Huvudmeny

Personbilstråd

Startat av KRNI, 18 juli 2007, 17:09:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Ska dra mitt strå till stacken också.


Den här kom in till mitt förra jobb för mindre rep en gång. Man kan ju bli tårögd för mindre :o


Har man en gång ägt en sådan här E28:a så måste man för eller senare ha en till.

/K

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 juli 2007, 12:00:32 PM

Yugo från samma tid såg precis ut så här också :)

Lovade ett plus i kanten och då det här är en bildvisartråd och inte någon bildgåta så kan jag avslöja att Niklas ligger helt rätt även om Christer spårade in på det. Karossmodellen med diverse motoralternativ ifråga fanns i licensproduktion hos en del olika tillverkare, bl.a. tyska Neckar. Bilen på bilden är dock en jugoslavisk Zastava 550 från år 1969, den sista med bakhängda dörrar. Lillbrorsan köpte in den av nostalgiskäl och håller på med en renovering som nog dock kommer att ta en del tid. Vad gäller Yugo så är det ett modellnamn på senare bilar (små kantiga 80-talsmissfoster) och lirar i förhållande till Zastava på ungefär samma sätt som en Golf gör det till Volksvagen.

Den senare bilden kan vi dock kanske dra på lite till även om det som sagt inte är någon bildgåta. Det är ingen Mercedes (den har inte heller torkare av den typen, men det är svårt att se) även om märkena tillhörde samma koncern ett tag.  :D  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Nope, fel koncern dessutom.  ;)

Välvningen av motorhuven och flyglarna kan kanske ge en vink.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2007, 15:36:43 PM
Nope, fel koncern dessutom.  ;)

Välvningen av motorhuven och flyglarna kan kanske ge en vink.  ;D

en Messerschmitt *duckar*

Pickos

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2007, 15:04:43 PM

Den senare bilden kan vi dock kanske dra på lite till även om det som sagt inte är någon bildgåta. Det är ingen Mercedes (den har inte heller torkare av den typen, men det är svårt att se) även om märkena tillhörde samma koncern ett tag.  :D  ;)

Tillhörde samma koncern? Hmm... Chrysler/Dodge Viper, då?
1:a Korinthierbrevet 10:15

Rickardo

Ska det vara bilkänsla på högsta nivå ska det vara Italienskt... ;D
Detta är min gröna skönhet..en av 2 fiat som jag äger.. Denna är 30bast och går som en klocka! ::) dvs alltid..




Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2007, 15:04:43 PM
Lovade ett plus i kanten och då det här är en bildvisartråd och inte någon bildgåta så kan jag avslöja att Niklas ligger helt rätt även om Christer spårade in på det. Karossmodellen med diverse motoralternativ ifråga fanns i licensproduktion hos en del olika tillverkare, bl.a. tyska Neckar. Bilen på bilden är dock en jugoslavisk Zastava 550 från år 1969, den sista med bakhängda dörrar. Lillbrorsan köpte in den av nostalgiskäl och håller på med en renovering som nog dock kommer att ta en del tid. Vad gäller Yugo så är det ett modellnamn på senare bilar (små kantiga 80-talsmissfoster) och lirar i förhållande till Zastava på ungefär samma sätt som en Golf gör det till Volksvagen.

Den senare bilden kan vi dock kanske dra på lite till även om det som sagt inte är någon bildgåta. Det är ingen Mercedes (den har inte heller torkare av den typen, men det är svårt att se) även om märkena tillhörde samma koncern ett tag.  :D  ;)





Så det är en Zastava! Vad roligt! I Sverige har Fiat varit vanligare än dessa. Som flitig resenär på Balkan och eftersom jag ofta åker till både Serbien och Kroatien så har jag givetvis sett åtskilliga bilar av den här typen  :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Citat från: Pickos skrivet 19 juli 2007, 17:46:39 PM
Tillhörde samma koncern? Hmm... Chrysler/Dodge Viper, då?

Bulls eye! Bilen ifråga var mycket riktigt en Dodge Viper och bilden (det var den enda som var inscannad och jag undrar vart resten tagit vägen) är från en tripp jag och min yngre bror företog oss sommaren 2000. En av de roliga sakerna med den bilen (förutom att den även gick ruskigt bra) var att den faktiskt var tillräckligt ovanlig för att till och med tyskarna skulle dra ned lite på tempot för att få se vad det var som dök upp i deras backspeglar.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 00:24:04 AMSå det är en Zastava! Vad roligt! I Sverige har Fiat varit vanligare än dessa. Som flitig resenär på Balkan och eftersom jag ofta åker till både Serbien och Kroatien så har jag givetvis sett åtskilliga bilar av den här typen  :D

Jo, ähum... måste erkänna att bilen ifråga faktiskt befinner sig i Serbien. Inget i tråden talade ju om enbart svenska bilbilder.  ;)

Min brors tanke är dock att ta hem den när renoveringen är klar och den är ju inte helt fel att ha som shoppingbil på sommaren. Ljudet från svansmotorn går i mitt tycke utanpå mycket annat. Att de var så pass ovanliga i Sverige (däremot fanns Zastava representerat i Danmark) har väl sina randiga, men på Balkan var de som sagt en mycket vanlig volymbil. Inget för fartfantomerna dock. De tidiga versionerna hade en toppfart på runt 90 km/h och de senare kunde med nöd å näppe tvingas upp till kanske 120 km/h. Sedan fanns som sagt liknande modeller även i Tyskland hos NSU-Neckar där de tillverkades under namnet Jagst.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Rickardo skrivet 19 juli 2007, 23:23:10 PM
Ska det vara bilkänsla på högsta nivå ska det vara Italienskt... ;D
Detta är min gröna skönhet..en av 2 fiat som jag äger.. Denna är 30bast och går som en klocka! ::) dvs alltid..

Oh, en gammal Fiat! Det var länge sen man tittade ner under huven på en sådan. Hur man ens kunnat få ner ett reservdäck under motorhuven även på den lilla 127:an förstod jag aldrig. Hur många liter är motorn på?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juli 2007, 14:56:26 PM
Kastar in en egen bildgåta.
1) Plats och riktning.

//Lars

Platsen är i alla fall bron över Fehmarnsund i riktning mot Puttgarden. När det gäller fordon kan jag ju gissa på en VW-buss eftersom jag råkar veta att du har en sådan. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2007, 15:47:26 PM
Platsen är i alla fall bron över Fehmarnsund i riktning mot Puttgarden. När det gäller fordon kan jag ju gissa på en VW-buss eftersom jag råkar veta att du har en sådan. 


De kommer väl vid tillfälle att bygga en ny bro parallellt med denna. Vägen ska ju göras om till motorväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 19:47:25 PM

De kommer väl vid tillfälle att bygga en ny bro parallellt med denna. Vägen ska ju göras om till motorväg

Är det beslutat? Men det låter väl rimligt att det blir motorväg om inte förr så i samband med utbyggnaden av fast förbindelse över/under Fehmarn Belt. Ett annat problem blir också bron över Storstrømmen i Danmark, där man också lär få bygga en bro parallellt. Och så har vi motorväg hela vägen från Gävle till Hamburg - eller Milano eller Lissabon eller vart man nu vill.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2007, 21:23:53 PM
Och så har vi motorväg hela vägen från Gävle till Hamburg - eller Milano eller Lissabon eller vart man nu vill.



Fast det har vi faktiskt redan, i alla fall från Uppsala och söderut, från Gävle om ett par månader, dvs om man väljer att åka över Stora Bält istället :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 21:45:23 PM

Fast det har vi faktiskt redan, i alla fall från Uppsala och söderut, från Gävle om ett par månader, dvs om man väljer att åka över Stora Bält istället :)

Är det motorväg hela vägen där numera? Hade för mig att det fattades några förargliga mil. Dessutom kom jag på att E4-an mellan Värnamo och Ljungby inte är motorväg. Så det spricker redan där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)