Huvudmeny

D-KORT KOSTAD??

Startat av chefen, 10 augusti 2008, 12:35:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 augusti 2008, 16:55:47 PM
Observera: Nya regler from 1/9

Det hade varit lättare att förstå vad du menar om du hade berättat vad du menar  8)

bjalle

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2008, 17:01:09 PM
Det hade varit lättare att förstå vad du menar om du hade berättat vad du menar  8)

Yrkeskompetensregler för de som tar C resp D

JDS

#17
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 augusti 2008, 17:07:43 PM
Yrkeskompetensregler för de som tar C resp D

Men hallå, ska man göra allting själv eller? Är det förresten bara jag som tycker att Vägverket kunde ta bort större delen av sin indexsida och bara ha en stor sökruta. Man hittar ju inget på något annat sätt.

Nåväl, jag hittade den här broschyren som jag antar handlar om det du syftar på. http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3687/89116_ny_lag_om_krav_pa_yrkeskompetens_for_forare_av_buss_och_tung_lastbil.pdf

Såvitt jag kan se är det bara om man ska använda D-behörigheten till något som de nya kraven gäller, det skrev inte frågeställaren att han tänkte göra  ;D. Men om vi nu antar att han tänker göra det, och således behöver genomgå 7 veckors utbildning på heltid, vem bekostar då den? Jag har svårt att tänka mig att bussföretagen på de större orterna lär hitta några förare som själva bekostat denna utbildning.

Jonas

Här i Uppsala har vi (GUB) börjat utbilda förare själva sedan i våras bl.a pga det är svårt att hitta lämpliga förare med D-behörighet.
De förare som vi utbildar blir dock tvungna att jobba minst ett år hos oss efter genomgådd utbildning.

Men om man inte har en arbetsgivare som betalar utbildningen åt en så får man nog punga ut själv...

Det här är ju ett känt problem inom branchen och det är ju bl.a därför som branchorganisationen vill sänka åldern för D-kort och få till en gymnasieutbildning för persontransport.

JDS

Citat från: Z skrivet 14 augusti 2008, 18:04:26 PM
Det här är ju ett känt problem inom branchen och det är ju bl.a därför som branchorganisationen vill sänka åldern för D-kort och få till en gymnasieutbildning för persontransport.

Egentligen är det lite kul, "hmm... vuxna är för smarta för att börja köra hos oss, vi borde kanske vända oss till ungdomar i stället..."

bjalle

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2008, 17:32:32 PM
Men hallå, ska man göra allting själv eller? Är det förresten bara jag som tycker att Vägverket kunde ta bort större delen av sin indexsida och bara ha en stor sökruta. Man hittar ju inget på något annat sätt.

Nåväl, jag hittade den här broschyren som jag antar handlar om det du syftar på. http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3687/89116_ny_lag_om_krav_pa_yrkeskompetens_for_forare_av_buss_och_tung_lastbil.pdf

Såvitt jag kan se är det bara om man ska använda D-behörigheten till något som de nya kraven gäller, det skrev inte frågeställaren att han tänkte göra  ;D. Men om vi nu antar att han tänker göra det, och således behöver genomgå 7 veckors utbildning på heltid, vem bekostar då den? Jag har svårt att tänka mig att bussföretagen på de större orterna lär hitta några förare som själva bekostat denna utbildning.

Sitt inte där och lata dig ;D, klart du får göra nåt själv  ;D ;D
Var lite stressad men ja det är den lagen jag menar och själv vet jag inte riktigt hur jag ska tackla den nästa år när jag själv ska ta D och börja köra buss

JDS

#21
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 augusti 2008, 20:34:27 PM
Var lite stressad men ja det är den lagen jag menar och själv vet jag inte riktigt hur jag ska tackla den nästa år när jag själv ska ta D och börja köra buss

Det är lite otydligt hur de har tänkt sig det där, men jag tror att det är så Här:

- Förordningen om yrkesförarkompetens anger att den kompletterande grundutbildningen skall vara minst 35 h, för den som har fyllt 23 år och utvidgar sin yrkesverksamhet från godstrafik till att även omfatta persontrafik.

- Om jag sedan läser lagen om yrkesförarkompetens rätt, så gäller detta bara för den som har yrkeskompetensbevis för godstrafik (men inte för den som kör i kraft av "hävdvunna rättigheter").

- Om jag sedan förstår saken rätt, så skall du ändå förr eller senare genomgå fortbildning för att få yrkeskompetensbevis för godstrafik. Den skall enligt förordningen om yrkesförarkompetens vara på minst 35 h. Den skall du genomgå före 10 september 2015, men du behöver inte vänta till dess.

Om jag har fattat rätt bör det alltså vara möjligt för dig att genom en kombination av ovanstående först genomgå 35 h fortbildning för godstrafik, och på så sätt skaffa dig ett färskt yrkeskompetensbevis för godstrafik. Med detta i handen stegar du sedan in på 35 h kompletterande grundutbildning för att utvidga den till att även omfatta persontrafik. Den totala utbildningen är alltså 70 h. (Att jämföra med grundutbildningen på 140 h för bussförare över 23 år.)

Jag kan inte garantera att jag har fattat rätt, finns det någon som kan bekräfta eller dementera ovanstående?

bjalle

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2008, 21:10:10 PM
Det är lite otydligt hur de har tänkt sig det där, men jag tror att det är så Här:

- Förordningen om yrkesförarkompetens anger att den kompletterande grundutbildningen skall vara minst 35 h, för den som har fyllt 23 år och utvidgar sin yrkesverksamhet från godstrafik till att även omfatta persontrafik.

- Om jag sedan läser lagen om yrkesförarkompetens rätt, så gäller detta bara för den som har yrkeskompetensbevis för godstrafik (men inte för den som kör i kraft av "hävdvunna rättigheter").

- Om jag sedan förstår saken rätt, så skall du ändå förr eller senare genomgå fortbildning för att få yrkeskompetensbevis för godstrafik. Den skall enligt förordningen om yrkesförarkompetens vara på minst 35 h. Den skall du genomgå före 10 september 2015, men du behöver inte vänta till dess.

Om jag har fattat rätt bör det alltså vara möjligt för dig att genom en kombination av ovanstående först genomgå 35 h fortbildning för godstrafik, och på så sätt skaffa dig ett färskt yrkeskompetensbevis för godstrafik. Med detta i handen stegar du sedan in på 35 h kompletterande grundutbildning för att utvidga den till att även omfatta persontrafik. Den totala utbildningen är alltså 70 h. (Att jämföra med grundutbildningen på 140 h för bussförare över 23 år.)

Jag kan inte garantera att jag har fattat rätt, finns det någon som kan bekräfta eller dementera ovanstående?

Nu blir jag 21 näst aår.
Som jag har fattat det så måste man gå en grundutbildning på det ena sleget för att kunna använda 35h för att komplettera med det andra

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 augusti 2008, 21:12:25 PM
Nu blir jag 21 näst aår.
Som jag har fattat det så måste man gå en grundutbildning på det ena sleget för att kunna använda 35h för att komplettera med det andra

Ja, det har du rätt i, det är jag som läser lagen om yrkesförarkompetens slarvigt. Glöm det mesta av det jag skrev...

Jonas

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2008, 18:22:48 PM
Egentligen är det lite kul, "hmm... vuxna är för smarta för att börja köra hos oss, vi borde kanske vända oss till ungdomar i stället..."

Ja och nej, det handlar väl mer om att locka till sig personer innan de lessnat på att vänta in åldern och börjat jobba/utbilda sig inom något annat yrke.

JDS

Citat från: Z skrivet 15 augusti 2008, 19:20:37 PM
Ja och nej, det handlar väl mer om att locka till sig personer innan de lessnat på att vänta in åldern och börjat jobba/utbilda sig inom något annat yrke.

Jo jag vet, jag är egentligen positiv till den där idén. Men det finns klara paralleller till exempelvis tobaksindustrins marknadsföring...