Visa dina bilder på Övergivna Platser

Startat av Stefan Lindberg, 14 mars 2009, 08:12:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Krille skrivet 19 april 2009, 21:40:44 PM
Mkt trevlig tråd med fina bilder.
MEN det är faktiskt inte alltid så smart att skriva ut namn/orter på dylika objekt.
Det är många som är intresserade av att klo**ra och förstöra.
Inom UE-kretsar har man som princip att vara försiktig med detta, om det nu inte rör sig om rikskända objekt förstås.

/K

Men å andra sidan, om man lämnar en plats/bygnad åt sitt öde o inte har till syfte att restaurera/återuppbygga eller ens riva objektet eller göra det tillgängligt för turism så är det väl totalt ointressant om folk kommer dit o klo**rar/förstör än mer?! Ingen är ju IAF där för att se det?!

Björn Forslund

Citat från: virtual1 skrivet 20 april 2009, 00:25:35 AM
Men å andra sidan, om man lämnar en plats/bygnad åt sitt öde o inte har till syfte att restaurera/återuppbygga eller ens riva objektet eller göra det tillgängligt för turism så är det väl totalt ointressant om folk kommer dit o klo**rar/förstör än mer?! Ingen är ju IAF där för att se det?!


Spelar vål ingen roll om platsen nämns vid namn? Lokalt bus känner nog redan till dessa ställen, vilket ganska väl framgår av bilderna. Grafittikonstnärer är nog inte intresserade av att öda färg på ödsligt belägna byggnader där ingen ser deras verk.

Krille

Citat från: virtual1 skrivet 20 april 2009, 00:25:35 AM
Ingen är ju IAF där för att se det?!

Märks att du vet vad du pratar om.
Kan säga att det finns betydligt fler i Sverige (och världen för den delen) som ägnar sig åt UE än att fota bussar.
Men det är en annan diskussion.
Jag (och många andra) tycker inte man ska göra det lättare för buset att klo**ra och förstöra.
Gamla övergivna byggnader, industrier etc är faktiskt en del av vårt kulturarv.

/K

virtual1

Citat från: Krille skrivet 20 april 2009, 16:50:45 PM
Märks att du vet vad du pratar om.
Kan säga att det finns betydligt fler i Sverige (och världen för den delen) som ägnar sig åt UE än att fota bussar.
Men det är en annan diskussion.
Jag (och många andra) tycker inte man ska göra det lättare för buset att klo**ra och förstöra.
Gamla övergivna byggnader, industrier etc är faktiskt en del av vårt kulturarv.

/K

Ett kulturarv förvaltar man väl? - dvs, ser till att hålla det i skick, något man överger/inte lägger pengar på/ser till att restaurera kan väl knappast kallas ett kulturarv??? - o då tycker jag IAF att det är skit samma vad som händer med det objektet, det kommer ju oavsett förfalla om ingen tar hand om det, o då tycker jag åtminstone det är bättre om det blir nedklo**rat än en publik byggnad nånstans där flertalet människor passerar, DET tycker jag är sorgligare isf!

Simon Bertilsson

Det är svårt det här.
Samtidigt som man bör förvalta ett kulturarv så kan det verkligen finnas skönhet i det förfallna, det anser jag. Huruvida klo**er passar dit är väl en fråga man kan dryfta hur länge som helst. Åsikterna är nog lika många som det finns människor.

Hans Fredriksson


Krille

Citat från: virtual1 skrivet 20 april 2009, 19:02:16 PM
Ett kulturarv förvaltar man väl? - dvs, ser till att hålla det i skick, något man överger/inte lägger pengar på/ser till att restaurera kan väl knappast kallas ett kulturarv???

Övergivna/förfallna byggnader osv kommer alltid alltid att finnas i ett samhälle som utvecklas.
Jag tycker det är intressant och kul att utforska och fota dessa.
De kan dessutom lära oss saker liksom all historia gör.
Om du vill att dessa ska klo**ras ner och slås sönder är det din sak, försök åtminstone acceptera min (och de flesta andras) ståndpunkt.

/K

Hans Fredriksson

Bilder från en öde och övergiven industri.

 



truckdriver

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 20 april 2009, 21:21:53 PM
Bilder från en öde och övergiven industri.






Detta är en magisk plats. Tragiskt att slutet nu är nära.

virtual1

Citat från: Krille skrivet 20 april 2009, 20:55:49 PM
Övergivna/förfallna byggnader osv kommer alltid alltid att finnas i ett samhälle som utvecklas.
Jag tycker det är intressant och kul att utforska och fota dessa.
De kan dessutom lära oss saker liksom all historia gör.
Om du vill att dessa ska klo**ras ner och slås sönder är det din sak, försök åtminstone acceptera min (och de flesta andras) ståndpunkt.

/K

Jag har inget mer intresse av att de klo**ras ner/slås sönder än av att stirra in i en betongvägg! =) - så jag
accepterar absolut din ståndpunkt, men då får du väl också acceptera övrigt folks ståndpunkter att namnge
var dessa platser finns!

mackanz

Finns ju massor med övergivna platser.
Dessa kan man se på www.jornmark.se
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se