Seriösiteten på Bussnack

Startat av Lars Ödlund, 11 december 2008, 20:07:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Oj vilken hätsk debatt det blev på slutet här.
Jag har ju tro det eller ej 25 år inom kollektivtrafiken och jag kan ju knappast påstå att jag vet allt som har med busstrafik att göra.
Däremot tycker jag det är trevligt att läsa om hur människor med olika bakgrunder, hobby, anställda, unga, äldre resonerar i olika frågor.
Jag gillar bussnack, det är ett trevligt forum som ger mig mycket nyttigt i vad som händer från Kiruna ner till Ystad saker som jag annars aldrig hade fått reda på.
Att man måste få ha en åsikt i en fråga är självklart, ibland så  undrar jag om det inte är blodigt allvar från vissa om vad som skrivs.
Sedan stavning och annat varför lägga som mycket vikt på det, strunta i det kan man någorlunda förstå vad trådskaparen menar så är det ok för mig.

Om ni väljer att göra om forumet endast för Svofs medlemmar så tror jag att ni tappar en hel del här och med det också en massa som har mycket bra och trevligt att komma med.

Jag är med här för att jag tycker det är kul den dagen jag tycker att det inte ger mig något mer, så kommer jag inte vara kvar som en som är emot allting och alla då avslutar jag hellre mitt medlemskap på Bussnack.

jocks74

Citat från: Richard1250 skrivet 13 december 2008, 22:04:21 PM
Oj vilken hätsk debatt det blev på slutet här.
Jag har ju tro det eller ej 25 år inom kollektivtrafiken och jag kan ju knappast påstå att jag vet allt som har med busstrafik att göra.
Däremot tycker jag det är trevligt att läsa om hur människor med olika bakgrunder, hobby, anställda, unga, äldre resonerar i olika frågor.
Jag gillar bussnack, det är ett trevligt forum som ger mig mycket nyttigt i vad som händer från Kiruna ner till Ystad saker som jag annars aldrig hade fått reda på.
Att man måste få ha en åsikt i en fråga är självklart, ibland så  undrar jag om det inte är blodigt allvar från vissa om vad som skrivs.
Sedan stavning och annat varför lägga som mycket vikt på det, strunta i det kan man någorlunda förstå vad trådskaparen menar så är det ok för mig.

Om ni väljer att göra om forumet endast för Svofs medlemmar så tror jag att ni tappar en hel del här och med det också en massa som har mycket bra och trevligt att komma med.

Jag är med här för att jag tycker det är kul den dagen jag tycker att det inte ger mig något mer, så kommer jag inte vara kvar som en som är emot allting och alla då avslutar jag hellre mitt medlemskap på Bussnack.

mycket bra svar

AL

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2008, 20:10:10 PM
Det beror väl på vad man skriver, håller man sig till sanningen och inte lämnar ut intern information som kan skada arbetsgivaren kan jag inte se några reella arbetsrättsliga problem, jag har t.ex aldrig försökt att dölja mitt namn och som bekant kan jag skriva en hel del sanningar.

Det är nog inte alltid så mycket en fråga om arbetsrättsliga problem som det är en fråga om arbetsmiljö generellt.  "Vissa" arbetsgivare har en tendens numera att reagera negativt oavsett vad som skrivs - och i synnerhet om det är anställda som skriver!  Och bakom ordet "arbetsgivare" döljer sig som bekant människor med sina resp. personligheter och personliga drag...  ;)

Att du själv skriver under eget namn och att du själv kan "presentera sanningar" kan förmodligen bero på att du numera sitter i en sits där du inte nämnvärt behöver "oroa" dig för vad en arbetsgivare eventuellt skulle tycka.  Dock tycker jag att man skall respektera de forumanvändare som av olika anledningar vill dölja sitt namn - samtidigt som jag också tycker att namn/pseudo eller inte är av underordnad betydelse i sammanhanget, och som sådant inte i egentlig mening har någon som helst betydelse för hur forumet i stort fungerar.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 december 2008, 20:59:44 PM
jamen...då har man väl för fasen ställt till det för sig själv om man åker på sånt...eller hur?
Och dessutom pratar jag allmänt om stämmning och klimat på forumet och pekar inte ut varken dig eller AL med några precisa namn som jag blev. Var och en som ställt till det för sig här eller så får väl själva känna efter om dom tillhör den seriösa skaran eller den oseriösa eller hur?

snälla...

Hmmm... att jag "pekade" ut dig berodde på att du framförde åsikten om att "vissa" borde "hålla käften". Du kan ju inte å ena sidan kräva att man ska stå för sina åsikter, för att i nästa stund - när någon väljer att redovisa en motsatt uppfattning än den du själv företräder - springa och gömma dig och anse att det är ett personangrepp! Då har du nog grovt missuppfattat vad ett "personangrepp" är!

Och "ställa till det för sig"!?   ???  Som "del" av arbetsgivarens repr. stundtals vet jag hur "lite en del behöver ställa till det" - om ens alls - för att hamna i onåd eller vara oönskade på en arbetsplats. Och metoderna som sedan används för att "göra sig av med" dessa oönskade element är allt annat än trevliga.  Och detta är återigen inte särskilt ovanligt numera!  Ni som önskar tro annorlunda får man gratulera och hoppas att skygglapparna håller länge nog!

Personligen anser jag dock att du kräver respekt av andra, samtidigt som din egen inställning och attityd många gånger är respektlös! Självrannsakan är aldrig fel!  ::)

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2008, 20:10:10 PM
Det beror väl på vad man skriver, håller man sig till sanningen och inte lämnar ut intern information som kan skada arbetsgivaren kan jag inte se några reella arbetsrättsliga problem, jag har t.ex aldrig försökt att dölja mitt namn och som bekant kan jag skriva en hel del sanningar.



Sen kan man också se det från ett annat håll. Nämligen att skriva under pseudonym just för att värna om arbetsgivaren och undvika sammanblandning och att det som skrivs på ett debattforum skulle vara någon åsikt som företaget står för. Dessutom kan man då diskutera branchspecifika områden där det finns förbättrningspotential utan att det framgår att företaget där personen jobbar har det aktuella problemet. Om personen X som jobbar på företaget Y frågar hur man ska kunna förbättra ledtiderna för support när denna sköts av ett externt företag kommer ju alla att tolka det som att företaget Y har problem med sin support sen den las ut på extern leverantör.

Om man dessutom råkar försäga (eller förskriva sig) så gör det heller inte så mycket eftersom man då ofta inte kan identifiera arbetsgivaren och därmed inte skadar denne genom sitt kanske vårdslösa påstående. Dessutom finns alltid risken vid diskussion om tidningsariklar och dyligt att anställda försöker inta någon försvarsställning för arbetsgivaren vilket också kan få till följd att andra tolkar det som att personen kanske skriver som företagsrepresentant och inte som privatperson.


Även om man lyckas undvika alla fallgropar när man skriver med eget namn kanske det ur ett företagsperspektiv inte är helt optimalt att anställda visar sin kunskap öppet på forum. Risken finns ju att representanter från konkurrenterna läser forumet och helt enkelt försöker värva över personen till deras företag. Detta kanske inte är något problem och bara upplevs positivt men det kanske också är så att man jobbar på ett företag där man trivs och vill vara kvar men inte får en sökt tjänst för att arbetsgivaren upplever att det är för stor risk att personen blir rekryterad av någon som läser forumet.