Korvkioskar (Visa dina bilder på gatukök)

Startat av Mr G, 10 juli 2007, 13:22:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G


Jag gör som Stefan gjorde och startar upp en tråd för att visa bilder på en annan slags heliga byggnader än våra kyrkor. Lite mer profan än Stefans tråd förstås, men ändock för många en byggnad av närmast sakral betydelse. Jag startar upp med en riktig klassiker. Korv-Ingvar i Solna centrum. Just denna byggnad är inte längre i bruk. Korv-Ingvar har sen en tid flyttat till en nytt och fräscht hus ännu närmare bussterminalen än vad denna kåk låg.

Någon mer som har bilder på slangmackar tro?



吉先生

Simon Bertilsson

Hmm... Klassisk korvkiosk i Solna...
Den har ingenting med företaget Solna korv att göra (mer än att de handlar där)?
Intressant företag förresten. I Stockholmstrakten kryllar det av Solna Korv-korvkioskar, men utanför Stockholmsområdet finns det inte en enda.

Patrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 juli 2007, 18:12:35 PM
Hmm... Klassisk korvkiosk i Solna...
Den har ingenting med företaget Solna korv att göra (mer än att de handlar där)?
Intressant företag förresten. I Stockholmstrakten kryllar det av Solna Korv-korvkioskar, men utanför Stockholmsområdet finns det inte en enda.

Vad menar du med Stockholmsområdet? i Norrtälje finns det vid busstationen.

Mr G

Korv-Ingvar själv, företagets grundare, måste nog ändå kunna framställas som en av de mest kända korvgubbarna i landet, även om han kanske är mest bekant för oss stockholmsbor. Det har t o m gjorts en staty av honom, den går att beskåda strax utanför t-baneentrén Solna Centrum södra.
吉先生

Stefan Lindberg

En gammal klassisk kiosk vid vägkanten i Gärdhem utanför Trollhättan.
Jag har ingen aning ifall det har krängts korv i denna kiosken
men chansar ändå på att lägga upp den.
Nu verkar den tyvärr bara stå och vänta på slutet.



Mr G


En något mer livligt frekventerad korvkiosk är den här, Pölsemannen på Karlaplan i Stockholm. Här är det inte heller Solna Korv som gäller. Förresten ser kiosken ut att vara mobil, så det kanske är lite fusk. Måhända rullar den omkring och söker upp folksamlingar, vad vet jag.
吉先生

Mr G



Inte så många epatraktorer som snurrar runt här direkt. Inte så många kunder heller ser det ut som. Ser väl ut att vara en utdöende modell av korvkiosk. 60-talsstuk tänker jag mig. Ligger intill Barkarby station.
吉先生

BadTab

Ingen som har bild på det mest omtalade gatuköket/korvkisoken i södra sthlm, Vegabaren?

Magnus_J

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 juli 2007, 18:12:35 PM
Hmm... Klassisk korvkiosk i Solna...
Den har ingenting med företaget Solna korv att göra (mer än att de handlar där)?
Intressant företag förresten. I Stockholmstrakten kryllar det av Solna Korv-korvkioskar, men utanför Stockholmsområdet finns det inte en enda.

vill minnas att det fanns en i Mjölby som sålde Solna korv och hade tillhörande logga .

Carl W

Citat från: Patrik skrivet 10 juli 2007, 18:19:14 PM
Vad menar du med Stockholmsområdet? i Norrtälje finns det vid busstationen.

Norrtälje får man väl räkna till Stockholmsområdet. Det tillhör Stockholms län och merparten av bussarna vid nämnda busstation är SL-bussar, dvs Storstockholms Lokaltrafik.

Stefan Lindberg

Denna tråd förtjänar verkligen att skakas liv i igen.

Walls kiosk vid E45 mellan Nol och Älvängen är en klassiker som snart går i graven.
utbyggnaden av E45 pågår för fullt och Walls kiosk är inlöst av Vägverket och
skall rivas inom några veckor.



IngemarJ

Citat från: Mr G skrivet 11 juli 2007, 09:54:39 AM

En något mer livligt frekventerad korvkiosk är den här, Pölsemannen på Karlaplan i Stockholm. Här är det inte heller Solna Korv som gäller. Förresten ser kiosken ut att vara mobil, så det kanske är lite fusk. Måhända rullar den omkring och söker upp folksamlingar, vad vet jag.

Hej!

Vad jag vet är samtliga Pølsemannen portabla eftersom de inte har bygglov men däremot har de både vattenanslutning och el på fasta platser varför de finns på plats "för jämnan". Dock flyttar man in dem av och till för att som sagt inte ligga i fara att behöva bygglov.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 17 december 2007, 21:30:37 PM
Hej!

Vad jag vet är samtliga Pølsemannen portabla eftersom de inte har bygglov men däremot har de både vattenanslutning och el på fasta platser varför de finns på plats "för jämnan". Dock flyttar man in dem av och till för att som sagt inte ligga i fara att behöva bygglov.

Hälsar

Ingemar

Pølsemannen har förutom gatuvagnarna också ett antal fasta försäljningsställen, bistron. Finns på flera stormarknade, t ex Coop Forum i Borås. Denna är mer omfattande en röde pölser och finns alltså inomhus. I gatumiljö har de bara mobila enheter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

Vid Svinesunds köpcenter finns denna korvkiosk.