 11:07:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2009, 09:03:41 AMSett ur passagerarsynpunkt så tycker jag att om man åker ensam och sätter sig bak så är det en markering att man inte vill prata med taxiföraren. I varje fall inte att han inleder samtal om annat än resmål och eventuellt om man har några önskemål om resväg. Sätter man sig fram har man också därmed sagt att det är tillåtet att inleda samtal med mig. Som resenär har jag ju alltid "rättigheten" att inleda samtal med taxiföraren oavsett var jag sitter. Han har dock ingen "skyldighet" att svara annat än synnerligen korthugget.

Visst kan man se det så, dvs. att genom att sätta sig i baksätet markerar man att man vill ha en distans. Annars, om man nu ska följa de gamla hedersreglerna (vilket väl många av förarna inte längre gör) så frågade man bara efter destination etc. Däremot ansågs det inte som fritt fram att inleda samtal ens om kunden satte sig fram utan det var alltid upp till kunden att inleda ett samtal.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2009, 09:03:41 AMSedan finns ju en annan orsak till att man inte gärna sätter sig fram även om man är flera i bilen. I min ungdom gällde nämligen regeln att den som sitter fram betalar. Även om det knappast är så i dag så präglar det dagens beteende för oss som har ett ekonomiskt sinnelag.

Regeln gäller nog fortfarande. I alla fall är det inte alltför länge sedan jag sist hörde just detta.  ;)


Citat från: bussgrabben skrivet 16 juni 2009, 16:44:08 PMTusen tack för förklaringen. Alla andra jag har frågat, både erfarna och färskare taxiåkare, har svarat i stil med; "ingen aning".

De nada! Däremot tycker jag att det verkar lite mysko då detta var ett ganska hett internt debattämne när det begav sig och så många år har det väl inte gått... eller det kanske det har.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 16 juni 2009, 17:50:15 PM
Regeln gäller nog fortfarande. I alla fall är det inte alltför länge sedan jag sist hörde just detta.  ;)

Den gäller väl fortfarande vid tjänsteresor. Det vill säga om arbetsgivaren eller uppdragsgivaren och man är några stycken från samma företag då det av praktiska skäl är den som sitter fram som lägger ut och tar upp hela taxinotan på reseräkningen. Det som är så vanligt på krogar, nämligen att man till personalens förtvivlan ber om separata notor, har förhoppningsvis inte spridit sig till taxibranschen.

Citat från: Nico skrivet 16 juni 2009, 17:50:15 PM
De nada! Däremot tycker jag att det verkar lite mysko då detta var ett ganska hett internt debattämne när det begav sig och så många år har det väl inte gått... eller det kanske det har.  :P


Jag är så gammal att jag minns när det fanns en föreskrift att det skulle finnas en glasruta mellan framsätet och övriga bilen i taxi. Denna regel blev allt omöjligare att efterleva fram mot mitten av 1950-talet då Opel Kapitän och andra märken i den storleken alltmer började ersätta Volvo-suggorna. Det blev helt enkelt för trångt och de flesta taxibilar fick dispens från kravet.
Sedan lanserades då bubblan som en stor uppfinning för att få bort våldet mot taxiförare. Men bubblan upplevdes väl mer vara till besvär än som ett skydd för förarna och dess skyddseffekt var begränsad. Liksom glasrutans.
Jag vet inte om det bara är ett intryck jag har men jag har en känsla av att våldet mot taxiförare har minskat jämfört med hur det var för 30-40 år sedan. På den tiden inträffade s k taximord ett par gånger om året, det vill säga att en taxiförare dödades för att någon skulle ta kassan. I dag var det länge sedan jag hörde talas om något sådant. Vilken väl kan bero på att taxiförarna i dag inte har så mycket pengar med sig när de flesta betalar med kort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2009, 17:59:20 PMDen gäller väl fortfarande vid tjänsteresor. Det vill säga om arbetsgivaren eller uppdragsgivaren och man är några stycken från samma företag då det av praktiska skäl är den som sitter fram som lägger ut och tar upp hela taxinotan på reseräkningen. Det som är så vanligt på krogar, nämligen att man till personalens förtvivlan ber om separata notor, har förhoppningsvis inte spridit sig till taxibranschen.
De flesta bolagen borde ha något liknande, men i bilar knutna till Taxi Stockholm så finns det en finess i datorn som kallas för 'delad betalning'. Funktionen gör att åker t.ex. tre kunder kan den första slanta till adress A, nummer två till punkt B och nummer tre tar det som återstår vid framkomsten till slutdestinationen.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2009, 17:59:20 PMJag vet inte om det bara är ett intryck jag har men jag har en känsla av att våldet mot taxiförare har minskat jämfört med hur det var för 30-40 år sedan. På den tiden inträffade s k taximord ett par gånger om året, det vill säga att en taxiförare dödades för att någon skulle ta kassan. I dag var det länge sedan jag hörde talas om något sådant. Vilken väl kan bero på att taxiförarna i dag inte har så mycket pengar med sig när de flesta betalar med kort.

Nja, dödsfallen är inte direkt frekventa längre om man säger så och det beror troligen på att övervaknings- och larmsystem blivit så mycket bättre. Var någon i Sydsverige för ett par år sedan och sedan bl.a. en kille som hette P-O Lilja med nummer 417 i Stockholm som blev rånmördad för småpengar i början av 90-talet. Våldet i sig har tyvärr däremot ökat, men det har inte samma nyhetsvärde nu som det hade för 30-40 år sedan så rapporteringen i media är oftast kortfattad om det ens blir någon. Svenska Taxiförbundet brukar dock föra statistik även över detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bussgrabben

Jag klarade mig utan några allvarliga tillbud under min tid som chaufför, men nog fick jag både hot och springnotor. Det gäller att kunna läsa folk och ibland fungera lite som både bollplank och psykolog.

http://vk.se/Article.jsp?article=271169
http://vk.se/Article.jsp?article=217462